Gå til innhold

Stor og fin busk ved funkishus - hindre innsyn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker å kjøpe en litt hurtigvoksende busk som skal hindre innsyn. Er det noen som har gode tips?

Anonymkode: 7466a...a57

AnonymBruker
Skrevet

Vintergrønn eller ikke? Klimasone? Solforhold?

En del roser blir enorme og flotte, feks lykkefund, men lykke til med å holde den i sjakk.

Svartsurbær har spiselige bær og fine høstfarger. Sommerfuglbusk?

Diverse trær vokser ikke så fort, men er kjempeflotte: Hengebjørk, vrihassel, japansk lønn, prydkirsebær osv. 

Anonymkode: 79a81...7fe

AnonymBruker
Skrevet

Beklager dårlig info! Det blir på sørsiden av huset i H4, ganske beskyttet. Gode solforhold :) Greit at den ikke gir for mange rotskudd, bra om den brer om seg, men ikke inn til naboen liksom 😄 Vi har plantet en del trær, men siden det blir ganske nært naboen tenker jeg en busk er lurt for å beholde godt naboskap 😁

AnonymBruker
Skrevet

Jeg like blærespirea, den vokser raskt og har mørke, vinrøde blader og lyse blomster. Den blir 2-3 meter høy. Det går an å kjøpe en større plante på enkelte hagesentre, da tar det mindre tid før den vokser seg stor.

Anonymkode: 8c6a0...780

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rhododendron.

Anonymkode: fe9e8...ee7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ikke erfaring ennå, men jeg har akkurat bestil en rødbladet svarthyll som kan bli 4m høy og bred. Det står at den vokser raskere enn blodlønn - uten at jeg vet om den vokser raskt. Hrdfør til H4

https://godvar.no/collections/busker/products/rodbladet-svarthyll-black-lace

Anonymkode: bdedc...1ed

Nydelig! Sånn fikk jeg lyst på i hagen min! 🤩

Anonymkode: 80985...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle tips! 😊 Jeg endte med blærespirea siden den kanskje hadde finest bladverk, blomster holder jo ofte ikke så lenge. Takk igjen 😊

• 11 måneder senere...
Skrevet
On 5/24/2023 at 4:46 PM, AnonymBruker said:

Jeg har ikke erfaring ennå, men jeg har akkurat bestil en rødbladet svarthyll som kan bli 4m høy og bred. Det står at den vokser raskere enn blodlønn - uten at jeg vet om den vokser raskt. Hrdfør til H4

https://godvar.no/collections/busker/products/rodbladet-svarthyll-black-lace

Hvordan gikk det med svarthyllen din? Vurderer å bestille en slik selv :)

AnonymBruker
Skrevet
Gjerdesmett skrev (2 timer siden):

Hvordan gikk det med svarthyllen din? Vurderer å bestille en slik selv :)

Jeg var litt redd for at vinteren hadde vært for hard, men nå er det blad på vei. Den vokste ca en halv meter i fjor, så det tar nok noen år før den står i full prakt. Sjekket akkurat ut, den (og en syrin) kom i posten i slutten av mai.

Har sett større busker bli solgt, kanskje hos Hageland?  Om du vil ha raskere resultat.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg var litt redd for at vinteren hadde vært for hard, men nå er det blad på vei. Den vokste ca en halv meter i fjor, så det tar nok noen år før den står i full prakt. Sjekket akkurat ut, den (og en syrin) kom i posten i slutten av mai.

Har sett større busker bli solgt, kanskje hos Hageland?  Om du vil ha raskere resultat.

Hageland har større versjoner av det meste dersom man er villig til å betale litt mer. Fint for den som er utålmodig! 

Jeg tenker også at Rhododendron kan være fint. Hva med den som heter «Cunninghams white»? :)

Anonymkode: 85329...330

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...