AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Beklager hvis feil kategori, dette er en spesiell problemstilling. På grunn av helt andre årsaker enn fruktbarhet tok jeg en blodprøve (på dag 2 av mens) for å sjekke alt av hormoner i kroppen. Prøvesvar indikerte at jeg ikke hadde eggløsning forut for mens. Gynekolog sa at det kunne være helt tilfeldig, og at man noen ganger skipper en eggløsning - men hva er vel egentlig oddsen for at man tar én eneste test og da var det tilfeldigvis den ene gangen man skippet eggløsning? Det er vel heller sannsynlig at jeg ikke har eggløsning spesielt ofte, eller kanskje aldri? Gynekologen sa at vi må ta flere tester på dag 2 av mens for å være sikre - hvor mange slike tester må man ta før man vet? Jeg har aldri vært gravid, selv om jeg var uforsiktig i yngre år. Jeg så venninner leve slik jeg gjorde, bli gravide og ta abort - men jeg var liksom alltid heldig. Pleide å tulle med at jeg ikke var fruktbar - kanskje det stemmer? Nå er jeg heldigvis i en ganske fantastisk situasjon for å håndtere dette, siden jeg ikke ønsker meg barn. Dette gjelder både meg og samboer og var noe vi gikk inn i forholdet helt åpne om, at vi ikke ønsket barn. For min egen del jubler jeg - for kanskje jeg kan ta ut hormonspiralen og slippe å tenke videre på prevensjon. Men, jeg får litt mørke tanker vedrørende samboer... Har noen erfaring med å fortelle en frivillig barnløs mann at man (som kvinne) kanskje er infertil? Kan det tenkes at han kunne få panikk og plutselig ønske barn likevel, fordi det nå kanskje ikke er mulig (med meg)? Én ting er jo å VELGE å ikke få barn... En annen ting er når valget ikke er der lenger. Hva tenker dere? Anonymkode: 0bfec...136
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Fungerer ikke hormonspiralen slik at den forhindrer eggløsning, da? Nevnte ikke gynekologen noe om det? Ellers har jeg ingen erfaring med problemstillingen dessverre, håper noen andre kan svare på det. Anonymkode: 8a55d...075 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Hvilke hormoner ble sjekket? På dag to i syklusen er feil dag for å sjekke for eggløsning. Anonymkode: bb189...822 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Om du har hormonspiral så vil jeg tro dette bare er en indikasjon på at den fungerer som den skal. 😅 Så behold den om du ikke ønsker barn! Anonymkode: ce315...039
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Det er helt vilt å anta at man er infertil basert på én enkelt blodprøve Kanskje har du PCOS og derfor sporadiske eggløsninger? Eller kanskje spiralen er forklaringen. Anonymkode: 19682...62c
Sofakona Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 For å se om du har eggløsning skal tas progreston test dag 21. Og om du har spiral før du vel ikke eggløsning. Så om du ikke vil bli gravid..Forset å bruke spiral og eventuelt kondom
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fungerer ikke hormonspiralen slik at den forhindrer eggløsning, da? Nevnte ikke gynekologen noe om det? Ellers har jeg ingen erfaring med problemstillingen dessverre, håper noen andre kan svare på det. Anonymkode: 8a55d...075 Herregud, jeg skrev jo helt feil. Jeg har KOBBERSPIRAL. Beklager. Hodet henger tydeligvis ikke med i dag. Anonymkode: 0bfec...136
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Nei, det kan hende du får eggløsning måneden etter. Anonymkode: 687a2...6bf
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilke hormoner ble sjekket? På dag to i syklusen er feil dag for å sjekke for eggløsning. Anonymkode: bb189...822 Hva kan jeg si? Skal snart ta test dag 21 i syklus men ble også oppringt i dag da gynekolog sa at hun kunne se på test fra dag 2 at jeg ikke hadde hatt eggløsning to uker før. Antar hun har peiling? Anonymkode: 0bfec...136
Sofakona Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Om du har kobberspiral så skal jo denne passe på at egget ikke fester seg. Men med all prevensjon slikt kan du forsatt bli gravid. Så eventuelt bruk kondomer også
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #11 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Herregud, jeg skrev jo helt feil. Jeg har KOBBERSPIRAL. Beklager. Hodet henger tydeligvis ikke med i dag. Anonymkode: 0bfec...136 Fort gjort! Men da blir saken en annen Jeg har opplevd at jeg, på en gynekologisk undersøkelse, fikk beskjed om at jeg ikke hadde hatt eggløsning måneden før. Det var helt tilfeldig, så jeg tenker at det er sånt som bare skjer av og til. Kanskje har du vært litt stresset, spist litt lite, trent mer, sovet dårlig? Alle sånne ting kan påvirke syklusen. Det var ingen sykdom eller annet som lå bak min manglende eggløsning hvertfall, for jeg ble gravid uten å prøve bare et års tid senere. Det er sikkert lurt å ta en ny kontroll neste syklus, og ikke feire potensiell infertilitet på forskudd 😉 Anonymkode: 8a55d...075
Laura80 Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Du kan ikke se på blodprøver dag 2 om du kommer til å få eggløsning den syklusen. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Hvorfor får du mensen, hvis du ikke hadde eggløsning? Anonymkode: fc2b2...20a
Sofakona Skrevet 25. mai 2023 #14 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor får du mensen, hvis du ikke hadde eggløsning? Anonymkode: fc2b2...20a Du får eggløsning...men egger fester seg ikke
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #15 Skrevet 25. mai 2023 Jeg fikk høre fra gynekolog at jeg ikke hadde eggeløsning og trengte hormonkur for å kunne bli gravid. Har i dag 3 barn - uten hormonkur. Så har visst eggeløsning, men veldig sjeldent (er noen år mellom barna). Anonymkode: 6ceb1...e8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå