Gå til innhold

Når gammel journal forfølger deg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

For ca 12-14 år siden slet jeg med tilbakevendende depresjoner og angst. Dette var etter ei personlig krise. Vært frisk siden. Har vært i 100 % jobb som leder og har et stabilt og normalt liv. Men nå har jeg blitt gravid og jordmor skrev i journal alt fra fortiden pluss ting som ikke stemmer. Som om dette er noe som gjelder nå. Hun skrev f.eks bipolar, en diagnose jeg ikke har fått. Hun skrev misbruks problematikk som hvertfall ikke stemmer!  Jeg var en slags kasteball i systemet den gangen så er mye rar historikk fra forskjellige fagfolk. Og fikk resepter på alt mulig som jeg ikke tok siden alltid vært redd for all medisinering. Så aner ikke hvor hun har det fra. Men spørsmålet mitt er: skal det være sånn at hvis man har hatt en krise tidligere i livet så skal man bli stigmatisert så lenge etterpå. Kjenner jeg blir sint og litt lei meg. Skulle ønske man fikk lov å slette gamle journaler men det går vell ikke. Noen som har erfaring med samme problematikk? 

Anonymkode: ca9ea...0ed

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fått ryddet opp i det som er faktafeil i journalnotatet til jordmor. Om du aldri har hatt bipolardiagnose skal ikke det stå. Det kan påvirke hvordan du blir behandlet etter fødsel o.l. Ramona kåss furuset har delt nie om sin opplevelse av det i kronikk og podcast.

Anonymkode: 4ef25...041

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Skal ta det opp med henne neste time. 
TS

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med henne. Du kan også få journalen din sperret. Hvordan du gjør dette skal stå inne på helsenorge. 

Anonymkode: a6764...d15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke skrive en diagnose som ikke er. Burde vært straffbart å tulle slik med journalene til folk. 

Anonymkode: c9fa4...bef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde byttet jordmor.

Anonymkode: 11f2a...d84

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har sperret journalen min for flere år siden så vet ikke hvordan hun har funnet all informasjon. Jeg finner den ikke selv engang. Kan ikke se i loggen heller at hun har vært inne å kikket. Men ja blir litt sjokkert. Hun kunne jo i det minste diskutert dette med meg når jeg var der, men det gjorde hun heller ikke. Ser at hun er jordmor student, så hun er kanskje uerfaren.
Synes bare det er trist at man blir stigmatisert på den måten. Jeg er en ressurssterk person på alle måter, så føler meg sykeliggjort og redd for hvilke konsekvenser det kan ha når det står slike ting om meg som ikke stemmer. Man føler seg litt ekstra sårbar når man er gravid i tillegg. Men skal ta det opp med henne ved ordinær ultralyd og be henne rette journal. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg har sperret journalen min for flere år siden så vet ikke hvordan hun har funnet all informasjon. Jeg finner den ikke selv engang. Kan ikke se i loggen heller at hun har vært inne å kikket. Men ja blir litt sjokkert. Hun kunne jo i det minste diskutert dette med meg når jeg var der, men det gjorde hun heller ikke. Ser at hun er jordmor student, så hun er kanskje uerfaren.
Synes bare det er trist at man blir stigmatisert på den måten. Jeg er en ressurssterk person på alle måter, så føler meg sykeliggjort og redd for hvilke konsekvenser det kan ha når det står slike ting om meg som ikke stemmer. Man føler seg litt ekstra sårbar når man er gravid i tillegg. Men skal ta det opp med henne ved ordinær ultralyd og be henne rette journal. 

TS

Hvor ser man journalen sin og hvem som har sett på?

Anonymkode: c9fa4...bef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Inne på Helse-Norge kan man trykke på sin kjernejournal og deretter også trykke på logg så man ser hvem som har åpnet den.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Korriger på det som er feil, men vær oppmerksom på at alle former for problematikk med psykisk helse bør tas i betraktning ifbm svangerskap og fødsel. Jeg hadde omfattende angst og tvang i slutten av tenårene. Vært frisk og i full jobb i 15 år før jeg ble gravid i midten av 30 årene. Veldig glad helsevesenet var obs på historikken min, for jeg fikk både svangerskaps- og fødselsdepresjon. Fordi helsevesenet var «forberedt» fikk jeg rask og god hjelp da de stilte de riktige spørsmålene.

Anonymkode: c35e4...96e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Takk for svar. Skal ta det opp med henne neste time. 
TS

Gå til legen din få papir på det og lever til jordmor!

Anonymkode: 2c72d...d2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

TS

Bytt jordmor og ta opp dette med lederen hennes der hun jobber.

Anonymkode: ef1c7...167

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har hun tilgang til gamle journaler? 
Hva har det med saken å gjøre nå? 
Dette har jo ikke noe med ditt svangerskap å gjøre nå? 
Ta en prat med fastlegen din om dette og be om råd. 
Hvos det skal være slik at ungdommer ikke tør å søke hjelp pga jordmor kan rote i dette 14 år senere så er det ikke stritt.. 

Anonymkode: b3952...c65

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei

For ca 12-14 år siden slet jeg med tilbakevendende depresjoner og angst. Dette var etter ei personlig krise. Vært frisk siden. Har vært i 100 % jobb som leder og har et stabilt og normalt liv. Men nå har jeg blitt gravid og jordmor skrev i journal alt fra fortiden pluss ting som ikke stemmer. Som om dette er noe som gjelder nå. Hun skrev f.eks bipolar, en diagnose jeg ikke har fått. Hun skrev misbruks problematikk som hvertfall ikke stemmer!  Jeg var en slags kasteball i systemet den gangen så er mye rar historikk fra forskjellige fagfolk. Og fikk resepter på alt mulig som jeg ikke tok siden alltid vært redd for all medisinering. Så aner ikke hvor hun har det fra. Men spørsmålet mitt er: skal det være sånn at hvis man har hatt en krise tidligere i livet så skal man bli stigmatisert så lenge etterpå. Kjenner jeg blir sint og litt lei meg. Skulle ønske man fikk lov å slette gamle journaler men det går vell ikke. Noen som har erfaring med samme problematikk? 

Det kan hende du har fått diagnoser uten at du har blitt opplyst om det. 

Anonymkode: 90d6d...205

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg har selv opplyst nå under graviditeten på et digitalt skjema før jordmor timen at jeg har historikken med tilbakevendende depresjoner for 12-14 år siden som også var den diagnosen jeg fikk for ca 13 år siden. Jeg ønsker rask hjelp hvis jeg skulle oppleve og bli dårlig før/ etter fødsel. Så mitt problem er bare det andre hun har skrevet uten hold for det stemmer ikke. Men skal ta det opp med legen min og henne ved neste time. 
Og som en av dere skrev så er det akkurat det jeg føler litt på, at når man faktisk har oppsøkt hjelp i en ung alder, så skal man angre på det nå så mange år etterpå for man føler seg stigmatisert og misoppfattet. Jeg har alltid vært stolt over at jeg kom meg gjennom de periodene for var tøft og mye jobb. Jeg har skapt meg det fine stabile livet jeg har nå, og det ønsker jeg å fokusere på. 

TS

Skrevet

Da jeg skulle ha barn, ble jeg lagt inn på risiko avdelingen, bare fordi di så jeg slet med depresjon en periode når jeg var 15! Det står enda i papirene mine at jeg er deprimert..Alikevel det er 15 år siden nå.

Så ja sånne ting henger over deg tydeligvis lenge! Hadde betent blindtarm og måtte opere! Men alle tenkte først jeg bare hadde angstanfall siden jeg hadde historie med depresjon i papirene mine! Så ja dette tror jeg er noe som ofte blir brukt i mot oss i lang tid etterpå! Vet om forlk som har tatt sykedager pga dødsfall eller skillsmisse, som har fått brukt sykedagene i mot seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Leit å høre. Har lest flere saker nå og det er et gjentakende problem for mange tydeligvis. Og det er veldig synd. For man skal kunne motta hjelp uten at det skal forfølge enn videre i livet. Jeg er også redd for å ikke bli tatt seriøst hvis det skal skje noe med meg medisinsk en gang. Skulle ønske man som privatperson kunne få et valg om å få slette gamle journaler osv som er over 10 år gamle. Men må jo bare forholde meg til hvordan det er nå og gjøre det jeg kan for at det skal bli rettet opp i best mulig.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd lignende. Systemet, slik det er i dag gjør at det går utover pasientenes sikkerhet!

Jeg opplevde at en lege skulle skrive journal på pasienten før meg, men skrev i min journal at jeg var "meget tung rusmisbruker". Dette var skrevet med kun store bokstaver og med utropstegn over to linjer.

Jeg oppdaget det der og da selv, men da bare tilføyde han en linje, med vanlige små bokstaver "ovenstående gjelder selvsagt ikke denne pasienten, feilføring".

Jeg klaget dette inn til Statsforvalteren med begrunnelse i at siden dette er skrevet i så store bokstaver er det det første leger legger merke til - ikke rettelsen med liten skrift under. Fikk ikke medhold i å få det slettet "fordi legen har rettet opp feilen".

Flere år senere var jeg i en utredning for fysisk sykdom, ble sendt til en psykiater for utredning, én time. Psykiateren nærmest sov seg gjennom timen, spurte meg både to, tre og fire ganger opp igjen samme spørsmål (enkle spørsmål hvor det var ja eller nei-svar, samt andre hvor jeg svarte med en setning). Konsekvent har psykiateren journalført det motsatte. Og ga meg to alvorlige psykiske diagnoser og skrev at det var meget viktig at jeg umiddelbart ble satt på to medisiner. Dette var heftige diagnoser som medisineres med medikamenter som har en rekke bivirkninger, også alvorlige - og som kunne krasje med det fysiske problemet jeg hadde. Jeg ble overført til DPS, hvor jeg ba dem begynne helt på nytt, og bruke tid på å utrede meg, stille seg blank og ikke la seg påvirke av denne ene legens sovende arbeid. DPS tok en grundig utredning, og konkluderte med at jeg var psykisk helt frisk. Jeg forsøkte da å få slettet feildiagnosene, men der fikk jeg kun "skjult" dem. Men problemet der var at det også står i henvisningen til DPS, det står nevnt i papirene på DPS, det ble også sendt kopi til Nav. Jeg kan få skjult alt, men da er det jeg selv som må finne ut hvor det står, hvilken lege som har skrevet hva når, hvor det er sendt osv. - og så må man klage på hvert enkelt tilfelle. Og man er ikke sikker på at man får godkjent å få skjult det. Selv hvis man får det skjult, så oppstår det problemer - for uten unntak har alle leger og fastleger jeg har vært hos i ettertid (pga. den fysiske sykdommen jeg faktisk feiler) gjort et stort nummer av at det er skjulte papirer i journalen, at det har med "psykiatri" å gjøre, og det gjør at jeg blir mistenkeliggjort.

Min tillit til helsevesenet er blitt minimal...

Ts, du bør søke om å få disse feildiagnosene slettet. Du bør spørre jordmoren hvor hun fant de opplysningene, da de klart er feil. For å få slettet feil i journal må du klage til Statsforvalteren. Skjuling av journalnotat kan aktuell avdeling gjøre uten å gå om Statsforvalteren, men også der må du sende inn en formell klage.

Anbefaler deg å snakke med Pasientombudet, de vil kunne rådgi deg.

Lykke til med svangerskapet og babyen :)

Anonymkode: e3232...5c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...