Gå til innhold

Ansatte på apotek som snakker HØYLYTT om medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig at det bare er jeg som er litt rar her, men jeg synes det er så ubehagelig.

Når man skal hente ut reseptbelagt medisin, og den bak disken sier ting som:

"*navnpåmedisin*, ja, du må huske at når du bruker *navnpåmedisin så må du... Og neste gang du henter ut*navnpåmedisin*, kan du..."

Er det egentlig greit? Jeg synes det er så ubehagelig, selv om det kanskje bare er p-piller, og spesielt om det er noe annet som kan røpe noe om helsetilstand eller utfordringer slik at de andre kundene hører det. For min del, så finner jeg frem resepten på Helsenorge-appen, og viser frem mens jeg sier "jeg skal hente ut denne", og tenker at det kanskje er nok til at den ansatte ønsker diskresjon. Men gang på gang opplever jeg at dette skjer, og jeg synes det er så forferdelig ubehagelig...

Er dette normal praksis, eller bør man kunne forvente at de som jobber der viser litt diskresjon rundt hvilke legemidler folk bruker?

Anonymkode: 56b9e...a04

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*Nok til at den ansatte forstår at jeg ønsker diskresjon, skulle det stå...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som henter ut medisiner 1-2 ganger i måneden, og opplever 99% av gangene at det diskresjon.

Anonymkode: e365f...54f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke greit, si fra! "Fint om du demper deg!" 

Anonymkode: 58885...719

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ansatte har plikt til å gi deg informasjon for å hindre feil bruk, men de burde dempe seg og kanskje unngå å nevne navnet på medsinen

Anonymkode: cd0d7...8da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig! I gamledager brukte jeg metadon. Satan så ufine og høylytte apoteketansatte var. Nå er jeg ei vanlig sliten dame, og de er ikke direkte ufine, men fortsatt høye i stemmen.

Anonymkode: b1307...8ae

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ansatte har plikt til å gi deg informasjon for å hindre feil bruk, men de burde dempe seg og kanskje unngå å nevne navnet på medsinen

Men det skulle da virkelig ikke være nødvendig når det er en type medisin som man har hentet ut mange ganger tidligere, og det ser de jo på resepten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

burde være basic for de som jobbe på apotek å skjønne at kunder kan bli klein av at de snakker høylytt om medisin

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker ett lite apotek og der er de flinke til å være diskre. De spør om jeg har brukt medisinen før evt om det er noe jeg lurer på. Mens på det store apoteket like ved, der er det mange som ikke evner å være diskre. Der har de høyt og tydelig forklart at jeg KAN bli gravid på minipillen (jeg er 47 år og har brukt den i 10 år for menssmerter, mannen er steril) og de hadde en gang en lang diskusjon om de kunne gi meg medisinene jeg fikk for hudsykdommen fordi jeg igjen kunne bli gravid og de ville ha graviditetstest før de ville gi den ut (skal aldri bli gravid pga fare for skade på foster). Måtte ta en hard diskusjon fordi jeg tar graviditetstest hver gang hudlegen skriver ut ny resept pluss at joda, min mann er steril fortsatt pga hjernesvulst. Jeez. Jeg tok det opp med hudlegen og hun sa at slike diskusjoner kunne de ta med henne og ikke med meg.

Anonymkode: 94ff4...096

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Var en tur på apoteket å skulle kjøpe meg en graviditetstest. Hun bak kassa snakket høyt og sa «du må huske å ta vitaminer for gravide.» 

Jeg svarte tilbake litt stille «nå vet jeg jo ikke om jeg er det, men takk for at du delte det med halve køen da.» 

Hun kunne bare ha slått det inn uten å ha sagt noe som helst. Hun ble litt overrasket av svaret sitt og ønsket meg lykke til. 
Opplevd det også når jeg skulle hente ut medisiner for klamydia. Hun begynte å snakke om sikker sex og tilbydde meg kondomer 😂 la også en folder om kjønnssykdommer i posen, noe hun informerte om litt høylytt. 

Anonymkode: e19c1...974

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår deg! Jeg er sykepleier og jeg overhører mye på apotek. Prøver ikke å følge med, men hvis jeg hører navn på et legemiddel, så forstår jeg jo lett hva det er for. Jeg syns de burde pekt på legemiddelet de snakker om dersom det er flere legemidler som skal hentes ut. Da kan hvert fall ingen høre hvilket legemiddel det er. 

Skjønner at de ansatte er pliktig til å gi info om bruken av legemiddelet, men de bør være diskret. Ofte blir jeg spurt "har du brukt legemiddelet før?". Da sier jeg alltid ja (leser pakningsvedlegget hjemme). Det er fordi jeg en gang opplevde å få detaljert beskrivelse i kassen av hvordan canesten skulle brukes (mot sopp i underlivet, krem og "tabletter" som føres opp i skjeden). Alle bak i køen trenger ikke å høre det. 

Har også opplevd å få med meg "personlige" legemidler som kjente har brukt fordi de har vært på apoteket mens jeg har ventet i kø. Har vært snakk om legemidler mot kjønnsykdommer og antidepressiva. Jeg har vett til å ikke dele videre, men det er det ikke sikkert andre har. Kanskje spesielt på bygden...

Noen apotek tilbyr å klargjøre medisinene. Da får du de klar i posen. Har ikke gjort det selv, men da må man nok vise legitimasjon. 

Anonymkode: 0963f...32a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Var en tur på apoteket å skulle kjøpe meg en graviditetstest. Hun bak kassa snakket høyt og sa «du må huske å ta vitaminer for gravide.» 

Jeg svarte tilbake litt stille «nå vet jeg jo ikke om jeg er det, men takk for at du delte det med halve køen da.» 

Hun kunne bare ha slått det inn uten å ha sagt noe som helst. Hun ble litt overrasket av svaret sitt og ønsket meg lykke til. 
Opplevd det også når jeg skulle hente ut medisiner for klamydia. Hun begynte å snakke om sikker sex og tilbydde meg kondomer 😂 la også en folder om kjønnssykdommer i posen, noe hun informerte om litt høylytt. 

Anonymkode: e19c1...974

Mersalg på sitt frekkeste og verste!

Anonymkode: 82b03...916

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri reagert på det. På mitt apotek er luka/disken for resepter helt innerst i lokalet, der det er lite folk rundt. Og de som evt står i kø bak deg, er flinke til å holde avstand til den som blir betjent. Eller så går de rundt og kikker mens de venter på sin tur.

Anonymkode: 5eb18...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Forstår deg! Jeg er sykepleier og jeg overhører mye på apotek. Prøver ikke å følge med, men hvis jeg hører navn på et legemiddel, så forstår jeg jo lett hva det er for. Jeg syns de burde pekt på legemiddelet de snakker om dersom det er flere legemidler som skal hentes ut. Da kan hvert fall ingen høre hvilket legemiddel det er. 

Skjønner at de ansatte er pliktig til å gi info om bruken av legemiddelet, men de bør være diskret. Ofte blir jeg spurt "har du brukt legemiddelet før?". Da sier jeg alltid ja (leser pakningsvedlegget hjemme). Det er fordi jeg en gang opplevde å få detaljert beskrivelse i kassen av hvordan canesten skulle brukes (mot sopp i underlivet, krem og "tabletter" som føres opp i skjeden). Alle bak i køen trenger ikke å høre det. 

Har også opplevd å få med meg "personlige" legemidler som kjente har brukt fordi de har vært på apoteket mens jeg har ventet i kø. Har vært snakk om legemidler mot kjønnsykdommer og antidepressiva. Jeg har vett til å ikke dele videre, men det er det ikke sikkert andre har. Kanskje spesielt på bygden...

Noen apotek tilbyr å klargjøre medisinene. Da får du de klar i posen. Har ikke gjort det selv, men da må man nok vise legitimasjon. 

Anonymkode: 0963f...32a

Har også opplevd en hjelpsom apoteker forklare høylytt hvordan utfloden minner om collage cheese ved sopp, ved kjøp av cannesten. Herregud for faen!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd mange ganger at den ansatte snakker høyt om medisinen jeg skal ha, på samme måte som du beskriver.

Når jeg tar ut antidepressiv medisinen Remeron som jeg bruker for å sove, ønsker jeg ikke at folk tror jeg tar den for dårlig psyke.

Da er det flaut at den ansatte snakker høyt om dosering så andre kunder hører.

Har også tatt ut Sobril når jeg skulle ta mr og måtte få beroligende fordi jeg har klaustrofobi, men da ble det ikke snakket høyt om medisinen.

Anonymkode: 814cc...bc6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har opplevd mange ganger at den ansatte snakker høyt om medisinen jeg skal ha, på samme måte som du beskriver.

Når jeg tar ut antidepressiv medisinen Remeron som jeg bruker for å sove, ønsker jeg ikke at folk tror jeg tar den for dårlig psyke.

Da er det flaut at den ansatte snakker høyt om dosering så andre kunder hører.

Har også tatt ut Sobril når jeg skulle ta mr og måtte få beroligende fordi jeg har klaustrofobi, men da ble det ikke snakket høyt om medisinen.

Anonymkode: 814cc...bc6

Samme her. Har reagert mange ganger på at man hører alt mens man står i kø. De trenger ikke opplyse til alle hva den enkelte henter ut.

Anonymkode: 26f66...653

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om det var opprop over høytaleranlegg og rulletekst over skranken.. det kan bli verre altså. Dårlig spøk, jeg vet, måtte bare få den ut 😂 

Anonymkode: 2d575...696

AnonymBruker
Skrevet

Jeg drar ikke til nærmeste apotek når jeg skal hente ut eller kjøpe noe som føles litt sensitivt. Dette da jeg kjenner flere av de som jobber der, og ønsker ikke at de ekspederer meg da.

Heldigvis har jeg mange andre apoteker å velge mellom, så det gjør ingenting. Dette er i Oslo.

Anonymkode: ec529...26b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bestill/hent ut resepter via Farmasiet.no eller Apotek1.no så slipper du dette, skjønner godt at enkelte ting ikke er like gøy å få ropt ut over hele apoteket. 

Anonymkode: b74b2...c23

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...