Gå til innhold

Barnetog 17.mai - får barna velge?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Førsteklassingen hadde ikke lyst i år. Får deres barn velge selv?

Anonymkode: 4f0b1...00e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Uten 17 mai tog så er det ikke noe 17 mai. Barna våre lærer hvorfor vi går i tog og hva vi forventer av dem. De må gå i tog til de begynner på ungdomskolen.

Jeg likte det heller ikke som barn, men det er virkelig ikke loe jeg tok skade av. Så her skal de gå. Hvis barn slipper unna ting bare fordi de ikke vil så lykke til i livet.

Anonymkode: 71ced...b47

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men da må det være en god grunn. 

Anonymkode: c8af2...e05

AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi bestemmer.

Anonymkode: 8bab4...4e1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ikke, men i år var det altså 9 m/s I konstant vind, 18 m/s I kastene, regn og hagl og vi ble derfor hjemme. Jeg og største hadde gått hvis han hadde ønsket, men han ville ikke og det var helt greit.

Ellers så møter vi opp for fellesskapet, men det skal selvfølgelig være en liten prosentvis sjanse for å klare å kose seg.

Anonymkode: 5e358...bd2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte ting har ikke vært forhandlingsbart hos oss, besøk hos besteforeldre er et eksempel, å gå i 17.mai-tog er et annet, pusse tenner er et tredje eksempel. 

Unntak har forekommet ved skade eller sykdom.

Så det generelle svaret er nei, mine barn fikk ikke velge selv.

Anonymkode: bd742...2b5

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine barn fikk ikke velge selv. De må lære at det er forventninger til dem og at de ikke alltid kan velge den mest behagelige løsningen. Mine barn er ikke veldig introverte eller har noen diagnoser ol som gjør at vi burde ta andre hensyn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. De går i korps.

Anonymkode: 5eb8f...c8f

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, barna tar overhodet ingen "skade" av å gå litt i tog. Hva blir i så fall det neste man skal slippe, bare fordi det blir alt for "kjedelig" for barna? 

å heller la være å pussene tennene før man skal sove. Eller å spise masse for eksempel  potetgull og sjokolade i stedet for en ordentlig middag?  

Anonymkode: 6264b...530

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Når barneskolen er ferdig kan de bestemme men ikke føt

Anonymkode: b963b...c4d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, helt valgfritt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. For det første fordi jeg ikke vil lære dem at de kan slippe alt de ikke har lyst til (og det er 17. Mai en gang i året, det klarer man), for det andre fordi det er mye man ikke har lyst til men som likevel er moro når man først gjør det. 

Anonymkode: 7c34c...520

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å pusse tenner eller andre viktige ting får de ikke velge. Men det er valgfritt å gå i 17.mai tog selvsagt!

Anonymkode: f6216...d57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis ikke de vi gå itog på skolen. Reiser vi på hytta og går itog der. Jeg vil helst på hytta så sånn sett får de velge en av de to.

Anonymkode: cef0e...9a9

AnonymBruker
Skrevet

Nei, man er da med på å feire 17. mai. Å være med er å vise takknemlighet for at vi har et fritt land, som noen faktisk har ofret livet sitt for. Å få lov til å ikke ville/orke/gidde å gå i tog er å være likegyldig til om vi har et fritt, demokratisk land. Det er også viktig å vise at man tar del i fellesskapet, og ikke bare tar alt fir gitt. 

Anonymkode: 677d4...c87

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, her er det ikke valgfritt. Det er ingen som tar skade av å gå i 17. mai tog, og ungene har veldig godt av å lære seg at noen ganger må man bare trå til for fellesskapet. Det blir vanskelig å være voksen hvis de skal slippe unna alt de ikke syns er gøy. 

Anonymkode: 5474b...531

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De får bestemme når de begynner på ungdomsskolen 

Anonymkode: b59a1...44a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min førsteklassing fikk lov til å velge, da han plutselig sa at han ikke ville gå.

Han fikk også vite at hvis han ikke valgte å gå, kunne han ikke stå å se på toget, ikke være med på lekene etterpå, ikke være med på besøk til tante for å grille og heller ikke sitte inne for å se på skjerm dagen lang.

Han gikk for å si det sånn😅

Anonymkode: eba04...b20

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Valgfritt! 

Anonymkode: 1e882...e11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min tredjeklassing får velge, og han velger å ikke gå. Hadde det blitt arrangert lokalt barnetog her vi bor hadde han nok ikke fått velge, men når vi må ned til sentrum med alt det innebærer (bor i storby, så ingen parkering, kaos i kollektivtrafikken, enorme folkemengder) så synes jeg det er greit at det er valgfritt. 

På en måte er det synd, for jeg elsker nasjonaldagen og alt den står for, og har selv bare gode minner fra å gå i tog som barn, men jeg vokste opp på et lite sted. Samtidig er jeg litt lettet for pga PTSD og diverse takler jeg slike menneskemengder dårlig. 

Det blir spennende når yngstemann blir skolegutt, han er storebrors rake motsetning: hypersosial og elsker alt sånt, så da kommer vi nok til å måtte delta 🤪

Anonymkode: 1a9a6...655

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...