Gå til innhold

Stramme hoftebøyere og uttåing…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid hatt andeføtter eller det fenomenet som kalles ut-tåing, som ofte korrigeres av seg selv i tidlige barneår. Jeg har også fått påvist svært redusert muskulatur i sete og det synes. Keg har sikkelig flat rumpe. Når jeg ligger eller står så sees det tydelig at hoftene og føttene mine roterer utover. Jeg har gjennom hele barndommen prøvd å korrigere meg selv med å gå beint rett frem, men får det ikke til… Når jeg gjør egen research står det masse god informasjon om stramme hoftebøyere og all slags øvelser. Jeg antar at det er en sammenheng mellom gangen min og stramme hoftebøyere. Har ofte smerter i hoftene og korsryggen. Er det noen som har fått til å korrigere dette og hvordan? Jeg blir ikke klok på om jeg skal tøye eller styrke. Jeg er nå 23 år og har virkelig lyst til å jobbe med dette. Jeg har hatt oppfølging hos lege og flere fysioterapeuter, men ingen har påpekt dette.

Anonymkode: cb88b...f8a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ikke så mye tid nå - men søk etter tøyning + hoftebøyer / iliopsoas. Når du tøyer hoftebøyeren, pass på at ryggen din alltid er rett opp og ned, og at du passer på å stramme nederst i magen slik at du ikke tillater svai i ryggen mens du tøyer.

Det er lurt å alltid tøye fremside lår før du skal tøye hoftebøyeren, for er fremside lår (m. quadriceps) for stram, så får du heller ikke tøyd godt nok hoftebøyeren.

Jeg var omtrent som deg for mange år siden. Jeg trente opp styrke i sete og mage/rygg og terpet veldig på å gjøre øvelser i korrekt stilling - f.eks. at jeg alltid skulle ha tær og knær pekende rett frem når jeg tar knebøy, aldri tillater at knærne "faller inn" når jeg setter meg på huk, når jeg skal reise meg eller sette meg på en stol eller i en sofa, når jeg setter et ben frem ("knefall") når jeg støvsuger, når jeg går opp eller ned trapper o.l.

Oppskriften er altså å trene stabilitet, stabilitet, stabilitet i mage, hofter, knær, rygg, bli sterk. Og i tillegg få tøyd opp slik du tenker. Du bør egentlig tøye all muskulatur fra midjen og ned, for noen av setemusklene samarbeider med hoftebøyeren, og er den ene stram er den/de andre også stram.

Du er på rett vei - merkelig at ingen av de du har vært hos har tatt tak i dette, men det var også min erfaring. Jeg var eldre enn deg da jeg fikk tatt ordentlig tak i det, og da gjennom det at jeg tok utdanning.

Søk etter fysioterapeut med mensendieck fysioterapi-utdanning, eller en dyktig naprapat.

Det er fullt mulig å endre det du har - og så mye tilværelsen blir når man bruker kroppen riktig, gir kroppen muligheten til å brukes riktig. Det gir langt mindre smerter også.

Anonymkode: 4cec0...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg anbefaler yoga! Har fått mange aha-opplevelser der om vondter og mønstre i min egen kropp, og supert for å trene stabilitet og bevegelighet generelt. Vet ikke om det gjelder deg, men de fleste med vondt i korsryggen trenger å styrke ryggen og tøye hoftene (altså ikke strekke korsryggen). Samme med skuldrene, stive skuldre trenger å styrke skuldermuskulaturen og strekke ut brystmusklene (ikke strekke ut skuldrene). 

Min favoritt-øvelse for hofter er den som heter "pigeon pose" på engelsk, men søk opp nybegynnervarianter om du er stiv i utgangspunktet 😅

Anonymkode: 48721...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...