AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #1 Skrevet 24. mai 2023 Jeg jobber med saken, men har lyst på hver dag...klarer det i to uker, så sprekker jeg. kan spise ei stor plate uten problem, blir ikke kvalm. MEN får jo bare lyst på det hele tiden...har du noen tips ? Anonymkode: 4d28c...6c3 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #2 Skrevet 24. mai 2023 Sjokoladen må ikke handles inn. Få andre til å gå på butikken, så du ikke utsetter deg for fristelser. Vær streng på handlelappen. Er som nikotin, må unngåes helt over lang tid. Anonymkode: 7aeda...3f4 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #3 Skrevet 24. mai 2023 Nei... Ikke annet enn å bestemme seg... Og det høres så lett ut, det vet jeg, og det er ikke det.... Hadde BMI på 40, og den kom ikke av brokkoli, for å si det sånn... Men det er det eneste som funker. Bestemme seg for å ta tak, og ikke kjøpe sjokolade. Har gått ned 10 kg nå siden mars.... Anonymkode: bb3fb...7b9 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Ja jeg har kuttet ut sjokolade, men jeg jukser. Jeg bruker Mysimba - og har derfor ikke lyst på noe søtt. Anonymkode: 8e241...b58
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har klart det. Hvis jeg får søtsug spisr jeg gjerne en proteinbar, druer, sukkerfri yoghurt, smoothie eller noe lignende. Synes det var mest vanskelig i starten, men nå frister det ikke noe særlig med sjokolade. Men tror fortsatt ikke jeg burde ha det i hus, kan være jeg hadde gått på en smell da😅 Anonymkode: d7cd2...499 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er «periodedranker» når det kommer til godteri. Har aldri vært overvektig, men veldig glad i godteri og det er jo ikke sunt. Når jeg har holdt meg unna noen dager, går det bedre. Nå har jeg feks vært uten i flere uker og nå går det greit. (Proteinpudding, bær osv erstatter). Men plutselig kjøper jeg det i et svakt øyeblikk, og da er jeg «på kjøret» til jeg bestemmer meg for å slutte igjen. Mensen-uka er ekstra vanskelig for meg. Anonymkode: c0771...e73
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Kjøp en liten sjokolade som er ekstra god. Eller en pose twist, men bestem deg for å ta bare 1bit før du gjemmer posen langt inni skapet. Twist er ikke spesielt godt så da holder det med 1bit! Anonymkode: babc7...575
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 Kjenn deg selv. Gå i butikken og handle det du trenger for en stund så du ikke trenger å dra i butikken. Ikke ha noe hjemme. 2 uler er for kort tid for avvenning. Tar minst en måned. Samtidig still sukkersuget med noe, som epler bananer, bær. Anonymkode: bfc56...883 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 Gjorde uten å legge merke til det. Innså plutselig at det hadde vært 1 uke siden jeg spiste noe snop. Minket også på siukkerholdig energidrikk. Merker ikke noe til psykologisk at jeg har minket kraftig på sukkerinntak. Spiser av og til en proteinbar for jeg er litt dårlig å få i meg proteinene jeg trenger, men de er sukkerfri. Tror jeg har stabilisert blodsukkeret litt slik at jeg ikke føler søtsuget. Er fortsatt sjokolade i hus men føler ikke at jeg har lyst på det. Prøv å spis mer bær og frukt. Kanskje det hjelper. Eller kanskje gå den sukkerfri veien, da kan du ikke spise mye før du må renne på do 😂 Anonymkode: 228e2...7e9
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Ja, på en måte. Jeg var skikkelig avhengig av sukker, spesielt sjokolade. Spiste masse hver eneste dag. Spiste til jeg ble kvalm, stoppet og ventet til kvalmen gikk over, så spiste jeg mer. Det handlet ikke om at jeg tenkte at "nei jeg unner meg sjokolade" eller "det går bra at jeg spiser litt sjokolade", for det tenkte jeg ikke. Jeg ønsket ikke å spise det. Men kroppen min handlet i en slags avhengighets-transe. Jeg måtte spise det. Det viste seg at jeg hadde PCOS. Nå er det under kontroll med medisiner, og jeg klarer å avstå fra sjokolade hvis jeg må/ønsker. Men jeg har et dårlig forhold til mat generelt, så prøver å lære meg selv at jeg kan spise alt i moderasjon. Så jeg trenger ikke å kutte det helt ut, og det er en deilig tanke. Anonymkode: 65b9a...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 Hvis man innser at det kun er vanskelig i starten, så er det lettere å holde på motivasjonen. Etter en stund går søtsuget drastisk ned av seg selv, så skjønner man plutselig ikke hvordan man klarte å spise så mye junk Anonymkode: 3ba49...744
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Ikke ha det i skapene. Ha en spisedag i uka på dette. Men handle kun inn for denne dagen da Anonymkode: 5088e...fb1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Jeg spiste masse sjokolade og annet usunt hver dag før og følte det klikket for meg om jeg ikke fikk spist sjokolade. Har klart å kutte kraftig ned på det ved å spise mer frukt, bær og rå grønnsaker. Virker som om at kroppen min manglet det og at det faktisk var det jeg egentlig cravet. Hvordan er kostholdet ditt ellers? Lett å få søtsug om man ikke får i seg nok næringsstoffer Anonymkode: 230ab...6df
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobber med saken, men har lyst på hver dag...klarer det i to uker, så sprekker jeg. kan spise ei stor plate uten problem, blir ikke kvalm. MEN får jo bare lyst på det hele tiden...har du noen tips ? Anonymkode: 4d28c...6c3 Det er en abstinens og det går etterhvert over. Tips: om du kjøper så aldri kjøp stor plate. Kjøp den aller minste. Faktisk så har man like stort utbytte av 1 rute som av en plate. Har du 1 rute så nyter du den. Har du en plate så nyter du ikke hele platen til det fulle. Vet du at du har 1 rute så nyter du d3n virkelig. Anonymkode: 68a20...fe5
myMa Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Les denne: https://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3643 Hvis du er avhengig så må du rett og slett bare kutte ut alt av triggermat. Du kan ikke "unne deg litt". Det er som regel oppskriften på en kjempesprekk, og du må begynne på nytt igjen. Det er lettere for viljestyrken å avstå fullstendig for en lengre periode. Har selv vært uten is, godteri, sjokolade osv siden begynnelsen av mars. Det går veldig fint når du kommer over kneika. En bonus er at all annen mat smaker så mye bedre når du ikke er vandt til mye søtsaker. Jeg har også blitt mer tørst, fått bedre fordøyelse og mindre sug etter mat på kvelden 🙂 Jeg spiste litt kake på 17.mai og i en bursdag. Merket da at det var vanskelig å komme inn i det igjen så jeg er definitivt ikke klar for å "unne meg litt" enda. Men håper å bli det en gang i fremtiden så jeg kan ha et normalt forhold til søtsaker og klare å begrense meg. Har kombinert dette med periodisk faste og gått ned 9kg på snaut 3 måneder.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #16 Skrevet 25. mai 2023 Sjokolade er sunt, så lenge den er mørk. Over 70%. Fakta! Anonymkode: c12e7...b28
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #17 Skrevet 25. mai 2023 Er ikke overvektig, og hadde ikke noe sukkeravhengighet. Men fikk diabetes, og da ble det jo helt slutt på både potetgull og søtsaker 🙃. Her er det jeg tar LITT av om suget blir for stort. Det er lite som skal til før jeg blir superhappy 🙂. To ruter 70% Freia Premium sjokolade (mange gode smaker). En Yoplait 0% yoghurt (veldig god) En liten skål bær (diabetikere får ikke spise frukt) Sukkerfri gele med vaniljesaus uten tilsatt sukker En liten Pin Up is En liten skål jordbær med Diplomis uten tilsatt sukker Det er mye sukkerfritt godis å kjøpe på f.eks tights no. Det dumme er at de fleste blir dårlige i magen av søtningsmiddelet de bruker. Men du kan jo prøve. De har f.eks gode marsipanbrød. Vær obs på at det er mye karbohydrater i sukkerfritt godis. Karbohydrater gjøres om til glukose (sukker) i kroppen. Lykke til 🙂 Anonymkode: 1568f...2ae
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #18 Skrevet 25. mai 2023 Nei, dvs klarte det en liten stund. Nå har jeg over 20 plater liggende her, og småspiser litt hele tiden. Alt fra vanlig melkesjokolde, til kvikk lunsj, smil også videre. Det er slitsomt... Anonymkode: 51471...e47 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #19 Skrevet 25. mai 2023 Ja. Klarte det for 10 år siden, etter flere års kamp og tilbakefall. Det som ikke fungerte var; bare litt, faste regler, mørk sjokolade, kun fredag, bare til fest, det er jo påske... Og i alle fall ikke substitutter, som da jeg prøvde å drikke sjoko-melk hver kveld, eller fruktskål hver kveld. Det gikk rett til h den dagen viljestyrken sviktet. Det som fungerte var; Jeg spiste ikke noe søtt på mange måneder. Det var ingenting i hus. Mannen hjalp der han kunne med å gjemme bort om det var noe vi måtte ha til selskap og slik, tok ukeshandelen, og slik. Nå kan jeg spise det de fleste vil kalle "normalt", med unntak av at jeg aldri kjøper sjokolade til meg selv. Og det er faktisk en helt vanvittig frihetsfølelse å ha det slik. Selv nå, så mange år senere, kjenner jeg innimellom på hvor godt det er å sette seg ned foran TVen en fredag og ikke tenke på å putte noe i munnen. Anonymkode: 6bca1...95b 1 2 1
PokemonGone Skrevet 25. mai 2023 #20 Skrevet 25. mai 2023 Så jeg tror at det er ikke greit å kutte noe helt, men tillate oss selv litt hver uke. Sinnet vårt tenker vanligvis på hva som er forbudt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå