AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har ett barn som sliter med å gå. Vi har ikke fastlege. Smertene i kneet ble akkute på skolen og vi kontaktet legevakten. Siden ble vi sendt til rønkenundersøkelse. Denne viser at kneet har litt feil stilling. Men kanskje det ble tatt feil bilde, så de ville ikke si noe konkret. Evt. blir vi henvist til ortoped. Nå har jeg lest om feilstilling i kne og alle symptomene passer godt. Ut fra det mitt barn beskriver dette. Dette kan faktisk kreve kirurgisk inngrep. Jeg ønsker ikke å være dramatisk, men jeg tror at jeg virkelig har skjønt hva som er feil. Og mens vi venter på henvisning og komme inn til ortoped, har jeg ett barn som faktisk sliter med å gå. Hva med skole... Også har jeg ikke fast lege. Hadde dere kontaktet privat aktør eller hva gjør man? Anonymkode: 46513...40a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Ja jeg hadde nok kontaktet noen privat om jeg ikke hadde fastlege som fulgte opp og ventelisten var lang til offentlig ortoped. Anonymkode: 161e2...b2a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Men er det vanlig å ikke bli tatt akutt - når barnet faktisk ikke kan gå normalt? Og blir hindret fra vanlig funksjon i hverdagen... Anonymkode: 46513...40a 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Gå privat og få henvisning eller betal for privat ortoped. Det kan jo bli permanent om man venter alt for lenge. Anonymkode: 4c9ee...18f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Gå privat og få henvisning eller betal for privat ortoped. Det kan jo bli permanent om man venter alt for lenge. Anonymkode: 4c9ee...18f Dersom dette er den diagnosen som jeg mistenker - fant på Helse Østfol, så er en av behandlingsmetodene operasjon. Skal jeg da betale operasjon privat? Og hva kan det koste... Anonymkode: 46513...40a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Du kan ikke sette barnet på fastlegen som faren har da? Det skjer jo mer eller mindre på dagen. Anonymkode: ff832...3ff
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Dersom dette er den diagnosen som jeg mistenker - fant på Helse Østfol, så er en av behandlingsmetodene operasjon. Skal jeg da betale operasjon privat? Og hva kan det koste... Anonymkode: 46513...40a Privat ortoped kan også søke inn til offentlig sykehus. Sjekk kommunen din om hvem du kan kontakte når dere ikke har fastlege, for det er kommunens ansvar. Anonymkode: 4658e...8e5 1
FjellFrua Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Hvis du/dere ikke har fastlege fordi det ikke finnes fastleger, så ta kontakt med kommunen. For de er ansvarlige for legehjelp til de som bor i kommunen. Hvis dere ikke har fastlege fordi dere ikke vil ha fastlege, da vet jeg ikke helt hvordan det er. Og privat lege, hvis det finnes det i nærheten, kan også henvise til offentlig sykehus. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Barnet kan bruke krykker på skolen. Evt. rullestol. I ventetiden, altså. Anonymkode: d2420...bab
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnet kan bruke krykker på skolen. Evt. rullestol. I ventetiden, altså. Anonymkode: d2420...bab Ja for det er veldig lett både psykisk og fysisk….🙄🙄 Anonymkode: ea389...068
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: 6458f...996
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #12 Skrevet 25. mai 2023 Har du fastlege, for i så fall blir din lege automatisk fastlege for barna dine. Det er ikke slik at feilstillinger må opereres ASAP. Det er helt vanlig at det blir tatt røntgen på legevakt. Ortoped ser på det. Så får man tilbakemelding. Hvis det er noe som krever operasjon umiddelbart så blir disse pasientene kontaktet. Avvent og ring om et par dager hvis ikke dere er blitt kontaktet. Barnet kan bruke krykker, evt må barnet bli hjemme med deg. Sammenligne det med forstuelse av en fot. Det er vondt, man klarer ikke gå ordentlig, men det går over. Dersom det er nødvendig for operasjon blir dere kalt inn til ortopedisk avdeling og fulgt opp der. Operasjoner blir prioritert ut i fra alvorlighetsgrad, så ikke forvent at det skal skje samme dag hvis det er aktuelt. Hvis dere har råd og du ikke gidder å vente, så kan du kontakte lege privat, men de henviser gjerne til ortopedisk avdeling på sykehuset med mindre du drar til en privat, ortopedisk klinikk. Anonymkode: 2a7a6...dcc 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #13 Skrevet 25. mai 2023 Enig med den over. Jeg ville ha ringt sykehuset fredag morgen og spurt om videre fremdrift. Anonymkode: 1b0be...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå