AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er litt sjalu på min manns bestevenninne (la oss kalle henne Trine). Jeg tror ikke han ville ha drømt om å være utro med henne. Likevel: Hun har kjent ham nesten et helt liv (vi er i 50-årene, og de ble venner i studietiden), har støttet hverandre i livets sorger og vanskeligheter, og de har derfor en egen fortrolighet og hun kjenner ham bedre enn meg og vil alltid ha et "forsprang" på meg. Handlinger som gjør meg sjalu: Første gang vi gikk på en lang fjelltur med henne, mannen og en mannlig venn ble min kjæreste og hun gående veldig langt bak og snakke fortrolig sammen. Og når vi andre stoppet og ventet og frøs, stoppet de også, sånn at de ikke tok oss igjen, og gikk og snakket og snakket. Da kjente ikke jeg de to andre vi gikk med veldig godt, og de lo nervøst og sa "heheh, de er alltid så opptatt av å snakke fag" (de har samme yrke men jeg vet jeg at de ikke snakket fag da, og har aldri hørt dem gjøre det siden) Han hadde en krise og var veldig i tvil om hva han skulle gjøre. Vi snakket sammen og jeg ga man råd og mine tanker. Da sa han at det var bra å snakke med meg, men at han nok måtte snakke med Trine om det, for hun var så klok (Så jeg var ikke klok, jeg da?) og har støttet han så mye før (ja, da han var singel og ikke hadde noen andre enn henne) Vi var på en stor middag med hans og hennes vennegjeng (åtte par), og jeg var med for første gang og kjente ikke de andre særlig godt. Da vi gikk til bords, måtte han på toalettet, så jeg satte meg alene. Jeg ble sittende helt ytterst på den ene enden, med ledig plass ved siden av meg. Da han kom og skulle sette seg, stoppet han opp da han så at det var ledig både ved siden av henne og ved siden av meg, og visste liksom ikke hva han skulle velge. Hun så det og spurte meg om hun ikke kunne få låne ham den kvelden. Jeg kunne ikke si nei, så jeg ble sittende for meg selv hele kvelden, mens alle de andre satt i par, med sine ektefeller/kjærester. Vi var på ferie og skulle lade elbilen, Han hadde stått for all kjøring hele den ferien. Det var fullt på alle laderne, så vi satt i bilen og ventet på ledig lader. Da så vi overraskende nok Trine komme gående. Vi gikk begge ut av bilen og ropte på henne. Ble stående og prate litt, da det plutselig ble en ledig lader. I stedet for å skunde seg å gå til bilen, kastet kjæresten nesten på instinkt bilnøkkelen til meg, sånn at han kunne bli stående med henne, mens jeg måtte gå til bilen - så nå var det plutselig JEG som skulle være sjåfør. De var på besøk hos oss og vi satte oss for å se på noe på TV. Jeg satte meg først, så kom hun og satte seg ved siden av meg, og min kjæreste presset seg i sofaen bortenfor henne igjen, så hennes mann ble sittende alene i den andre sofaen med masse ledig plass. Hun satt og strøk min kjæreste på ryggen mens vi så på TV. Vi var på kino med Trine og mannen. Ble stående utenfor og snakke sammen etterpå, og da sto hun og strøk kjæresten min på armen. Alltid når vi har vært med dem, blir det sånn at når vi skal gå, blir de liksom hengende litt igjen, så de får snakket litt ekstra sammen, bare de to. Han hadde fri, og da spurte han henne og de skulle spise lunsj sammen, men ikke meg. Det har skjedd flere ganger (men hun har aldri hatt tid hittil). Så jeg føler at han verdsetter henne så utrolig, sånn at det går på bekostning av meg (Men han prioriterer alltid meg i hverdagen og er sjelden sammen med henne alene). Jeg er helt sikker på at han ikke ville ha vært fysisk utro med henne, men er likevel litt sjalu på henne, fordi de er så nære. Har jeg grunn til det eller er jeg smålig? Anonymkode: a08e7...43e 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Jeg skjønner deg godt, man vil jo være sin partners nr 1 på alle måter. Men samtidig har jo vi også venner/venninner vi er mer fortrolig med enn vår partner, som oftest så man må prøve å se det sånn at man kan være like glad i partner selvom man har en annen man kan snakke med alt om. Anonymkode: 05c74...6b3 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Dette hadde ikke jeg likt heller. Kan jo selvfølgelig ikke diktere over mannen, men jeg hadde ikke klart å være i et slikt forhold. Et forhold for meg krever at vi er hverandres nærmeste. Vi kommer ikke i andre rekke hos hverandre på noe plan. Anonymkode: 71fb6...c15 8
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Jeg hadde ikke brydd meg. Det eneste jeg hadde reagert på, er kroppskontakt utover en klem eller da et kort strøk over armen, ryggen. Kun en kort berøring, ikke lange kosebevegelser. Det hadde blitt for mye for meg. Men en fortrolig venn er helt ok. Og selv om han synes Tone er klok, så er det ikke dermed sagt du ikke er det Finnes mange kloke mennesker. Anonymkode: 6c4ab...100 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde ikke brydd meg. Det eneste jeg hadde reagert på, er kroppskontakt utover en klem eller da et kort strøk over armen, ryggen. Kun en kort berøring, ikke lange kosebevegelser. Det hadde blitt for mye for meg. Men en fortrolig venn er helt ok. Og selv om han synes Tone er klok, så er det ikke dermed sagt du ikke er det Finnes mange kloke mennesker. Anonymkode: 6c4ab...100 Trine, mener jeg Anonymkode: 6c4ab...100
flusa Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Jeg syns det er upassende å oppføre seg på den måten i et forhold. Å smeike på hverandre på den måten,er utroskap i mine øyne. Hadde ikke tolerert det. Det er slike ting man gjør når man er singel,og flørtende. For meg virker det som at kjæresten din ikke verdsetter deg godt nok,og virker overstadig interessert i denne 'venninnen'. Endret 24. mai 2023 av flusa 5 2
Andro Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Folk er jo til og med sjalu på sine egne unger eller bikkja, så alt går an... Styrer unna alle med snev av synlig sjalusi. Gir meg the creeps 2 1
flusa Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Folk er jo til og med sjalu på sine egne unger eller bikkja, så alt går an... Styrer unna alle med snev av synlig sjalusi. Gir meg the creeps Sjalu på bikkja?hahah,går det an
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 For meg hadde ikke dette handlet om kjønn. Jeg er singel og på "kjærestejakt" nå. Jeg er ganske sikker på at den mannen jeg finner meg har noen fortrolige venner han har kjent lengre enn meg, slik som jeg også har. Jeg kommer også til å be om råd i en krise fra venner som har kjent meg hele livet, selv om nyere bekjentskaper selvfølgelig også kan gi gode råd. At en livslang venn er klok, betyr ikke at nyere bekjentskaper ikke er klok... Om hun svært sjeldent har tid til å spise lunsj, så skjønner jeg at han faktisk spør henne. Om min beste venn sjeldent har tid til å spise lunsj med meg, så spør jeg han først når jeg har anledning. Spesielt når man blir sammen litt senere i livet må man akseptere at kjæreste har andre personer i sitt liv som er av stor betydning. Men jeg hadde reagert dersom en kjæreste hadde latt meg sitte alene en hel kveld på en fest, det hadde gjort meg forbanna. Og det hadde ikke vært av betydning om det var pga en venninne, en kompis, eller mammaen sin... Eller, jeg hadde ikke sittet alene hele kvelden, for jeg hadde dratt hjem. Anonymkode: 23c18...3a9 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: For meg hadde ikke dette handlet om kjønn. Jeg er singel og på "kjærestejakt" nå. Jeg er ganske sikker på at den mannen jeg finner meg har noen fortrolige venner han har kjent lengre enn meg, slik som jeg også har. Jeg kommer også til å be om råd i en krise fra venner som har kjent meg hele livet, selv om nyere bekjentskaper selvfølgelig også kan gi gode råd. At en livslang venn er klok, betyr ikke at nyere bekjentskaper ikke er klok... Om hun svært sjeldent har tid til å spise lunsj, så skjønner jeg at han faktisk spør henne. Om min beste venn sjeldent har tid til å spise lunsj med meg, så spør jeg han først når jeg har anledning. Spesielt når man blir sammen litt senere i livet må man akseptere at kjæreste har andre personer i sitt liv som er av stor betydning. Men jeg hadde reagert dersom en kjæreste hadde latt meg sitte alene en hel kveld på en fest, det hadde gjort meg forbanna. Og det hadde ikke vært av betydning om det var pga en venninne, en kompis, eller mammaen sin... Eller, jeg hadde ikke sittet alene hele kvelden, for jeg hadde dratt hjem. Anonymkode: 23c18...3a9 Det med den middagen gjorde meg utrolig lei meg, fordi det viste så tydelig at han heller ville sitte sammen med henne enn med meg, selv når det innebar å la meg sitte for meg selv første gang jeg var med ham på middag i denne gjengen. Altså, selv om det verste var at magefølelsen og hjertet fikk ham til å sette seg med henne, men selv ikek pliktfølelsen fikk ham til å sette seg meg meg. Og da hadde vi bare vært kjærester i et år, ca. Anonymkode: a08e7...43e 1 2
Snok1 Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Har jeg grunn til det eller er jeg smålig? Grunn eller ikke grunn. Han gir deg jo ikke trygghet, og hun stjeler jo hans tid fra deg når dere alle er sammen. Det er ingen fasit for dette, og derfor må han ta din opplevelse mer på alvor. 2
LillaGorilla<3 Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er helt for venner av begge kjønn, så sjalu hadde jeg nok ikke vært. Men både "Trine" og kjæreste virker jo sosialt tilbakestående, på grensen til uhøflig. 3
Gjest Chroma Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Det med festen var det verste her, synes jeg. At han lot deg bli sittende alene mens han satt med henne! Jeg hadde blitt så lei meg at jeg hadde dratt derfra. Det spiller ingen rolle hva andre måtte tenke om disse situasjonene du beskriver, at DU føler de som upassende og vonde er nok. Du bør snakke med han om det, og jeg håper han viser deg forståelse og anerkjenner følelsene dine. Det er det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det med den middagen gjorde meg utrolig lei meg, fordi det viste så tydelig at han heller ville sitte sammen med henne enn med meg, selv når det innebar å la meg sitte for meg selv første gang jeg var med ham på middag i denne gjengen. Altså, selv om det verste var at magefølelsen og hjertet fikk ham til å sette seg med henne, men selv ikek pliktfølelsen fikk ham til å sette seg meg meg. Og da hadde vi bare vært kjærester i et år, ca. Anonymkode: a08e7...43e Enten begge eller en av dem er tydelig betatt av den andre. Denne måten å være «bestiser» på tilhører barneskolen. I starten av forholdet jeg er i nå (mange år siden!) hadde mannen min en bestevenninne som jeg stadig fikk følelsen av at han prioriterte over meg. At han holdt henne over meg. Hun var smartere, kulere etc. Jeg sa etter hvert ganske tydelig fra om at dette gidder jeg ikke. Det må sies at vi var langt yngre enn hva dere er. Hadde jeg nå som 45+ blitt sammen med en mann som satt sin bestevenninne over meg, så hadde det blitt slutt ganske raskt. Ja vi hadde vel aldri blitt sammen. Anonymkode: 25577...2e5 2 1
Virrevirrevapp Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Han må finne balansen mellom å ivareta vennskapet og rollen som din kjæreste. Og du må tåle at han har andre nære i sitt liv. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det med den middagen gjorde meg utrolig lei meg, fordi det viste så tydelig at han heller ville sitte sammen med henne enn med meg, selv når det innebar å la meg sitte for meg selv første gang jeg var med ham på middag i denne gjengen. Altså, selv om det verste var at magefølelsen og hjertet fikk ham til å sette seg med henne, men selv ikek pliktfølelsen fikk ham til å sette seg meg meg. Og da hadde vi bare vært kjærester i et år, ca. Anonymkode: a08e7...43e Vet du jeg hadde funnet en kjapp unnskyldning og gått. Sånn gjør en bare ikke mot partneren sin. Og når han må prate med henne etter å ha fått råd av deg fordi hun er så klok? Ærlig talt hører han ikke hva han selv sier? Anonymkode: edd1c...157 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Enten begge eller en av dem er tydelig betatt av den andre. Denne måten å være «bestiser» på tilhører barneskolen. I starten av forholdet jeg er i nå (mange år siden!) hadde mannen min en bestevenninne som jeg stadig fikk følelsen av at han prioriterte over meg. At han holdt henne over meg. Hun var smartere, kulere etc. Jeg sa etter hvert ganske tydelig fra om at dette gidder jeg ikke. Det må sies at vi var langt yngre enn hva dere er. Hadde jeg nå som 45+ blitt sammen med en mann som satt sin bestevenninne over meg, så hadde det blitt slutt ganske raskt. Ja vi hadde vel aldri blitt sammen. Anonymkode: 25577...2e5 Vi er jo ikke SÅ ofte sammen med dem, så det er jo ikke et problem i hverdagen. men han foreslår relativt ofte at vi skal treffe dem. Jeg syns ikke jeg kan kreve at han skal avslutte et så gammelt og nært vennskap, og jeg ville jo virket totalt forskrudd hvis jeg skulle kommentere overfor henne at hun stryker på ham. Men jeg HAR en litt trist klump i magen over disse tingene. Anonymkode: a08e7...43e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Enten begge eller en av dem er tydelig betatt av den andre. Denne måten å være «bestiser» på tilhører barneskolen. I starten av forholdet jeg er i nå (mange år siden!) hadde mannen min en bestevenninne som jeg stadig fikk følelsen av at han prioriterte over meg. At han holdt henne over meg. Hun var smartere, kulere etc. Jeg sa etter hvert ganske tydelig fra om at dette gidder jeg ikke. Det må sies at vi var langt yngre enn hva dere er. Hadde jeg nå som 45+ blitt sammen med en mann som satt sin bestevenninne over meg, så hadde det blitt slutt ganske raskt. Ja vi hadde vel aldri blitt sammen. Anonymkode: 25577...2e5 Ingen tvil om at du har rett her. Tror TS sin mann er litt forelsket og at Trine koser seg med å holde ham varm. Ingen stryker andres menn over armen og ryggen på den måten hvis ikke det er for å signalisere noe. Dette «vennskapet» er unaturlig intenst. Anonymkode: 086fe...eba 3 1
Goodtimes Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har også ei bestevenninne, men hun driver ikke å pjusker meg på armen. Hun stryker meg heller ikke på ryggen. Vi snakker normalt med hverandre og er inkluderende både med min kjæreste og hennes. Trine og typen din høres jo helt fjern ut. 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 3 minutter siden, Goodtimes said: Jeg har også ei bestevenninne, men hun driver ikke å pjusker meg på armen. Hun stryker meg heller ikke på ryggen. Vi snakker normalt med hverandre og er inkluderende både med min kjæreste og hennes. Trine og typen din høres jo helt fjern ut. Ja, men jeg tror faktisk jeg omtrent aldri i mitt liv hært sjalu på en kjæreste. Og jeg syns sjalusi er så smålig og usympatisk, så jeg har ikke lyst til å klage noe over disse tingene (bortsett fra det med det middagen, det har jeg sagt fra om). Anonymkode: a08e7...43e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå