Gå til innhold

Fortsette med kolesteroltabletter når kolesterolet er fint?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde for høyt kolesterol i vinter og ble satt på tabletter for dette.

Nå er verdiene fine, helt i nedre del av referansenivået, eller under.

Jeg har i tillegg lagt om kostholdet, begynt å trene litt og har gått ned 10 kilo. (har BMI-kategori fedme).

Legen anbefaler å fortsette med tablettene. Jeg har ingen bivirkninger av dem, så det går helt fint, og det er vel ingenting som heter FOR lavt kolesterol? (annet enn at det "gode" kolesterolet skal være tilstede da, jeg jobber fortsatt med å øke dette, men det "dårlige" er nå under referanseverdiene.... Men det er vel ingen ulemper ved å ligge for lavt på totalkolesterol? Noen med erfaringer?

Anonymkode: 40ae5...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville tatt denne diskusjonen med legen. Generelt sett er det ikke grunn for å ta medikamenter for noe som ikke er problem. Men nå går du jo på medisiner, så du vet ikke hvor mye av endringen som kommer fra livsstilsendring sammenlignet med hva medisinene har bidratt med. Spør om du kan redusere dosen og ta kontrollprøver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
tøydokka skrev (5 minutter siden):

Ville tatt denne diskusjonen med legen. Generelt sett er det ikke grunn for å ta medikamenter for noe som ikke er problem. Men nå går du jo på medisiner, så du vet ikke hvor mye av endringen som kommer fra livsstilsendring sammenlignet med hva medisinene har bidratt med. Spør om du kan redusere dosen og ta kontrollprøver.

Jeg spurte om jeg kunne droppe å ta dem, men ble anbefalt å fortsette og ta ny sjekk om et halvt år.... Er jo klar over at man ikke vet hvor mye av endringen som kommer av hva, men det var nettopp det jeg hadde lyst til å finne ut.... Men glemte å spørre om det har noe å si at man ligger godt under referanseverdien... Om det er noen grunn til at den ikke er fra 0,0 -6,9 men fra 3,3-6,9.... Hva skjer under 3,3 liksom? (hvor jeg ligger nå ;)

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok ta disse medisinene livet ut. 

Anonymkode: 7f0a8...3a0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg, så ville jeg brukt medisiner minst et halvt år til før jeg hadde sluttet, hvis legen anbefalte det. Forebygger hjerte og karsykdommer medisinene. Selv går jeg på medisiner som deg, men var slank og sunn, så vektnedgang eller omlegging av kosthold var ikke noe jeg kunne gjøre. Har alltid vært aktiv, lager all mat fra bunnen av spiser sundt og er slank. I samråd med legen kuttet jeg medisinene, men da fløy kolesterolet opp igjen. Finner ingen annen årsak til høyt kolesterol enn en medisin jeg fikk etter en operasjon, som forebygging av betennelse i skjelettet.  Var flere dødstall og hjerteproblemer av medisinen i USA og medisinen ble tatt av markedet. 

Anonymkode: 3ffaa...55b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg spurte om jeg kunne droppe å ta dem, men ble anbefalt å fortsette og ta ny sjekk om et halvt år.... Er jo klar over at man ikke vet hvor mye av endringen som kommer av hva, men det var nettopp det jeg hadde lyst til å finne ut.... Men glemte å spørre om det har noe å si at man ligger godt under referanseverdien... Om det er noen grunn til at den ikke er fra 0,0 -6,9 men fra 3,3-6,9.... Hva skjer under 3,3 liksom? (hvor jeg ligger nå ;)

Da ville jeg tatt de et halvt år og fortsatt med den nye livsstilen. Og derfra diskutert evt. nedtrapping med legen. Det er mulig at det er usunt å gå med for lave verdier over tid da kolestorol er viktig for hormonbalanse og immunforsvaret. Og man vet at immunforsvaret er viktig for betennelser, og den fremste driveren for hjerte/kar- sykdommer er nettopp betennelser. Uten betennelser, som skaper sår og rifter i åreveggene får ikke kolestorolet feste og danne plakk. Kompliserte greier.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Om det er noen grunn til at den ikke er fra 0,0 -6,9 men fra 3,3-6,9.... Hva skjer under 3,3 liksom? (hvor jeg ligger nå ;)

Pga familiehistorikk er mitt kolesterolmål langt under 3,3, og mitt mål kan ikke nås uten medisiner.
Det er ikke farlig å ligge under

Anonymkode: 78ca5...b23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...