AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Ultraprossesert mat dobler risikoen for kreft viser en ny norst studie. https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 "Ein tommelfingerregel er at om det er meir enn fem ingrediensar ein ikkje bruker på eit vanleg kjøkken, er maten ultraprosessert." Jeg tok en titt på innholdet i kneip-brødet jeg kjøpte i dag tidlig. Og det er minst 5 ting der som ikke er vanlig å ha hjemme på kjøkkenet. Betyr det at brød er ut? Anonymkode: fce89...011 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Vi har kjøpt oss en brødbakemaskin som gjør det enkelt å bake selv. Deilig å våkne opp til nybakt brød hver morgen. Vi tok dette valget fordi vi gir barna våre brød hver dag. Da er det godt å vite hva vi gir dem Anonymkode: 437db...2e1 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Det enkle svaret er Nei. Overvekt er derimot kreftframkallende. Anonymkode: f5ea5...68f 2 2 2
Nowayback Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Ultraprossesert mat dobler risikoen for kreft viser en ny norst studie. https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 "Ein tommelfingerregel er at om det er meir enn fem ingrediensar ein ikkje bruker på eit vanleg kjøkken, er maten ultraprosessert." Jeg tok en titt på innholdet i kneip-brødet jeg kjøpte i dag tidlig. Og det er minst 5 ting der som ikke er vanlig å ha hjemme på kjøkkenet. Betyr det at brød er ut? Anonymkode: fce89...011 Blir ikke alt som er stekt og som inneholder stivelse kreftfremkallende, da det kreftfremkallende stoffet akrylamid oppstår? 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 Å leve er livsfarlig. Man kan dø av det. Anonymkode: 00833...fe9 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ultraprossesert mat dobler risikoen for kreft viser en ny norst studie. https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 "Ein tommelfingerregel er at om det er meir enn fem ingrediensar ein ikkje bruker på eit vanleg kjøkken, er maten ultraprosessert." Jeg tok en titt på innholdet i kneip-brødet jeg kjøpte i dag tidlig. Og det er minst 5 ting der som ikke er vanlig å ha hjemme på kjøkkenet. Betyr det at brød er ut? Anonymkode: fce89...011 Betyr vel at man bør redusere totalen av ultraprosessert mat. Om man spiser litt i ny og ne er ikke så ille, men hvis mesteparten av kostholdet ditt er ultraprosessert brød så kan det sikkert være lurt å kutte ned. Anonymkode: fdbee...9cf 1
Kullsyrevann Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Det er ikke så mye dritt i brødene vi produserer her i Norge, står det på benken begynner det jo å mugne ganske fort. I USA derimot, der har jeg stor tro på at brødet du kjøper i butikken har mye skummelt i seg. E282, konserveringsmiddel som ofte brukes i brød, skal være trygt å konsumere og er mye forsket på. Det beste er vel å bake det selv, kan fint fryse ned brød.
mammahjarte Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 23 minutter siden, AnonymBruker said: Det enkle svaret er Nei. Overvekt er derimot kreftframkallende. Anonymkode: f5ea5...68f Alle typar kroppar kan få kreft da. Mange er og feite på innsida, men ikkje overvektige. Eg tolke det som eit svakt ja, det spørst på brødet. Brød er ikkje berre brød. Det finnest tusenvis av brød liksom. 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 Det er vel også noe med at alt som stekes, og dermed brunes eller brennes utvikler akrylamider som kan være kreftfremkallende. Egentlig bør man kun spise det myke i brødet uten skorpe, eventuelt koke eller dampe brøddeigen istedenfor å steke. Anonymkode: ae8cd...10d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Tror at gjærdeig er usunt. Men mye annet man kan bake! Anonymkode: e9d90...029
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det enkle svaret er Nei. Overvekt er derimot kreftframkallende. Anonymkode: f5ea5...68f ditt enkle svar er altfor enkelt.... Anonymkode: 84363...bb5 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ultraprossesert mat dobler risikoen for kreft viser en ny norst studie. https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 "Ein tommelfingerregel er at om det er meir enn fem ingrediensar ein ikkje bruker på eit vanleg kjøkken, er maten ultraprosessert." Jeg tok en titt på innholdet i kneip-brødet jeg kjøpte i dag tidlig. Og det er minst 5 ting der som ikke er vanlig å ha hjemme på kjøkkenet. Betyr det at brød er ut? Anonymkode: fce89...011 Det betyr vel bare at akkurat det brødet du har der er ultraprosessert. Det sier ikke noe om andre brød. Det går jo an å finne brød som ikke er ultraprosessert. Og det sier ingenting om det totale innholdet av ultraprosesserte matvarer i ditt kosthold. Anonymkode: 84363...bb5 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #14 Skrevet 23. mai 2023 Etter å ha sett flere veldig spreke og sunne mennesker bli kreftsyke så tror jeg alle kan bli rammet av kreft uansett hvor sunt man lever. At alkohol, tobakk, overvekt og sol øker sjansen for kreft vet vi så det bør man naturligvis unngå, men bortsett fra det er dessverre mye overlatt til tilfeldighetene og gener. Anonymkode: 664b9...2c5 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Etter å ha sett flere veldig spreke og sunne mennesker bli kreftsyke så tror jeg alle kan bli rammet av kreft uansett hvor sunt man lever. At alkohol, tobakk, overvekt og sol øker sjansen for kreft vet vi så det bør man naturligvis unngå, men bortsett fra det er dessverre mye overlatt til tilfeldighetene og gener. Anonymkode: 664b9...2c5 javel. Men poenget her er jo at ultraprosessert mat nettopp er en slik faktor som øker sjansen for kreft, som de alkohol tobakk og sol som du nevner, altså ikke en tilfeldighet, så jeg forstår ikke hvor du vil med resonnementet ditt? Anonymkode: 84363...bb5 5
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 Brød inneholder i alle fall ikke noe du trenger, med mindre kostholdet ellers består av bare drittmat og godteri. Jeg synes en grei regel er å ikke spise mat som gir hull i tennene. Anonymkode: 81343...148 1
Badebuksa2.0 Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ultraprossesert mat dobler risikoen for kreft viser en ny norst studie. https://www.nrk.no/vestland/forskarar-viser-at-industrimat-gjev-kreftfare_-_-ma-bli-ein-storre-del-av-kosthaldsdebatten-1.16417422 "Ein tommelfingerregel er at om det er meir enn fem ingrediensar ein ikkje bruker på eit vanleg kjøkken, er maten ultraprosessert." Jeg tok en titt på innholdet i kneip-brødet jeg kjøpte i dag tidlig. Og det er minst 5 ting der som ikke er vanlig å ha hjemme på kjøkkenet. Betyr det at brød er ut? Anonymkode: fce89...011 Du kan jo fint bake selv, uten e-stoffer og rapsolje. Alt med rapsolje er FY. 2 1
Adrenalina1 Skrevet 24. mai 2023 #19 Skrevet 24. mai 2023 Å få feks kreft handler i stor grad om uflaks. 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #20 Skrevet 24. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (4 minutter siden): Du kan jo fint bake selv, uten e-stoffer og rapsolje. Alt med rapsolje er FY. fordi? Anonymkode: 84363...bb5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå