AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Har rekkehus, og tenkte å benytte fridagene til oppussing. Skal ikke hamre og slå, eller drive med elektrisk sag. Men kan jeg pusse vegger innendørs på helligdager? Anonymkode: f0af3...c98
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Bråker det slik at det høres utenfor huset? Da er svaret nei, ikke på søndag og mandag (røde dager). Anonymkode: db32d...f04
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Helt uproblematisk Anonymkode: 3b35e...f54 3
newman01 Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Jeg vil nesten si at oppussingsarbeid i pinsen avhenger av nabolaget. Om man bor i bibelbeltet kan det fort være at både en, to og tre naboer skuer stygt bort på huset ditt om du leker med en pussemaskin på en helligdag. Men om naboene har et praktisk forhold til helligdager og bruker både gressklipper og høytrykkspyler på slike dager ville jeg ikke vært veldig bekymret. Det er nabolaget som definerer hva skjemmende og forstyrrende støy er. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har rekkehus, og tenkte å benytte fridagene til oppussing. Skal ikke hamre og slå, eller drive med elektrisk sag. Men kan jeg pusse vegger innendørs på helligdager? Anonymkode: f0af3...c98 Ja, når skal vi ellers få gjort ting hjemme?🙈 Er så lei folk som tror at alle har tid til å pusse opp og gjøre hagearbeid til hverdags. Typisk pensjonister som mener slikt. Anonymkode: 0f980...203 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, når skal vi ellers få gjort ting hjemme?🙈 Er så lei folk som tror at alle har tid til å pusse opp og gjøre hagearbeid til hverdags. Typisk pensjonister som mener slikt. Anonymkode: 0f980...203 Det er et litt komisk argument - loven om helligdagsfred gjelder omtrent 60 dager i året (52 søndager + 8 helligdager). Det betyr at du har 300 dager/ettermiddager/kvelder å gjøre støyende arbeid på. Det er ikke akkurat loven om helligdagsfred som hindrer deg i å "Få gjort ting hjemme" 😂 Når det er sagt, jeg bryr meg ikke hva du eller noen andre bruker helligdagene på. Dessuten, å pusse vegger gjør man som regel med sandpapir og skaft, og det er ikke forstyrrende for noen andre enn de som befinner i samme rom, så det kan ingen si noe på. Anonymkode: 7267e...e73 5 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er et litt komisk argument - loven om helligdagsfred gjelder omtrent 60 dager i året (52 søndager + 8 helligdager). Det betyr at du har 300 dager/ettermiddager/kvelder å gjøre støyende arbeid på. Det er ikke akkurat loven om helligdagsfred som hindrer deg i å "Få gjort ting hjemme" 😂 Når det er sagt, jeg bryr meg ikke hva du eller noen andre bruker helligdagene på. Dessuten, å pusse vegger gjør man som regel med sandpapir og skaft, og det er ikke forstyrrende for noen andre enn de som befinner i samme rom, så det kan ingen si noe på. Anonymkode: 7267e...e73 Joda, men det er noe med å ha kontinuitet i det man holder på med. En time her og to timer der på tampen av en hverdag man har vært på jobb gjør liksom ikke akkurat det samme for fremdriften som en full helgs arbeid. Når det er sagt, unngår jeg bråkete arbeid på søn- og helligdager, men har opplevd det som litt surt å måtte utsette å gjøre ferdig f.eks listing pga jeg ikke kunne bruke kapp- og gjærsagen en søndag. Anonymkode: f8d10...d80 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, når skal vi ellers få gjort ting hjemme?🙈 Er så lei folk som tror at alle har tid til å pusse opp og gjøre hagearbeid til hverdags. Typisk pensjonister som mener slikt. Anonymkode: 0f980...203 Leser man her på KG, er det nok ikke bare pensjonister. Noen later til å knapt akseptere at naboen klipper gress med en neglesaks når de skal «nyte kaffen i fred og ro». Anonymkode: f8d10...d80 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, når skal vi ellers få gjort ting hjemme?🙈 Er så lei folk som tror at alle har tid til å pusse opp og gjøre hagearbeid til hverdags. Typisk pensjonister som mener slikt. Anonymkode: 0f980...203 Nei da, finnes yngre som både følger lovverket, og som faktisk setter pris på en dag i uken med ro, da det er så mye støy og stress hele uken ellers. Anonymkode: 9c03d...28c 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har rekkehus, og tenkte å benytte fridagene til oppussing. Skal ikke hamre og slå, eller drive med elektrisk sag. Men kan jeg pusse vegger innendørs på helligdager? Anonymkode: f0af3...c98 Om du bruker sandpapir og maler så er det vel ingen som hører det. Slår du inn noen spiker med en hammer skal vel gå bra, tenker jeg. Er nok mange som bruker fridagene til å pusse opp, men også mange som gleder seg til å slappe av og kose seg. Anonymkode: dab5c...dfe
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Hva pusser du med? Og pusser du sånn at naboen kan høre? I så fall hadde jeg spurt naboen og ikke oss. Anonymkode: 507b0...ca9 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Jeg og en nabo har en vegg mellom stuene våre. Jeg har sofa mot den veggen, og det vil høres godt om han pusser på den. Så om det hadde vært kjipt vær og jeg skulle sitte inne, så hadde jeg nok blitt irritert. Men jeg hadde ikke hørt noe om han pusset andre vegger, eller om naboene ellers hadde gjort noe. Anonymkode: 6ed11...9b7
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Joda, men det er noe med å ha kontinuitet i det man holder på med. En time her og to timer der på tampen av en hverdag man har vært på jobb gjør liksom ikke akkurat det samme for fremdriften som en full helgs arbeid. Anonymkode: f8d10...d80 Selvfølgelig er det best med kontinuitet, men kan du være enig i at der meste går med prioritering og planlegging? Vi kan se på det eksempelet med listing. Kunne du løst den utfordringen ved å kappe listene på forhånd, for eksempel på lørdag, og montert dem på søndag? Eller brukt en gjerdekasse og håndsag for kapping av listverk? Det bråker ikke, og kan fint gjøres på en søndag eller helligdag. Elker som jeg skrev, pusse for hånd i stedet for å bruke pussemaskin. Det er mye man kan gjøre for å opprettholde kontinuiteten som ikke forstyrrer naboene 🙂 Anonymkode: 7267e...e73 2
newman01 Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er et litt komisk argument - loven om helligdagsfred gjelder omtrent 60 dager i året (52 søndager + 8 helligdager). Det betyr at du har 300 dager/ettermiddager/kvelder å gjøre støyende arbeid på. Med tanke på at man mandag-fredag sånn ca. 45 uker i året er opptatt med jobb fra 07-17, og små barn legger seg rundt 19-1930 er det ikke mange minutter man har tilgjengelig til husarbeid som støyer bittelitt... 1 1
Maskinfører Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Skulle vel ikke være noe i veien for det pinse er ikke det sånn kristengreier ? Si etter 12:00 da 🙂
Andro Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Kjør på. Ingenting har noe med hva du gjør hjemme hos deg selv.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 Andro skrev (3 minutter siden): Kjør på. Ingenting har noe med hva du gjør hjemme hos deg selv. Jo, loven om helligdagsfred... Min nabo vegg-i-vegg har nylig helsparklet og pusset veggene, det hørtes VELDIG godt inn til meg. Det beste er som regel å prate med/advare naboene i forkant, for den verste støyen er alltid den man ikke vet når slutter. Anonymkode: 89393...5b1 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 Maskinfører skrev (33 minutter siden): Skulle vel ikke være noe i veien for det pinse er ikke det sånn kristengreier ? Si etter 12:00 da 🙂 Pinse feires til minne om at Jesu disipler fikk den hellige ånd og kunne snakke all verdens språk (tungetale, som i pinsemenigheten). Har du aldri gått på søndagsskolen? Anonymkode: db32d...f04 1 2
sommermor Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 I pinsen gjelder vel lov om helligdagsfred som alle andre helligdager. Da kan en ikke holde på med støyende arbeid inne eller ute.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 Pusse for hånd er vel greit tenker jeg, med mindre det er syltynne vegger av papp hos dere. Men min pussemaskin bråker som et uvær, den hadde jeg aldri slått på en søndag. Kan du ikke starte nå i kveld, så er du kanskje klar til å bare male på helligdagene? Anonymkode: 54003...045
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå