Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst opp i Norge og er gift med en nordmann. Klør meg i hodet og prøver å forstå svigermor. Noe råd:

Har en fin og snill svigermor som alltid stiller opp for barna og barnebarna. Svigers bor ikke i byen. Alle deres tre barna bor i byen, to er gift og en er student som bor i kollektivet. Når svigers er i byen så må man være «første man» ut og ber de kommer hjem til seg. Så dette er svigerinnen veldig flink til. Fordi jeg er oppvokst i en kultur der man ikke inviterer foreldre hjem. Hvis foreldre/familie har lyst å komme på besøk er huset alltid åpent. Dette vet svigers også. Før det var bare tre barnebarna inn i bildet så har det vært en automatikk at svigers er hos barna annenhver gang slik at barnebarna får besteforeldre på besøk like ofte. I de siste årene har svigerinne med familie mer behov for hjelp enn oss (kanskje ulike hjelp…) da har svigers som oftest bor hos de etter de har fått to barn. Denne helgen skal de reise bort og svigermor hadde sagt til mannen at de kunne bo hos svigerinnen og passer på katten eller hos oss, spiller ingen roller. Dette skjer ofte og titt at katten prioriteres istedenfor kommer til oss og har mer tid med barnebarna. Skjønner at de gir oss mulighet å takke nei for overnatting om vi synes det ikke passer. Men når de ikke bor i byen så er det jo kjekt å ha de på besøk, spesielt på kvelden og ungene er lagt så kan de voksne kose sammen uten forstyrrelse… Det er bare ordlegging og holdning jeg ikke skjønner hva er det svigermor ønsker og tenker. Det er selvfølgelig to ulike kulturer men det er slitsomt hver gang svigermor er på besøk for jeg vet ikke hva som forventet av meg… 

Anonymkode: b072d...b3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen din kan da orden opp i dette. Når svigermor spurte om de skulle bo hos dere eller passe katten, hva svarte han da? Og han kan da si til sin mor (og far) at dere synes det er kjekt at de er på besøk?

Anonymkode: aaeeb...812

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Mannen din kan da orden opp i dette. Når svigermor spurte om de skulle bo hos dere eller passe katten, hva svarte han da? Og han kan da si til sin mor (og far) at dere synes det er kjekt at de er på besøk?

Nei… han blir litt satt ut med hennes svar. Han er lei seg selv men er en sånn konfliktsky i familien er ikke ofte så enkelt. Hadde det vært opptil svigerfar så ønsker han å komme til oss. Men svigermor som styrer alt. 

Endret av vårblomst
AnonymBruker
Skrevet

Synes du virker å forstå svigermor bra jeg, du ser jo selv at hun gir dere muligheten til å enten invitere eller ha litt avstand når de skal til byen?

Relasjoner er forskjellige, mennesker er forskjellige, og om dere aldri inviterer så er det ikkje sikkert det kjennes ut som sitat; "Hvis foreldre/familie har lyst å komme på besøk er huset alltid åpent. Dette vet svigers." Når det har gått lang nok tid fra sist dere viste initiativ til overnatting.

Jeg har svigerbror og svigerinne som aldri har sagt nei når vi har spurt om å få overnatte, men de har heller aldri tatt initiativ. Jeg vet derfor at "huset alltid er åpent", men er litt usikker på om de innerst inne ville blitt mest glad for at vi heller tok inn på hotell, at det kanskje er slitsomt å ha oss så tett selv om vi alltid har det hyggelig sammen.

Anonymkode: f96c6...555

AnonymBruker
Skrevet
vårblomst skrev (14 minutter siden):

Nei… han blir litt satt ut med hennes svar. Han er lei seg selv men er en sånn konfliktsky i familien er ikke ofte så enkelt. Hadde det vært opptil svigerfar så ønsker han å komme til oss. Men svigermor som styrer alt. 

Det blir da ikke konflikt at av en voksen mann sier til sin mor og far at det er kjekt å ha dem på besøk, de kan veldig gjerne bo hos dere annenhver/tredje hver/neste gang? Og han kan være proaktiv og invitere. Eller du kan. Hvorfor la det være opp til svigermor å bestemme, ta iniativ, spørre dere når dere ikke svarer rett ut, og så gå å gruble på det etterpå? Det har da ikke noe med konflikt eller følelser å gjøre egentlig. "Det hadde vært kjekt hvis dere vil bo hos oss. Dere er hjertelig velkomne". 

AnonymBruker
Skrevet

Nordmenns kultur er invitasjoner, at man nærmest skal tigge om å komme. Og det er (dessverre for mange) den kulturen du er i nå. Så å tvilholde på din kultur bare fordi du mener den er mer riktig har nok bidratt til utfordringen. De oppfatter ikke at de er velkommen hos dere.

Det sagt, dette er på mannen. Om mannen hadde vært en tafatt tufs ville jeg bare ikke brydd meg. 

Anonymkode: 4db80...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...