Gå til innhold

dette å gå tur..som trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

overalt hvor jeg leser så virket det somjobben egentlig er gjort, bare man løfter rumpa opp fra sofaen og går seg en tur. virker som bare dette i seg selv er underverket! ja så da skal jeg gjøre det...

men jeg har hund, men å gå tur med hundene il jo si maaange stopp!!! det kan vel ikke være så fryktelig lønnsomt?

å gå tur vil det si i vanlig gange? eller skal jeg gå superraskt?

hva er det som forbrenner mest og effektict?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Jeg bruker turer som trening og det fungerer. Skal du merke noen forskjell på formen bør du nok få opp tempoet. Du skal gå slik at du blir skikkelig svett. Jeg bruker gåstaver og går i raskt tempo. For å få maksimalt ut av turen går jeg i en løype som består av en del lange, bratte bakker. Dette gjør jeg en 3-4 ganger i uka. I kombinasjon med et sunt kosthold har jeg gått ned mange kilo på denne måten.

Skrevet

Du må gå så fort at du får høy puls og blir anpusten, holde dette tempoet i minst 10 min ad gangen, gå minst 30 min., og helst hver dag. Dette for å oppnå bedre kondisjon og forbrenning. Du MÅ jo ikke stoppe med bikkjene lenge om gangen. Du er jo tross alt sjefen deres, ikke omvendt!

Skrevet

Hvis målet ditt er å forbedre kondisjonen, må du gå så fort at pulsen er over et visst nivå (rundt 140-150, kanskje). Men dersom du vil gå for å forbrenne kalorier /gå ned i vekt, trenger du ikke gå superraskt. Men da er det viktig at du går lenger. En kort og sakte tur gjør liksom ikke susen. Men det er klart et en time i rolig tempo er mye bedre enn en time på sofaen.

Hvis du orker å løpe litt, kunne det kanskje være bra å trene litt intervall - de fleste hunder synes det er gøy å løpe, og da kunne du få opp pulsen ganske bra. Så kan du heller tusle litt innimellom og ta den tiden det tar å være ute med hunden.

Skrevet

Jeg bruker også tur med hunden som trening, og har brukt denne metoden;

Bruk 10min på at hunden får snuse og gjøre fra seg før du setter opp tempoet. Velg et kommandoord (f.eks "tempo" e.l) til å si fra til hunden at dere skal jogge/gå fort. Etter et par ganger med trening vet hunden at ordet betyr at nå er det opp med dampen. Hver gang den gir antydning til å stoppe for å snuse/markere, rykker du bestemt i båndet og sier kommandoordet du har valgt. Ros når den avbryter og følger deg igjen.

Jeg bruker å løse opp med "fri" e.l. og la hunden gå litt som vanlig igjen og gjerne leke litt på slutten av økten. Jeg gir hunden min ballen hans etter endt økt, da blir hele opplevelsen avsluttet på en positiv måte, og han er mye mer motivert når han vet at det kommer en belønning på slutten.

Dette fungerer fint for meg i alle fall.

God tur! :)

Skrevet

Hvis du aldri pleier å trene er det helt greit å begynne med rolige gåturer. Du skal ikke ha sting første gangen på lenge når du er i aktivitet. Er du derimot i god form, bør du satse på å få opp pulsen og trene til du blir svett. Det handler hele tiden om å utfordre kroppen litt, uten at det blir for voldsomt.

Skrevet

jeg gikk tur nå 2 dager på rad i meget rask gange slik at jeg ble temmelig svett.... og ikke minst anpusten. poenget er å fjerne fett, ikke akkurat øke kondisjonen, men jheg merket at det skjedde allerede på turen idag;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...