AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Har nettopp fått i hus en 15 uker gammel maine coon. Han har godt fôr av høy kvalitet, men spiser ikke så mye av det. Mulig det er veldig mettende? Det har en kjøttandel på 90%. Pleier å blande ut tørrfôret med våtfôr for å gjøre det mer appetittvekkende, og da spiser han mer. Er skeptisk til å gi mye våtfôr, så vil aller helst begrense det i større grad enn nå. Fikk med fôr fra oppdretter som han har spist tidligere, men han er ikke veldig begeistret for det heller. Har hatt katt hele livet, men det er lenge siden jeg hadde kattunge sist, så jeg husker ikke helt hvordan det var. Han er ellers frisk (var på veterinærsjekk rett før kjøp), og er tilsynelatende normalvektig. Saken er at pus tigger mye og vil smake på absolutt alt vi spiser. Til og med babygrøt har han lyst på, men det får han selvsagt ikke. Begynner derfor å lure på om han faktisk er så sulten at all mat (unntatt tørrfôret) er fristende? Eller er han bare veldig glad i noe ekstra godt, som gjør at han tigger til tross for at han kanskje egentlig er mett? Tankene går jo dithen at han har lavt matbehov fordi han foreløpig er innekatt (og skal være det i minst et år, men får tilgang til luftegård om ikke lenge). Men synes det han spiser om han kun har tilgang til tørrfôr ser så lite ut. Setter pris på innspill 😊 Anonymkode: c17e8...20b
Hurrahei Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Dersom du har kjøpt for på dyrebutikk, står det angitt på sekken ca dagsmengde. Da kan du selv måle opp. Katter spiser generelt mindre av skikkelig kvalitetsfor, det er mer næringsrik. Dersom du ønsker å gi pus noe ekstra, kan du kjøpe våtfor i samme serie. (Kitten) Det kan du jo gi litt av innimellom. Det er helt vanlig at en kattunge tigger, og vil smake på alt mulig! De skal utforske! Det er ikke farlig å la pus smake på ulike matvarer, så lenge dere følger med på avføring. Maine Coon er en stor katt, som vokser mye det første året. Selv om den er innekatt ennå, har den et stort energibehov som må dekkes, både gjennom for og aktivitet! Lykke til med pusen ❤️
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Katter (som ikke er overvektige) bør ha tørrfor stående framme så de kan spise når de vil, av natur småspiser de ofte. Jeg har pleid å gi Kitten-fõr til kattunger ca til de blir kastrert, fordi det har ekstra næringstoffer til en voksende katt. Anonymkode: fa44e...728
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Hurrahei skrev (4 timer siden): Dersom du har kjøpt for på dyrebutikk, står det angitt på sekken ca dagsmengde. Da kan du selv måle opp. Katter spiser generelt mindre av skikkelig kvalitetsfor, det er mer næringsrik. Dersom du ønsker å gi pus noe ekstra, kan du kjøpe våtfor i samme serie. (Kitten) Det kan du jo gi litt av innimellom. Det er helt vanlig at en kattunge tigger, og vil smake på alt mulig! De skal utforske! Det er ikke farlig å la pus smake på ulike matvarer, så lenge dere følger med på avføring. Maine Coon er en stor katt, som vokser mye det første året. Selv om den er innekatt ennå, har den et stort energibehov som må dekkes, både gjennom for og aktivitet! Lykke til med pusen ❤️ Takk! 😍 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Katter (som ikke er overvektige) bør ha tørrfor stående framme så de kan spise når de vil, av natur småspiser de ofte. Jeg har pleid å gi Kitten-fõr til kattunger ca til de blir kastrert, fordi det har ekstra næringstoffer til en voksende katt. Anonymkode: fa44e...728 Ja, det står alltid fremme og han spiser når han vil. Synes bare det skjer så sjeldent, og når det først skjer står han der bare i et minutt eller to og spiser. Anonymkode: c17e8...20b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk! 😍 Ja, det står alltid fremme og han spiser når han vil. Synes bare det skjer så sjeldent, og når det først skjer står han der bare i et minutt eller to og spiser. Anonymkode: c17e8...20b Et minutt eller to er bra det ☺️ Anonymkode: bd9e4...ffe
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Han får så mye han vil ha. Min spiser våtfor flere ganger i døgnet. Anonymkode: cd004...c4e
Hurrahei Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Et minutt eller to er bra det ☺️ Anonymkode: bd9e4...ffe Ja, kattungene har ganske liten magesekk. Det er derfor man sier at tørrfôr til katt bør være tilgjengelig hele døgnet. Så snart de ikke er overvektige 😇 De spiser litt, og ofte
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Hurrahei skrev (5 minutter siden): Ja, kattungene har ganske liten magesekk. Det er derfor man sier at tørrfôr til katt bør være tilgjengelig hele døgnet. Så snart de ikke er overvektige 😇 De spiser litt, og ofte Men min spiser litt og sjelden😅 Anonymkode: c17e8...20b
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Katter (som ikke er overvektige) bør ha tørrfor stående framme så de kan spise når de vil, av natur småspiser de ofte. Jeg har pleid å gi Kitten-fõr til kattunger ca til de blir kastrert, fordi det har ekstra næringstoffer til en voksende katt. Anonymkode: fa44e...728 Dette stemmer. Og jeg har hatt de som er på den tynne siden, og de det mulig er litt godt hold i. Men de regulerer det fint selv. Tørrfor kontinuerlig. Våtfor en eller to ganger om dagen. Når det gjelder tigging, og at du skulle tru du har sulteforet katten hver gang det er mat i nærheten, er helt vanlig kattungeoppførsel. Jeg har konsekvent aldri gitt mens vi selv spiser. Men har gjerne litt en liten smakebit der og da, tenker det er spennende for pus, og at den lærer seg ulike smaker. Anonymkode: ba676...54c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Han får så mye han vil ha. Min spiser våtfor flere ganger i døgnet. Anonymkode: cd004...c4e Bør være forsiktig med det. Knotter er veldig viktig for tannhelsen. Anonymkode: ba676...54c
Hurrahei Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Bør være forsiktig med det. Knotter er veldig viktig for tannhelsen. Anonymkode: ba676...54c Og våtfor kan kan være bra for urinveier, dersom pus ikke drikker nok vann 😇
Orchideae Skrevet 27. mai 2023 #12 Skrevet 27. mai 2023 Vår katt spise dårlig første uka han var hos oss, på tross av at han fikk samme for som han fikk hos de vi kjøpte han av. Han elsket dog fisk, så jeg trakk fisk og gav han. Blandet fisk og litt av kokevannet i tørrforet. Blandet mindre om mindre inn og etter noen dager var det rent tørrfor bare. Kjøpte også lakseolje som jeg hadde på. Det elsket han som en "topping" på tørrforet så det får han fortsatt innimellom. Han elsker også vom. Kjøpes som pølse eller kuler i dyrebutikk. Veldig bra for dem. 😊 Det går seg til, akkurat nå er det masse som skjer for han. Så lenge han drikker er det det viktigste akkurat nå. ❤️
Million Skrevet 27. mai 2023 #13 Skrevet 27. mai 2023 Som foreslått ovenfor kan man bruke lakseolje. Som denne for eksempel. Det finnes i de fleste dyrebutikker på nett som jeg har sett, og kan gis til både hunder og katter som "appetittvekker" på tørrfôret og som tilskudd (rikt på omega 3 og 6) for å gi blankere og finere pels. Det inneholder næringsstoffer som er bra, og både katter og hunder liker det som regel. Man får kjøpt det ofte på sånn pumpeflaske, så man kan dosere et passende antall trykk over maten før servering.
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #14 Skrevet 30. mai 2023 Jeg gir våtfor flere ganger om dagen. Og tørrfôr står alltid fremme. Litt melk får den også Anonymkode: cd004...c4e
Millinea Skrevet 30. mai 2023 #15 Skrevet 30. mai 2023 Står tørrforet lenge ute? Det mister litt piffen når det står lenge ute. Fyll skålen flere ganger om dagen e.l? Hvis du bruker metallskål kan det også avgi metallsmak. Hadde en katt som bare spiste "ferskt" tørrfor fra boksen i starten. Fyllte skåla en del ganger om dagen.. Lå det lenge fremme i skåla så var det ikke "godt nok"...
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #16 Skrevet 30. mai 2023 Hurrahei skrev (På 24.5.2023 den 16.37): Og våtfor kan kan være bra for urinveier, dersom pus ikke drikker nok vann 😇 Ja - derfor våtfor daglig, men tørrfor jevnt tilgjengelig. Anonymkode: ba676...54c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå