AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #81 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg jobber med lønn innen helsevesnet og ser daglig eksempler der sykepleier tjener mer enn leger. Har sett leger med lønn helt "ned" i 570.000 år (ansatt på dagpost og ingen ubekvemstillegg) og sykepleiere med årlønn på nærmere millionen (ja, dette er da ansatte med 100% fast kveld/natt og helg turnus). Vanligvis ligger en legelønn på 600.000 i året, men det er tilleggene som gjør at lønnen øker. Mange leger har ubekvemstillegg på 2-300.000 året (fordi de jobber kveld/natt/helg eller kan bli kan ut med kort varsel). Når vi snakker om overleger så er det de som runder millionen- men det er jo en lang prosess å bli overlege- tar vel totalt 12-13 år så ikke rart de har god lønn. Må si jeg synes det er rart at sykepleierne klager over dårlig lønn- synes heller de burde klage over dårlige arbeidsforhold og kreve flere hender på jobb. Som noen sier så er det ikke nødvendigvis ansvarsnivået som legger linja for lønnsnivået- i så fall burde jeg tjene millionen tatt i betragtning at om ikke jeg gjør jobben min korrekt så vil ikke 100.000 mennesker få lønn på sin konto i tide. Anonymkode: 26ca8...fec Da sauser du sammen ferske assistentleger i 20-årene med 0 ansiennitet med svært erfarne spesialsykepleiere med tredelt turnus og mye overtid, eventuelt svært erfarne spesialsykepleiere med personal- og lederansvar. Jeg er spesialsykepleier med 22 års ansiennitet og fagansvar for en operasjonsavdeling; jeg tjente 580 000 kr i fjor i 100 % stilling ogda hadde jeg forhandlet meg et stykke opp fra minstelønn. Anonymkode: 3cdb3...3de 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #82 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sauser du sammen ferske assistentleger i 20-årene med 0 ansiennitet med svært erfarne spesialsykepleiere med tredelt turnus og mye overtid, eventuelt svært erfarne spesialsykepleiere med personal- og lederansvar. Jeg er spesialsykepleier med 22 års ansiennitet og fagansvar for en operasjonsavdeling; jeg tjente 580 000 kr i fjor i 100 % stilling ogda hadde jeg forhandlet meg et stykke opp fra minstelønn. Anonymkode: 3cdb3...3de Jeg er imidlertid helt enig med deg og flere i at det som trengs er MANGE flere hender i helsevesenet. Få helsefagarbeidere inn i norske sykehus og sykehjem. Dra ned lønna på kontoransatte med hjemmekontor og fleksitid (jeg har selv en venninne med behagelig jobb i HR som brast ut i latter når jeg avslørte lønnen min) og skap flere hender i helsevesenet. Det samme gjelder for øvrig i skolevesenet. Hver kontaktlærer burde ha sn egen assistent. Anonymkode: 3cdb3...3de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #83 Del Skrevet 29. mai 2023 Topsi skrev (5 minutter siden): De siste to pasienter jeg har lagt inn akutt med sepsis er det blitt oppdaget under stell av annen sykepleier og helsefagarbeider, det var høy temp. Sikker på at du vil ha ufaglærte inn der hvis mora di kommer på sykehjem? Uansett lettere enn å ha ufaglærte på intensivavdelingen. En ufaglært kan lage mat eller stelle. De kan derimot ikke hjelpe med skifte av bandasje på piccline, henge opp diverse drypp... Er ikke mulig at sykepleiere skal gjøre alt av stell, matlaging, medisinutdelinger, doseringer, målinger og alt mulig annet. Noen stell må helsefag og assistenter ta. Så får de rapportere videre til sykepleier om pasienten virker dårlig (ingen vil være i tipp topp form med sepsis). Så kan sykepleier gå inn å ta en vurdering. Slik kan det og oppdages selv om sykepleier ikke er den som er inne og steller. Sykepleier kan umulig være hos alle 24 pasienter på en avdeling på en gang. Vet ikke helt hvordan du tenker det skal fungere isåfall. Da må vi ha EKSTREMT mange sykepleiere. Vi har vel strengt talt ikke så mye valg enn at det må flere yrkesgrupper inn i sykehjem om vi skal øke bemanningen der. Anonymkode: 91527...258 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. mai 2023 #84 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Uansett lettere enn å ha ufaglærte på intensivavdelingen. En ufaglært kan lage mat eller stelle. De kan derimot ikke hjelpe med skifte av bandasje på piccline, henge opp diverse drypp... Er ikke mulig at sykepleiere skal gjøre alt av stell, matlaging, medisinutdelinger, doseringer, målinger og alt mulig annet. Noen stell må helsefag og assistenter ta. Så får de rapportere videre til sykepleier om pasienten virker dårlig (ingen vil være i tipp topp form med sepsis). Så kan sykepleier gå inn å ta en vurdering. Slik kan det og oppdages selv om sykepleier ikke er den som er inne og steller. Sykepleier kan umulig være hos alle 24 pasienter på en avdeling på en gang. Vet ikke helt hvordan du tenker det skal fungere isåfall. Da må vi ha EKSTREMT mange sykepleiere. Vi har vel strengt talt ikke så mye valg enn at det må flere yrkesgrupper inn i sykehjem om vi skal øke bemanningen der. Anonymkode: 91527...258 Helsefagarbeidere har observasjonskompetanse og er uunnværlige på sykehjem. Det er ufaglærte jeg snakker om. En ufaglært jeg jobbet med trodde en seppsispasient hadde vanlig forkjølelse. Hadde det ikke vært en helsefagarbeider på jobb som så h*n var dårlig, hadde h*n dødd. Med flere ufaglærte vil flere dø, jeg kjenner til eksempler fra folk jeg kjenner andre plasser. Helsefagarbeidere er ikke ufaglærte Dette må snakkes høyt om. Jfr min edit av forrige innlegg Endret 29. mai 2023 av Topsi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #85 Del Skrevet 29. mai 2023 Vet du hva, jeg er sykepleier på sykehus, med 13års erfaring og ikke nsf-medlem, jobber frivillig deltid. Denne lønnsoppgjør skal jeg gå glipp av og jeg klager ikke. Jeg fortsetter å gjøre den samme tung jobb som ellers. Men... Vurderer nå for første gang å bli i NSF. Anonymkode: 06189...b1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Topsi Skrevet 29. mai 2023 #86 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vet du hva, jeg er sykepleier på sykehus, med 13års erfaring og ikke nsf-medlem, jobber frivillig deltid. Denne lønnsoppgjør skal jeg gå glipp av og jeg klager ikke. Jeg fortsetter å gjøre den samme tung jobb som ellers. Men... Vurderer nå for første gang å bli i NSF. Anonymkode: 06189...b1e Du går jo ikke glipp av lønnsoppgjøret. Det går på stillingskode og ikke medlemsskap, len håper du blir medlem ja, jo flere vi er, jo sterkere står vi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #87 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis man ser på snittet så stemmer ikke det du sier. Ja er sikkert noen "outliers" som får god lønn fordi de jobber ræva av seg (overtid, mye ubelvemstid) , de legene som gjør det vil jo og tjene ekstremt godt. Men jevnt over tjener leger mer. 360 000 kroner mer, faktisk... Anonymkode: 91527...258 Jevnt over har da leger også mye lengre utdanning, mer ansvar, og ikke minst: De jobber også mange flere timer i uka. Ikke rart man tjener mer på å jobbe 50+ timer i uka enn å jobbe 35,5 time. Det skulle kanskje bare mangle? Anonymkode: 05dd3...781 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 29. mai 2023 #88 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) Topsi skrev (53 minutter siden): Helsefagarbeidere har observasjonskompetanse og er uunnværlige på sykehjem. Det er ufaglærte jeg snakker om. En ufaglært jeg jobbet med trodde en seppsispasient hadde vanlig forkjølelse. Hadde det ikke vært en helsefagarbeider på jobb som så h*n var dårlig, hadde h*n dødd. Med flere ufaglærte vil flere dø, jeg kjenner til eksempler fra folk jeg kjenner andre plasser. Helsefagarbeidere er ikke ufaglærte Dette må snakkes høyt om. Jfr min edit av forrige innlegg Man må ha flere av begge. Er dessverre ikke nok helsefagarbeidere til å bare ha dem heller. Viktig å lære opp alle i gode rutiner, er pasient syk sier man fra til sykepleier. Uansett om det er forskjølelse. Assistenter kan uansett lage mat, vaske klær, aktivisere pasienter osv. Være nr. 2 i stell osv. Men assistenter bryter sykehjem sammen. Man får ikke økt bemanningen på sykehjem via sykepleiere og helsefagarbeidere alene Endret 29. mai 2023 av mitch92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 29. mai 2023 #89 Del Skrevet 29. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jevnt over har da leger også mye lengre utdanning, mer ansvar, og ikke minst: De jobber også mange flere timer i uka. Ikke rart man tjener mer på å jobbe 50+ timer i uka enn å jobbe 35,5 time. Det skulle kanskje bare mangle? Anonymkode: 05dd3...781 Noe som jo er nevnt? 😅 Ingen sier noe på det. Men de som tror sykepleier tjener me enn leger er på bærtur Endret 29. mai 2023 av mitch92 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #90 Del Skrevet 29. mai 2023 2 hours ago, Topsi said: De siste to pasienter jeg har lagt inn akutt med sepsis er det blitt oppdaget under stell av annen sykepleier og helsefagarbeider, det var høy temp. Sikker på at du vil ha ufaglærte inn der hvis mora di kommer på sykehjem? Edit: en kan gjerne ha inn flere ufaglærte, men da må dere akseptere mer udokumentert tvang, økt dødelighet og økte komplikasjoner som kraftig forstoppelse, mer smittespredning, flere infeksjoner og flere liggesår Det begynner å bli ganske komplekse sykdomsbilder på sykehjem også, etterhvert som pasienter skrives hurtig ut av sykehus og sykehjemmene skal ta vare på disse. Da må det FLERE sykepleiere til på sykehjem, ikke færre. Anonymkode: 99654...951 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #91 Del Skrevet 29. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det begynner å bli ganske komplekse sykdomsbilder på sykehjem også, etterhvert som pasienter skrives hurtig ut av sykehus og sykehjemmene skal ta vare på disse. Da må det FLERE sykepleiere til på sykehjem, ikke færre. Anonymkode: 99654...951 Men med større og større sykepleiermangel og sykepleiere som ikke vil jobbe på sykehjem så vil ikke det skje. Så det som må endres er oppgavefordelingen på sykehjem. Anonymkode: 91527...258 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mai 2023 #92 Del Skrevet 29. mai 2023 Sykepleiere er alltid misfornøyd og griner alltid om at andre, og helt forskjellige yrker, tjener mer selv om utdannelse og kompetanse ikke kan sammenliknes. Tror skal være jævlig fornøyd nå med den lønnen, det er ikke en så vanskelig utdannelse. Anonymkode: 8eae8...e7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 30. mai 2023 #93 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sykepleiere er alltid misfornøyd og griner alltid om at andre, og helt forskjellige yrker, tjener mer selv om utdannelse og kompetanse ikke kan sammenliknes. Tror skal være jævlig fornøyd nå med den lønnen, det er ikke en så vanskelig utdannelse. Anonymkode: 8eae8...e7a Det du hører er suset av sykepleiere som de siste femti årene, minst, har klaget på lønn, og nå endelig begynner å se lys i tunnelen. Jeg er enig, det er ikke en vanskelig utdannelse, hvis du snakker om grunnutdannelsen. Faktisk er jeg en av dem som mener at det må gjøres noe med utdannelsen, den reflekterer ikke godt nok hva vi møter her ute i virkeligheten. Men dét er en helt annen debatt. Begge barna mine tjener bedre enn meg (og som bemanningssykepleier tjener jeg veldig bra), og ingen av dem jobber tilfeldigvis i helsesevesenet. En av dem har en sammenlignbar utdannelse, den andre ingen videreutdannelse. Syns du det reflekterer hvor viktig samfunnet sier liv og helse er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #94 Del Skrevet 30. mai 2023 8 hours ago, Vikarsykepleier said: Det du hører er suset av sykepleiere som de siste femti årene, minst, har klaget på lønn, og nå endelig begynner å se lys i tunnelen. Jeg er enig, det er ikke en vanskelig utdannelse, hvis du snakker om grunnutdannelsen. Faktisk er jeg en av dem som mener at det må gjøres noe med utdannelsen, den reflekterer ikke godt nok hva vi møter her ute i virkeligheten. Men dét er en helt annen debatt. Begge barna mine tjener bedre enn meg (og som bemanningssykepleier tjener jeg veldig bra), og ingen av dem jobber tilfeldigvis i helsesevesenet. En av dem har en sammenlignbar utdannelse, den andre ingen videreutdannelse. Syns du det reflekterer hvor viktig samfunnet sier liv og helse er? Lønnsnivå reflekterer ikke viktigheten av et yrke. Politi, brannmenn, butikkansatte er ikke akkurat lønnsvinnere de heller. Anonymkode: 99654...951 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 30. mai 2023 #95 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Lønnsnivå reflekterer ikke viktigheten av et yrke. Politi, brannmenn, butikkansatte er ikke akkurat lønnsvinnere de heller. Anonymkode: 99654...951 Enig, men de får sloss for sin sak, vi sykepleiere sloss for vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #96 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 16.17): Jevnt over har da leger også mye lengre utdanning, mer ansvar, og ikke minst: De jobber også mange flere timer i uka. Ikke rart man tjener mer på å jobbe 50+ timer i uka enn å jobbe 35,5 time. Det skulle kanskje bare mangle? Anonymkode: 05dd3...781 Der jeg jobber får legene betalt for å sove og mange tusen for å bare møte opp. De ordinerer prøver og undersøkelser unødvendig, noe som skaper ekstra belastning på oss sykepleiere kun for å tjene penger. Enkelte ganger sover de selv om det er kø inn til legen, og vi får travle vakter. Anonymkode: 9454a...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #97 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Der jeg jobber får legene betalt for å sove og mange tusen for å bare møte opp. De ordinerer prøver og undersøkelser unødvendig, noe som skaper ekstra belastning på oss sykepleiere kun for å tjene penger. Enkelte ganger sover de selv om det er kø inn til legen, og vi får travle vakter. Anonymkode: 9454a...e8c Er det du bitre sykepleier som er sur fordi «legene sover» igjen? 🙄 Anonymkode: 05dd3...781 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #98 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det du bitre sykepleier som er sur fordi «legene sover» igjen? 🙄 Anonymkode: 05dd3...781 Hvor har du det fra? At jeg poengterer noe er vel ikke synonymt med å være bitter? Håper ikke du er en av de som klager på helsekøen den dagen du trenger hjelp! Anonymkode: 9454a...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #99 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor har du det fra? At jeg poengterer noe er vel ikke synonymt med å være bitter? Håper ikke du er en av de som klager på helsekøen den dagen du trenger hjelp! Anonymkode: 9454a...e8c Jeg refererte til tråden om sykepleieren som er sur fordi legene sover på vakt. Hvis det er du, så er du definitivt bitter, ja. Du får bli lege da, hvis du tror leger tjener og sover så mye! Anonymkode: 05dd3...781 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #100 Del Skrevet 30. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg refererte til tråden om sykepleieren som er sur fordi legene sover på vakt. Hvis det er du, så er du definitivt bitter, ja. Du får bli lege da, hvis du tror leger tjener og sover så mye! Anonymkode: 05dd3...781 For det første er det ikke samme person du snakker om, for det andre så liker jeg ikke gå rundt i livet å tro ting, jeg og mine kollegaer ser det hver dag på jobb. Anonymkode: 9454a...e8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå