Gå til innhold

Norske foreldres paradoks, barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt norske foreldre. Dere snakker om at barna deres er så sinnsykt slitne når de kommer hjem fra barnehagen at de er grinete, må få sitte på ipad i sofaen etc. Men samtidig er barnehagen SÅÅÅ bra at de dør om de får noen ukers ferie hjemme med mamma og pappa?

Anonymkode: 0bea7...111

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke helt norske foreldre. Dere snakker om at barna deres er så sinnsykt slitne når de kommer hjem fra barnehagen at de er grinete, må få sitte på ipad i sofaen etc. Men samtidig er barnehagen SÅÅÅ bra at de dør om de får noen ukers ferie hjemme med mamma og pappa?

Anonymkode: 0bea7...111

Det er jo ikke de samme folkene som sier dette…

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, for du vet alle barn STORKOSER seg lange dager i barnehagen. Særlig når foreldre har fri selv visstnok.

(Rart at ikke disse foreldrene storkoser seg på jobb og tilbringer fridagene sine der).

Anonymkode: f7373...159

• Liker 11
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg skjønner ikke denne parallellen til jobb hver gang. Nei, barnehage er ikke jobb! Ungene hadde blitt slitne av å gå på fjelltur med mor og far også, eller sykle og hoppe på trampoline hele dagen. All aktivitet gjør barn slitne! I barnehagen får de brukt kroppen og sosialisert seg. Det er bra! Hvis ungen aldri blir sliten hjemme stiller jeg store spørsmål til hva som foregår. For ordens skyld er jeg imot lange dager, selv går mine 6 timer om dagen. 3 uker sommerferie, får ikke mer. Men de har korte dager hele året, så null dårlig samvittighet. Syke er de halve året i tillegg, så kunne vel egentlig hatt 40 % plass.

Anonymkode: ee7ff...256

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja, for du vet alle barn STORKOSER seg lange dager i barnehagen. Særlig når foreldre har fri selv visstnok.

(Rart at ikke disse foreldrene storkoser seg på jobb og tilbringer fridagene sine der).

Anonymkode: f7373...159

Ja! Å ikke blir de sliten av å være i bhg heller 🙄

Anonymkode: 9d436...ee1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn blir selvfølgelig sliten , det betyr ikke at de ikke har hatt en fin dag?

Anonymkode: 2f67f...97f

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og jeg skjønner ikke denne parallellen til jobb hver gang. Nei, barnehage er ikke jobb! Ungene hadde blitt slitne av å gå på fjelltur med mor og far også, eller sykle og hoppe på trampoline hele dagen. All aktivitet gjør barn slitne! I barnehagen får de brukt kroppen og sosialisert seg. Det er bra! Hvis ungen aldri blir sliten hjemme stiller jeg store spørsmål til hva som foregår. For ordens skyld er jeg imot lange dager, selv går mine 6 timer om dagen. 3 uker sommerferie, får ikke mer. Men de har korte dager hele året, så null dårlig samvittighet. Syke er de halve året i tillegg, så kunne vel egentlig hatt 40 % plass.

Anonymkode: ee7ff...256

Jeg som barnehageansatt er ofte sliten etter jobb, og ungene går i AKKURAT samme klima som meg. Så at de bare er slitne fordi dem er fysisk aktive er tull. Både å stå i ulike relasjoner, med mennesker man kanskje ikke kommer helt overens med store deler av dagen, er slitsomt. Lydnivået er slitsomt og være i kontakt læring er ofte utmattende. Mange barn er høysensitive, men det vet man kanskje ikke enda, og da kan man tenke hvordan de konstante stimuliene utfordrer. Jeg har likevel et syn på at de aller fleste foreldre ønsker det beste for barna sine, og blir ungen sendt i bhg en dag man vet en forelder har fri (ferie eller fridag), så ja, da tenker jeg at den ungen faktisk har det bedre i bhg enn å være hjemme med en forelder som ikke klarer å dekke barnets behov den/de dagene, siden de har valgt å sende barnet i bhg. Det jeg blir aller mest frustrert over og opplever som respektløst ovenfor deres egne barn er at foreldre ikke tror på oss eller forstår når vi forteller om barnets humør, allmenntilstand osv. Når ungen feks ber om å få sove og vi ringer å spør, fordi alt tilsier at dette barnet trenger å få sove litt, så får vi «nei» som svar, fordi kvelden til foreldrene blir ødelagt. Da lurer jeg noen ganger på hvilke behov som blir prioritert der hjemme. Ja, det er slitsomt med unger, men egne behov kan faktisk ikke alltid gå på bekostning av egne. 

