AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Ser at mange småbarn våkner mellom 5 og 7 hver eneste dag i flere år, hvordan gikk/går dette for dere? Skjønner jo at man ikke ha noe valg, men påvirker det dere på noen måte? Anonymkode: 998f5...db8
Hedda-78 Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Hanglet i halvørska resten av dagen. Slokna i sofaen under introen til Peppa Gris. Kan få litt dårlig humør. Men man tar seg sammen, slik at det ikke går ut over noen 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Takler det dårlig så her tar mannen første timen eller tre i helgene. Skal jeg på jobb kan jeg senest stå opp 6.30 uansett. Anonymkode: aaecc...d93 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Jeg takler det ikke, mannen min står opp med de 😆 han er typen som sovner i det hodet treffer puta og som spretter opp når han våkner. Mens jeg er kronisk b-menneske som hater å legge meg og hater å stå opp 😆 De få gangene jeg må stå opp tidlig med våre to små så er jeg i skikkelig ørska. Det blir noe pedagogisk på NRK og noe mat og sløving på sofaen noen timer. Mitt tips, gifte seg med et menneske som liker å stå opp om morgenen. Og så er det en viss sannsynlighet for at barna arver din døgnrytme. Vi har ett barn som er akkurat som meg og som må dras opp om morgenen, og en morgenfugl. Anonymkode: fe65e...d42 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 Jeg taklet det ikke i det hele tatt, så hos meg var det helt uaktuelt å stå opp kl 05. Det tillot jeg bare ikke. Man må aldri gjøre den feilen å starte dagen kl 05. Det er natt. Anonymkode: b464f...a13 6
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Skrevet 23. mai 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg taklet det ikke i det hele tatt, så hos meg var det helt uaktuelt å stå opp kl 05. Det tillot jeg bare ikke. Man må aldri gjøre den feilen å starte dagen kl 05. Det er natt. Anonymkode: b464f...a13 Jeg hadde også den regelen, og fikk til det helt fint med eldstemann. Så jeg hadde masse fordommer mot de som hadde barn som sto opp grytidlig. "Det problemet har ikke vi, det er jo bare å si at det er natt og nekte de å stå opp!". Også fikk vi en morgenfugl som nummer to og jeg ble ydmyk 😆 Funker visst ikke på alle skjønte jeg da! Anonymkode: fe65e...d42 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Jeg var et hardbarka b-menneske før barn. Sto opp langt utpå dagen. Nå har barnet blitt 4 år, og jeg har visst blitt a-menneske, våkner av meg selv før kl 7. Anonymkode: 9b4a7...f0d
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 Måtte tilpasse meg etter jeg fikk barn. Nummer en er å legge seg i grei tid, legger meg gjerne ikke senere enn 22-23. Barna mine står gjerne opp kl 7 og da går det greit. Så slapper vi ofte litt av på morgenen når det er helg, har dyna med i sofaen og ser litt på tv, barna får litt frukt/brødskive. Vi bytter på hvem som står opp så den andre sover gjerne til kl 9-10 også lager vi en god frokost sammen. Jeg sover også mye lettere og også mindre etter at jeg fikk barn uavhengig av om de er hos meg eller ikke Anonymkode: 360c5...a88
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 Giftet meg med en mann som er A-menneske. Ellers må man bare komme seg tidligere i seng og ha rutine på det, da er det lettere. Anonymkode: 9981c...1c7 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Det er tøft. Må jo bare stå i det. Har heldigvis veldig søte barn, så da får mor bare tåle å være trøtt. Anonymkode: db393...a95 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 Ooh nå er det mange år siden heldigvis for min ene sønn er blitt 16 nå. Da han hadde sin periode med såpass tidlige morgener så slet jeg noe vanvittig. Jeg klarte aldri å sovne i tide kvelden, så jeg fikk for lite timer. Det førte til depresjon, irritabilitet, craving og vektoppgang. Ingen hjelp å få fra exmannen. Det ødela forholdet og vi gikk hvert til vårt. Så laget søsteren min barnekull nr to da sønnen min ble eldre, og å ha de på overnatting betyr nye tidlige morgener. Takler det enda dårligere nå som det ikke er mine engang, så sier sjelden ja 😬 Anonymkode: e6342...5fa 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ser at mange småbarn våkner mellom 5 og 7 hver eneste dag i flere år, hvordan gikk/går dette for dere? Skjønner jo at man ikke ha noe valg, men påvirker det dere på noen måte? Anonymkode: 998f5...db8 Ble ufrivillig a- menneske, og måtte legge meg tidligere om kvelden enn jeg trivdes med Anonymkode: dc66e...16f 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Skrevet 23. mai 2023 Mannen står opp her også, men bytter ofte på i helgene. Jeg bruker lang tid på å sovne, våkner av ingenting og må på do om natta, mens mannen sovner på minuttet, sover gjennom alt og sover i ett strekk. Jeg setter på tvn eller gir ungene iPaden så slumrer jeg ved siden av. Får gjerne ikke sovet (det får mannen til) så er ganske tung og grinete resten av dagen med mindre jeg tar en dupp med yngstebarnet etter mannen har stått opp i 9-10tida. Vi har det slik at jeg tar oppvåkninger på natten og slikt med ungene i helga, på den måten får jeg lov til å sove ut begge dagene om det er noe. Anonymkode: eb708...4ce
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #14 Skrevet 23. mai 2023 Vi samsov og jeg jukset litt ved å amme om morgenen. Jeg fikk derfor sove en times tid lenger de dagene hun våknet i 6-tiden Jeg begynte også å drikke kaffe regelmessig etter at jeg fikk barn. For jeg ble veldig trøtt av nattammingen de første månedene. Jeg bruker en god stund på å sovne så jeg slet med at jeg ikke alltid rakk å sovne før hun våknet igjen. Jeg ligger vel noe imellom a og b-menneske. Hater å stå opp før 7, men sitter heller ikke oppe utover natta. Anonymkode: 1fbe3...27c
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #15 Skrevet 23. mai 2023 Mannen min er utpreget a-menneske mens jeg er b-menneske. Jeg takler bedre å avbryte søvn, så barna var mine frem til kl 5, etter det hans frem til 10, så felles resten av dagen. Fungerer strålende. Anonymkode: 2c406...a88
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 Eneste som funket her var å legge seg tidlig, så sov vi utpå en helgedag hver 😛 litt kjipt å legge seg halv 10 på fredager og lørdager, men må jo bare tenke at det er for en liten periode mitt pro-tips er å få barn som er tette i alder, da blir småbarnsperioden kortere (heftigere også ja, men når du må stå opp todlig med en kan du liksågodt ha en ekstra🤣) Anonymkode: edd85...e94 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 Eldste er 7 år her nå. Stod opp tidlig de første årene. Broren er 5 så er oppe grytidlig. Vært det nå i 7 år. Alltid trøtt. Anonymkode: e068d...5b7
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #18 Skrevet 23. mai 2023 Døgnrytmen min endret seg etter jeg fikk barn, så det har i grunn gått "greit". Nå er mine over den verste småbarnsfasen og er b-mennesker selv (yngste på snart fem sover gjerne til 9.30 hvis hun kan), mens jeg våkner som regel av meg selv mellom fem og syv en gang.. 😝 det skjedde aaaaldri før jeg fikk barn, da kunne jeg fint sove til 11 Anonymkode: f12c4...4c8
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #19 Skrevet 23. mai 2023 Jeg elsker søvn! Kunne sove minst 9 timer hver natt før jeg fikk barn. Er verken typisk a- eller b-menneske, for jeg sovner tidlig og liker å sove lenge. Så for meg var det skikkelig tøft i småbarnstiden. Løsningen for meg har vært å prioritere søvn foran det meste annet. Nå viste det seg at far til barna mine taklet småbarnslivet langt dårligere enn meg, så vi er nå skilt med 80/20-fordeling til meg. Jeg stuper i seng like etter barna, praktiserer samsoving, og det er aldri morgen før kl 06.30. Heldigvis gjør kjærligheten til barna at jeg takler det ganske fint. Alt går når man må 😊 Anonymkode: bf1d3...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #20 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg takler det ikke, mannen min står opp med de 😆 han er typen som sovner i det hodet treffer puta og som spretter opp når han våkner. Mens jeg er kronisk b-menneske som hater å legge meg og hater å stå opp 😆 De få gangene jeg må stå opp tidlig med våre to små så er jeg i skikkelig ørska. Det blir noe pedagogisk på NRK og noe mat og sløving på sofaen noen timer. Mitt tips, gifte seg med et menneske som liker å stå opp om morgenen. Og så er det en viss sannsynlighet for at barna arver din døgnrytme. Vi har ett barn som er akkurat som meg og som må dras opp om morgenen, og en morgenfugl. Anonymkode: fe65e...d42 Giftet meg med en mann som også sovner umiddelbart når hodet treffer puta, sover som en stein hele natta, og våkner lys våken etter 6 timers søvn. Jeg legger meg tidligere enn han, men sover aldri sammenhengende, er derfor alltid trøttere. Jeg har tatt 95% av nattevåk. Han står opp 95% av morgenene. Anonymkode: 4278f...b60 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå