Gå til innhold

Styrer menn unna situasjoner der de kan bli utsatt for overgrep?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når en mann er i selskap: Passer han på drikken sin, så ingen putter noe i glasset?
Kan han gå alene hjem fra kvelds- og nattevakt, eller velger han taxi?
Om han må sove over hos kompisen: Velger han det gjesterommet som har nøkkel i døra? Kan han går til badet i bare trusa, eller dekker han seg til for å unngå misforståelser?
Kan han stå alene med fremmede menn i heisen på hotellet? Har han med noe å forsvare seg med om noen klår?

• Liker 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menn blir som regel ikke angrepet i slike situasjoner.

Anonymkode: 953e6...277

• Liker 1
Skrevet

Har aldri tenkt på at seksuelle overgrep kunne skjedd meg siden jeg var 12 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Menn blir som regel ikke angrepet i slike situasjoner.

Anonymkode: 953e6...277

Ikke? 3% av norske menn har blitt voldtatt ifølge den siste omfangsundersøkelsen (som er lik de foregående, og forsåvidt også utenlandske gjennomsnittstall for lignende forbrytelser).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (48 minutter siden):

Når en mann er i selskap: Passer han på drikken sin, så ingen putter noe i glasset?
Om han må sove over hos kompisen: Velger han det gjesterommet som har nøkkel i døra? Kan han går til badet i bare trusa, eller dekker han seg til for å unngå misforståelser?
Kan han stå alene med fremmede menn i heisen på hotellet? Har han med noe å forsvare seg med om noen klår?

Vi passer på å ikke ende opp med anklager mot oss. 

Kunne du tenke deg å leve det livet? 

Anonymkode: 2adf8...040

• Liker 5
Skrevet

Om man føler at man "lever det livet" så lever man jaggu på kanten.
Jeg vet godt at jeg aldri har begått overgrep, at jeg aldri kommer til å gjøre det - selv om jeg er en initiativrik forfører.
Jeg vet også at jeg når som helst kan bli utsatt for et overgrep av noen jeg trodde godt om. Som alle andre.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for å bli utsatt for overfallsovergrep som mann er forsvinnende liten, jeg er mer på vakt for å bli slått ned eller knivstukket.

Har blitt klådd på av damer på byen, det går bare overhodet ikke inn på meg.

Anonymkode: 38fb2...a78

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Andro said:

Skal vi se.

Jepp. Jeg har enten drikken med meg, eller jeg drikker den opp hvis jeg ikke kan etterlate den under tilsyn av noen jeg stoler på.

Jeg velger taxi. Sjansen er liten for at jeg blir utsatt for noe mens jeg går hjem, men sjansen er enda mindre hvis jeg tar en taxi. 
Nå kjenner jeg de fleste taxi sjåførene og daglig leder for sentralen, så det går fint.

Jeg går så langt at jeg tilogmed sover med ihvertfall buksen på. Dusje og skifte kan jeg gjøre hjemme.

Når jeg tar heis, så er det sjeldent at det er noen andre der. Skulle det nå være noen der, så overholder vi den norske særregelen med 2-3 meters avstand.

• Liker 6
Skrevet
Andro skrev (1 time siden):

Jeg har alltid passet på drinken min. Jeg har gått fra en full øl, når jeg har mistenkt at den kan være tuklet med. 
Det er helt klart steder på kvelden jeg ikke går, men tar taxi. Og jeg sikrer meg «buffer-rom» når jeg går i det offentlige rom.

Mine trusler er ikke uønsket seksuell oppmerksomhet; det er ikke noe jeg klarer å sette meg inn i engang, men doping for ran, vold og tyveri.

Og dette er risikoer jeg er i stand til å forvalte selv om jeg er rimelig snydens: dette er jeg opplært i siden jeg var svært ung, det ligger i ryggmargen.

Verden eksisterer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner desverre flere menn som har opplevd voldtekt. En opplevde det i ett tungt rusmiljø, alle de andre opplevde det som barn.

Angående klåing og uønsket seksuell tilnærming så er det som oftest vektere og slikt som opplever det fra fulle damer. 

Men de fleste jeg kjenner velger taxi hjem, tar forhåndsregler når de går ute og at de ikke får noe i drikken sin. Ikke av frykt for voldtekt, men av frykt for ran.

Anonymkode: f999e...e50

Skrevet
Andro skrev (6 timer siden):

Styrer menn unna situasjoner der de kan bli utsatt for overgrep?

Ja det er nok temmelig vanlig, særlig om en inkluderer vold/angrep, som vi tross alt vet menn er svært utsatte for. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (6 timer siden):

veldig sjeldent menn bryr seg.... I utlandet derimot burde man. Fattern ble kidnappet av to "antatt" homofile menn i sør-amerika. Heldigvis greide han å rømme..... Så i utlandet er svare ja på mye av de greiene, i Norge som oftest nei. Men opplever man noen individer rundt seg som "merkelige" så burde man nok vurdere enkelte tilltat i Norge også

Anonymkode: ffa5b...6b0

AnonymBruker
Skrevet

En jeg kjenner ble utsatt for overgrep på massasjestudio (av massøren). Har aldri hørt om menn som unngår å ta massasje eller annen fysikalsk behandling av den grunn.

Anonymkode: 400dc...783

AnonymBruker
Skrevet
Duraton skrev (5 timer siden):

Skal vi se.

Jepp. Jeg har enten drikken med meg, eller jeg drikker den opp hvis jeg ikke kan etterlate den under tilsyn av noen jeg stoler på.

Jeg velger taxi. Sjansen er liten for at jeg blir utsatt for noe mens jeg går hjem, men sjansen er enda mindre hvis jeg tar en taxi. 
Nå kjenner jeg de fleste taxi sjåførene og daglig leder for sentralen, så det går fint.

Jeg går så langt at jeg tilogmed sover med ihvertfall buksen på. Dusje og skifte kan jeg gjøre hjemme.

Når jeg tar heis, så er det sjeldent at det er noen andre der. Skulle det nå være noen der, så overholder vi den norske særregelen med 2-3 meters avstand.

Men tviler på du gjør disse tingene FORDI du er redd for å bli voldtatt men heller mer tilfeldig 

Anonymkode: 0b29c...a82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En jeg kjenner ble utsatt for overgrep på massasjestudio (av massøren). Har aldri hørt om menn som unngår å ta massasje eller annen fysikalsk behandling av den grunn.

Hvor mange menn snakker du egentlig med om tidligere opplevde overgrep og deres forhold til nærhet og massasje i dag? Tipper: ingen. 

Om du faktisk snakker med overgrepsofre som ønsker å være åpen om det med deg så vil du lære at det er mer vanlig enn ikke å ikke håndtere fysisk nærhet og intimitetet i fremtiden spesielt da av fremmede som en massør etc 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men de fleste jeg kjenner velger taxi hjem, tar forhåndsregler når de går ute og at de ikke får noe i drikken sin. Ikke av frykt for voldtekt, men av frykt for ran.

Anonymkode: f999e...e50

Og sjansen for å bli ranet er minimal for menn i forhold til sjansen for å bli voldtatt som kvinne, men det er innafor at menn tar forhåndsregler for å unngå ran men når kvinner tar forhåndsregler for å unngå voldtekt så blir vi kjeftet på og kalt mannehatere 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi passer på å ikke ende opp med anklager mot oss. 

Kunne du tenke deg å leve det livet? 

Anonymkode: 2adf8...040

Ja, det er mye lettere å la være å begå overgrep enn å prøve å stoppe noen i å begå et overgrep mot deg.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange menn snakker du egentlig med om tidligere opplevde overgrep og deres forhold til nærhet og massasje i dag? Tipper: ingen. 

Om du faktisk snakker med overgrepsofre som ønsker å være åpen om det med deg så vil du lære at det er mer vanlig enn ikke å ikke håndtere fysisk nærhet og intimitetet i fremtiden spesielt da av fremmede som en massør etc 

Ingen andre enn den ene bekjente. Jeg spør og graver ikke i sånt generelt, nei. Det må de ta opp selv om de ønsker det.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men tviler på du gjør disse tingene FORDI du er redd for å bli voldtatt men heller mer tilfeldig 

For det første, det vet du ikke noen ting om. 
For det andre, så ble det ikke nevnt at premisset for spørsmålene var voldtekt. 
Og for det tredje, så kan det være like traumatiserende å bli utsatt for fysisk vold.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

"men heller mer tilfeldig"?

Menn blir mye oftere utsatt for grov vold enn kvinner når de er ute.

De fleste som blir drept i verden er menn.

Anonymkode: 210f6...b85

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...