AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Jeg har en infeksjon i kroppen. CRP på 115. Lege klarer ikke finne årsaken til infeksjonen. Jeg har ikke vondt noe sted. Blodprøver er sendt til OUS for dyrking. Går ikke på antibiotika akkurat nå, siden de ikke vet hva slags bakterie det er. Jeg er sykmeldt fordi jeg er skikkelig slapp og virker som alt sv muskler er forsvunnet. Har noen andre opplevd å ha infeksjon uten å finne årsaken? Jeg synes dette er veldig spesiellt og rart at jeg ikke kan få bredspektret antibiotika. Anonymkode: d6ac4...7e7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Hvordan vet su at det er infeksjon og ikke inflammasjon av annen årsak? Det er riktig å utrede årsak først. Anonymkode: 4ac21...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #3 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 22.14): Hvordan vet su at det er infeksjon og ikke inflammasjon av annen årsak? Det er riktig å utrede årsak først. Anonymkode: 4ac21...2cb Fordi legen sier det er infeksjon når CRP er så høy. Nå venter legen svar på blodprøven de skal dyrke. Dette er noe av det merkeligste jeg har vært med på. Har hatt CRP på over 300 en gang og da var det betennelser i ørene og bihulene. Da fikk jeg antibiotika. Nå er det ingenting som gir indikasjon på hva slags infeksjon det er. Jeg orker knapt å røre på meg, så tydelig at noe er galt. Anonymkode: d6ac4...7e7
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #4 Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Fordi legen sier det er infeksjon når CRP er så høy. Nå venter legen svar på blodprøven de skal dyrke. Dette er noe av det merkeligste jeg har vært med på. Har hatt CRP på over 300 en gang og da var det betennelser i ørene og bihulene. Da fikk jeg antibiotika. Nå er det ingenting som gir indikasjon på hva slags infeksjon det er. Jeg orker knapt å røre på meg, så tydelig at noe er galt. Anonymkode: d6ac4...7e7 Kan være inflammasjon/betennelse også, men må ses i sammenheng med hvordan du har det. Det er en VELDIG dårlig idé å starte antibiotika på noe man ikke vet hva er, så lenge man kan unngå det, fordi da vet man ikke hva man behandler, og da vet man ikke hva man bør utrede for, hva man bør følge opp, og hvor lenge man skal behandle. Anonymkode: a9e5a...735
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #5 Skrevet 25. mai 2023 Regner med at du får målt Crp annenhver dag for å følge med? Hvis du blir dårligere må du jo legges inn. Anonymkode: eeb3e...575
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #6 Skrevet 25. mai 2023 Det må ikke være en infeksjon. Mange autoimmune sykdommer gir også crp- økning. Hadde selv CRP på rundt 100 ved betennelse i skjoldbruskkjertelen. Fastlegen burde henvise deg til sykehus for utredning om han ikke finner ut av det. Anonymkode: 598f3...ad3
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #7 Skrevet 26. mai 2023 Daniel89 skrev (20 timer siden): En infeksjon som forårsaker høy CRP-verdi kan skyldes bakterier eller virus som infiserer kroppen. Det kan også skyldes en autoimmun sykdom, der kroppen angriper egne vev. De vanligste infeksjonene som forårsaker høye CRP-nivåer er luftveisinfeksjon, urinveisinfeksjon og utslett som grunnet sykdommer som meslinger og kyllingpoks. Det kan også skyldes infeksjoner i fordøyelseskanalen som tiltreder etter en stund. En lege vil ordinere tester og undersøkelser for å diagnostisere årsaken til en høy CRP-verdi. Google eller AI som har gitt deg svaret? Siden det omtrent er en nyhetssak når det er meslinger i Norge (nesten alle er vaksinert) og vannkopper/chickenpox ikke er så vanlig hos voksne (hadde de ment helvetesild hadde det stått shingles). Anonymkode: a9e5a...735 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #8 Skrevet 26. mai 2023 On 5/23/2023 at 9:32 PM, AnonymBruker said: Jeg har en infeksjon i kroppen. CRP på 115. Lege klarer ikke finne årsaken til infeksjonen. Jeg har ikke vondt noe sted. Blodprøver er sendt til OUS for dyrking. Går ikke på antibiotika akkurat nå, siden de ikke vet hva slags bakterie det er. Jeg er sykmeldt fordi jeg er skikkelig slapp og virker som alt sv muskler er forsvunnet. Har noen andre opplevd å ha infeksjon uten å finne årsaken? Jeg synes dette er veldig spesiellt og rart at jeg ikke kan få bredspektret antibiotika. Anonymkode: d6ac4...7e7 Kan det være høyt stoffskifte/betennelse i skjoldbruskkjertelen? Har du høy puls? Anonymkode: 1d6e7...99e
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2023 #9 Skrevet 26. mai 2023 Min kjære har hatt sepsis og Addison krise, var innlagt i en uke og de tok masse undersøkelser og tester. Fant aldri årsaken. Anonymkode: f370c...89c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå