Gå til innhold

Hvor lang konsultasjon får dere hos fastlegen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hos min er det satt opp 10 minutters konsultasjoner. Jeg synes det er veldig vanskelig å åpne meg for en fastlege som helst vil ha meg  ut derifra så fort som mulig. Samtidig vet jeg ikke hvor lett det er for en ny fastlege å bli kjent med hele meg. Jeg har mye problematikk.  Fastlegen har heller ingen dobbelttimer.  Jeg vet at kollegaen har lengre konsultasjoner, men der tar det lengre tid å få time.  jeg er nr 116 i køen for å bytte til henne. 

Anonymkode: 2854b...a72

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min fastlege har 15 min, men det inkluderer journalskriving, lese seg opp på forhånd og å gå og hente pasienten. (Lang korridor). Men han tar seg den tiden som tre ga. Noen ganger tar det 5 min andre ganger 20. 

Anonymkode: 60291...df3

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to ulike fastleger de siste årene, og en time har vært 15 eller 20 minutter. Med mulighet for dobbelttime. 

Har du ringt og snakket med legen og forklart at du vil ha mer tid? De aller, aller fleste leger er jo selvsagt åpne for det. 

Anonymkode: 488d9...a90

Skrevet (endret)

Det er vel 10-15 minutter hos min fastlege også, men hun er så medfølende og lyttende til pasientene at hun alltid er minst en time forsinket. Folk blir sittende lenger inne hos henne. Hun klarer ikke hive ut pratmakerne før de har fått lettet hjertet sitt, ser det ut til. En veldig snill og grei dame, men man må alltid påregne ventetid hos henne, da.

PS! Jeg har aldri forsøkt å bestille dobbelttime her, så det vet jeg ikke om de praktiserer.

Endret av Million
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar den tiden det tar. Har aldri opplevd at legen har stresset seg gjennom timen for å bli ferdig på 10-15 minutt liksom.

Anonymkode: d1a3a...6b4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

15 min. Det er han klar på. Og for første gang har jeg en lege som alltid har ledig tid.

Anonymkode: 42209...1bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hatt to ulike fastleger de siste årene, og en time har vært 15 eller 20 minutter. Med mulighet for dobbelttime. 

Har du ringt og snakket med legen og forklart at du vil ha mer tid? De aller, aller fleste leger er jo selvsagt åpne for det. 

Anonymkode: 488d9...a90

Nei. det er ikke mulig å bestille dobbelttime. Hvis jeg bestiller på slutten av dagen så er det mulig at jeg får noen minutter ekstra. Men det at han stresser så mye, gjør at jeg ikke klarer å stresse ned. 

Det er jo et ekstremt kjør å jobbe som fastlege. Jeg har forståelse at det er slik han må praktisere for å overleve i yrket, og ikke bli utbrent eller få hjerteinnfark.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tar den tiden det tar. Har aldri opplevd at legen har stresset seg gjennom timen for å bli ferdig på 10-15 minutt liksom.

Anonymkode: d1a3a...6b4

Bor du i en storby? ute på landet? Jeg har fastlege i Oslo, og alle fastlegene på kontoret er slitne, naturlig nok.  Og de har ikke små barn. 

AnonymBruker
Skrevet

På «papiret» er det 15 min. Tidligere varierte det om det stod 15 eller 20 min på Helsenorge. Det skal jo inkludere alt ja, så i praksis blir det mindre.

Har aldri opplevd å bli «kastet ut», og legen tar den tiden det trengs - uten å se  merkbart på klokken. Hos han er det alltid ventetid, men ikke mer enn 10-15 minutter (en sjelden gang opp mot en halvtime), så det går jo opp på et vis? Veldig takknemlig for legen min ❤️ vil heller vente litt, og ha en lege som jeg ikke føler vil ha meg ut før jeg kommer inn.

Anonymkode: 4c2c1...548

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det settes av 25 minutter pr pasient, men er behovet lenger så tar legen min seg den tiden det trenger. I tillegg får jeg alltid time dagen etter jeg bestiller på nett.

Anonymkode: 06680...147

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En i vennegjengen sier at hun har en fastlege som tar seg fryktelig god tid. Og en vikarlege som hun kan sitte og snakke halvannen time med, om ting som ikke har noe med helse å gjøre. For eksempel fotball.  Tror dere at hun lyver? Er det virkelig fastlegevikarer som har så lite å gjøre at de kan prate så lenge med pasientene sine? Har ikke legen andre pasienter,  rapporter hun skal skrive, instanser hun skal kontakte, møter hun skal delta på? Dette er i Bærum. 

AnonymBruker
Skrevet

20min.

Anonymkode: e9dae...ff5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det settes av 25 minutter pr pasient, men er behovet lenger så tar legen min seg den tiden det trenger. I tillegg får jeg alltid time dagen etter jeg bestiller på nett.

Anonymkode: 06680...147

Hvor mange pasienter har legen på lista??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er satt av 20 minutter, men har alltid fått den tiden jeg trenger. Hun er alltid forsinket, men jeg vil heller vente litt ekstra og vite at jeg får den tiden jeg har behov for, enn å bli kastet ut før jeg har rukket å si noe. Man får ikke dobbelttime på forespørsel, men jeg får alltid ny time når jeg drar derfra og da setter hun opp dobbelttime ved behov. 

Anonymkode: 44b2b...252

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min bruker den tiden som trengs. Jeg hater å være hos legen, og skulle ønske jeg fikk komme meg ut fortere 🙃. Har en kronisk sykdom, og må til legen hver tredje mnd for prøver og samtale. Han vet at jeg ikke kan fordra å være der 😀. Veldig koselig fyr, men kanskje jeg har et snev av legeangst 😀

Anonymkode: d04d6...794

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også mye sammensatt problematikk og kjent på det samme. Og måtte nylig bytte fastlege og trengte at hun raskt fikk oversikt over helheten i situasjonen min fordi jeg trengte en ny utredning. Det som har hjulpet meg er:

- møtte opp til første time med ny lege med en punktvis og ryddig oppsummering av tidligere sykehistorien, de aktuelle plagene nå og hva jeg håpet å få hjelp med. Legen virket å syntes det var veldig nyttig.

- ringte resepsjonen og sa at jeg hadde en sammensatt problematikk og kort hva jeg ville snakke om, de satte opp dobbelttime. Ofte kan man ikke bestille dobbelttime digitalt, men de kan sette opp manuelt ved behov.

Anonymkode: 106a4...484

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en fastlege som ga maks 5 minutter. Da endte jeg ofte på gangen i undertøyet og måtte kle på meg der etter undersøkelser. Bytta derfra, for å si det sånn. Fastlegen jeg har nå, er jeg vel innom 7-8 minutter i alle fall, så jeg får alltid tid til å kle på meg inne på kontoret.

Anonymkode: 0c211...ecc

• Liker 1
Skrevet

15-20 min. men jeg bestiller/sier fra at jeg trenger dobbelttime dersom jeg tror det er behov for det... lufter det litt med sekretærene v/bestilling

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på problemstilling, men normalt 20 min inkludert for og etterarbeid. Har brukt alt mellom 2-50 min 🙂

Anonymkode: e67e5...66c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...