Gå til innhold

Såå, spesialsykepleiere ble igjen lønnstapere. Så misfornøyd med NSF..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Poenget var ikke lønna, men at vi er fullstendig avhengig av de fleste offentlige yrkene.

Men poenget var vel at det var mangel på sykepleiere. Når det er mangel og man ikke vil gjøre tiltak for å rekruttere vil man slite i framtiden.

Anonymkode: 91527...258

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men poenget var vel at det var mangel på sykepleiere. Når det er mangel og man ikke vil gjøre tiltak for å rekruttere vil man slite i framtiden.

Nei, poenget til personen jeg svarte var at man kom til å angre på at man ikke ønsket enorme lønnsøkninger til spesialsykepleiere når man selv blir syk. Så jeg orienterte både den personen og deg om at det gjelder ekstremt mange yrker, hvor spesialsykepleiere ikke skiller seg ut som noe viktigere enn de andre.

Synd det var vanskelig for sykepleiehjernen din å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg sa ikke vi er USA... men ja, enn så lenge er det sånn at det er to forskjellige måter å drive helsetjenester på. Men jo mindre vi prioriterer det offentlige, jo mer og mer private tjenester blir det. I Australia har de og en god del mer private tjenester, også der tjener sykepleierne i det private mer. Det offentlige må tilby sykepleierne og legene noe for at de ikke skal gå over til det private. Og så må det bygges nok plasser (både sykehus , sykehjem og lignende) hvis ikke må det private på banen. Blir mer og mer private tjenester i Norge. 

Poenget mitt med å trekke fram USA sine lønninger var at såklart frister det folk å velge et yrke om lønna er veldig god. Så det er et virkemiddel man kan bruke om det er mangel. Uten at vi nødvendigvis skal tilby sykepleiere millionlønnninger, så bør lønna noe opp. Særlig de med mye ansvar (feks anestesi og intesiv) og der vi mangler folk (operasjon, intensiv, jordmødre for å nevne noen). Eventuelt bør det andre fordeler på plass, feks bedre turnus. Men det er veldig utfordrende innenfor feks intensiv , der trengs samme bemanning døgnet rundt.  Så da er vel lønn et av de få virkemidlene man har. 

Det er som du sier et veldig høyt lønnsnivå for amerikanske sykepleiere, og likevel er det stor mangel der også. Det er i det hele tatt stor mangel på sykepleiere over hele verden. Så det er verdt å diksutere om det fins andre tiltak enn lønn. Bare det å ha en lønnsutviklingssamtale med de ansatte er jeg helt sikker på ville vært en bidrangende grunn til å bli værende; det viser en ledelse som ser og hører. Jeg vet for eksempel med meg selv og en kollega som sluttet på samme arbeidsplass samtidig på grunn av dårlig ledelse, at vi hadde prøvd å si ifra over et par år og ikke blitt hørt. Jeg var bare "dame-rasende" på vegne av meg selv og kollegaer, men han hadde nok mye bedre grunner til å si ifra, hans kompetanse ble rett og slett oversett. Anekdotisk, ja vel, men jeg har likevel vært så lenge i helsevesenet at jeg har sett dårlig (og god!) ledelse flere steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Kastanjefrø skrev (2 minutter siden):

Vær så snill, kan vi ikke ha en ryddig, redlig og grei debatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (4 minutter siden):

Det er som du sier et veldig høyt lønnsnivå for amerikanske sykepleiere, og likevel er det stor mangel der også. Det er i det hele tatt stor mangel på sykepleiere over hele verden. Så det er verdt å diksutere om det fins andre tiltak enn lønn. Bare det å ha en lønnsutviklingssamtale med de ansatte er jeg helt sikker på ville vært en bidrangende grunn til å bli værende; det viser en ledelse som ser og hører. Jeg vet for eksempel med meg selv og en kollega som sluttet på samme arbeidsplass samtidig på grunn av dårlig ledelse, at vi hadde prøvd å si ifra over et par år og ikke blitt hørt. Jeg var bare "dame-rasende" på vegne av meg selv og kollegaer, men han hadde nok mye bedre grunner til å si ifra, hans kompetanse ble rett og slett oversett. Anekdotisk, ja vel, men jeg har likevel vært så lenge i helsevesenet at jeg har sett dårlig (og god!) ledelse flere steder.

Ja men i usa velger flere seg til de høyt betalte spesialitetene. Anestesisykepleie er vilt populært, samme med intensiv. Intensiv er ikke veldig populært her i Norge, for man tilbys så godt som ingen fordeler ved å være intensivsykepleier. Man går verre turnus, knapt bedre lønn, mer ansvar. Da velger man seg heller noe annet (evt ingen videreutdanning).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (6 minutter siden):

Nei, poenget til personen jeg svarte var at man kom til å angre på at man ikke ønsket enorme lønnsøkninger til spesialsykepleiere når man selv blir syk. Så jeg orienterte både den personen og deg om at det gjelder ekstremt mange yrker, hvor spesialsykepleiere ikke skiller seg ut som noe viktigere enn de andre.

Ingen har snakket om enorme lønnsøkninger, bare du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja men i usa velger flere seg til de høyt betalte spesialitetene. Anestesisykepleie er vilt populært, samme med intensiv. Intensiv er ikke veldig populært her i Norge, for man tilbys så godt som ingen fordeler ved å være intensivsykepleier. Man går verre turnus, knapt bedre lønn, mer ansvar. Da velger man seg heller noe annet (evt ingen videreutdanning).

Takk for informasjon, det visste jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (3 minutter siden):

Takk for informasjon, det visste jeg ikke.

Kan jo såklart være fordi det er interessant, men tror ikke det er tilfeldig at de høyest betalte spesialitetene er så populære. 

Jeg syns selv intensivsykepleie virker interessant. Men når lønna ikke er så god og ansvaret og turnusen er som den er blir det ikke den veien jeg velger. Kan like gjerne jobbe på sengepost, kommune eller i vikarbyrå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, Vikarsykepleier said:

Utenfor tråden, men jeg må få svare deg: Det private tilbyr høyere lønn, jo, mye høyere lønn. Pluss andre fordeler som ikke fins i det offentlige. Hyggeligere arbeidsplasser (altså miljøet, jeg snakker ikke om kollegaer, det er hyggelige kollegaer overalt), mer fokus på den enkelte arbeidstakerens mulighet til å være med å bestemme turnus og arbeidstid, bedre og mer kursvirksomhet. Per i dag er det bare fordeler med å være helsearbeider og jobbe i det private. Jeg har erfaring fra begge deler.

Jeg sitter og betaler fakturaer til mange ulike private byråer, og de fakturerer på timenivå. Ingen av disse lønner bedre, kommunen tilbyr høyere timelønn. 

At arbeidsmiljøet er bedre er jo høyst variabelt. Vi har fått flere fast ansatte over fra private fordi det er krevende forhold å jobbe under i det private. 

Anonymkode: 99654...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Aleris tilbyr sine sykepleiere høyere lønn enn sykehusene. Så det kan de jo, om de tjener tilstrekkelig med penger. Se på usa og Australia hvis du tror at det private ikke betaler helsearbeidere bedre. I USA tjener sykepleiere ekstremt mye bedre enn her. En anestesisykepleier kan tjene 200 000 dollar.  Så såklart er det mer populært med anestesi og intensiv (som man må ha jobb som først) der enn her. I Norge mangler vi intensivsykepleiere, for de har mer ansvar, dårligere turnus men ikke særlig bedre lønn enn de andre spesialitetene. I usa tjener de godt, da frister det for mange å velge det.

Nå mener jeg ikke nødvendigvis at vi må opp i usa  lønnsnivået. men om vi ikke prioriterer det offentlige så blir det nok mer og mer private tjenester. Fastlegeordningen holder på å bryte sammen og erstattes med og med av tjenester fra Aleris, dr drop in osv.  

Å sammenligne mot USA gir absolutt ingen mening, de har høyere lønnsnivå for andre høyt utdannede yrkesgrupper også, og veldig lavt lønnsnivå for de på gulvet. USA har også et ekstremt dyrt og ineffektivt helsevesen. 

3 hours ago, Vikarsykepleier said:

Anekdotisk, ja vel, men jeg har likevel vært så lenge i helsevesenet at jeg har sett dårlig (og god!) ledelse flere steder.

I det offentlige i Norge er lederspennnet for stort. Politikere vil ha færre ledere, men det er dessverre ekstremt krevende å lede 80 individer, og lederne får jo ikke gjort annet enn å ringe etter vikarer dag ut og dag inn. Strategisk ledelse er det ikke tid til. 

Anonymkode: 99654...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er så drittlei sytepleierne, de er allerede grovt overbetalt om noe.

Anonymkode: 412c7...370

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er så drittlei sytepleierne, de er allerede grovt overbetalt om noe.

Anonymkode: 412c7...370

Jeg har 27 000 utbetalt, dvs 30 000 i 100% inkludert tillegg, skatter 30%. hvor mye mindre mindre mener du jeg skal ha?

Endret av Topsi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 23.57):

Når blir dere fornøyd? Spesialsykepleiere tjener nå mer enn leger, og fortsatt klager de… noe er galt

Så leger med 16 års ansiennitet tjener 650000? Neppe. 

Anonymkode: d2dc7...3bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 23.57):

Når blir dere fornøyd? Spesialsykepleiere tjener nå mer enn leger, og fortsatt klager de… noe er galt

Anonymkode: d2dc7...3bd

Tjener mer enn leger? Har du røyka sokkene dine eller? Sjekk snittlønn til lege og en spesialsykepleier. Leger tjener mye mer. Ikke at det er noe veldig galt i det, da de har lengre utdanning og mer ansvar. Verste er jo at folk liker denne kommentaren med feilinformasjon.

Snittlønn lege: 926 000

Snittlønn spesialsykepleier: 590 700 (i spekter)

336 000 i forskjell altså. Men spesialsykepleiere tjener mer fordi de med 10 år skal få 650 000? Snittet går nok noe opp, men ikke i nærheten av lønna til en lege.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med lønn innen helsevesnet og ser daglig eksempler der sykepleier tjener mer enn leger. Har sett leger med lønn helt "ned" i 570.000 år (ansatt på dagpost og ingen ubekvemstillegg) og sykepleiere med årlønn på nærmere millionen (ja, dette er da ansatte med 100% fast kveld/natt og helg turnus).

Vanligvis ligger en legelønn på 600.000 i året, men det er tilleggene som gjør at lønnen øker. Mange leger har ubekvemstillegg på 2-300.000 året (fordi de jobber kveld/natt/helg eller kan bli kan ut med kort varsel). Når vi snakker om overleger så er det de som runder millionen- men det er jo en lang prosess å bli overlege- tar vel totalt 12-13 år så ikke rart de har god lønn.

Må si jeg synes det er rart at sykepleierne klager over dårlig lønn- synes heller de burde klage over dårlige arbeidsforhold og kreve flere hender på jobb. Som noen sier så er det ikke nødvendigvis ansvarsnivået som legger linja for lønnsnivået- i så fall burde jeg tjene millionen tatt i betragtning at om ikke jeg gjør jobben min korrekt så vil ikke 100.000 mennesker få lønn på sin konto i tide.

Anonymkode: 26ca8...fec

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobber med lønn innen helsevesnet og ser daglig eksempler der sykepleier tjener mer enn leger. Har sett leger med lønn helt "ned" i 570.000 år (ansatt på dagpost og ingen ubekvemstillegg) og sykepleiere med årlønn på nærmere millionen (ja, dette er da ansatte med 100% fast kveld/natt og helg turnus).

Vanligvis ligger en legelønn på 600.000 i året, men det er tilleggene som gjør at lønnen øker. Mange leger har ubekvemstillegg på 2-300.000 året (fordi de jobber kveld/natt/helg eller kan bli kan ut med kort varsel). Når vi snakker om overleger så er det de som runder millionen- men det er jo en lang prosess å bli overlege- tar vel totalt 12-13 år så ikke rart de har god lønn.

Må si jeg synes det er rart at sykepleierne klager over dårlig lønn- synes heller de burde klage over dårlige arbeidsforhold og kreve flere hender på jobb. Som noen sier så er det ikke nødvendigvis ansvarsnivået som legger linja for lønnsnivået- i så fall burde jeg tjene millionen tatt i betragtning at om ikke jeg gjør jobben min korrekt så vil ikke 100.000 mennesker få lønn på sin konto i tide.

Hvis man ser på snittet så stemmer ikke det du sier. Ja er sikkert noen "outliers" som får god lønn fordi de jobber ræva av seg (overtid, mye ubelvemstid) , de legene som gjør det vil jo og tjene ekstremt godt. Men jevnt over tjener leger mer.  360 000 kroner mer, faktisk... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om du jobber med lønn innen helsevesenet stemmer ikke dette. 650 er topplønn for spesial sykepleier og da må du sammenlikne en årslønn for leger med 16 års ansiennitet. Vil tippe at en legelønn på 570 er for Lis1 leger.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja det kan jeg være enig i, men rekrutteringen til å øke bemanningen skjer ikke av seg selv. Det finnes stillinger som utlyses uten noen søkere.  Lønn kan  være et virkemiddel for å lokke til seg folk . Innenfor noen områder av sykepleien er det et av få virkemidler man kan bruke. Feks intensivsykepleiere. Sykehusene kan jo ikke lokke med god turnus, og det er vanskelig å erstatte sykepleierne med andre yrkesgrupper for å øke bemanning. Men de fleste velger seg ikke til intensiv da turnusen er verre, og lønna knapt bedre enn andre spesialiteter. Ansvaret er og stort. 

Innenfor kommunen kan man kanskje bruke mer ufaglærte og helsefagarbeidere for å øke bemanningen framfor å øke lønna mye til sykepleiere. Det er lettere å hjelpe sykepleierne med diverse oppgaver de har for mye av (stell, vasking, matlaging osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja det kan jeg være enig i, men rekrutteringen til å øke bemanningen skjer ikke av seg selv. Det finnes stillinger som utlyses uten noen søkere.  Lønn kan  være et virkemiddel for å lokke til seg folk . Innenfor noen områder av sykepleien er det et av få virkemidler man kan bruke. Feks intensivsykepleiere. Sykehusene kan jo ikke lokke med god turnus, og det er vanskelig å erstatte sykepleierne med andre yrkesgrupper for å øke bemanning. Men de fleste velger seg ikke til intensiv da turnusen er verre, og lønna knapt bedre enn andre spesialiteter. Ansvaret er og stort. 

Innenfor kommunen kan man kanskje bruke mer ufaglærte og helsefagarbeidere for å øke bemanningen framfor å øke lønna mye til sykepleiere. Det er lettere å hjelpe sykepleierne med diverse oppgaver de har for mye av (stell, vasking, matlaging osv).

De siste to pasienter jeg har lagt inn akutt med sepsis er det blitt oppdaget under stell av annen sykepleier og helsefagarbeider, det var høy temp.

Sikker på at du vil ha ufaglærte inn der hvis mora di kommer på sykehjem?

Edit: en kan gjerne ha inn flere ufaglærte, men da må dere akseptere mer udokumentert tvang, økt dødelighet og økte komplikasjoner som kraftig forstoppelse,  mer smittespredning, flere infeksjoner og flere liggesår

Endret av Topsi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...