AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #21 Del Skrevet 24. mai 2023 Jeg hadde en overvektig kjæreste som hele tiden gikk opp i vekt. Han visste egentlig masse om mat og kalorier, men det var som om hjernen hans bare skrudde seg av når det kom til hva han selv spiste. Allerede ved lunsjtid var han oppe i dagsbehovet for kalorier og enda så "skjønte" han ikke hvorfor han gikk opp i vekt. Jeg tror kanskje det kan handle om samme mekanisme som når man får angst eller er deprimert (korriger meg om jeg tar feil). Man besitter egentlig all kunnskapen, men man er overveldet av følelser/angst/destruktive tanker og klarer derfor ikke å se en vei ut eller forholde seg fornuftig til det. Jeg er enig i at du heller bør være en god venninne som lytter. La henne klage selv om hun "egentlig" kan gjøre noe med problemet. Hadde det vært så lett å gjøre noe med, så hadde hun selvfølgelig gjort det. Fortell henne heller at du er der for henne hvis hun trenger det. Eventuelt kan du spørre henne hvordan hun ønsker at du skal forholde deg til hennes vektproblemer? Hvis hun ønsker at du skal pushe henne, så er det selvfølgelig en annen sak. Anonymkode: 9e077...b78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Skrevet 24. mai 2023 #22 Del Skrevet 24. mai 2023 Om det er slik at hun snakker mye om vekt med deg - og klager over vekten sin, men samtidig ikke vil ha hjelp til å se hvor hun må justere, ville jeg enkelt og greit sagt at jeg ikke ønsker å blande meg mer inn i hvordan hun velger å løse vektproblematikken. Hun ønsker jo ikke å gjøre justeringene som må til for å oppnå vektreduksjon. Mitt inntrykk er at de fleste bare ønsker å klage - men ikke gjøre det som skal til for å løse problemet. Det samme gjelder overvekt/fedme. Folk orker ikke å legge innsats i vektnedgang - fordi det er mye mer behagelig å bare være i den posisjonen man er. Å gå ned i vekt krever mye, og er et helvete de første mnd..det er mange som ikke orker det. Så fortsetter de heller å klage - og påstår at det er helt umulig for dem å oppnå vektnedgang (fordi de da må kutte ut det som gir dem trøst). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RockyRose Skrevet 24. mai 2023 #23 Del Skrevet 24. mai 2023 Du har allereie vore der for ho, du har sagt ho må få hjelp. Ho ynskjer ikkje meir hjelp. Ver der for ho, ta initiativ til kjekke fysiske aktivitetar(lenger enn 5min gåtur), så ordnar ho resten sjølv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #24 Del Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg hadde en overvektig kjæreste som hele tiden gikk opp i vekt. Han visste egentlig masse om mat og kalorier, men det var som om hjernen hans bare skrudde seg av når det kom til hva han selv spiste. Allerede ved lunsjtid var han oppe i dagsbehovet for kalorier og enda så "skjønte" han ikke hvorfor han gikk opp i vekt. Jeg tror kanskje det kan handle om samme mekanisme som når man får angst eller er deprimert (korriger meg om jeg tar feil). Man besitter egentlig all kunnskapen, men man er overveldet av følelser/angst/destruktive tanker og klarer derfor ikke å se en vei ut eller forholde seg fornuftig til det. Jeg er enig i at du heller bør være en god venninne som lytter. La henne klage selv om hun "egentlig" kan gjøre noe med problemet. Hadde det vært så lett å gjøre noe med, så hadde hun selvfølgelig gjort det. Fortell henne heller at du er der for henne hvis hun trenger det. Eventuelt kan du spørre henne hvordan hun ønsker at du skal forholde deg til hennes vektproblemer? Hvis hun ønsker at du skal pushe henne, så er det selvfølgelig en annen sak. Anonymkode: 9e077...b78 Ja, de aller fleste som sliter med mat har mye kunnskap om mat, men når psyken motarbeider en, så blir det vanskelig. Anonymkode: 575e4...7b2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #25 Del Skrevet 24. mai 2023 Selv om forandringene hennes ikke er nok til å ned i vekt kan det være hjelp på veien dit. Noen må begynne med små ting for å føle mestring, og du bør ikke blande deg i deg. Anonymkode: 4a95f...11e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2023 #26 Del Skrevet 24. mai 2023 Vær hennes venn, ikke lege, PT og kostholdsveileder. Anonymkode: 8cce5...bc9 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maya39 Skrevet 24. mai 2023 #27 Del Skrevet 24. mai 2023 Er enig med deg at hun ikke har et sunt og realistisk matinntak om det er livstilsendring og vektnedgang hun vil. Men du har prøvd og si noe, og da tenker jeg det beste du kan være er og være en god venn. Du kan ikke få et annet menneske til og endre dette, hun må også ønske det selv. Det man kan gjøre er og være et godt eksempel rundt henne. Og være der for din vennine til den dagen hun finner ut av dette selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #28 