AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 hei. jeg og kjæresten har vært sammen i ca 5 år. jeg har en god barndomsvenn som er av det motsatte kjønn, har aldri vært noe romantiske følelser her, og vi har heller ikke mye kontakt, men har fulgt hverandre på sosiale medier som jeg gjør med mange andre. her om dagen så fikk kjæresten min et slags illebefinnede i form av at han snakket veldig stygt til meg og ba meg avfølge og fjerne vedkommende som følger på alle sosiale medier. jeg er ikke så opptatt av sosiale medier, men synes jo det er hyggelig å 'være i livene til hverandre' slik. og synes også det er en litt rar ting å kreve. hvis jeg ikke gjorde det var det slutt.. ble litt satt ut og han var veldig sint, så endte med å gjøre det. likevel føles det feil. det er ikke slik at denne fyren er viktigere enn kjæresten min, men føles bare litt ubehagelig å bli beordet til å gjøre noe slik. har også blitt beordret til å fjerne kollegaer av det motsatte kjønn på sosiale medier. er det meg det er noe galt med, eller er dette litt rart? Anonymkode: d3f87...7eb 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvis jeg ikke gjorde det var det slutt.. ble litt satt ut og han var veldig sint, så endte med å gjøre det. likevel føles det feil. det er ikke slik at denne fyren er viktigere enn kjæresten min, men føles bare litt ubehagelig å bli beordet til å gjøre noe slik. har også blitt beordret til å fjerne kollegaer av det motsatte kjønn på sosiale medier. er det meg det er noe galt med, eller er dette litt rart? Anonymkode: d3f87...7eb Dette er kontrollerende oppførsel, det vil ikke ta slutt og det vil bare bli verre. Som du selv sier så hadde ikke denne kompisen en stor rolle i livet ditt og ikke bryr du deg om sosiale medier veldig heller. Likevel fikk han et, illebefinnende, jeg vil tro du mener han fikk et slags anfall og ble ubehagelig og ikke ville gi seg? Dette er veldig veldig dårlig tegn. Anonymkode: 11b5a...0a4 20 1
Nymerïa Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Jeg synes det er rart. Og jeg er ikke engang av dem som har nære mannlige venner. Men dette hadde jeg reagert på. Jeg ville ha vært svært oppmerksom framover hvis jeg var deg, TS. Og hva har illebefinnende med dette å gjøre? Det er vel det siste man tenker på i en nødssituasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): har også blitt beordret til å fjerne kollegaer av det motsatte kjønn på sosiale medier. er det meg det er noe galt med, eller er dette litt rart? Anonymkode: d3f87...7eb Venner kommer foran kjæresten når han stiller slike ultimatum Han her er et vandrende rødt flagg. Han ønsker å isolere deg og gjøre deg avhengig av han. Hans 'illebefinnende' er bare forsmaken på hva som er å komme om du blir. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): hvis jeg ikke gjorde det var det slutt. Ja, da får det bli slutt. Det er bare å komme seg unna! Anonymkode: 419a2...421 12
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Du skulle bare ha latt den kontrollerende og sjalue idioten gjøre det slutt med deg, slik er de lettest å bli kvitt. Legg til kompisen din igjen og utløs bruddet. Anonymkode: 1affe...4e0 6
AprilLudgate Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Nja, han fikk ikke et illebefinnende. Han fikk kontrollbehov og dikterer deg. Han her hadde ganske røde flagg, så jeg ville ikke fått barn sammen med ham. En ting er å reagere på faktisk unaturlig nær kontakt. Men dette er ren kontroll. 10
Gjest Vitalogy Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Ai ai.. Noe som helst sjalusi- eller kontrolltendenser eller liknende fra før, eller? Det er det vel? Hvis ikke, lurer jeg virkelig på hva som har skjedd oppi hodet hans. Forutsatt at det du forteller er sant (tviler ikke på det), så er det hans atferd som er helt ute. Jeg ville selv reagert sterkt på en slik atferd fra en partner. Det er lettere sagt enn gjort, men her må du nok spørre ham hva i all verden som ligger bak. Om dette er "ham" i sitt egentlige jeg, bør du være aktsom. Og ha med deg at det er hans atferd som er ute, ikke din. Endret 24. mai 2023 av Vitalogy
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Når noen sier «du må velge mellom meg og x» så er alltid - under enhver omstendighet - svaret «ok. Jeg velger x. Hen har ikke, som deg å, utvist kontrollerende adferd.» Så der har du svaret ditt. Du vet det nok selv, også. Foreldrene dine - gitt at du ikke vokste opp i et dysfunksjonelt hjem - lærte deg dette i stadiet av barndom man lærer om grunnleggende grensesetting. Anonymkode: 14d6f...bb4 6 3
Andro Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Kjæresten utviser en kontrollerende og irrasjonell adferd, som jeg vil kategorisere som psykisk vold. Han driver emosjonell utpressing, ved å ville avslutte forholdet fordi han er sjalu. Hans følelser er alene hans eget problem, og er ikke en gyldig unnskyldning for å begrense ditt livrom, nettverk eller å ødelegge gamle vennskap. "Vold er enhver handling rettet mot en annen person som ved at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller å slutte å gjøre som den vil" Per Isdal Han vil tvinge deg til å slutte å leve som du vil, omgås hvem du vil, og det er alvorlig. Psykisk vold er all bruk av ord, stemme, handling eller mangel på handling som kontrollerer, skader eller krenker en annen. Det kan for eksempel være utskjelling, direkte trusler, indirekte trusler, isolering, gjentatt sårende kritikk, ignorering, ydmykelser, utagerende sjalusi, framsetting av uriktige anklager og forhør. Jeg ville aldri ha turt å være i en relasjon til en person som viser slike sider, da de vanligvis eskalerer om de får presset gjennom viljen sin (og får mindre respekt for deg) eller dere blir mer etablert (og det er vanskeligere å stikke av). Vennskapene mine er hellige, og det finnes ikke en sjel som kan få meg til å vende andre ryggen for deres skyld. Det at du har fått beskjed om å fjerne kolleger fra sosiale medier er også veldig illevarslende. Kom deg unna. Se deg ikke tilbake. Null kontakt. Du er i fare. 5
Gjest Chroma Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Stort, rødt flagg! Jeg har opplevd det samme som deg og det stoppet ikke der! Først måtte jeg slette mannlige bekjente, så hele Snapchat, mailadresser osv. Så kunne jeg ikke snakke så mye med venner av samme kjønn, og så ikke for mye med familie. Det baller på seg og før du vet ordet av det føler du deg helt stuck i en utrolig ubehagelig situasjon! Jeg håper du gjør det slutt med han, ikke Finn deg i dette!
Gjest CamillaCollett Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 Helt feil. En sunn kjæreste tvinger deg ikke til å kutte kontakt med venner. Og du bør ikke gå med på det, for da går du også med på virkelighetsforståelsen hans, som er at du skal velge bare ham og han skal kunne bestemme over deg. Legg vennen til igjen, gjør opp med vedkommende, og så forklarer du kjæresten din hvordan det ligger an. Og gjør han det slutt er det bare bra. Hva ville du gjort om det var flere han ikke likte, som foreldrene dine?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Hva poster du på sosiale medier da? Bilder i fjellet eller oppmerksomhetssøkende bilder? Helt umulig for oss å si om han er kontrollerende eller har en grunn. Anonymkode: 37874...4dc
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 Et illebefinnende... 😆 Ja, det var jo en veldig fin måte å beskrive det på... Anonymkode: 7dad8...e49 1
LillaGorilla<3 Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 DU bestemmer hvem du vil ha som venner og hvem du skal ha på sosiale medier. KUN du. 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 Litt anneledes svar enn det det pleier være i tråder der vennskap av det motsatte kjønn diskuteres. Som regel er mantraet at det går ikke å ha en venn av motsatt kjønn, det ender bare med puling på sikt. Folk er rare. Anonymkode: bfba2...50f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 typisk Kvinneguiden å være sammen med sånne patetiske fjols med store kontrollbehov. og du bare dilter etter, og lar typen bestemme hele livet ditt på denne måten. Anonymkode: 8389d...843
Gjest Vitalogy Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Litt anneledes svar enn det det pleier være i tråder der vennskap av det motsatte kjønn diskuteres. Som regel er mantraet at det går ikke å ha en venn av motsatt kjønn, det ender bare med puling på sikt. Folk er rare. Anonymkode: bfba2...50f Skjønner hva du mener, men dette blir for unyansert. Her er det avvikende atferd som trigger et annet perspektiv fra de som svarer. En annen bemerkning er at det er heldigvis flere som tar til motmæle overfor bastante konklusjoner av den typen du nevner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå