AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Lurer på hvordan folk gjør det rent praktisk ifh til jobb når man planlegger å studere fra høsten? Jeg er fast ansatt i helsesektoren (75 % nattevakt) med tre måneders oppsigelse. Planen er å jobbe ved siden av studiet, men jeg aner ikke hvor mye som er realistisk å jobbe ved siden av? Jeg tenker at jeg uansett må ned fra 75 % da jobben er krevende. Hvordan ville dere gått frem med arbeidsgiver? Og hva tenker dere er realistisk ved siden av fulltidsstudium (nettstudie IT). Anonymkode: 28ec9...618
t0nje Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Det kommer også an på om på din kapasitet og om du bare har deg selv å tenke på, har du egen bolig og/eller barn som skal følges opp etc. Jeg hadde en 14% stilling (hver tredje helg) når jeg studerte sykepleie men tok ekstravakter hele tiden og jobbet sånn ca. hver eneste helg i tre år. Det gikk mens det sto på, men det var utrolig slitsomt og jeg møtte veggen etter endt studium. Jeg hadde ikke kjæreste og bodde alene, ikke hadde jeg sommer- eller juleferie, de ble brukt til å jobbe. Jeg studerte årene 2017-2020 Jeg tenker at en burde hvertfall ned i 50 %, men hva som er riktig for deg er det nok du selv som vet best Endret 24. mai 2023 av t0nje
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 1 minutt siden, t0nje said: Det kommer også an på om på din kapasitet og om du bare har deg selv å tenke på, har du egen bolig og/eller barn som skal følges opp etc. Jeg hadde en 14% stilling (hver tredje helg) når jeg studerte sykepleie men tok ekstravakter hele tiden og jobbet sånn ca. hver eneste helg i tre år. Det gikk mens det sto på, men det var utrolig slitsomt og jeg møtte veggen etter endt studium. Jeg hadde ikke kjæreste og bodde alene, ikke hadde jeg sommer- eller juleferie, de ble brukt til å jobbe. Jeg studerte årene 2017-2020 Sykepleie-studie er veldig krevende. Jeg klarte ikke jobbe ved siden av. Tenker kanskje det er annerledes med IT-studie da det ikke er like fysisk krevende, men vet ikke? Har ikke barn, kun hund. Tar ny utdanning fordi jeg blir utslitt av helse så er usikker på hvor stor arbeidskapasiteten vil være, men må jobbe noe for å få det til å gå økonomisk. Anonymkode: 28ec9...618
t0nje Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykepleie-studie er veldig krevende. Jeg klarte ikke jobbe ved siden av. Tenker kanskje det er annerledes med IT-studie da det ikke er like fysisk krevende, men vet ikke? Har ikke barn, kun hund. Tar ny utdanning fordi jeg blir utslitt av helse så er usikker på hvor stor arbeidskapasiteten vil være, men må jobbe noe for å få det til å gå økonomisk. Anonymkode: 28ec9...618 Jeg hadde ikke studert sykepleie igjen for det er hardt og intenst. Vil tippe det er enklere å kombinere jobb med andre studieretninger uten at jeg vet om det stemmer. Skjønner deg godt, jeg har sluttet i yrket og driver å tar fag på vgs via nettstudier nå for å endre retning. Er det mye obligatorisk på dette studiet ditt vil det jo være vanskeligere å kombinere men dersom det ikke er det og du i stor grad kan strukturere hverdagen din selv, så burde det gå fint å kombinere med jobb. Jeg tenker, hopp i det og kjør på du har ingenting å tape.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 17 minutter siden, t0nje said: Jeg hadde ikke studert sykepleie igjen for det er hardt og intenst. Vil tippe det er enklere å kombinere jobb med andre studieretninger uten at jeg vet om det stemmer. Skjønner deg godt, jeg har sluttet i yrket og driver å tar fag på vgs via nettstudier nå for å endre retning. Er det mye obligatorisk på dette studiet ditt vil det jo være vanskeligere å kombinere men dersom det ikke er det og du i stor grad kan strukturere hverdagen din selv, så burde det gå fint å kombinere med jobb. Jeg tenker, hopp i det og kjør på du har ingenting å tape. Helt enig! Jeg burde nok skjønt tegnina med tanke på hvor mye jeg sleit med studie og praksis, men man håper jo alltid på at det blir bedre etterhvert. Jeg har forsåvidt fått mye erfaringer og utviklet meg som menneske, så angrer sånn sett ikke. Kommer til å kjøre på men hadde vært interessant å høre litt hvor mye folk klarer jobbe ved siden av. Om det er lurt å slutte i fast stilling og heller bare jobbe ekstra osv. Anonymkode: 28ec9...618
t0nje Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Jeg burde nok skjønt tegnina med tanke på hvor mye jeg sleit med studie og praksis, men man håper jo alltid på at det blir bedre etterhvert. Jeg har forsåvidt fått mye erfaringer og utviklet meg som menneske, så angrer sånn sett ikke. Kommer til å kjøre på men hadde vært interessant å høre litt hvor mye folk klarer jobbe ved siden av. Om det er lurt å slutte i fast stilling og heller bare jobbe ekstra osv. Anonymkode: 28ec9...618 Jeg angret heller ikke, min plan hele veien var å bruke bachelor i sykepleie til å søke meg inn på medisin i utlandet noe jeg forøvrig også fikk til men siden det var så usikkert i 2020 pga cov-19 valgte jeg å gå ut i jobb i stede for å studere videre. Nå har jeg plass på master i operasjon men tviler på at jeg starter på det. Jeg har aldri villet bli sykepleier, ei jobbe som det. Hatet studiet og da spesielt praksis, men jeg holdt ut. Jeg tenker å studere medisin eller noe annet realfaglig, gjerne IT type programmering eller noe i den duren også ta ekstravakter i helsevesenet på siden. Må bare bli ferdig med vgs-fag først. Det var skummelt å si opp fast 100 % stilling til nå å bare ha Lånekassen men det går seg til ☺️ Jobbe tenker jeg å gjøre for å spe på men også fordi jeg ikke har altfor mange år igjen å få støtte fra Lånekassen
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Kan du si opp og basere deg bare på ekstravakter? Evt jobbe gjennom vikarbyrå? Anonymkode: e8c0a...430 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har kombinert fulltidsnettstudier med full jobb. Har vært travelt, men har gått fint. Grunnet heldig timeplan/vaktplan på jobb har jeg i år en formiddag i uka fri fra jobb, og da studerer jeg den dagen mens ungene er på skolen/i barnehagen. Hva som er din kapasitet er noe du må kjenne på. For meg er studier noe som gir meg energi, selv om det selvfølgelig tar tid. Anonymkode: 2f0f4...7d1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Det er mulig å kombinere full jobb og fullt studie, iallefall nettstudie. Det er krevende, men gjennomførbart. Selv har jeg gjort dette både ved nettbasert årsstudium og mastergrad. Mye takket være en tolmodig parter som tok i et ekstra tak i hjemmet og med barna. Anonymkode: 531cd...91b 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #10 Skrevet 25. mai 2023 Jeg har kombinert full jobb, nettstudie og barn, ingen problem. Anonymkode: 86c14...f6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå