Gå til innhold

Hvor mye gi i 18 års gave til kjærestens barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Trenger litt innspill her.

Har vært sammen med en flott mann i ca 1,5 år. Han har 3 barn fra tidligere, jeg har ingen. Vi bor ikke sammen og har ingen planer om det før barna blir større/flytter ut. Har et godt forhold til barna hans, de ser ut til å like meg og er alltid hyggelige med meg. Ser de ca 1. gang annen hver uke, vil at uken de er hos far er primært med far også er vi mer sammen den uken han ikke har barna. Vi har også vært på noen helgeutflukter sammen, og alt er bra. 

Om få dager blir eldstesønnen 18 år og jeg tenkte å sende han ett beløp på Vipps. Men er litt usikker på hvor mye jeg skal gi og trenger litt innspill… Tenkte først på å gi 1000 kr, men er nå litt usikker. Jeg har det mye mer romslig øknosnomsk en både kjæresten og barnas mor. Økonomi er hovedgrunnen til de fleste konfliktene de har virker det som… Er redd det vil bli litt «voldsomt» om jeg gir 1000 og redd særlig det vil bli tatt negativt av moren og virke som om jeg forsøker å «kjøpe» barna… De skal sammen gi en gjenstand til ca 2.500,- så… Har forsøkt å spørre kjæresten men han sier at jeg bare skal gi det jeg vil. Men jeg vil heller ikke provosere noen. 

Har ikke gitt bursdagsgave til sønnen før (hadde ikke møtt sønnen ved forrige bursdag..). De to andre har fått bursdagsgave, men det er jenter på 15 så var lett å kjøpe noe make-up… Til jul fikk de vel alle gave for omtrent 500kr. 

Hva mener dere er passende sum fra «kjæresten til pappa»??

Takk for innspill…

Anonymkode: 8428c...cf6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker 500 er en fin sum. Det er hverken for lite eller for mye.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rotemor skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker 500 er en fin sum. Det er hverken for lite eller for mye.

Enig! 

Anonymkode: 8bcc2...981

AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt meg på 500, men ser ikke noe galt i 1 000 heller. 

Anonymkode: 66c5f...41c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gitt 1000. 

Anonymkode: dfcad...9c8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bli med på gaven fra kjæresten? 

Anonymkode: f2425...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn får sammen fra far og kjæresten hans. De har vært sammen i 2 år, barna møter de ca 1 helg i mnd.

De gir gave sammen for ca mellom 1000-2000 til jul og bursdag. De ga 5000 kr i 18 års gave.

Jeg er alene og gir ca 1500 til jul og bursdag. Til 18 års dagen ga jeg 4000 kr.

Jeg synes det er unaturlig at far og jeg gir sammen, vi har ingen ting med hverandre å gjøre lengre. Synes det er greit hun gir med kjæresten sin, ville være litt kleint om hun ga alene og ikke sammen med barnets far, når de tross alt er sammen. 

Anonymkode: b0d51...0c4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ikke bli med på gaven fra kjæresten? 

Anonymkode: f2425...4dc

Han skal spleise med moren så det blir feil. Synes egentlig det er hyggelig å gi noe alene, gjorde det til jul og. Vi er jo ikke familie, jeg er bare kjæresten til faren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes 1000 kr for en 18 årsdag er fint som du tenkte!

Anonymkode: bf735...7cf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er en 18-årsdag, så om du pleier å gi 500 og kanskje har tenkt at det er nivået framover, er det ikke unaturlig med 1000. 

Som barn/ungdom er det veldig kjekt med rause voksne, når man får en gave man ikke forventet. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Han skal spleise med moren så det blir feil. Synes egentlig det er hyggelig å gi noe alene, gjorde det til jul og. Vi er jo ikke familie, jeg er bare kjæresten til faren.

Jeg synes du tenker veldig rett. Og jeg synes 1000 derfor blir litt for mye.. Det blir jo da en av de største gavene og det er ikke nødvendig.

(Ps. Hadde mine barn fått 1000 av Pappas kjæreste så hadde jeg bare blitt glad på deres vegne.)

Endret av Rotemor
AnonymBruker
Skrevet

1000kr 

Anonymkode: db979...ef6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Mine barn får sammen fra far og kjæresten hans. De har vært sammen i 2 år, barna møter de ca 1 helg i mnd.

De gir gave sammen for ca mellom 1000-2000 til jul og bursdag. De ga 5000 kr i 18 års gave.

Jeg er alene og gir ca 1500 til jul og bursdag. Til 18 års dagen ga jeg 4000 kr.

Jeg synes det er unaturlig at far og jeg gir sammen, vi har ingen ting med hverandre å gjøre lengre. Synes det er greit hun gir med kjæresten sin, ville være litt kleint om hun ga alene og ikke sammen med barnets far, når de tross alt er sammen. 

Det er jo en noe snodig tanke, er det ikke?

Etter din logikk så er man «en enhet» om man har sex, og ikke en «enhet» når man har felles barn. Selv om det siste unektelig er permanent, og det første bare er midlertidig. Som du selv har erfart. 

Etter mer moderne tankegang er vi alle individer. «Et par» er dermed to mennesker, og kan velge å gi sammen en gave tilsvarende den to individer ville ha gitt eller hver for seg. Spiller ingen rolle. Det samme valget har alle andre som på noe vis kjenner hverandre. Slik et barns mor og far unektelig gjør.

Om du anser deg «ha noe med» dine barns far eller ei er forresten ikke spesielt relevant. For barnet er dere mor og far, og inviteres naturlig sammen, så snart det er voksent nok til å sette ned foten for tøv.

Anonymkode: a5431...75a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Normalt tenker jeg 1000 er fint i denne situasjonen.

Men når jeg ser at foreldrene kun gir 2500 samlet blir jo 500 mer rett. Samtidig lite når det er det nivået du tidligere har ligget på. 

Anonymkode: 6f72a...0b1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er vant med at foreldrene, familien til barnet fortsatt gir sammen som en enhet. 

Dette da det er viktig å være enig om nivå på slikt, ikke skape forskjeller, etc. 

Anonymkode: 6f72a...0b1

Gjest WhisperingWind
Skrevet

1000 siden det er 18 års dag 👌

AnonymBruker
Skrevet

1000

Anonymkode: 4888f...105

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt ok å legge på litt i forhold til julegaver og vanlige bursdager på en 18-årsdag, bare gjør det samme til de andre når de fyller 18.

Ikke overtenk selv om du gjør det i beste mening - gaven er til barnet (eller, den voksne nå da), og du gir det du har lyst til og mulighet til, man skal ikke tenke å tenker over utallige scenarioer om hvem som gir hva i forhold til det du gir osv.

Mine foreldre har gitt mine stebarn mer enn samboers foreldre har. Har aldri hørt noe negativt fra noen kant om det. Så gi det du har lyst til! 1000 høres fint ut!

Anonymkode: c720d...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Trenger litt innspill her.

Har vært sammen med en flott mann i ca 1,5 år. Han har 3 barn fra tidligere, jeg har ingen. Vi bor ikke sammen og har ingen planer om det før barna blir større/flytter ut. Har et godt forhold til barna hans, de ser ut til å like meg og er alltid hyggelige med meg. Ser de ca 1. gang annen hver uke, vil at uken de er hos far er primært med far også er vi mer sammen den uken han ikke har barna. Vi har også vært på noen helgeutflukter sammen, og alt er bra. 

Om få dager blir eldstesønnen 18 år og jeg tenkte å sende han ett beløp på Vipps. Men er litt usikker på hvor mye jeg skal gi og trenger litt innspill… Tenkte først på å gi 1000 kr, men er nå litt usikker. Jeg har det mye mer romslig øknosnomsk en både kjæresten og barnas mor. Økonomi er hovedgrunnen til de fleste konfliktene de har virker det som… Er redd det vil bli litt «voldsomt» om jeg gir 1000 og redd særlig det vil bli tatt negativt av moren og virke som om jeg forsøker å «kjøpe» barna… De skal sammen gi en gjenstand til ca 2.500,- så… Har forsøkt å spørre kjæresten men han sier at jeg bare skal gi det jeg vil. Men jeg vil heller ikke provosere noen. 

Har ikke gitt bursdagsgave til sønnen før (hadde ikke møtt sønnen ved forrige bursdag..). De to andre har fått bursdagsgave, men det er jenter på 15 så var lett å kjøpe noe make-up… Til jul fikk de vel alle gave for omtrent 500kr. 

Hva mener dere er passende sum fra «kjæresten til pappa»??

Takk for innspill…

500

Anonymkode: 176e6...494

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig raust av deg! Jeg hadde latt far kjøpe fra oss begge🙈 

Anonymkode: 65d94...1e4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...