AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 På amerikansk podcast hører jeg en ting som går igjen og igjen – og det er at nymoderne kvinner ønsker seg tradisjonelle menn men vil ikke selv være tradisjonelle kvinner. Er noe i det? Anonymkode: 590fe...1d4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På amerikansk podcast hører jeg en ting som går igjen og igjen – og det er at nymoderne kvinner ønsker seg tradisjonelle menn men vil ikke selv være tradisjonelle kvinner. Er noe i det? Anonymkode: 590fe...1d4 Vi bor i et av verdens mest likestilte land og kan derfor ikke sammenligne oss med USA som ikke har de velferdsordningene som Norge har. Anonymkode: ede30...8ca 4 1
Bacteria Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Herrefred. Hvor mange innlegg skal jeg lese som er skrevet med ett mål for øyet: Å skape splid mellom kvinner og menn. 4
Bacteria Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Og nymoderne, hva for et ord er det? Er ts 14? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 Jeg har ikke hørt noe om de podcastene du referer til, men det ligger jo en interessekonflikt dersom en mann skal innta en tradisjonell rolle samtidig som en kvinne ikke skal det. Et parforhold kan fint fungere dersom begge har synet på at tradisjonelle kjønnsroller fungerer. Og videre, mer normalt idag, at kjønnsroller tilpasses etter samfunnet vi lever i for begge kjønn. Anonymkode: 759e1...2df 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 Bacteria skrev (1 time siden): Herrefred. Hvor mange innlegg skal jeg lese som er skrevet med ett mål for øyet: Å skape splid mellom kvinner og menn. 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏 Anonymkode: 375cd...635 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏 Anonymkode: 375cd...635 Du vet at du kan like selve innlegget, eller? Anonymkode: ee16d...321
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du vet at du kan like selve innlegget, eller? Anonymkode: ee16d...321 Jada, men synes det ser finere ut med applaus 😊 Men takk for tips. Anonymkode: 375cd...635 2
Agaton Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Ut fra min erfaring, ja. Spesifikt: forventning om f.eks å spandere middag/drink i en date setting. Mens det å søke bekreftelser gjennom sosiale medier (utelukkende av menn) er noe som forventes akseptert andre veien. Og DET er ikke trad kvinne. Styrer langt unna kvinner som ikke er tradisjonelle (nå, altså. etter å ha testet hele spekteret). Ser det som et personlig valg og dømmer ingen. Jeg bare har standarder.
Trolltunge Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 Jeg og min mann har en fordeling av ansvar og oppgaver som jeg synes er bedre og lurere enn både tradisjonell fordeling og en nøye 50/50 fordeling av alt; Vi har fordelt ansvar etter hvem som gjør hva best, og så deler vi på det ingen av oss egentlig er best på, og som gjerne ikke krever noen spesielle evner. Vi har altså gått ut fra akkurat oss to ved hvem som gjør hva. Hvilket i vårt tilfelle betyr at jeg har ansvaret for oppussing, som jeg liker og han ikke forstår seg på, og han mest ansvar for mat og handel, som jeg ikke har særlig interesse for. Angående husarbeid har vi også ulike oppgaver. Vi hjelper hverandre jevnlig med ulikt. Begge holder dessuten orden og rydder, og vi har fått temmelig likt nivå på hva som er grei standard etter mange år sammen. Hadde vi fordelt tradisjonelt ville det blitt absolutt feil for oss, og 50/50 angående alt hadde antagelig ført til mange unødvendige diskusjoner om det virkelig var 50/50. Med ulike oppgaver, etter evne, og så fordeling av ansvaret for ulikt ellers, så går ting knirkefritt. Vi strevde også noe med å komme hit, men da alt var fordelt var konflikter over. Da velger man om man vil hjelpe til med den andre sine oppgaver, men man vet veldig godt hvem som har ansvaret for hva. 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 Det har ikke jeg hørt. Har derimot hørt at menn ønsker seg tradisjonelle kvinner som er hjemme med barna og går i kjole men vil ikke være tradisjonell mann selv å forsørge hele familien og henne. Anonymkode: 8600a...cb1 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Skrevet 23. mai 2023 Det er ikke uvanlig at menn er forventet å betale på date, har ansvar for oppussing etc. Uten at damene gjør noe tradisjonelt Anonymkode: 2889f...733
