Ungdomskrisen Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 (endret) Jente 19 her. Legen på overvektspoliklinikken sier at jeg er i fare for å utvikle diabetes. Men når jeg spurte om andre medisiner enn saxenda og mysimba, sa hun at det ikke fantes noe annet. Enn noe til 5000 i mnd, dette var ikke wegovy engang. Jeg har gått ned mye selv, men ønsker å prøve ozempic. Ser at mange eldre damer i Facebook-gruppene for medisinen får. Uten at de har diabetes. Kan jeg gå til fastlegen for å prate om dette? Vil det hjelpe at jeg er i fare med å utvikle diabetes? Har så lyst til å føle meg vel i min egen kropp, før ungdomsårene mine er over😖redd for at fastlegen bare vil drite i meg å be meg fortsette å spise mindre og trene😩 Jeg vet og har full forståelse for at det er for diabetikere. Men hvorfor for en som veier 80 kilo dette? Uten å ha diabetes… Jeg flytter ut om under 1 mnd, siden jeg skal studere. Da har jeg ikke råd til å betale 1700 i mnd for medisinen + maten jeg har spist for å gå ned i vekt. Er det ikke nok at jeg er i fare for å utvikle diabetes? Endret 23. mai 2023 av Ungdomskrisen
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Ozempic er bare for dem med diabetes. Dette fordi det ikke skal gå tomt på lager for dem som virkelig trenger denne medisinen. Wegovy skal være det samme. Anonymkode: ccad5...dbf 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Dersom du er innenfor kriteriene (BMI på over 30, eller 28 med tilleggssykdommer), så er det Wegovy du skal tilbys nå. Det er også mer effektivt enn Ozempic. Anonymkode: 025ca...97a 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Det er for øvrig samme virkestoff (semaglutide), så det liten grunn til å insistere på ozempic, selv om Wegovy vel er litt dyrere. Anonymkode: 025ca...97a 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ozempic er bare for dem med diabetes. Dette fordi det ikke skal gå tomt på lager for dem som virkelig trenger denne medisinen. Wegovy skal være det samme. Anonymkode: ccad5...dbf Jeg går på oz og har ikke diabetes. Slutt å spre løgner! Anonymkode: 77e64...d95 2
Ungdomskrisen Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #6 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg går på oz og har ikke diabetes. Slutt å spre løgner! Anonymkode: 77e64...d95 Fikk du ozempic Iår eller i fjor da?
Kullsyrevann Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Syns det er rart du ikke får semaglutide preparat når en i en tråd jeg leste her inne veide 80 og noe og fikk det. Og det gis jo ut som godteri til de som ikke har diabetes også, så mas helt til du får viljen din. Du har jo en god sak siden du har fått konstantert at du nærmer deg diabetes. Gikk ned mye i vekt da jeg flyttet for meg selv, da kunne jeg styre hva jeg kjøpte inn og spiste. Mange endrer livsstil når de blir studenter og skal klare seg selv, om det er til det bedre eller verre bestemmer man helt selv. Men hvorfor er du overvektig og nærmer deg diabetes? Går det bra med deg? ❤️ 1
Ungdomskrisen Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2023 Kullsyrevann skrev (7 minutter siden): Syns det er rart du ikke får semaglutide preparat når en i en tråd jeg leste her inne veide 80 og noe og fikk det. Og det gis jo ut som godteri til de som ikke har diabetes også, så mas helt til du får viljen din. Du har jo en god sak siden du har fått konstantert at du nærmer deg diabetes. Gikk ned mye i vekt da jeg flyttet for meg selv, da kunne jeg styre hva jeg kjøpte inn og spiste. Mange endrer livsstil når de blir studenter og skal klare seg selv, om det er til det bedre eller verre bestemmer man helt selv. Men hvorfor er du overvektig og nærmer deg diabetes? Går det bra med deg? ❤️ Så fint svar! Sant det du sier med å styre maten selv. Hadde nok aldri klart å gå ned uten. Ser fram til å flytte ut for matvanene mine nå, er mye sunnere og jeg føler meg så mye bedre. grunnen er vel at jeg alltid vært større enn de andre rundt meg. Husker når jeg veide 60 kilo, trodde jeg var smellfeit. Gikk til helsesøstera på skolen flere ganger, men hun ba meg bare kutte ut smør på brødskiva å bevege meg mer. Skulle ønske jeg fikk hjelp da eller oppfølgning. Mitt største var 115 kilo, på starten av året. Nå, nede på 103, uten hjelpemidler. Om det går fint… nja føler bare at de som egentlig skal hjelpe meg, driter i meg og mine ønsker. Får bare spørsmål om hva jeg tenker om slankeoperasjon. Når alt jeg vil er å klare dette selv. Å jeg er fornøyd med det jeg har klart til nå, er jo super motivert. Og jeg bør få en medalje for måten jeg har klart å balansere skole, jobb, eksamensforberedelser, ferie, russetiden og masse fristelser fra den skolekantina😂Neida, men det har vært utrolig vanskelig. Føler bare at alt jeg får er matplaner og «fortsett sånn», selvom jeg visste fra før av at kaloriunderskudd ville være nøkkelen.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg går på oz og har ikke diabetes. Slutt å spre løgner! Anonymkode: 77e64...d95 Jeg sprer ikke løgner og jeg jobber med dette hver dag. Hvis legen har skrevet ut denne til deg nå pr mai 2023,har legen gjort en feil. Anonymkode: ccad5...dbf 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sprer ikke løgner og jeg jobber med dette hver dag. Hvis legen har skrevet ut denne til deg nå pr mai 2023,har legen gjort en feil. Anonymkode: ccad5...dbf dette stemmer ikke, jeg får også ozempic pr i dag. Legen står fritt til å skrive ut denne medisinen, snakk med fastlegen din TS. Anonymkode: 6315e...90e 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg går på oz og har ikke diabetes. Slutt å spre løgner! Anonymkode: 77e64...d95 Du skal ikke gå på dette etter at Wegovy kom på markedet, slutt å ta viktig medisin fra kronisk syke mennesker. Personen lyver ikke, det er helt korrekt at man ikke skal gå på Ozempic uten å ha diabetes nå. Anonymkode: fe15c...c3c 1 1 1
Marleah Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har fått beskjed om at de som har fått Ozempic før 1.jan.23 fortsatt kan få det, mens de som ikke begynte før i år får Wegovy. Wegovy er dyrere, men skal visstnok være mer effektiv enn Ozempic. For min del har jeg spart såpass mye på matbudsjett og godterihandling at det ikke er så stor forskjell på kostnaden pr. måned. 1
Topsi Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 (endret) Jeg fikk utskrevet ozempic fra 2021 og får det fortsatt. Jeg vet noen også får det på blå uten diabetes, men det er jo ren trygdesvindel. Mangelsituasjonen er midlertidig Endret 24. mai 2023 av Topsi 1
Kittykat Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg går på oz og har ikke diabetes. Slutt å spre løgner! Anonymkode: 77e64...d95 Det er ikke løgner. Hvis man ikke har diabetes, så får man ikke resept på Ozempic pr i dag. Det vet jeg fordi jeg får Ozempic og har diabetes. Grunnen til at det er mangel på Ozempic nå er fordi mange har fått resept på det uten å ha diabetes. Så vi som har diabetes og trenger Ozempic må "kjempe" med de som får Ozempic uten å ha diabetes. Jeg ser ikke ned på de som får dette uten å ha en tilleggsykdom, det er bare litt frustrerende når det ikke er nok medisin til å gå rundt. Endret 24. mai 2023 av Kittykat 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 Jeg begynte på Wegovy for et par måneder siden, pga sterk overvekt og PCOS. Legen fortalte meg også det at nå skriver de ikke ut Ozempic til overvektige mer. Nå skriver de ut Wegovy. (De som allerede har resept på Ozempic får fortsette, men oss nye må begynne på Wegovy istedet, mener jeg å huske.) Wegovy har samme virkestoff, men er enda sterkere og dermed enda mer effektiv til overvekt. Det er laget nettopp mot overvekt og ikke diabetes. Diabetes er såpass alvorlig at de som må ta Ozempic for det, må få ha den i fred. Dermed er det Wegovy oss overvektige nå får, som produseres bare for oss i tankene. (Jeg har ikke snakket med legen om de andre merkene, så kan ikke si noe om dem.) Dette har med hvor mye de produserer, hvor mye de kan produsere, og hvor mye de kan sende ut til apotekene i de forskjellige landene. Jeg får heller ikke utgiftene til mine medisiner dekket, selv om det er noe jeg ikke kan noe for som har skapt problemet mitt (PCOS). Jeg tar også Metformin for PCOS, og heller ikke den er dekket. For å få det dekket må man allerede ha diabetes. Er det idiotisk? Ja. Men sånn er det. Det er derfor de kjemper sånn med å få Wegovy inn på blå resept, fordi den nettopp kan forhindre så utrolig mye som kommer med overvekt, deriblant diabetes. Legen min var iallefall svært irritert på dem som styrer dette. Jeg håper at de vil klare å få den inn på blå resept, sånn at vi ikke trenger å betale for denne sinnsykt dyre medisinen i det uendelige. Jeg synes uansett at det er verdt det enn så lenge. Du kan jo uansett alltids prøve, og se om du ikke sparer penger på å spise mindre mat. Det gjør iallefall jeg. Anonymkode: 0bc7c...d5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå