Gå til innhold

Vennebesøk, "det er kjedelig hos oss!'

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jente på 8 år, og jeg synes at det er litt vanskelig med vennebesøk. Er det virkelig vanlig at barna får lov til å spille så mye de vil når de besøker venner, og at det serveres søte ting/snacks i ukedagene?

Hun velger bevisst å besøke andre barn hvor de har lov til å spille ubegrenset, og hvor foreldre stadig serverer is og godteri... Hos oss kan de fint spille, men ikke i timevis. Og vi lager helt vanlig mat. 

Jenta vår blir sur og sint fordi vi ikke har is i fryseren, og ikke noe godteri liggende. Og fordi vi nekter å servere nudler, Toro supper og potetgull hver gang. Vi står fast på at slik er det hos oss, men samtidig har vi snakket masse om andre muligheter: finne på noe gøy ute (grille, gå på stranda, osv), lage pizza, bake... Nei, alt dette er ikke god nok, og bare kjedelig. Det eneste hun foreslår er å spille, og spise "god mat" (is, pølser, potetgull, osv)). 

Jeg synes at det er trist. Det ser ut at barna leker fint hos oss de få gangene hun inviterte noen... Ønsker gjerne at de kommer til oss oftere, men samtidig føler at det er lite vi kan gjøre.

Anonymkode: ab0c2...e08

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår har venner på besøk etter skolen maks et par ganger i måneden og da gir vi de litt «ekstra» som en is, kjeks osv. Hvis de er alene hjemme får de også lov til å lage seg nudler, nuggets e.l. Hadde de vært her flere ganger i uka hadde de fått vanlig middag og ikke is hver gang, men siden det er så sjeldent har vi sagt det er greit. Jeg er 35 og jeg husker fortsatt hvilke venner jeg likte best å være med hjem (les: de med is😂).

Anonymkode: 6d42f...738

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det heter å kjøpe barna. 

Anonymkode: d1aa8...02e

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare samkjøre, dere foreldre?

Anonymkode: d2f54...a58

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Datteren vår har venner på besøk etter skolen maks et par ganger i måneden og da gir vi de litt «ekstra» som en is, kjeks osv. Hvis de er alene hjemme får de også lov til å lage seg nudler, nuggets e.l. Hadde de vært her flere ganger i uka hadde de fått vanlig middag og ikke is hver gang, men siden det er så sjeldent har vi sagt det er greit. Jeg er 35 og jeg husker fortsatt hvilke venner jeg likte best å være med hjem (les: de med is😂).

Anonymkode: 6d42f...738

Hos oss er det ca en gang i uka hun vil på besøk... Jeg synes at det blir for mye med is på hvert besøk, i tillegg til lørdagsgodt, bursdager med masse saft og kaker, klassetreffer med godteri, og kjeks hver gang de går på tur med klassen 🙈 bare for å nevne noe. I tillegg til drittmat på sfo hver fredag) 

Kanskje er vi virkelig kjedelige og strenge foreldre 😁 Må også sies at hun sliter med eksem, som blir mye verre etter sånne "kosedag er"( En grunn til at vi er litt ekstra forsiktige, kanskje.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan dere ikke bare samkjøre, dere foreldre?

Anonymkode: d2f54...a58

Men hvordan vil det fungere i praksis? Vennen hennes spør om is, men mamma hans sier plutselig "nei"? Det var jo alltid "ja" før.

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dere virker unormalt strenge.

Forstår at barna synes det er stas å servere noe godt, men er heller ikke så interessert i å dytte i dem mengder med sukker hver gang de har besøk (både mtp helse og andre foreldres vrede). 

Her omgår vi problemet med smoothie, ev smoothieis (smoothie som vi fryser på plastpinner), og så ser jeg at oppskjært melon og  bær stort sett alltid går ned ganske raskt. 

Anonymkode: 3a348...908

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lage noe god sunn is eller snacks? Viser barna at godt ikke bestandig trenger å være stappfullt av sukker. Youghurt is, smoothie is, fruktbrett 

Anonymkode: 3f30c...6fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på hvor ofte de er på besøk/har besøk. Flere ganger i uka hadde heller ikke jeg syntes var greit, men en gang i måneden er noe annet. Men tror ikke det er normen at det er fritt frem med potetgull og godteri hos alle andre. Husker vi ofte brukte å bake noe når jeg var barn/ungdom og at det ofte var gøy + man fikk noe godt å spise 

Anonymkode: 77e3d...fa5

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ikke dere virker unormalt strenge.

Forstår at barna synes det er stas å servere noe godt, men er heller ikke så interessert i å dytte i dem mengder med sukker hver gang de har besøk (både mtp helse og andre foreldres vrede). 

Her omgår vi problemet med smoothie, ev smoothieis (smoothie som vi fryser på plastpinner), og så ser jeg at oppskjært melon og  bær stort sett alltid går ned ganske raskt. 

Takk! :) Jeg er i utgangspunktet helt enig. Prøvde å foreslå smoothie, hjemmelaget is, eller fruktfat. Men is MÅ være kjøpeis, og frukt er "kjedelig" igjen(

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke foreldre som forer ungene med dritt, hverken egne eller andres barn. 
Hos oss har det vært regler og sunn mat, og likevel har huset alltid vært fullt av unger fra de var i bhg til de flyttet hjemmefra, selv nå når de er hjemme på "besøk" kommer venner innom med sine familier eller kjærster, så jeg tror foreldrenes holdninger til dem underveis er vel så viktige som hva de får og ikke får.

Anonymkode: a2b45...954

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! :) Jeg er i utgangspunktet helt enig. Prøvde å foreslå smoothie, hjemmelaget is, eller fruktfat. Men is MÅ være kjøpeis, og frukt er "kjedelig" igjen(

Haha - da er ikke deres like «lettlurt» som vår. Vi har av og til tydd til denne (usikker på om den er sååå mye bedre, dog):https://joker.no/nettbutikk/varer/dessert/is/smais-multipack/nude-mango-7041013150118, og så synes jeg (grove) pannekaker og hjemmelaget pizza kan være innafor. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Haha - da er ikke deres like «lettlurt» som vår. Vi har av og til tydd til denne (usikker på om den er sååå mye bedre, dog):https://joker.no/nettbutikk/varer/dessert/is/smais-multipack/nude-mango-7041013150118, og så synes jeg (grove) pannekaker og hjemmelaget pizza kan være innafor. 

Hehe, hjemmelaget pizza er ikke god nok igjen 😅 De får jo grandis hos venner.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg tror foreldrenes holdninger til dem underveis er vel så viktige som hva de får og ikke får.

Selvsagt. Men tror ikke at vi har dårlige holdninger, vi 😅

AnonymBruker
Skrevet

Vi har tre barn og venner av dem er på besøk her sikkert fire ganger i uka (tilsammen altså.) Ville blitt håpløst om det skulle være tivoli hver gang. Er det fredag kan det vanke noe ekstra, eller jeg lager grove pannekaker til kvelds innimellom. Hva de spiser hos handle legger jeg meg ikke borti, men har inntrykk av at det er hverdag i de fleste hjem.

Anonymkode: 84583...758

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi har tre barn og venner av dem er på besøk her sikkert fire ganger i uka (tilsammen altså.) Ville blitt håpløst om det skulle være tivoli hver gang. Er det fredag kan det vanke noe ekstra, eller jeg lager grove pannekaker til kvelds innimellom. Hva de spiser hos handle legger jeg meg ikke borti, men har inntrykk av at det er hverdag i de fleste hjem.

Anonymkode: 84583...758

Takk for svar! Kjedelig at det har blitt sånn her i klassen(

AnonymBruker
Skrevet

Vi var den familien som hadde friflyt på spilling, men søtt har vi aldri borsett på lørdager eller spesielle anledninger.

Etter at vi krevde at barna våre fant på andre ting løpet av dagen enn å bare spille kommer det sjeldent venner hit på besøk på vinteren. 

Jeg syns det er synd når 8 åringer ikke evner å leke, men bare glane i en skjerm. Men om sommeren er de ute hele dagen. Så veldig vær betinget. 

Jeg spilte mye tvspill som barn, lekte og var med venner. Var vist perioder hver vi spilte mer og andre perioder igjen vi lekte mye. Så her får de styre litt selv, men barna mine drar til venner der de trives med foreldrene og ikke hva de får servert 😅😊

Anonymkode: 5931c...dfb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har skjermstopp i huset, to barn på 10 og 7, som ikke har egen skjermdings, og venner må legge vekk telefonen når de er her. 

Vi har opplevd at noen av klassekameratene ikke gidder å komme hit, men de fleste synes det er gøy å være her. Vi har sørget for alternativer, her er det trampoline, stort klatrestativ i hagen, alltid lov å lage putefort i stua eller ta en piknik på gulvet. De har hobbysaker i massevis, både maling, tegnesaker, perler og garn. 

Vi har ikke søtsaker eller junkfood i huset, så ungene er ikke vant til det, og liker det ikke. 

Vi snakker med ungene og har har gjort det hele veien, gir de gode forklaringer på hvorfor vi tar de valgene vi tar for dem, hva som skjer med kropp og hode når man ser masse skjerm og spiser dritt. Dette har vi gjort siden de ble gamle nok til å skjønne mer avansert dialog, og resultatet er at ungene selv tar gode valg også når vi ikke er der. 

Vi sørger for god tilknytning til barna, så de er interessert i å lytte til oss og unngår jevnalderorientering:

Anonymkode: 98d11...13c

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Vi har en jente på 8 år, og jeg synes at det er litt vanskelig med vennebesøk. Er det virkelig vanlig at barna får lov til å spille så mye de vil når de besøker venner, og at det serveres søte ting/snacks i ukedagene?

Hun velger bevisst å besøke andre barn hvor de har lov til å spille ubegrenset, og hvor foreldre stadig serverer is og godteri... Hos oss kan de fint spille, men ikke i timevis. Og vi lager helt vanlig mat. 

Jenta vår blir sur og sint fordi vi ikke har is i fryseren, og ikke noe godteri liggende. Og fordi vi nekter å servere nudler, Toro supper og potetgull hver gang. Vi står fast på at slik er det hos oss, men samtidig har vi snakket masse om andre muligheter: finne på noe gøy ute (grille, gå på stranda, osv), lage pizza, bake... Nei, alt dette er ikke god nok, og bare kjedelig. Det eneste hun foreslår er å spille, og spise "god mat" (is, pølser, potetgull, osv)). 

Jeg synes at det er trist. Det ser ut at barna leker fint hos oss de få gangene hun inviterte noen... Ønsker gjerne at de kommer til oss oftere, men samtidig føler at det er lite vi kan gjøre.

Helt vanlig at de får spille når det er besøk ja, hvorfor skulle de ikke få lov til det?

Anonymkode: e4386...c61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Helt vanlig at de får spille når det er besøk ja, hvorfor skulle de ikke få lov til det?

Anonymkode: e4386...c61

De får lov til det, men ikke nonstop i 3+ timer, liksom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...