AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Jeg kjenner jeg er litt lei. Mine voksne nevøer og nieser inviterer fortsatt til bursdagsfeiringer av seg selv, innflyttings"fest" når de flytter, sier gjerne uoppfordret hva de ønsker seg til jul. Alt dette er egentlig uproblematisk. Men; jeg har ett barn, et mye yngre barn enn mine søsken. Når vi inviterer i selskap (ett i året, vi har kun selskap for barnet, ikke oss foreldrene), så kommer hele storfamilien, men de voksne barna klarer fortsatt ikke å skrape sammen til en egen gave - navnet deres står på kortet på gaven fra foreldrene. Selv flyttet jeg hjemmefra tidlig og jobbet ved siden av studier. Når jeg var 20 var det utenkelig å ikke ordne gaver til feks besteforeldre selv, enten det var bursdager eller jul. Nå nærmer "ungene" seg 30 og greier fortsatt ikke kjøpe gaver fra seg selv som voksne selvstendige mennesker. Hvorfor i alle dager driver foreldre å støtter voksne barn i full jobb som om de fortsatt er hjemmeboende barn.. Anonymkode: c4f8b...247 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 De høres umodne ut... Anonymkode: 8f680...ec2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Samme er det i svigerfamilien. Min mann har nevøer som er bare noen få år yngre enn seg selv, og vi har barn på samme alder som deres barn. Min mann kjøper jule- og bursdagsgaver både til nevøene og deres barn, men får ingenting tilbake. Dvs han, jeg og barna får gave fra hans søster som nå skriver seg selv, sine barn, svigerbarn og barnebarn på samme kortet. Ganske skeivt, og litt irriterende spør du meg. Men på gaver har vi adskilt økonomi, han kjøper til sin familie og jeg til min, så jeg legger meg ikke bort i det. Anonymkode: 62756...146
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Så du vil ha gave fra hver og en av de? tenk så heldig du er at dine tantebarn inviterer deg i bursdagen sin, at de holder familien samlet. Anonymkode: a33a1...44f
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #5 Skrevet 24. mai 2023 I 20-årene hadde jeg ikke verdens beste økonomi, og jeg fikk dermed være med på gavene til familie sammen med foreldrene mine. Jeg betalte fortsatt, men jeg slapp kjøpe noe billig dill bare for å ha en gave liksom. Spesielt for tantebarn, så hadde de så dyre gaveønsker at jeg som enslig ikke hadde sjans i helvette til å komme i nærheten av hva de ønsket seg. Anonymkode: b3dc1...72c
Badebuksa2.0 Skrevet 24. mai 2023 #6 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I 20-årene hadde jeg ikke verdens beste økonomi, og jeg fikk dermed være med på gavene til familie sammen med foreldrene mine. Jeg betalte fortsatt, men jeg slapp kjøpe noe billig dill bare for å ha en gave liksom. Spesielt for tantebarn, så hadde de så dyre gaveønsker at jeg som enslig ikke hadde sjans i helvette til å komme i nærheten av hva de ønsket seg. Anonymkode: b3dc1...72c Men her er det snakk om 30-åringer, da. Da jeg var 30 år hadde jeg allerede gitt egne gaver til folk i 10 år. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #7 Skrevet 24. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (36 minutter siden): Men her er det snakk om 30-åringer, da. Da jeg var 30 år hadde jeg allerede gitt egne gaver til folk i 10 år. "nærmer seg 30" kaller jeg "i tyveårene"... Men det er fortsatt ikke gitt at man får god råd idet man blir 30 heller, det er ingen automatikk i det. Anonymkode: b3dc1...72c
Badebuksa2.0 Skrevet 24. mai 2023 #8 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): "nærmer seg 30" kaller jeg "i tyveårene"... Men det er fortsatt ikke gitt at man får god råd idet man blir 30 heller, det er ingen automatikk i det. Anonymkode: b3dc1...72c Ups, sorry. Leste 30-åring. God råd og god råd, en gave kan koste 30kr. Det er tanken som teller..
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #9 Skrevet 24. mai 2023 I min familie gir ikke søskenbarn gave til hverandre... Er det gaveutveksling er det helt vanlig at det kommer en fra familien samlet, altså fra onkel og tante + voksne barn. Synes det er helt greit! Det handler ikke om å få mest mulig gaver, men at familien samles og har det hyggelig. Færre gaver å kjøpe er bare bra, i mine øyne 😊 En samlet familiegave til besteforeldre gir vi også, med mindre barna er i alderen hvor de lager konglenisser på skolen, da blir det selvsagt noen slike gaver fra barna. Anonymkode: 6a626...7ed
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #10 Skrevet 24. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (2 timer siden): Ups, sorry. Leste 30-åring. God råd og god råd, en gave kan koste 30kr. Det er tanken som teller.. Ja, om man liker små og billige gaver så er det selvfølgelig noe helt annet. Jeg syntes som sagt det var bedre å heller spleise med foreldrene mine framfor å kjøpe noe billig dill. Anonymkode: b3dc1...72c
Badebuksa2.0 Skrevet 24. mai 2023 #11 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, om man liker små og billige gaver så er det selvfølgelig noe helt annet. Jeg syntes som sagt det var bedre å heller spleise med foreldrene mine framfor å kjøpe noe billig dill. Anonymkode: b3dc1...72c Men da har du jo spleiset. Å bare skrive seg på en gave uten å bidra med penger til den er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #12 Skrevet 24. mai 2023 Jeg ser hvor det kommer fra, og er til dels enig, men samtidig så er det jo «likestilt»: du gir til dine nevøer/nieser og dine søsken gir til sine nevøer/nieser. Hvor lenge har du planer om å gi presanger til dine voksne nevøer/nieser? Julepresanger synes jeg dere burde kuttet for lenge siden, og bursdagspresanger kan jo reduseres ned til en oppmerksomhet de gangene dere er invitert? En blomsterbukett/flaske vin etc. Anonymkode: dfa67...0ca 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #13 Skrevet 24. mai 2023 Badebuksa2.0 skrev (21 minutter siden): Men da har du jo spleiset. Å bare skrive seg på en gave uten å bidra med penger til den er noe annet. For meg virker det som TS reagerer negativt på at disse voksne ikke gir en egen gave. Det kan selvfølgelig fremstå som mine foreldre også bare skrev mitt navn på gaver, for jeg satt aldri å snakket høyt om hvor mye jeg bidro... Jeg har heller aldri tenkt på at jeg skulle spørre hvor mye hver person har lagt i gavene, eller om alle har bidratt, dersom det står flere navn som avsender/giver. Nå kan det selvfølgelig være at TS spør slikt da... Poenget mitt er uansett at det er ulike årsaker til at det står flere navn som avsender/giver, og det ikke alltid handler om at noen ikke evner kjøpe egen gave, slik TS fremstiller det. Anonymkode: b3dc1...72c
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #14 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): De høres umodne ut... Anonymkode: 8f680...ec2 Umodne?? Herregud.... Vi gjør det slik i enkelte situasjoner i vår familie også. Min mor vil ofte gi en gave og ønsker selv å si at det er fra "vår side av familien". Ingenting umodent ved det! Anonymkode: 2c513...1db
Badebuksa2.0 Skrevet 24. mai 2023 #15 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): For meg virker det som TS reagerer negativt på at disse voksne ikke gir en egen gave. Det kan selvfølgelig fremstå som mine foreldre også bare skrev mitt navn på gaver, for jeg satt aldri å snakket høyt om hvor mye jeg bidro... Jeg har heller aldri tenkt på at jeg skulle spørre hvor mye hver person har lagt i gavene, eller om alle har bidratt, dersom det står flere navn som avsender/giver. Nå kan det selvfølgelig være at TS spør slikt da... Poenget mitt er uansett at det er ulike årsaker til at det står flere navn som avsender/giver, og det ikke alltid handler om at noen ikke evner kjøpe egen gave, slik TS fremstiller det. Anonymkode: b3dc1...72c Ja, jeg er enig i det. Men fikk inntrykk av at ts vet at de ikke er med på gaven, men kun skriver navnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #16 Skrevet 24. mai 2023 I vår familie slutter vi å gi gaver til nevøer/nieser når er blir 18. Gir bare gaver når vi feirer sammen. Jeg synes det er en super ordning! Da slipper du slike irritasjoner, ts. Anonymkode: 0cedf...a98
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #17 Skrevet 24. mai 2023 Jeg har to stesøsken som er noen få år eldre enn meg. De er i midten av 30-årene nå. Pappa og stemoren min betaler fortsatt ALT for dem. Gaver til familien, feriereiser, de betaler faktisk mobilregningene deres. Og dette er altså voksne mennesker med gode jobber. For meg er det helt vanvittig at såpass voksne mennesker ikke ønsker å være selvstendige. Jeg synes det har vært en stor glede å kjøpe gaver til alle familien siden jeg begynte å tjene mine første penger i tenårene. Jeg har dårligere råd enn de andre i familien min, men jeg klarer likevel å finne fine gaver til alle sammen. Jeg synes det er rart at voksne mennesker velger bort dette. Anonymkode: 4830c...d8d
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 Jeg er glad i tanteungene mine, og gir dem gaver med glede. Ikke fordi jeg forventer noe tilbake. Anonymkode: 366cc...1eb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå