Gå til innhold

Veninnen min prøver å gå ned i vekt "feil"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest EmKay

Det er jo et sårt tema, og det er lett å gå i forsvar. Hun vet nok at det hun gjør ikke er måten å gjøre på, men i svake øyeblikk er vi mennesker veldig flinke å rettferdiggjøre dårlige valg for oss selv, og så føler vi oss kjipe etterpå. Og får man det i tillegg påpekt av andre i etterkant kan nok den rullegardinen gå rimelig kjapt ned.

Hvis dere er bestevenner og tilbringer mye tid sammen kan du jo prøve å snike inn litt bedre vaner, uten å nødvendigvis snakke om eller påpeke hennes feil.
Ta initiativ til gåturer når dere skal henge sammen. Server ferdige porsjoner med sunn mat dersom du inviterer på middag. Vær et godt forbilde og dropp helgesnopet - lag heller til et fruktfat eller grønnsaker og dip. Det vil nok være enklere for henne å gjennomføre gode endringer dersom hun har en som backer og deltar sammen med henne. Piller fra legen kan sikkert hjelpe på veien det, men den varige endringen kommer gjennom endring av spisevaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bekrefter bare akkurat det jeg skrev. Begge studiene oppgir en porsjon som 28 gram (den norske til og med bare en halv porsjon) i tillegg til en «calorie restricted diet».

1 (én!) pose småsulten inneholder 60 gram. Go figure liksom.

Spiser man typisk en pose cashew (70-85g ) om dagen er ikke den studien relevant for vektnedgang mer, for å si det forsiktig. 70g nøtter, 0,5dl olje, osv er = vektoppgang uansett hvor sunne matvarene er hver for seg. Og det er der jeg opplever at mange sliter.

og det er jo også veldig demotiverende å ikke oppleve noe vektnedgang når man har vært flink og byttet ut usunne ting med sunne matvarer.

Anonymkode: 7ba37...14c

jeg antar venninnen din er kjent med teorien om at kaloriinnholdet i nøtter er overestimert:

https://sunnskepsis.wordpress.com/2016/03/25/notter-kan-vaere-mindre-kaloririke-enn-antatt/

Anonymkode: 6c2b6...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bekrefter bare akkurat det jeg skrev. Begge studiene oppgir en porsjon som 28 gram (den norske til og med bare en halv porsjon) i tillegg til en «calorie restricted diet».

1 (én!) pose småsulten inneholder 60 gram. Go figure liksom.

Spiser man typisk en pose cashew (70-85g ) om dagen er ikke den studien relevant for vektnedgang mer, for å si det forsiktig. 70g nøtter, 0,5dl olje, osv er = vektoppgang uansett hvor sunne matvarene er hver for seg. Og det er der jeg opplever at mange sliter.

og det er jo også veldig demotiverende å ikke oppleve noe vektnedgang når man har vært flink og byttet ut usunne ting med sunne matvarer.

Anonymkode: 7ba37...14c

du kan spise 50 g til dagen uten å legge på deg: https://iform.nu/sunn-mat/kostholdsrad/notter-feter-mindre-enn-vi-tror

Anonymkode: 6c2b6...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...