Aquarius Skrevet 8. januar 2006 #1 Skrevet 8. januar 2006 Jeg har legeskrekk, men har bestemt meg for å bite tenna sammen og bestille en time for å finne ut om legen kan gi meg noen svar. Har aldri bestilt legetime før, så det jeg lurer på er hvor lang ventetid jeg må forvente å få? Og jeg vil bare ta en blodprøve, det tar jo ikke lange tiden, kommer jeg raskere til om jeg forklarer at det er bare det jeg vil? Og tror dere legen vil ta det ille opp at jeg innbiller meg at jeg vet hva som er feil med meg, og derfor kun vil ha resultat av blodprøven og ikke noe annet dill dall og legesjekk? Ble rotete dette.. uff, legeskrekk er ikke kjekt.
anonym;) Skrevet 8. januar 2006 #2 Skrevet 8. januar 2006 Hei! Når jeg har bestilt timer, har jeg fått time max en uke etter.. Men hvis du bare skal ta en blodprøve kan du bare gå innom å spørre om de har tid akkurat da. Hvis de ikke har tid, får du en time seinere.
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2006 #3 Skrevet 8. januar 2006 Du må snakke med legen før du tar en blodprøve. Hvis du da ikke har en rekvisisjon fra en annen lege enn fastlegen din.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #4 Skrevet 8. januar 2006 Du må snakke med legen før du tar en blodprøve. Hvis du da ikke har en rekvisisjon fra en annen lege enn fastlegen din. ← Jeg må ikke det... Jeg går i luken og sier f.eks. "hei, jeg tror jeg har UVI, så her er en urinprøve, også vil jeg ta en CRP også". Så tasser jeg inn, tar en prøve, også ringer de når det er klart og jeg går ned og henter resepten.
Gjest gjest1 Skrevet 8. januar 2006 #5 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Det er nok en lege inne i bildet her, Frysepulver. Hvilke tilstander ville det blitt hvis pasientene selv kunne rekvirere blodprøver?! Men tilbake til trådstarter: Det tar normalt 1-2 uker å få en legetime. Er situasjonen akutt vil du kunne få time på dagen. Du er legens kunde, så du kan gjerne komme med forslag til hva som kan gjøres i utredningen. Hvis du har konkrete forslag til hvilke blodprøver som bør taes kan du komme med det. Leger i dag er vant med pasienter som har kunnskaper om sin egen tilstand og sykdom. Så lenge dere har en dialog og samarbeider skulle det ikke være noen grunn til at h*n inntar en ovenfra og ned-holdning. Lykke til . Endret 8. januar 2006 av Lilypie
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #6 Skrevet 8. januar 2006 Det er nok en lege inne i bildet her, Frysepulver. Hvilke tilstander ville det blitt hvis pasientene selv kunne rekvirere blodprøver?! ← Hm... Nei... Er ikke det gitt... Nå er de informert om at jeg er et hastetilfelle når jeg kommer, iom. at jeg har en sykdom som farliggjør infeksjoner mer enn hos andre, men de jeg kjenner er også vant med at de kan si "nå tror jeg at jeg har litt lite jern, så det vil jeg sjekke" - og de blir jo ikke nektet det. Vil også tro det er bedre for en lege å heller ta en prøve for mye enn en prøve for lite, tenk om det i ettertid viste seg at pas. hadde rett da, og legen ikke sjekket det pas. ba om
Saeria Skrevet 8. januar 2006 #7 Skrevet 8. januar 2006 (endret) Du er nok i en litt spesiell posisjon da, Frysepulver. At du kan komme til med en gang grunnet sykdommen din synes jeg at er veldig flott, og det burde på en måte være en selvfølge for deg også. Endret 8. januar 2006 av Saeria
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #8 Skrevet 8. januar 2006 Du er nok i en litt spesiell posisjon da, Frysepulver. At du kan komme til med en gang grunnet sykdommen din synes jeg at er veldig flott, og det burde på en måte være en selvfølge for deg også. ← jo, jo, selvfølgelig, men alle jeg kjenner kan få tatt en blodprøve uten et avhør hos legen først...
Dagoberta Skrevet 8. januar 2006 #9 Skrevet 8. januar 2006 Jeg tror det er vanlig praksis å ta prøven uten å involvere legen først når pasienter kommer med en konkret mistanke om infeksjon eller jernmangel og ber om blodprøve - legen vil jo forordne blodprøve uansett i et sånt tilfelle, så det er fornuftig bruk av ressurser å ta prøven uten at legen trenger å bruke tid på det. Så blir heller legen varslet om prøven viser tegn til at det trengs medisinsk hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2006 #10 Skrevet 8. januar 2006 Jeg tror det er vanlig praksis å ta prøven uten å involvere legen først når pasienter kommer med en konkret mistanke om infeksjon eller jernmangel og ber om blodprøve - legen vil jo forordne blodprøve uansett i et sånt tilfelle, så det er fornuftig bruk av ressurser å ta prøven uten at legen trenger å bruke tid på det. Så blir heller legen varslet om prøven viser tegn til at det trengs medisinsk hjelp. ←
Aquarius Skrevet 8. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 8. januar 2006 Jeg satser på å stikke innom legekontoret i morgen og be om en blodprøve, så får jeg se om jeg blir henvist til lege først eller ikke. Tusen takk for at dere gjorde meg klokere!
Chiquita Skrevet 8. januar 2006 #12 Skrevet 8. januar 2006 Jeg tror det er vanlig praksis å ta prøven uten å involvere legen først når pasienter kommer med en konkret mistanke om infeksjon eller jernmangel og ber om blodprøve - legen vil jo forordne blodprøve uansett i et sånt tilfelle, så det er fornuftig bruk av ressurser å ta prøven uten at legen trenger å bruke tid på det. Så blir heller legen varslet om prøven viser tegn til at det trengs medisinsk hjelp. ← Hos oss må legen rekvirere alle prøver. Får ikke tatt hverken urinprøve, crp eller hb uten at en lege har rekvirert det...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå