Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det bare 2-3mnd igjen til jeg må føde igjen, begynner å gå ordentlig opp for meg hva som venter. Og jeg angrer sånn! Hvorfor gikk jeg med på å gjøre dette igjen?😭 

Det gikk skeis sist og jeg fikk det ikke til, har på følelsen at det kommer til å gå enda verre denne gangen fordi hvorfor ikke, jeg har aldri flaks med sånt. Skadene etter forrige gang var endelig blitt noenlunde til å leve med, og hva gjør jeg? Blir gravid og må gjennom hele dritten på nytt. Det er for sent å snu nå.

Prøver å eksponere meg selv for "positive fødselshistorier" fordi det sies at det skal liksom hjelpe, men det føles som det gjør vondt verre. Eksplisitte videoer av fødsler som liksom skal være så empowering og flotte, jeg føler bare vill angst. Det ser helt forjævlig ut. Og det hjelper lite å snakke med jordmor etc. om det, de har jo sine standardfraser om at det går stort sett fint og at andre fødselen alltid er lettere.

Vet ikke helt hva jeg vil frem til her. Annet enn at det føles som om det ikke er noen utvei her :(

Anonymkode: e663e...48d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke så mye utvei, ungen må jo ut.. 

Skjønner hva du mener. 

Jeg fikk samtale med jordmor på sykehuset, og det hjalp faktisk veldig. Jordmor på helsestasjonen var ikke nok. Jeg la en plan sammen med jordmor der jeg skulle føde, og fikk time nettopp for å snakke om forrige fødsel som overhodet ikke var Drømmefødselen på noe vis. 

Anonymkode: d4578...5a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke så mye utvei, ungen må jo ut.. 

Skjønner hva du mener. 

Jeg fikk samtale med jordmor på sykehuset, og det hjalp faktisk veldig. Jordmor på helsestasjonen var ikke nok. Jeg la en plan sammen med jordmor der jeg skulle føde, og fikk time nettopp for å snakke om forrige fødsel som overhodet ikke var Drømmefødselen på noe vis. 

Nettopp, den må jo det... Nesten en slags omvendt klaustrofobisk følelse eller hva jeg skal si. Fatter ikke hva jeg tenkte på🤯 Vi hadde det jo greit med ett barn. 

Kanskje jeg skal spørre om henvisning. Tror litt av problemet er at jeg har vanskelig for å stole på dem, på at de forteller hele bildet og ikke bare godsnakker og bagatelliserer ting.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp, den må jo det... Nesten en slags omvendt klaustrofobisk følelse eller hva jeg skal si. Fatter ikke hva jeg tenkte på🤯 Vi hadde det jo greit med ett barn. 

Kanskje jeg skal spørre om henvisning. Tror litt av problemet er at jeg har vanskelig for å stole på dem, på at de forteller hele bildet og ikke bare godsnakker og bagatelliserer ting.

Du vet ikke før du har prøvd. Jeg har møtt på folk som har bagatellisert og prøvd å nekte meg å ha følsler, "neida, det går så fint atte", "ikke tenk på det", "det er da ikke noe å være redd for", og så har jeg møtt på andre som har vært engler.. Du taper ikke på å prøve. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også andregangsfødende, har termin om to uker. Forrige fødsel var for jæv*** og har grudd meg til neste fødsel siden den gang (jeg vil ha tre barn😂). Men nå som det kan skje når som helst er jeg overrasskende rolig. Mye roligere enn for 3 måneder siden, der du er nå😅 Har på en måte akseptert at det ikke er noen vei utenom, og denne fødselen kan bare bli bedre enn forrige gang😅 prøv å trøste deg med at de fleste flergangsfødsler er mye raskere enn første gang! Og så vet du jo kanskje mer hvordan du vil ha det og ikke ha det denne gangen? :)  Og tenk så mye glede barnet ditt vil ha av en søster eller bror🥰

Anonymkode: 24431...d98

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det likt med nr 3. Fikk så panikk på slutten at jeg fikk keisersnitt.

Ikke at det var noe bedre, fikk hysterisk panikk og holdt på å bli lagt i narkose, men den panikken jeg opplevde da varte heldigvis kortere enn en fødsel. Skal aldri i mitt liv føde igjen, men jeg har jo tross alt 3 barn nå så det skal jeg jo heller ikke ha noe behov for.

Kan ikke si annet enn at jeg føler deg.

Anonymkode: dfc83...26e

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan din forrige fødsel er, men alle fødsler er forskjellige. Det går nok fint. Kroppen din har vært gjennom det en gang før. 

Anonymkode: c9c9f...776

Skrevet

Fødsel nr. 2 er jo ofte lettere enn fødsel nr. 1, da.

AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, jeg har vært der selv. 

Men på slutten av svangerskapet er alt så jævlig, at da frister den fødselen mye mer enn å ikke flde, for å si det sånn. 

Tillat deg å være redd, det er veldig normalt!

Anonymkode: 41b76...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Søk om KS💗

Anonymkode: 3c6ac...0ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Søk om KS💗

Men det er vel mye verre

• Nyttig 1
Skrevet

Dakar deg føler med deg dette som står her er årsaken til at jeg går ugift og barnløs i grava klarer ikke å utsette en kvinne for dette du har min medfølelse ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men det er vel mye verre

Det spørs vel hvor ille vaginal fødsel man hadde. De er ille på hver sin måte. 

Anonymkode: 486ec...900

Skrevet

Satt med samme følelse og døste i desember. Jeg klarte ikke det du har gjort å sitte å se på fødsler. Følte det bare kom til å gjøre det verre. Fødsel nr1 var et helvete. Fødsel nr2 var et helvete, men med bedre kontroll 💪 Altså jeg visste jo at jeg kom til å overleve. Jeg viste også at jeg kom til å bli sinna og frustrert. Jeg ble lovet at jeg skulle få slippe tang og sugekopp denne gangen. Og det slapp jeg 🙏 Ingen er like. Men nå som lille er her. Er jeg glad jeg turte å bli gravid igjen 🙏❤️

AnonymBruker
Skrevet

Andregangs her med termin om to måneder. Jeg lever i fornektelse :ninja:

Fødsel, hva er det? Jeg vet ingenting om noen ting. :skya:

Ps; jeg får innslag av panikk og pustebesvær, men jeg klarer å lure meg selv noen ganger....

Anonymkode: 59d58...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det som deg. Første fødsel var grusom. Jeg skrev ned alt som hadde gått galt, og alt jeg var redd for. Tok brevet med meg på fødsel nummer to.

Jeg fødte på kvinneklinikken i Bergen. Hadde store traumer fra første fødsel, og ble altså så vanvittig godt tatt imot andre gang! De lot meg få epidural før jeg fikk vondt. De trygget meg hele veien. Ting gikk ikke helt etter planen denne gangen heller, men jeg følte meg trygg og sett hele veien. 

Skriv ned hva du er redd for, og hvordan de best mulig kan hjelpe deg. Jeg håper du får en helt annen opplevelse denne gangen ❤️

Anonymkode: 1be9c...ec7

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, jeg var der. Første skulle egentlig blir enebarn han, etter fødselen sverget jeg på at jeg aaaaldri i verden skulle bli gravid igjen. Men joda, det skjedde jo noen år senere 🤣 Eneste jeg kan si er "hello from the other side", jeg klarte det og lever enda. 

Jeg tok en strategi som følgende: fokuserte vekk fra fødsel. Helt bevisst. Sa til meg selv at når fødsel starter, så er det bare å henge på, og det er for en begrenset tid, så er jeg ferdig og skal aldri føde igjen (og sjappa er stengt nå, to barn holder 😅). 

Noen ønsker å forberede seg til fingerspissene med kurs og pusteøvelser, jeg hadde ikke det behovet før fødsel nummer 2, jeg ønsket ikke å gå å tenke på fødsel i det hele tatt rett og slett. For meg fungerte det, og da fødsel startet holdt jeg bare fokus på at det kom til å være over ca innen så og så lenge. 

Anonymkode: 47182...40e

AnonymBruker
Skrevet

Søk om henvisning! Jeg fikk KS med nr 2 (og 3) etter en veldig traumstiserende fødsel nr 1, og jeg synes det var helt fantastisk i forhold! Det er ikke sikkert det er løsningen for deg, men det kan jo være hjelp i å ha valgmuligheter 🫶🏻

Anonymkode: e4405...a6d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.07):

Men det er vel mye verre

Jeg hadde heller valgt 10 ks enn 1 traimatisk vaginalfødsel 🙈 Ks var kjempefint, rolig, fikk opppleve kontroll og hadde en super barseltid!

Anonymkode: e4405...a6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 21.07):

Men det er vel mye verre

Jeg har kun tatt ks. (3 stk) så kan ikke sammenligne. Men var oppe og gikk samme dag som alle opr. Var i litt dårlig form med nr 2 da det ble et hastesnitt. Men formen var god og jeg kom meg rask. Stingene tas etter 7-10 dager og man skal bare være forsiktig med å løfte tungt. Så selv om det er en stor opr, så har det gårr veldig bra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...