AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Eg har jobba på et bibliotek i 3 år, som vikar. Hvor ofte varierer veldig, akkurat nå er det lite jobb der. Jeg legger som regel ikke merke til hva folk låner. Liker litt "sære" bøker selv og disse må alltid fjernlånes. La merke til at en fyr låner litt spesielle bøker. Har ikke tenkt særlig mer over det, men et halvår nå har han lånt akkurat samme type bøker som meg, man ser jo navnet osv når man ordner med fjernlån på jobben. (Sjelden jeg er der akkurat når han låner og leverer. Tenker det er lenge til neste gang jeg støter på han, for han låner mye i perioder, ingenting i perioder og jeg jobber lite nå. Og synes det blir litt kleint å vise at jeg legger merke til det han låner.) Jeg søkte opp navnet på sosiale medier, og ser han har en bokprofil med en god del følgere. Jeg hadde ikke visst navnet hans om det ikke var for jobben min. Er det greit av meg å følge han på f.eks instagram? Jeg har en åpen profil med bare bokgreier selv, ingen bilder av meg, kun fornavnet mitt er i brukernavnet. Og så har jeg en lukka konto med bilder av meg, fullt navn osv, men ikke en eneste bok i feeden. Hvilken bør jeg evt følge han med og hvorfor? Anonymkode: c1fbb...00a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Spørs litt hvilken taktikk du vil bruke. Mulig at bokprofilen din vekker hans oppmerksomhet om du oppfører deg som en fan og kommenterer mye på postene hans, da vil han nok legge mer merke til en annen bokperson enn enn tilfeldig dame som det ikke ser ut som har noen felles interesser. Kanskje han da følger deg tilbake, men ulempen er at det da kan være helt vennskapelig. Om du vil flørte så følg han fra den profilen din med bilder av deg og vær helt ærlig og rett frem, send en melding "Hei, vi går på samme bibliotek og jeg har lagt merke til deg fordi vi leser mye likt. Ble overrasket over å finne bokprofilen din her! Her er min forresten hvis du vil ta en titt (også linke til din bokprofil). Kanskje et long shot dette, men lyst til å ta en kaffe en dag? " Da kan han vurdere deg ut fra utseendet og du blir ikke friendzonet, og du får i tillegg vist bokprofilen din så han ser at du både er pen og har noe mellom øra til felles med han Jeg ville gått for den taktikken, men du risikerer selvsagt å ikke få svar, men det er bedre i mine øyne å få ting avklart enn å holde på i månedsvis å like postene hans fra bokprofilen din og håpe han skjønner at du flørter selvom han ikke vet hvem du engang er. Anonymkode: 2dace...b09 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Oops så nå at denne lå under vennskap og ikke dating! Da kan du følge han fra hvilken profil du vil, det betyr jo ikke så mye da om han er fysisk tiltrukket av deg om du bare vil ha vennskap Anonymkode: 2dace...b09
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #4 Skrevet 24. mai 2023 Takk for svar! Ja, det er ikke noe romantisk jeg er ute etter😊 Men litt kontakt, veksle tanker og meninger om filmer, anbefalinger osv. kanskje. Det jeg tenker mest på er om det er "upassende" å følge han siden det er via min jobb jeg vet hans navn. Føles litt stalky. Jeg har jo googlet navnet hans. Han bruker ikke hashtagger som gjør at jeg kunne vært innom kontoen hans tilfeldig heller dessverre. Ved å følge han med min bookstagram så kan jeg like, kommentere osv, men synes det er litt feil at jeg er anonym da. Han legger ut veldig mye om bøker, først og fremst, men også endel fra konserter og livet generelt. Da vet jeg masse om han, men han aner ikke hvem jeg er. Følger jeg med den private så ser han jo at jeg er meg, og jeg kan like og kommentere da og. Så ser han uansett at vi har endel til felles, bøker forstår han vel at jeg liker siden jeg jobber på bib. Anonymkode: c1fbb...00a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 Hmm, den var tricky! Jeg synes i utgangspunktet det blir creepy å skulle følge noen i en slik situasjon, da du egentlig ikke skulle visst navnet hans hvis du skjønner. Men hvis han har mange følgere så er det gjerne ikke en stor greie. Følger du ulike bokprofiler, at du kunne funnet ham via andre? Jeg går ofte inn på følgerlistene til folk jeg liker og følger nye derfra, men jeg er kanskje litt creepy selv 😂 Hvis han har mange følgere og ikke bare venner og familie, dvs en litt offentlig profil, så tenker jeg det er innafor? Men ville sagt at du fant profilen via andre, og heller latet som om det car en tilfeldighet at du jobber på biblioteket Anonymkode: 6b3a6...9f6 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Følger du ulike bokprofiler, at du kunne funnet ham via andre? Jeg går ofte inn på følgerlistene til folk jeg liker og følger nye derfra, men jeg er kanskje litt creepy selv 😂 Hvis han har mange følgere og ikke bare venner og familie, dvs en litt offentlig profil, så tenker jeg det er innafor? Men ville sagt at du fant profilen via andre, og heller latet som om det car en tilfeldighet at du jobber på biblioteket Anonymkode: 6b3a6...9f6 Ikke dumt! Mange takk for tips! Jeg skal se om han følges av noen jeg følger. Ser på kommentarene at det er masse bokfolk, titta på følgerlista og for en stund siden (uten å tenke over om det var noen "kjente" navn der), ikke bare familie og venner nei. Anonymkode: c1fbb...00a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Jeg ville reagert negativt på om noen fant mitt navn via jobben sin å la meg til på den måten. Hadde vedkomne derimot begynt skravle litt i det jeg leverte/hentet bøker, så hadde jeg reagert mindre. Det er noe creepy over det når man vet at en ansatt bevist har brukt min personinformasjon fra kundebase til å oppsøke meg på sosiale medier. Jeg jobber med kundeservice, og har gjort det i flere ulike bransjer, og benytte kundeinformasjon på den måten har ikke vært tillatt noen steder. Anonymkode: 32cc9...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er noe creepy over det når man vet at en ansatt bevist har brukt min personinformasjon fra kundebase til å oppsøke meg på sosiale medier. Han skulle hente bøker en gang og så var det noe feil, hentenummeret stemte ikke. Da måtte han si navnet sitt så en kollega fikk sjekka saken, det er sånn jeg vet hva han heter. Men uansett er det jo fordi jeg var på jobb at jeg hørte det. Han bor i nærheten, jeg kunne fint ha hørt navnet hans fra felles kjente f.eks. Mulig han derfor ikke hadde tenkt over hvordan jeg "fant" han. Hva er reglene på dette? Skjønner at det ikke er greit å ta telefonnummeret fra lånetaker-basen vår og sende han melding privat f.eks. Ville aldri gjort det! Men dette med å ha hørt navnet mens jeg jobba. Anonymkode: c1fbb...00a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Han skulle hente bøker en gang og så var det noe feil, hentenummeret stemte ikke. Da måtte han si navnet sitt så en kollega fikk sjekka saken, det er sånn jeg vet hva han heter. Men uansett er det jo fordi jeg var på jobb at jeg hørte det. Han bor i nærheten, jeg kunne fint ha hørt navnet hans fra felles kjente f.eks. Mulig han derfor ikke hadde tenkt over hvordan jeg "fant" han. Hva er reglene på dette? Skjønner at det ikke er greit å ta telefonnummeret fra lånetaker-basen vår og sende han melding privat f.eks. Ville aldri gjort det! Men dette med å ha hørt navnet mens jeg jobba. Anonymkode: c1fbb...00a Tjaaaa jeg synes det blir MER creepy når det ikke engang er deg han har sagt navnet til, men at du har overhørt en samtale han hadde med en annen kollega 🙈 Jeg tenker at du burde følge med din bokprofil og håpe at han kan anta at det er pga felles interesser du har funnet han. Hvor mange følgere har han? Har han noen bilder av seg selv på hans profil? Ellers kan du jo late som at du ikke vet at det er han... Anonymkode: 6b376...d37 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Jeg synes det er litt creepy siden dere ikke har hatt noe (særlig) kontakt. Om dere hadde snakket masse sammen på biblioteket, så hadde det nok vært annerledes. På den annen siden kunne du jo fulgt han ved en tilfeldighet, men da kan du jo aldri si hvordan du egentlig fant ham 😅 Jeg har en bokinsta selv og følger mange med lignende konto, så det hadde jo ikke vært rart i seg selv… Anonymkode: 5650c...33e
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tjaaaa jeg synes det blir MER creepy når det ikke engang er deg han har sagt navnet til, men at du har overhørt en samtale han hadde med en annen kollega 🙈 Hvor mange følgere har han? Har han noen bilder av seg selv på hans profil? Ellers kan du jo late som at du ikke vet at det er han... Anonymkode: 6b376...d37 Jeg sto rett ved kollegaen. Så at det var kollegaen som sjekka istedet for jeg er tilfeldig. Noen ganger senere har han sagt navnet istedet for hentenummeret direkte til meg også. Men samme det vel? Jobb er jobb.🫣 Han har ca 800 følgere. Og følger 250. Han har ikke bilder av seg selv, bortsett fra profilbildet, men det er tatt så langt unna at jeg ikke hadde gjenkjent han, gammelt bilde også. Men navnet hans står der jo da. Anonymkode: c1fbb...00a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for svar! Ja, det er ikke noe romantisk jeg er ute etter😊 Men litt kontakt, veksle tanker og meninger om filmer, anbefalinger osv. kanskje. Det jeg tenker mest på er om det er "upassende" å følge han siden det er via min jobb jeg vet hans navn. Føles litt stalky. Jeg har jo googlet navnet hans. Han bruker ikke hashtagger som gjør at jeg kunne vært innom kontoen hans tilfeldig heller dessverre. Ved å følge han med min bookstagram så kan jeg like, kommentere osv, men synes det er litt feil at jeg er anonym da. Han legger ut veldig mye om bøker, først og fremst, men også endel fra konserter og livet generelt. Da vet jeg masse om han, men han aner ikke hvem jeg er. Følger jeg med den private så ser han jo at jeg er meg, og jeg kan like og kommentere da og. Så ser han uansett at vi har endel til felles, bøker forstår han vel at jeg liker siden jeg jobber på bib. Anonymkode: c1fbb...00a Da ville jeg heller prøve å komme i kontakt på biblioteket jeg, gradvis Anonymkode: 2dace...b09
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da ville jeg heller prøve å komme i kontakt på biblioteket jeg, gradvis Anonymkode: 2dace...b09 Enig! Og det bør ikke være så vanskelig å finne samtaleemner og få litt kontakt. Og da er det mer naturlig å gå et skritt videre. Anonymkode: 34e02...331
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da ville jeg heller prøve å komme i kontakt på biblioteket jeg, gradvis Anonymkode: 2dace...b09 Jeg jobber ikke så mye der nå, og fra høsten skal jeg studere og jobbe enda mindre der. Jeg trykka ved en feil så jeg gikk innpå en story hos han. Så jeg bare hoppa i det nå og begynte å følge han med min private. Ser vi har ca 10 felles folk vi følger, alle bor i nærheten. Anonymkode: c1fbb...00a
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg jobber ikke så mye der nå, og fra høsten skal jeg studere og jobbe enda mindre der. Jeg trykka ved en feil så jeg gikk innpå en story hos han. Så jeg bare hoppa i det nå og begynte å følge han med min private. Ser vi har ca 10 felles folk vi følger, alle bor i nærheten. Anonymkode: c1fbb...00a Det går nok helt fint Du får ta en hvit løgn og si at du fant profilen via felles venner hvis han spør. Men når han har masse fremmede følgere fra før så reagerer han sikkert ikke. Anonymkode: 6b3a6...9f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå