AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #21 Skrevet 1. juni 2023 PURE/HONEY skrev (På 28.5.2023 den 7.57): Ikke hør på denne kommentaren, TS. Forbrukerrådet tok ikke for seg den egentlige mengden av disse såkalte "giftige" stoffene som de hevdet fantes i visse solkremer. De fikk også kritikk for det, men kritikken ble selvfølgelig ikke blåst opp i nyhetene. Om man ikke tar for seg mengden, så kan man jo like godt kaste hele undersøkelsen ut av vinduet. Det blir som å si at man ikke kan spise mandler eller eplefrø fordi de inneholder cyanid. Ja, det gjør de, men ikke nok til å skade deg. The dose makes the poison - og i Cliniderma og Cosmica sine tilfeller, så er det ikke nok av noen som helst stoffer til å gjøre de skadelige. Med det sagt, så ville jeg gått for Cliniderma, siden den har bedre konsistens. Cosmica sine solkremer er litt mer tykke og klebrige. Ellers får du samme effekt av begge to - samme solfaktorer og samme type filter. Hvordan vet man at det ikke er nok til å gjøre skade? Problemet er vel egentlig at man bør trå varsomt fordi ingen egentlig vet. Forskning og eksperter sier en ting en annen dag, for å si noe annet en annen dag. Jeg kommer hvert fall til å velge så naturlig solkrem som mulig for mine barn, og er takknemlig for at det blir satt fokus på parfyme og hormonforstyrrende stoffer (selv om det er snakk om i små mengder). Anonymkode: 7b12c...464
PURE/HONEY Skrevet 1. juni 2023 #22 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan vet man at det ikke er nok til å gjøre skade? Problemet er vel egentlig at man bør trå varsomt fordi ingen egentlig vet. Forskning og eksperter sier en ting en annen dag, for å si noe annet en annen dag. Jeg kommer hvert fall til å velge så naturlig solkrem som mulig for mine barn, og er takknemlig for at det blir satt fokus på parfyme og hormonforstyrrende stoffer (selv om det er snakk om i små mengder). Anonymkode: 7b12c...464 Naturlig=/trygt. Jesus christ.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2023 #23 Skrevet 1. juni 2023 PURE/HONEY skrev (1 minutt siden): Naturlig=/trygt. Jesus christ. Ja, for hvorfor må de ha hormonforstyrrende stoffer i? Da ser jeg på det som tryggere og mer naturlig å velge det bort. Jesus christ. Anonymkode: 7b12c...464
PURE/HONEY Skrevet 1. juni 2023 #24 Skrevet 1. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, for hvorfor må de ha hormonforstyrrende stoffer i? Da ser jeg på det som tryggere og mer naturlig å velge det bort. Jesus christ. Anonymkode: 7b12c...464 Jeg skjønner hva du mener, men akkurat i dette tilfellet så var ikke denne undersøkelsen pålitelig nok. For å vurdere om et produkt er trygt eller ikke må man se på både konsentrasjonen av ingrediensene, samt hvilken og hvor stor del av kroppen man bruker produktet på. Kosmetiske produkter som f.eks. solkrem sikkerhetsvurderes før de selges, og denne vurderingen tar hensyn til konsentrasjon av ingredienser, eksponering og hvor mye forbrukeren utsettes for. Dette settes kosmetikkregelverket strenge krav for. Forbrukerrådets undersøkelse derimot tok ikke for seg konsentrasjonen av stoffene som står oppført på solkremene, og dermed kan de ikke uttale seg om solkremene var utrygge eller ikke. Ingredienser som brukes i kosmetikk i Europa er regulert av et strengt regelverk og hvor trygge de er handler om hvilke doser de benyttes i. Forbrukerrådet viser manglende kunnskap om regelverket for kosmetiske produkter og på grunn av dette skaper de unødvendig frykt hos forbrukere. I deres test så står det for eksempel at én av solkremene (Cosmica Sun Lotion SPF 30) inneholder UV-filtre som mistenkes å være hormonforstyrrende: Oktokrylen og ethylhexyl salicylate. Oktokrylen ble sist konkludert som trygg i bruk som UV-filter (selvfølgelig innen gitte konsentrasjoner, slik som alt annet) i 2021 av EUs vitenskapelige komité for forbrukersikkerhet, der de faktisk tar for seg dosene av de stoffene de undersøker. Ethylhexyl salicylate derimot ble fjernet fra listen over mistenkte hormonforstyrrende stoffet i april 2022, noe Forbrukerrådet i Norge ikke har holdt seg oppdatert på. En god eller dårlig vurdering av de enkelte stoffene man finner i innholdsfortegnelsen uten å kjenne dosen er ikke mulig. Forbrukerrådets "test" og rangering av disse solkremene er uten vitenskapelig grunnlag og dermed kun nytteløst som veiledning for forbrukerne, samt villedende og fryktskapende. Alt vi får i oss av mat og drikke inneholder stoffer som kan være farlige i store mengder eller i høye doser. For eksempel, så inneholder epler, bananer og blomkål et helt naturlig formaldehyd, et stoff som er klassifisert som kreftfremkallende. Skal du nå unngå å spise epler, bananer og blomkål? Nei, det er jo helt urimelig. Dessuten, så er ikke disse frukt- og grønnsakene klassifisert som kreftfremkallende, til tross for at de inneholder dette stoffet. Hvorfor? Fordi dosen stoffet er så lav at den lille mengden man får i seg av formaldehyd enkelt skilles ut i enten avføringen eller urinet. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå