Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager  men får ikke helt disse beløpene deres til å stemme...

https://www.smartepenger.no/markedsoversikter/120-jobb/3105-de-50-yrkene-med-lavest-lonn

Anonymkode: 2c2c8...ba8

Ikke? Mannen min jobber innenfor gatekjøkken, så tredje nederst. Rundt 377 400 årlig i 2022, så 31 450 før skatt. Blir rundt 23 450 med 26 % trekk. Så synes tallene stemmer bra med lenken du delte. 

Anonymkode: fc44d...d77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hører på en veldig god lydbok  nå som tar for seg at fattigdom å ha lønn som er basert på freelance og provisjon. Noen måneder kunne forfatteren ha en normal lønn, men ikke nok til bufferkonto eller spare opp. Så kan man tjene 500kr neste måned. Så faller man mellom to stoler fordi man ikke er kvalifisert til ytelser siden man har en jobb, men likevel må man leve med 200 på konto og håpe at man tjener bedre neste måned. Denne boken tar for seg hvor slitsom den er å ha en grei lønn en måned ( hun jobbet blandt annet på Cafe og tjente av og til veldig bra og  ingenting neste måned og at det ikke er nødvendig hva du tjener på en måned som gjør deg fattig eller rik, men gjennomsnittet. 

https://www.akademika.no/dokumentar-og-fakta/oss-mot-verden/9788283421408?popup=close

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke? Mannen min jobber innenfor gatekjøkken, så tredje nederst. Rundt 377 400 årlig i 2022, så 31 450 før skatt. Blir rundt 23 450 med 26 % trekk. Så synes tallene stemmer bra med lenken du delte. 

Anonymkode: fc44d...d77

Ja, ikke. Med den lønna så vil skattetrekket ligge på 23 %. Har man gjeldsrenter å betale på så vil skattetrekket være enda lavere.

Skrevet

Jeg er deltid alenepappa med en gjennomsnittlig netto kjøpekraft på ca 130 000 pr mnd (svinger litt pga aksjekurser og bonuser). Går greit til tross for at jeg er alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nei du får ikke noe ekstra som enslig hvis du ikke har minstesats. Jeg har også fra NAV og KLP, pluss menerstatning skattefritt fra NAV. Cirka samme utbetaling totalt som deg, vært ufør siden 2015 da jeg var 37 år (arbeidsulykke).

Ok. Da tok jeg feil. Vi er da uansett ganske så heldige med ufør utbetalt begge to ❤️

Anonymkode: a188e...5c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok. Da tok jeg feil. Vi er da uansett ganske så heldige med ufør utbetalt begge to ❤️

Anonymkode: a188e...5c7

Ja klager ikke, ligger ca midt mellom de som får minst og de som får maks fra NAV. ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man bor gratis hjemme så er det klart man klarer seg. Her går halve lønningen til å betale for å bo. Så kommer bilutgifter, strøm, tlf, mat og diverse utenom. Men jeg er i overkant bevisst på hva ting er verdt, har alle lån med fastrente og sløser ikke så klarer meg fint. Det er folk som har over dobbelt så mye som meg og med mindre boutgrifter som sliter, så ja det kommer nok an på hvor god økonomisk peiling du har.

Anonymkode: 732ce...7fc

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det er det. Som sagt, har ikke du en voldsomt stor gjeld og noen tusen inkassokrav å ta tak i? Istedet for å sitte på Kvinneguiden😂? Begynne å hente posten kanskje?

Anonymkode: c56df...03e

Jeg har ikke gjeld lenger, men jeg har heller ikke venner som snakker sånn til andre. Vinn vinn.

Ikke gjør jeg det selv, heller. Økonomi er en privatsak. 

Endret av Rotemor
Skrevet
Laraa skrev (17 timer siden):

Jeg hører på en veldig god lydbok  nå som tar for seg at fattigdom å ha lønn som er basert på freelance og provisjon. Noen måneder kunne forfatteren ha en normal lønn, men ikke nok til bufferkonto eller spare opp. Så kan man tjene 500kr neste måned. Så faller man mellom to stoler fordi man ikke er kvalifisert til ytelser siden man har en jobb, men likevel må man leve med 200 på konto og håpe at man tjener bedre neste måned. Denne boken tar for seg hvor slitsom den er å ha en grei lønn en måned ( hun jobbet blandt annet på Cafe og tjente av og til veldig bra og  ingenting neste måned og at det ikke er nødvendig hva du tjener på en måned som gjør deg fattig eller rik, men gjennomsnittet. 

https://www.akademika.no/dokumentar-og-fakta/oss-mot-verden/9788283421408?popup=close

Man må kunne stå ansvarlig for å ha valgt å jobbe freelance.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...