Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener jeg har vært veldig tålmodig med ei venninne jeg har en del kontakt med. Jeg har hengt med henne fordi hun kan være morsom og litt gal, noe som er gøy når man går ut for å ha det moro. 

Problemet er at hun er ganske egoistisk. Syter og klager over masse ubetydelige småting. Hun blir irritert på noe eller noen og så lytter jeg. Jeg gir henne utrolig mye plass og hun har gitt klar uttrykk flere ganger for at hun mener jeg ikke gir henne nok plass, ikke bryr meg nok. Det virker for meg, som hun aldri får nok oppmerksomhet på seg selv. 

Hun er økonomisk mye bedrestilt enn meg, men klager hele tiden til meg om sin økonomi og eiendom bl.a. Virker som ingenting er bra nok. 

En dag her ringte hun med en av sine problemer, jeg var egentlig ikke enig med hennes synspunkt i "saken" engang, men tenker en venn skal låne øret og gi oppmuntring uansett, hvis jeg sa min mening, ville det nok ikke ha endt bra. Greia var at jeg hadde det kjempe vondt selv den dagen og tårene rant mens jeg hørte på hennes, for å være ærlig teite problem. 

Når hun gir meg litt plass til å snakke om mitt, blir hun bare frustrert over meg behandler meg som en uvitende liten dust og gir meg råd og forslag. Ingenting av det hun sier er nytt for meg. Du burde gjøre det og det.... Jeg vil egentlig ikke ha forslag, kun en empatisk lytter, jeg vil finne selv ut mine egne løsninger, vil bare snakke, ha en skulder å lene meg på i ni og ne. Når jeg ikke er interessert i hennes forslag så blir hun sur. Når jeg bare rolig forteller henne noe, avbryter hun meg og nærmest roper i telefonen at det jeg forteller henne ikke er noe hun ikke vet fra før. La meg snakke da, tenker jeg... jeg avbryter da ikke henne og roper i telefonen, når hun forteller meg ting jeg vet fra før, noe hun stadig gjør. 

Hun vil også at jeg skal gjøre henne en del ting gratis, kan finne på å spørre om jeg kunne ha gjort henne forskjellige tjenester, noe jeg har unngått. Ikke fordi jeg har noe i mot å gjøre venner tjenester, men fordi jeg ikke kan se at det vil noen gang bli annet enn ensidig, jeg pleier ikke å be venner om tjenester. Vil ikke ende som hennes tjenestepike. 

Jeg føler hun er misfornøyd med meg som venninne. Jeg er jo ikke super fornøyd selv, men jeg liker henne på et vis og håper vel at hun kanskje kan se ting fra et annet perspektiv en dag og bli mer rolig, men hun gjør meg så sliten. 😔 

Anonymkode: 9d1b5...2b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som om det kan være sunt for deg å forsøke å utvide nettverket ditt og få nye og bedre venner, slik at kontakten med denne venninnen kan bli mindre dominerende i livet ditt.

Vennskap er ikke alltid likevektige, og de er ikke statiske gjennom livet. De kan veksle veldig gjennom livet, med mye kontakt, mindre kontakt, en kan være den som støtter ensidig, så kan rollene plutselig snus neste gang. Men det må være en viss balanse likevel i vennskapet, og det høres det ikke ut som om det er hos dere.

Om en venn er i krise kan den andre bli sliten av å stille opp i krisen. Men det virker ikke som om det er det som er tingen hos dere, heller at din venninne rett og slett krever mye mer av deg enn hun noengang gir tilbake.

Da tenker jeg det er lurt for din del å ha litt mindre kontakt med henne, og i tillegg skaffe deg et større nettverk og nye venner.

Anonymkode: 99128...ad5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og en ting til - noen venner har man hele livet. Andre venner har man i en periode i livet. Atter andre kan man ha i ulike perioder av livet. Og noen møter man senere i livet og kan vare livet ut derfra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/24/2023 at 1:49 AM, AnonymBruker said:

Høres ut som om det kan være sunt for deg å forsøke å utvide nettverket ditt og få nye og bedre venner, slik at kontakten med denne venninnen kan bli mindre dominerende i livet ditt.

Vennskap er ikke alltid likevektige, og de er ikke statiske gjennom livet. De kan veksle veldig gjennom livet, med mye kontakt, mindre kontakt, en kan være den som støtter ensidig, så kan rollene plutselig snus neste gang. Men det må være en viss balanse likevel i vennskapet, og det høres det ikke ut som om det er hos dere.

Om en venn er i krise kan den andre bli sliten av å stille opp i krisen. Men det virker ikke som om det er det som er tingen hos dere, heller at din venninne rett og slett krever mye mer av deg enn hun noengang gir tilbake.

Da tenker jeg det er lurt for din del å ha litt mindre kontakt med henne, og i tillegg skaffe deg et større nettverk og nye venner.

Du har nok rett, finne flere er nøkkelen. Men ikke enkelt i voksen alder.

Anonymkode: 9d1b5...2b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...