Petra200 Skrevet 25. mai 2023 #81 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg kjenner høyt utdannende mennesker som sliter økonomisk pga renter og økte matpriser. Anonymkode: 9a770...9e5 Høy utdanning er vel ikke det samme som økonomisk forståelse og kunnskap? 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #82 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 23.16): Så vanskelig som det er i Norge nå så ble jeg tvunget til å flytte til Sveits Anonymkode: d73e6...c5b Yepp, jeg også. Måtte bare ta med meg formuen min på mange milliarder, orker ikke skatten her. Anonymkode: 95a41...d11
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #83 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 22.40): Vi har heldigvis enda en bufferkonto med 200k på. Men etter å ha spart 10000 i mnd de siste årene,har vi til nå i år spart 0 kr. Blir heller ingen utenlandsferie bortsett fra en Sverigetur men en overnatting. Anonymkode: f98df...c9e Utlånsrenta er 4.5, innskuddsrenta på under 3 og inflasjonen på 6. skal ikke nedbetale litt gjeld da? Sparepengene blir mindre og mindre verdt. Anonymkode: 34cbb...290
I Grosny Skrevet 25. mai 2023 #84 Skrevet 25. mai 2023 Kokeplate skrev (På 23.5.2023 den 23.06): Slik går det når man tar uansvarlige økonomiske valg. Helt på sin plass. Jeg håper for din egen del at du aldri tar uansvarlige valg som f.eks å gå på glatta uten piggsko, falle, og bli ufør. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #85 Skrevet 25. mai 2023 12 hours ago, Portia Catonis said: Jeg sliter ikke, og kjenner ingen som sliter, men de eksisterer helt sikkert. Bare så synd at avisene aldri klarer å komme med ett eneste reelt eksempel på folk som sliter. Det nærmeste de kommer er stor-røykende Eva-Laila som er ufør og bor midt i Oslo Sentrum..🙄 Det finnes faktisk billige steder å bo, selv i disse tider. Jeg tror at de fleste personer som sliter, også har sunn nok fornuft til å unngå stille i media. Jeg ville aldri stilt i media den perioden jeg var syk og fattig. Veide 47kg, var bare ute av min leide leilighet på 30 kvadrat 2-3 ganger i mnd for å kjøpe mat. Utenom det satt jeg hjemme hele dagen. Hadde ikke råd til noe, brukte ikke penger på noe. Men alikevel måtte jeg låne penger til husleie noen ganger. Heldigvis er det et tilbakelagt kapittel og jeg har det nå veldig romslig Anonymkode: d00f3...f0c
Kokeplate Skrevet 25. mai 2023 #86 Skrevet 25. mai 2023 I Grosny skrev (7 minutter siden): Jeg håper for din egen del at du aldri tar uansvarlige valg som f.eks å gå på glatta uten piggsko, falle, og bli ufør. Ok
Kokeplate Skrevet 25. mai 2023 #87 Skrevet 25. mai 2023 Petra200 skrev (29 minutter siden): Høy utdanning er vel ikke det samme som økonomisk forståelse og kunnskap? Absolutt ikke. Man finner til og med folk med økonomisk utdannelse som ikke forstår basic privatøkonomi.
Petra200 Skrevet 25. mai 2023 #88 Skrevet 25. mai 2023 Kokeplate skrev (3 minutter siden): Absolutt ikke. Man finner til og med folk med økonomisk utdannelse som ikke forstår basic privatøkonomi. Ja, det er mitt inntrykk også. Folk med kjempehøy inntekt som likevel havner bakpå pga uvettig pengebruk
lillevill Skrevet 25. mai 2023 #89 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): . Poenget mitt er at de som sier at de ikke merker prisstigningen, ikke følger med. Selv du som handler på 40% må jo merke at du får mindre i handleposen for samme sum som for 2 år siden Det er jo de som ikke følger med på prisene som velger dyre alternativer. Man følger ikke med og kjøper favorittknekkebrødet som nå koster over 50kr pakka. Det gjør Ikke vi som følger med. Vi velger noe annet eller handler mindre.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #90 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg er utrolig glad jeg og mannen lånte langt under maks av hva banken ville gi oss i 2021. Veldig mange låner maks og er uheldige med inflasjonen. Men det går an å tenke seg om et par ganger til før man tar opp det største lånet i livet. Mange får nok en dyr lærepenge nå, dessverre. Tenker ikke over hva de skal gjøre om de mister jobben eller blir langtidssyke/ufør, alt skal være maks av tåleevnen. Da er det ikke rart man ikke tåler rentene. Vi har råd til å beholde huset om begge skulle bli langtidssyke/ufør, det gir meg god ro for å si det slik. Anonymkode: 9db9c...f4c Likevel vil også dere måtte selge huset, da til staten, når EU sine eksepsjonelt dyre krav til "grønn oppgradering" av bolig kommer. Det er siste stikk før boligmarkedet dør og alle bor i leide smartleiligheter i storbyen. Jævlig trist at folk godtar det. Anonymkode: 134fb...fe1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #91 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Å låne max var vel idioti, men å selge hytte, hus, leilighet nå er vel enda større idioti. Eiendom er vel noe av det eneste som er inflasjonssikkert. Blir garantert enda dyrere i fremtiden. Anonymkode: 47e75...2d8 Eiendom skal du ikke få lov til å eie. Anonymkode: 134fb...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #92 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dere må jobbe mer da. Jeg er enslig, alene med barn 50%.min økonomi er bra nå fordi jeg jobber i helgene og en del kvelder i tillegg til vanlig jobb..... Sparer opp buffer på ca to månedslønner. Anonymkode: 8d592...827 Jeg har god økonomi selv; jeg har arvet både bolig og penger, samtidig jobber jeg to jobber med kveldsarbeid etter vanlig jobb. Har ingen lån. Burde jeg da hovere over alle dere med «så fryktelig god råd» ? Gni det inn? Hvorfor har noen boliglån i det tatt? Jeg har ikke, da skjønner jeg ikke at andre har det! Ikke alle KAN jobbe mer. Det er et privilegium å kunne jobbe mer. Enkelte har jobber med svært mye ansvar og stress, hvor er da overskuddet til enda en jobb? Eller hvis man har barn fulltid? Eller hvis man egentlig burde vært sykmeldt men fortsetter å jobbe likevel? Det er noe med den manglende empatien i enkelte kommentarer her. Jeg har venner med høy utdanning som ble permittert under covid som sliter med etterdønninger av det enda og som har økt rente, matpris og strømpris. At det ikke er mulig å se forbi sin egen nese.., Anonymkode: 9a770...9e5 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #93 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kjenner høyt utdannende mennesker som sliter økonomisk pga renter og økte matpriser. Anonymkode: 9a770...9e5 Vel. Det viktigste her er jo inntektene. Ikke utdannelsen. Høy utdannelse betyr ikke god økonomi. Anonymkode: ed6e4...055 1
sicario Skrevet 25. mai 2023 #94 Skrevet 25. mai 2023 Petra200 skrev (1 time siden): Høy utdanning er vel ikke det samme som økonomisk forståelse og kunnskap? De jeg kjenner som sitter best i det økonomisk er de som jobber som håndtverkere. De var kjapt ut i betalte jobber etter VGS, kjapt inn i boligmarkedet, null studiegjeld. De sitter i dag godt plassert i boligmarkedet og er gjeldsfrie. De i omgangskretsen med lange utdannelser har i noen tilfeller høyere lønninger, men kom flere år senere inn på boligmarkedet og har en høy gjeldsbelastning. De har langt dårligere råd i det daglige. Innen de har tatt igjen håndtverkere økonomisk så nærmer håndtverkerene seg pensjonistalder. 3
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #95 Skrevet 25. mai 2023 sicario skrev (3 timer siden): De jeg kjenner som sitter best i det økonomisk er de som jobber som håndtverkere. De var kjapt ut i betalte jobber etter VGS, kjapt inn i boligmarkedet, null studiegjeld. De sitter i dag godt plassert i boligmarkedet og er gjeldsfrie. De i omgangskretsen med lange utdannelser har i noen tilfeller høyere lønninger, men kom flere år senere inn på boligmarkedet og har en høy gjeldsbelastning. De har langt dårligere råd i det daglige. Innen de har tatt igjen håndtverkere økonomisk så nærmer håndtverkerene seg pensjonistalder. Hvis håndtverkere i det hele tatt har helse til å stå i jobb så lenge. Tradisjonelt sett har mange håndtverkere lidd av høy belastning og/eller ulykker gjennom jobben som gjør at de helt eller delvis står utenfor arbeidslivet før de rekker å nå pensjonsalder. Anonymkode: 2cb81...56f
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #96 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Var det virkelig ikke noen andre muligheter? Flytte? Ta inn en leieboer? Få en ekstrajobb (barnepass, hundepass, ordensvakt, vaskehjelp, stuepike, servitør, whatever)? Leie ut på airbnb og sove på stua? Anonymkode: d94c2...da6 For et peiviligert svar. Bor vel allerede billig og trangt. Leieboer på 20 kvadrat? Sove på stua - kanskje stue/soverom allerede er samme rom? Og ekstrajobb er vanligvis ikke mulig om man er ufør. Prostitusjon derimot, så trenger man jo bare å ligge der og lide. Veldig veldig skadelig psykisk, men mindre anstrengende der og da enn alle de elendige forslagene du kom med, som alt er veldig slitsomt arbeid. Anonymkode: 26ea7...df4
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #97 Skrevet 25. mai 2023 sicario skrev (3 timer siden): De jeg kjenner som sitter best i det økonomisk er de som jobber som håndtverkere. De var kjapt ut i betalte jobber etter VGS, kjapt inn i boligmarkedet, null studiegjeld. De sitter i dag godt plassert i boligmarkedet og er gjeldsfrie. De i omgangskretsen med lange utdannelser har i noen tilfeller høyere lønninger, men kom flere år senere inn på boligmarkedet og har en høy gjeldsbelastning. De har langt dårligere råd i det daglige. Innen de har tatt igjen håndtverkere økonomisk så nærmer håndtverkerene seg pensjonistalder. De jeg kjenner som sitter best i det er barna til aksjemeglere og spekulanter og forretningsadvokater - de som har arvet mangemangemange millioner og dermed har betraktelig mer formue enn gjeld, i tillegg til å selv ha greit betalte jobber (det er merkverdig mye lettere å seile gjennom studiene når man ikke trenger å bo trangt og kummerlig, jobbe masse ved siden av studiene og leve på nudler, bønner og havregryn…). I tillegg gjør det en enorm forskjell å ha pappas nettverk å lene seg på når man skal komme seg inn i arbeidslivet og skal opp og fram!) Anonymkode: 26ea7...df4 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #98 Skrevet 25. mai 2023 Petra200 skrev (5 timer siden): Høy utdanning er vel ikke det samme som økonomisk forståelse og kunnskap? Men det er ensbetydende med ok lønn. Kan være flere faktorer som spiller inn; - kom inn i boligmarkedet i nyere tid, og ikke da det var billigere. Mye lån og økt rente. Er man alene er det dyrt. - trenger bil pga reisevei (koster mye) - sykdom og sykemeldingsperioder - permittert under covid (kjenner flere i den kategorien) - aleneforeldre må ikke være det at man mangler økonomisk forståelse. Det skjer at folk havner i økonomiske vansker nå, tross godt utgangspunkt. Anonymkode: 9a770...9e5
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #99 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): For et peiviligert svar. Bor vel allerede billig og trangt. Leieboer på 20 kvadrat? Sove på stua - kanskje stue/soverom allerede er samme rom? Og ekstrajobb er vanligvis ikke mulig om man er ufør. Prostitusjon derimot, så trenger man jo bare å ligge der og lide. Veldig veldig skadelig psykisk, men mindre anstrengende der og da enn alle de elendige forslagene du kom med, som alt er veldig slitsomt arbeid. Anonymkode: 26ea7...df4 Dessuten er alle de jobbene vedkommende listet opp fryktelig dårlig betalt. Jeg har en slack ekstrajobb på kveldstid i kommunen og tjener betydelig mer enn noen av de yrkene der. Dette er en jobb jeg har tviholdt på i alle år, det var flere hundre søkere da jeg fikk den. Anonymkode: 9a770...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå