Gå til innhold

Infeksjon og høy CRP -vet ikke årsak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en infeksjon i kroppen. CRP på 115. Lege klarer ikke finne årsaken til infeksjonen. Jeg har ikke vondt noe sted.

Blodprøver er sendt til OUS for dyrking. 
Går ikke på antibiotika akkurat nå, siden de ikke vet hva slags bakterie det er.

Jeg er sykmeldt fordi jeg er skikkelig slapp og virker som alt sv muskler er forsvunnet.

Har noen andre opplevd å ha infeksjon uten å finne årsaken? Jeg synes dette er veldig spesiellt og rart at jeg ikke kan få bredspektret antibiotika.

Anonymkode: d6ac4...7e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet su at det er infeksjon og ikke inflammasjon av annen årsak? Det er riktig å utrede årsak først.

Anonymkode: 4ac21...2cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 22.14):

Hvordan vet su at det er infeksjon og ikke inflammasjon av annen årsak? Det er riktig å utrede årsak først.

Anonymkode: 4ac21...2cb

Fordi legen sier det er infeksjon når CRP er så høy. Nå venter legen svar på blodprøven de skal dyrke. Dette er noe av det merkeligste jeg har vært med på. Har hatt CRP på over 300 en gang og da var det betennelser i ørene og bihulene. Da fikk jeg antibiotika. Nå er det ingenting som gir indikasjon på hva slags infeksjon det er.

Jeg orker knapt å røre på meg, så tydelig at noe er galt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi legen sier det er infeksjon når CRP er så høy. Nå venter legen svar på blodprøven de skal dyrke. Dette er noe av det merkeligste jeg har vært med på. Har hatt CRP på over 300 en gang og da var det betennelser i ørene og bihulene. Da fikk jeg antibiotika. Nå er det ingenting som gir indikasjon på hva slags infeksjon det er.

Jeg orker knapt å røre på meg, så tydelig at noe er galt.

Kan være inflammasjon/betennelse også, men må ses i sammenheng med hvordan du har det. Det er en VELDIG dårlig idé å starte antibiotika på noe man ikke vet hva er, så lenge man kan unngå det, fordi da vet man ikke hva man behandler, og da vet man ikke hva man bør utrede for, hva man bør følge opp, og hvor lenge man skal behandle.

Anonymkode: a9e5a...735

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at du får målt Crp annenhver dag for å følge med? Hvis du blir dårligere må du jo legges inn.

Anonymkode: eeb3e...575

AnonymBruker
Skrevet

Det må ikke være en infeksjon. Mange autoimmune sykdommer gir også crp- økning. Hadde selv CRP på rundt 100 ved betennelse i skjoldbruskkjertelen. 

Fastlegen burde henvise deg til sykehus for utredning om han ikke finner ut av det. 

Anonymkode: 598f3...ad3

AnonymBruker
Skrevet
Daniel89 skrev (20 timer siden):

En infeksjon som forårsaker høy CRP-verdi kan skyldes bakterier eller virus som infiserer kroppen. Det kan også skyldes en autoimmun sykdom, der kroppen angriper egne vev. De vanligste infeksjonene som forårsaker høye CRP-nivåer er luftveisinfeksjon, urinveisinfeksjon og utslett som grunnet sykdommer som meslinger og kyllingpoks. Det kan også skyldes infeksjoner i fordøyelseskanalen som tiltreder etter en stund. En lege vil ordinere tester og undersøkelser for å diagnostisere årsaken til en høy CRP-verdi.

Google eller AI som har gitt deg svaret? Siden det omtrent er en nyhetssak når det er meslinger i Norge (nesten alle er vaksinert) og vannkopper/chickenpox ikke er så vanlig hos voksne (hadde de ment helvetesild hadde det stått shingles).

Anonymkode: a9e5a...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 5/23/2023 at 9:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg har en infeksjon i kroppen. CRP på 115. Lege klarer ikke finne årsaken til infeksjonen. Jeg har ikke vondt noe sted.

Blodprøver er sendt til OUS for dyrking. 
Går ikke på antibiotika akkurat nå, siden de ikke vet hva slags bakterie det er.

Jeg er sykmeldt fordi jeg er skikkelig slapp og virker som alt sv muskler er forsvunnet.

Har noen andre opplevd å ha infeksjon uten å finne årsaken? Jeg synes dette er veldig spesiellt og rart at jeg ikke kan få bredspektret antibiotika.

Kan det være høyt stoffskifte/betennelse i skjoldbruskkjertelen? Har du høy puls?

Anonymkode: 1d6e7...99e

AnonymBruker
Skrevet

Min kjære har hatt sepsis og Addison krise, var innlagt i en uke og de tok masse undersøkelser og tester. Fant aldri årsaken.

Anonymkode: f370c...89c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...