Gå til innhold

Hvordan kan man få slettet journalen hos lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det mulig å få slettet tidligere journal hos legen? 

Anonymkode: 616c5...25b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det skulle ikke være noe problem.

Hva er årsaken til at du vil slette hele eller deler av journalen? 

Anonymkode: 19cac...c46

AnonymBruker
Skrevet

Eh nei, det er et problem. Journal er dokumentasjon over din helsehjelp. Det slettes ikke

Anonymkode: b1adb...ad2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke slette den, men du kan sperre den.

Anonymkode: 5fbf6...b5b

Skrevet

Du kan ikke slette den, men om du mener noe er feil kan dette noteres og legges ved journalen din.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eh nei, det er et problem. Journal er dokumentasjon over din helsehjelp. Det slettes ikke

Anonymkode: b1adb...ad2

Du burde jo holde deg ute av tråden hvis du kommer med feil opplysninger. Her trengs fakta ikke synsing. 

Til TS : ja du kan få slettet deler av journalen, og det er visse krav som må oppfylles. Du må henvende deg til den som har skrevet journaldokumentet og begrunne kravet om sletting/retting. Statsforvalter er neste i stand dersom du får avslag. 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/kan-jeg-kreve-sletting-av-opplysninger-i-pasientjournalen/

Anonymkode: 1d8f0...183

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror du kan få slettet journalen fordi du skal ha helseforsikring så tar du skammelig feil. 

Anonymkode: d55e0...949

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du burde jo holde deg ute av tråden hvis du kommer med feil opplysninger. Her trengs fakta ikke synsing. 

Til TS : ja du kan få slettet deler av journalen, og det er visse krav som må oppfylles. Du må henvende deg til den som har skrevet journaldokumentet og begrunne kravet om sletting/retting. Statsforvalter er neste i stand dersom du får avslag. 

https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/helse-velferd/kan-jeg-kreve-sletting-av-opplysninger-i-pasientjournalen/

Du får ikke slettet en hel journal. Fjerne den helt som om den aldri har eksistert, slik det høres ut som TS ønsker. 

Det er ganske strengt når det kommer til sletting og retting. Og det er ikke journalen i en helhet, men spesifikke notater og setninger. Det er som sagt veldig strengt og skal faktisk en god del til. 

Les loven før du blir så bastant og tror det er så forbaska enkelt. 

Anonymkode: fcfbf...be8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kan ikke slette den, men du kan sperre den.

Anonymkode: 5fbf6...b5b

Hvordan sperre den? Mot hvem?

Anonymkode: 616c5...25b

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får ikke slettet en hel journal. Fjerne den helt som om den aldri har eksistert, slik det høres ut som TS ønsker. 

Det er ganske strengt når det kommer til sletting og retting. Og det er ikke journalen i en helhet, men spesifikke notater og setninger. Det er som sagt veldig strengt og skal faktisk en god del til. 

Les loven før du blir så bastant og tror det er så forbaska enkelt. 

Anonymkode: fcfbf...be8

Tror du skal lese  innlegget mitt igjen, for noe må jo ha glippe.. og tro ikke at jeg ikke leser det jeg linker til 🤦‍♀️hvor har jeg skrevet at man kan slette hele journalen? Hvor henviser jeg bastant til at det er superenkelt? Jeg ser tydelig at jeg viser til at det er visse krav og må begrunnes. Jeg tror du må jobbe litt med leseforståelsen din. Helt oppriktig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...