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.20): Jeg har ei veninne som er veldig skuffet over vekten sin etter stor livsendring oppsto. Trøstespising ble hennes beste venn.. nå sitter hun med resultatet, og jeg har støttet henne i lang tid på følelser. Jeg bestemte meg for å si ifra at hun trenger hjelp før det går for langt ~ hun har akkurat bikket over fra overvekt til fedme. Så jeg sa hun burde prate med legen, som kan lage en plan/hjelpe med tabletter. (Dette godtok hun) Hun prøver på egenhånd å gå ned I vekt og sier hun har gjort endringer, men dette er ikke nok for å faktisk gå ned. Fra tre store tacolefser stappet med tacokjøtt er *akkurat passe/kunne hatt mer* Til å gå på macen og ta en *liten* meny som tilsvarer 800 kalorier + middag når hun kommer hjem med middag på 600 kalorier. I tillegg til ventemat i mellomtiden. Godteri i helgene består av 5 kinder max, en lakris steng, en slikkepinne, sjokolade og chips som jeg har (hun tar mest, selv om dette er mitt smågodt) Og en gåtur på 5 minutt, selv om det er 5 minutt, er ikke dette nok i en uaktiv hverdag. Jeg blir gal av å se henne tro at hun gjør "progresjon", men dette vil egentlig ikke endre noen ting.. det begynner å påvirke meg at hun spiser så mye. Jeg føler stadig jeg VIL si noe, men klarer det ikke. Når jeg har tatt det opp, går hun rett i forsvarsposisjon og blir sur.. Hvorfor fortsetter hun slik?? Hun vil jo ikke ha hjelp! Anonymkode: 95822...21d Nei, hun vil ikke ha hjelp, så hvorfor skal du hjelpe? Du gjør jo bare ting verre med maset ditt. Det høres ut som en livsendring som førte til nedstemthet, som ble dempet med mat. Og det skal du fikse? Når hun er klar for og ta tak så tar hun tak. Slutt og loggføre hva hun spiser. Du kan be henne slutte og rappe smågodtet ditt i helgene da. Anonymkode: ccfec...d87 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 25. mai 2023 #29 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, hun vil ikke ha hjelp, så hvorfor skal du hjelpe? Du gjør jo bare ting verre med maset ditt. Det høres ut som en livsendring som førte til nedstemthet, som ble dempet med mat. Og det skal du fikse? Når hun er klar for og ta tak så tar hun tak. Slutt og loggføre hva hun spiser. Du kan be henne slutte og rappe smågodtet ditt i helgene da. Anonymkode: ccfec...d87 Eller enda bedre, du kan slutte å ta med smågodt og annet som frister henne i helgne da! Ta med oppkuttet frukt og grønnsaker, så kan dere kose dere med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #30 Del Skrevet 25. mai 2023 Jeg har en god kollega/venninne som er *veldig* overvektig. Jeg ser henne nesten hver dag, da vi spiser lunsj sammen. Hun spiser alltid en stor salat, men hun har så mye olivenolje i at det garantert tilsvarer kaloriene til en McDonalds meny totalt. Hun spiser også store mengder nøtter og gresk jogurt med honning. Jeg sier selvfølgelig ingenting. Den dagen hun selv tar opp temaet og lurer på hvorfor hun ikke går ned i vekt så kan man ha en dialog. Før det, så passer man sine egne saker. Anonymkode: 7ba37...14c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 25. mai 2023 #31 Del Skrevet 25. mai 2023 Om du prøver å gi henne flere,'gode råd', så vil nok ikke det hjelpe henne noe særlig. Kanskje heller det vil ha negativ effekt. Hun må finne ut av dette selv,og jun må ville det. Du kan heller bare støtte henne,istedenfor å komme med forslag til hva kun skal gjøre og ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 25. mai 2023 #32 Del Skrevet 25. mai 2023 Altså denne venninnen din sliter så mye at hun ikke evner å tenke logisk. Hun må snakke med noen og kanskje sykmelde seg 50% så hun kan bruke tid på å lage sunn mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #33 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en god kollega/venninne som er *veldig* overvektig. Jeg ser henne nesten hver dag, da vi spiser lunsj sammen. Hun spiser alltid en stor salat, men hun har så mye olivenolje i at det garantert tilsvarer kaloriene til en McDonalds meny totalt. Hun spiser også store mengder nøtter og gresk jogurt med honning. Jeg sier selvfølgelig ingenting. Den dagen hun selv tar opp temaet og lurer på hvorfor hun ikke går ned i vekt så kan man ha en dialog. Før det, så passer man sine egne saker. Anonymkode: 7ba37...14c dette blir litt komisk. Det virker som din overvektige venninne har satt seg inn forskningen, og kan mer om kosthold enn det du kan. Det kostholdet du beskriver at hun har, er jo middelhavskostholdet, som alle er enige om er best. Du beskriver et kosthold uten angst for fett, slik vi alle hadde før fedmeepidemien eksploderte. Hun har kanskje lest forskningen som viser at nøtter ikke bidrar til vektøkning slik som man skulle tro de gjorde ut fra sitt kaloriinnhold alene. I det store og hele virker det som hun har et sunt kosthold ,mens du fremstår som en uvitende bedreviter, og det er ikke en god kombinasjon. Anonymkode: 6c2b6...8d7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #34 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.58): Hvorfor så brutal? Istedet for å faktisk gi en god forklaring. Forklaring hjelper lengre enn den derre "back off"/du er en drittsekk holdningen. Kom hit for å faktisk få råd. Anonymkode: 95822...21d Ikke meg du siterer, men jeg vil likevel svare. Ganske enkelt, dersom jeg sier tydelig at jeg ikke ønsker hjelp med mat, og en venn presser på, så er det vennen jeg kutter ned på først. Jeg vil ikke være venn med noen som ikke respekterer at jeg ikke ønsker innblanding i vekt/kropp/helse. Anonymkode: a9bb2...b42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #35 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har en god kollega/venninne som er *veldig* overvektig. Jeg ser henne nesten hver dag, da vi spiser lunsj sammen. Hun spiser alltid en stor salat, men hun har så mye olivenolje i at det garantert tilsvarer kaloriene til en McDonalds meny totalt. Hun spiser også store mengder nøtter og gresk jogurt med honning. Jeg sier selvfølgelig ingenting. Den dagen hun selv tar opp temaet og lurer på hvorfor hun ikke går ned i vekt så kan man ha en dialog. Før det, så passer man sine egne saker. Anonymkode: 7ba37...14c nøtter er bra når man vil ned i vekt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4144111/ https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/a-spise-notter-kan-vare-positivt-for-vekten/ Anonymkode: 6c2b6...8d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #36 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): dette blir litt komisk. Det virker som din overvektige venninne har satt seg inn forskningen, og kan mer om kosthold enn det du kan. Det kostholdet du beskriver at hun har, er jo middelhavskostholdet, som alle er enige om er best. Du beskriver et kosthold uten angst for fett, slik vi alle hadde før fedmeepidemien eksploderte. Hun har kanskje lest forskningen som viser at nøtter ikke bidrar til vektøkning slik som man skulle tro de gjorde ut fra sitt kaloriinnhold alene. I det store og hele virker det som hun har et sunt kosthold ,mens du fremstår som en uvitende bedreviter, og det er ikke en god kombinasjon. Anonymkode: 6c2b6...8d7 Jeg er helt enig i at det hun spiser er sunt, og mye sunnere enn det mange andre spiser. Men man går dessverre ikke ned i vekt av å spise flerfoldige tusen kalorier mer enn man forbrenner, selv om det kommer fra sunne matvarer. Å hevde noe annet er ren idioti. Anonymkode: 7ba37...14c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #37 Del Skrevet 25. mai 2023 Klager hun mye? Anonymkode: 37bd2...849 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #38 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.27): Vi er bestevenner så vi er rundt hverandre stadig.. da blir man godt vant med matvanene til hverandre. Jeg ser hun sliter psykisk, og vi prøver å støtte hverandre der, så det er vel kanskje bedre å fortsette å støtte hennes tanker.. men jeg syns det er vanskelig når hun klager på vekta/men ikke gjør endring.. jeg vil virkelig være en god venn, og hvertfall ikke bidra til mer usunne matvaner.. Anonymkode: 95822...21d Hva med å ikke spise godteri framfor henne da? Anonymkode: 00f06...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #39 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): nøtter er bra når man vil ned i vekt: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4144111/ https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/a-spise-notter-kan-vare-positivt-for-vekten/ Anonymkode: 6c2b6...8d7 Bekrefter bare akkurat det jeg skrev. Begge studiene oppgir en porsjon som 28 gram (den norske til og med bare en halv porsjon) i tillegg til en «calorie restricted diet». 1 (én!) pose småsulten inneholder 60 gram. Go figure liksom. Spiser man typisk en pose cashew (70-85g ) om dagen er ikke den studien relevant for vektnedgang mer, for å si det forsiktig. 70g nøtter, 0,5dl olje, osv er = vektoppgang uansett hvor sunne matvarene er hver for seg. Og det er der jeg opplever at mange sliter. og det er jo også veldig demotiverende å ikke oppleve noe vektnedgang når man har vært flink og byttet ut usunne ting med sunne matvarer. Anonymkode: 7ba37...14c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2023 #40 Del Skrevet 25. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 7.26): Synes du skal passe dine egne saker jeg Anonymkode: ad599...85f Da får hun venninnen også slutte å klage over fedmen, imens hun dytter innpå ultraprossesert mat som er stappfull av kalorier og plenty av godteri og snacks. Anonymkode: 1df13...8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå