Gå til innhold

Småjogging med valp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, velger å være anonym siden det ofte er veldig bestemte meninger når det kommer til dyr.
Uansett; jeg har en valp på 7 mnd som jeg på sikt ønsker å jogge med. Vi har prøvd oss på noen veldig korte goggeturer, altså at vi kanskje jogger i veldig lavt tempo (rundt 7-7,5km/t) 100 meter, og så går vi litt. Stopper hver gang hun ønsker å lukte på noe eller bare ønsker å gå istedet. Turene har vært på maks 2,5km og rundt 30-40 minutter. 

Leser jo rundt på nett at man skal vente med joggeturer til hunden er 1,5-2 år, men så blir jeg da litt usikker på om det vi har gjort til nå regnes som en sånn type joggetur. Det har vært mest for å øve på det å faktisk løpe litt sammen, og fordi det ser ut som hun koser seg med at vi gjør det sammen.

Vil selvfølgelig ikke fortsette med dette hvis det er skadelig på lik linje som ren joggetur, men er som dere skjønner usikker på om dette kategoriseres som det. Vi har til nå gjort det 2 ganger, og resten av dagen har da bestått av korte lufteturer så hun får gjort fra seg og mentaltrening og lek innendørs. 

Håper det er noen som har noen innspill og meninger rundt dette.

Anonymkode: 4e863...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså- det er jo ikke skadelig for hunden å løpe. Det er jo hvis den føler seg presset til å løpe at det kan skade. 
og noen ganger vil den lett kunne la seg presse fordi den blir opphisset av løpingen og dermed glemmer de naturlige pausene. 
Det du gjør nå tenker jeg er greit, men tror du skal være veldig forsiktig med å forlenge før hun er over året..

Anonymkode: 0f2ed...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært litt forsiktig. Det spørs hvor ofte i løpet av de 2,5 km dere har en sånn liten joggeintervall. Samt hvor stor hund det er snakk om og hvor hardt underlaget er.

Ellers synes jeg en unghund på 7 måneder kan gå lenger enn "kortere turer".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for innspill!
Hun er nå 14kg, rasen blir mellom 18-25, så litt tyngde er det jo. Da venter vi nok med noe mer joggeintervaller til hun er eldre og mer utvokst. Ikke verdt risikoen :)

Hun får selvfølgelig ordentlig tur ellers, bare ikke "langtur" samme dag som vi har prøvd på denne goggingen. 
TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å jogge med min når han var 6 mnd. gammel, men da veide jeg ganske mye og bikkja hadde mer utholdenhet enn meg! 

Så lenge de ikke går i full trekk og man klarer å se på hunden når den trenger pause eller det er nok så tenker jeg kjør på. Absolutt ikke mer skadelig å jogge litt enn å slenge valpen inn i en hundepark med 15 andre valper...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer mye an på rase også, bygning og kroppstype. Noen "har det mer i seg" å løpe enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du overdriver ihvertfall ikke! Hadde det vært snakk om en valp på 3 mnd hadde det vært i overkant, 7 mnd helt fint. Hunder trenger å utsette kroppen for belastning gradvis for å bygge en sterk kropp. Jeg har hatt med mine på tilsvarende og lengre joggeturer fra den alderen, viktigste slik jeg ser det er å bygge opp gradvis og at det skal være lystbetont 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å trene på jogging er selvfølgelig helt greit. Det gjorde jeg med min valp også. Vi dro ikke på joggeturen, men på gåturene jogget vi kanskje ned en liten vei her og der, eller 100m på en skogssti. 

Det er den type jogging hvor man holder samme tempo over tid som kan være belastende på underutviklet valpebein. Fra hunden er 1.5 kan man begynne å trene opp utholdenhet (fortsatt viktig å passe på at man ikke overdriver men øker gradvis). Før da kan man trene opp gleden av å jogge, å jogge fint (ved siden av eller foran), trene inn ord som høyre, venstre, stopp etc som en del av vanlige turer. 

Anonymkode: 4dd9b...de4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for gode og utfyllende svar alle sammen!

Jeg sendte en melding til oppdretter og ba om hennes mening også, hun ser helst at vi venter til hundens helsesjekk ved 15mnd alder. Så da venter vi og trener heller mer på å gå pent og være inntil oss når vi går :) Setter pris på at dere tok dere tid til å svare!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

skogsti eller gress går iallfall  helt fint.

Anonymkode: 07f7b...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...