Anonymkode: c6ff7...e5a

• Liker 5
  • Nyttig 13
Skrevet

Når min kommer hjem møkket,kommer full av sand og sliten...da vet jeg at de har hat en bra dag. Og ja når hun kommer hjem får hun slappe av med litt barne tv ..

Men vet du hva...når hun har ferie med oss har hun også slike dager, der vi går lange turer, en hel dag på stranden...eller finner på masse. Hun blir sliten da å.

Her har hun 3 uker ferie, og i romjula var hun i barnehagen mens vi tok fri...hele 2 dager. For hun koser seg i barnehagen 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

IQ har gått ned, majoriteten i dette landet er overvektige. 

Går fortsatt nedover, når snur det?

Ser jo drøyt mange barnehagelærere som er sykelig overvektige. Glemt helt kostholdsbiten på skolen. Shit happens.

Anonymkode: 6fd50...2d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

IQ har gått ned, majoriteten i dette landet er overvektige. 

Går fortsatt nedover, når snur det?

Ser jo drøyt mange barnehagelærere som er sykelig overvektige. Glemt helt kostholdsbiten på skolen. Shit happens.

Anonymkode: 6fd50...2d2

Deg igjen.. logg av og pust med magen!

Anonymkode: d9d45...468

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg som barnehageansatt er ofte sliten etter jobb, og ungene går i AKKURAT samme klima som meg. Så at de bare er slitne fordi dem er fysisk aktive er tull. Både å stå i ulike relasjoner, med mennesker man kanskje ikke kommer helt overens med store deler av dagen, er slitsomt. Lydnivået er slitsomt og være i kontakt læring er ofte utmattende. Mange barn er høysensitive, men det vet man kanskje ikke enda, og da kan man tenke hvordan de konstante stimuliene utfordrer. Jeg har likevel et syn på at de aller fleste foreldre ønsker det beste for barna sine, og blir ungen sendt i bhg en dag man vet en forelder har fri (ferie eller fridag), så ja, da tenker jeg at den ungen faktisk har det bedre i bhg enn å være hjemme med en forelder som ikke klarer å dekke barnets behov den/de dagene, siden de har valgt å sende barnet i bhg. Det jeg blir aller mest frustrert over og opplever som respektløst ovenfor deres egne barn er at foreldre ikke tror på oss eller forstår når vi forteller om barnets humør, allmenntilstand osv. Når ungen feks ber om å få sove og vi ringer å spør, fordi alt tilsier at dette barnet trenger å få sove litt, så får vi «nei» som svar, fordi kvelden til foreldrene blir ødelagt. Da lurer jeg noen ganger på hvilke behov som blir prioritert der hjemme. Ja, det er slitsomt med unger, men egne behov kan faktisk ikke alltid gå på bekostning av egne. 

Eh, nei. Du er på jobb og må utføre en gitt oppgave, de bare lever livene sine. Din jobb er ikke sammenlignbar med barnas hverdag i barnehagen da dere har vidt forskjellige roller. Å gå i barnehagen er ikke en «jobb»

Anonymkode: 0721b...525

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Er det de samme foreldrene da? 

Noen av foreldrene som fører opp barna for korte ferier, gir også barna kortere dager, blant annet for å unngå at de blir slitne. Min hadde korte dager, og jeg hadde derfor ikke dårlig samvittighet for "kun" 4 ukers ferie fra barnehagen. 

Anonymkode: 88bac...2a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Den synes jeg var litt dømmende. Hvordan vet du det? Har de sagt at de heller vil ha kjærestetid? Kan det ikke tenkes at noen foreldre sier nei til soving fordi barnet da ikke sovner før i 22-23-tida og det blir så og si umulig å vekke hen morgenen etter?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi du sitter inne på veggen til disse familiene og ser hvordan kveldene blir ødelagt? Har selv hatt et barn som blir et rent helvete om kvelden om han sover på dagtid, han er synlig overtrøtt når klokka bikker 19, men sovner gjerne ikke før i 22 tiden, da er det 3 timer med hylskriking, sparking, kaste seg på gulvet, rulle rundt og gråte , kaste bamser og ting vegg i mellom, sovner til slutt av ren utmattelse og våkner i gjengjeld tidligere om morningen… Dagen etter blir bare enda mer slitsom for da er han fort 4 timer i underskudd 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eh, nei. Du er på jobb og må utføre en gitt oppgave, de bare lever livene sine. Din jobb er ikke sammenlignbar med barnas hverdag i barnehagen da dere har vidt forskjellige roller. Å gå i barnehagen er ikke en «jobb»

Jeg tok et kort vikariat i bhg for mange år siden. Den konstante lyden er uutholdelig. Det er mange der og mye styr hele tiden. Du kan sammenligne det med å være en lørdag på kjøpesenteret. Du koser deg der men hadde du orket 9 timer? 

Anonymkode: d3bc6...faa

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, du har rett. De får ikke lønn og til en viss grad har de ingen oppgaver som er påkrevd. Og så er jobb frivillig, det er ikke barnehagen (for barna). Men hadde du giddet og gjort en liten innsats i å forstå hva jeg prøvde å formidle, så forstår du at poenget mitt handler om at barnehage kan være jævlig utmattende for barna, men enkelte foreldre evner ikke i å ta det innover seg, for å lette på egen samvittighet. Ja, jeg har barn selv også. 

• Liker 3
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok et kort vikariat i bhg for mange år siden. Den konstante lyden er uutholdelig. Det er mange der og mye styr hele tiden. Du kan sammenligne det med å være en lørdag på kjøpesenteret. Du koser deg der men hadde du orket 9 timer? 

Anonymkode: d3bc6...faa

Da har du jobbet i feil barnehage..jeg er førskolelærer og jobbet mange år o barnehagen..ja det er støy...men om det så mye støy er det feil på læring og miljø i barnehagen. Og husk at bare for at du ikke takler det betyr ikke at alle andre har det slikt. Dermed kan du ikke sammenligne barn og deg i 9 timer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi du sitter inne på veggen til disse familiene og ser hvordan kveldene blir ødelagt? Har selv hatt et barn som blir et rent helvete om kvelden om han sover på dagtid, han er synlig overtrøtt når klokka bikker 19, men sovner gjerne ikke før i 22 tiden, da er det 3 timer med hylskriking, sparking, kaste seg på gulvet, rulle rundt og gråte , kaste bamser og ting vegg i mellom, sovner til slutt av ren utmattelse og våkner i gjengjeld tidligere om morningen… Dagen etter blir bare enda mer slitsom for da er han fort 4 timer i underskudd 

Nei, fordi foreldrene forteller at det er et styr når barnet sovner rundt 21 istedenfor 19. Men vi får også den overtrøtte ungen på ettermiddagen, som vi overhodet ikke får gitt det h*n trenger. Tenker at det er bedre for barnet å ha de periodene med primærpersonene sine hjemme, enn med en full avdeling med mange mennesker å forholde seg til. Uansett hvor mye man ønsker det, kan ikke barnehagen erstatte trygge primære omsorgspersoner 

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Den synes jeg var litt dømmende. Hvordan vet du det? Har de sagt at de heller vil ha kjærestetid? Kan det ikke tenkes at noen foreldre sier nei til soving fordi barnet da ikke sovner før i 22-23-tida og det blir så og si umulig å vekke hen morgenen etter?

Det er gaaaaaanske mange foreldre som deler mye av eget liv. Som jeg egentlig setter veldig stor pris på, for det gjør det enklere for oss å møte familiens behov. Men ja, når du må sitte å holde hodet til ungen ved siste måltid fordi det sovner, fordi foreldrene nekter å la det få sove tidligere på dagen, så skal jeg være ærlig å si at jeg får mer vondt av det barnet, enn foreldrenes behov på kvelden 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er gaaaaaanske mange foreldre som deler mye av eget liv. Som jeg egentlig setter veldig stor pris på, for det gjør det enklere for oss å møte familiens behov. Men ja, når du må sitte å holde hodet til ungen ved siste måltid fordi det sovner, fordi foreldrene nekter å la det få sove tidligere på dagen, så skal jeg være ærlig å si at jeg får mer vondt av det barnet, enn foreldrenes behov på kvelden 

Den ser jeg.... samme som foreldre mener at barnet bare skal sove 30 minutter...og dermed bruker man nesten 2 timer på få liv i en trøtt og grinte barn etter på sin egentlige hadde trengt å sove i 1-2 timer 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...