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #14 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke uvanlig at menn er forventet å betale på date, har ansvar for oppussing etc. Uten at damene gjør noe tradisjonelt Anonymkode: 2889f...733 Det er ikke uvanlig at kvinner er forventet å lage maten hjemme, hente ungene i barnehagen, ta klesvasken og husvasken og mathandelen heller. Så jo kvinner er i høy grad fortsatt i de tradisjonelle kjønnsrollene Anonymkode: 8600a...cb1 3 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. mai 2023 #15 Skrevet 23. mai 2023 Det finnes mange varianter av dette. Menn som ønsker tradisjonelle kvinner som tar seg av hus og barn, men som selv ikke ønsker å være en tradisjonell mann som forsørger familien, hogger ved og vedlikeholder huset. Tradisjonelle kvinner som vil være mest mulig hjemme med barn, men samtidig krever at mannen skal være en moderne mann som tar sin del av husarbeid og barnestell. Tror ingen kan puttes i noen bås etter kjønn her, altså.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er ikke uvanlig at menn er forventet å betale på date, har ansvar for oppussing etc. Uten at damene gjør noe tradisjonelt Anonymkode: 2889f...733 Det er vel vanligst at damene gjør mest husarbeid (rydder, vasker, lager mat), tar seg mest av barna og har oversikt over når familie og venner har bursdag og sørger for gaver til dem? Og arrangerer bursdager og lager kaker osv til det? Alt er tradisjonelt. Anonymkode: 375cd...635 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det har ikke jeg hørt. Har derimot hørt at menn ønsker seg tradisjonelle kvinner som er hjemme med barna og går i kjole men vil ikke være tradisjonell mann selv å forsørge hele familien og henne. Anonymkode: 8600a...cb1 Spot on. Anonymkode: 2a242...666 3
Gjest CamillaCollett Skrevet 24. mai 2023 #18 Skrevet 24. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): På amerikansk podcast hører jeg en ting som går igjen og igjen – og det er at nymoderne kvinner ønsker seg tradisjonelle menn men vil ikke selv være tradisjonelle kvinner. Er noe i det? Anonymkode: 590fe...1d4 Synes sånne utsagn blir ganske meningsløse. Hva innebærer «tradisjonell»? Problemet i mange forhold tror jeg er at mange bare vil ha, og ikke gi. Det gjelder sikkert både menn og kvinner. For eksempel er det en gjenganger at menn ikke tar nok ansvar hjemme med husarbeid og barn. Det kan man jo se som en forlengelse av tradisjonelle kjønnsroller. Problemet er bare at på den tiden kvinner gjorde alt hjemme forsørget mennene dem. Det fulgte altså et stort ansvar med for mennene. Nå forventer enkelte menn at kvinnene deres, som selv jobber like mye, skal ta alt hjemme. Da har man misforstått fullstendig. Det er en sikker oppskrift på å bli forlatt. Jeg tror en del kvinner savner menn som tar ansvar. En mann som er tilstedeværende, glad i familien og viser eksplisitt at de er hans høyeste prioritering, vil stille sterkt. Og om han også er i stand til å sette grenser, både for seg selv og på vegne av familien, vil han stille enda sterkere, for det viser integritet og selvtillit, noe som er tiltrekkende. Dét er en slags tradisjonell kjerne jeg tror det er mye i. Men om man tror det må innebære at mannen skal sjefe og holde på i garasjen mens konemor bretter sokker, skifter bleier og lager mat, så er man på villspor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå