Gå til innhold

Autister - får dere noe hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått asperger-diagnosen i voksen alder. Jeg er typisk kvinnelig autist, som er flink å maskere, stille og "usynlig", og derfor ingen som har fanget opp hvor fælt jeg har slitt. 

Nå føler jeg at jeg er helt i kjelleren. Jeg sliter noe forferdelig på jobb. Jeg sluttet i den forrige jobben min fordi det virket som om de prøvde å presse meg til å si opp, og var irriterte for at de ikke fant en god nok grunn til at de kunne si meg opp. Men jeg sliter minst like mye i ny jobb, bare at her er det kaos og ingen som legger merke til at jeg faktisk ikke gjør noe jobb... 

Jeg har ingen venner. De eneste jeg prater med er mannen min, og så har jeg to små barn. Jeg har så behov for å prate med noen! Og ikke bare mannen. Han er litt typisk mann, som tror at når man forteller om noe, så er ment som at man forventer at han skal Fikse det.. og at om man ikke kan gjøre noe med det, så skal man heller ikke prate om det. 

Jeg gikk til en psykolog på DPS, og det var så ufattelig godt å ha noen å prate med! Men så kom koronaen, og de kuttet alt som ikke var helt nødvendig - og jeg hadde fått nok hjelp, så jeg trengte ikke mer, mente de..

Jeg kan ikke drive og betale 1500 kr for å gå til privat psykolog - og har fått avslag på henvisning til en med driftsavtale, med begrunnelse at de mener jeg har fått masse hjelp på dps.. 

Jeg føler meg så fortvilet, og jeg har INGEN å snakke med som forstår og kan lytte.. 

Dere andre med asperger, har dere fått noen å prate med? Fått innvilget psykolog, vernepleier, støttekontakt (det kunne jeg faktisk tenkt meg..)..?

Anonymkode: 07537...0c3

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i gang med veien mot diagnosen, nettopp fordi jeg ikke fungerer i jobb (gjør faktisk heller ingenting, men selv det greier jeg å maskere over!). Litt av legens poeng med å henvise til utredning var at jeg skal få noe hjelp, så spent på svarene i denne tråden!

Ta det opp med legen din ts, håper du får noe hjelp! 

Anonymkode: 75102...021

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har fått asperger-diagnosen i voksen alder. Jeg er typisk kvinnelig autist, som er flink å maskere, stille og "usynlig", og derfor ingen som har fanget opp hvor fælt jeg har slitt. 

Nå føler jeg at jeg er helt i kjelleren. Jeg sliter noe forferdelig på jobb. Jeg sluttet i den forrige jobben min fordi det virket som om de prøvde å presse meg til å si opp, og var irriterte for at de ikke fant en god nok grunn til at de kunne si meg opp. Men jeg sliter minst like mye i ny jobb, bare at her er det kaos og ingen som legger merke til at jeg faktisk ikke gjør noe jobb... 

Jeg har ingen venner. De eneste jeg prater med er mannen min, og så har jeg to små barn. Jeg har så behov for å prate med noen! Og ikke bare mannen. Han er litt typisk mann, som tror at når man forteller om noe, så er ment som at man forventer at han skal Fikse det.. og at om man ikke kan gjøre noe med det, så skal man heller ikke prate om det. 

Jeg gikk til en psykolog på DPS, og det var så ufattelig godt å ha noen å prate med! Men så kom koronaen, og de kuttet alt som ikke var helt nødvendig - og jeg hadde fått nok hjelp, så jeg trengte ikke mer, mente de..

Jeg kan ikke drive og betale 1500 kr for å gå til privat psykolog - og har fått avslag på henvisning til en med driftsavtale, med begrunnelse at de mener jeg har fått masse hjelp på dps.. 

Jeg føler meg så fortvilet, og jeg har INGEN å snakke med som forstår og kan lytte.. 

Dere andre med asperger, har dere fått noen å prate med? Fått innvilget psykolog, vernepleier, støttekontakt (det kunne jeg faktisk tenkt meg..)..?

Fått hjelpestønad? 

Anonymkode: 4731f...afe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann med asperger og fikk diagnosen i voksne alder etter å ha kjørt livet til grunne. Går til DPS nå både fordi jeg sliter psyksk, men også fordi jeg går på AAP og prøver å komme meg inn igjen i arbeidslivet. Har sett en del tråder her på KG at DPS prioriterer de som er arbeidsledige, men kan komme tilbake i jobb. Mulig du ikke får DPS fordi du er i jobb? Ikke at jeg anbefaler deg å slutte kun for å få DPS! 

Selv har jeg nå praksisplass hos en bedrift som vet at jeg har asperger og hvor vi tilrettelegger for det. Mulig det er hva du trenger. Tilrettelegging på din nåværende arbeidsplass. Med aspergerdiagnosen har man rett på tilrettelegging. For kjenner meg igjen i deler av innlegget ditt, jeg fikk ikke til jobben godt nok(etter min egne standarder) og følte at arbeidsgiver ville bli kvitt meg. Men hos meg var det ikke reelt. Vi med asperger kan misforstå en del situasjoner. 

Ville også sjekket om det er noe kommunalt lavterskeltilbud der du bor. Det skal være lettere å få enn DPS. 

Jeg har hatt stort behov for å snakke med psykolog. Skjønner deg veldig godt. 

Anonymkode: e9255...f7b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke at jeg anbefaler deg å slutte kun for å få DPS! 

Bare understreker det igjen at du ikke bør slutte i jobben din. Få sykemelding og tilrettelegging for asperger. Sluttet selv i jobb i stedet for sykemelding og tilrettelegging og har store problemer med å få ny jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

Har aspergers og ADD, jeg får jo hjelp, men har noe jævlig til eksekutiv dysfunksjon, hatt hele livet, så er vanskelig å følge opp på den hjelpen noen ganger. Sliter med å stå i jobb og i arbeidsavklaring. Slet også med skole da det var. Jeg har psykolog i DPS, og var nylig innlagt på akutt psykiatrisk da det tørnet helt for meg med ensomhet og trangen til å være sosial men å aldri være akseptert.

Anonymkode: c88ef...e57

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Så godt at du lagde denne tråden. Har savnet å prate med andre autister selv... Jeg er 42 år og fikk diagnosen på DPS da jeg ble 40.

Jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om å være kvinnelig autist som maskere, er stille og usynlig, og som lider mye i det stille... 

Syns du det var vanskelig å få diagnosen mtp at du jobber og har mann og barn? 

Jeg har aldri hatt mann eller barn selv, og de sa at jeg ikke ville fått diagnosen om jeg hadde hatt mann og barn.

Jeg har jobbet, men det fungerte dårlig. Jeg følte som deg at jeg ikke passet inn og at de lette etter feil for de ville egentlig ikke ha meg der. 

Anonymkode: 3b185...1e8

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Glemte å si at jeg desperat trengte hjelp meg tilleggsvanskene mine da jeg fikk diagnosen, men hun som utredet meg kunne ikke så mye om autisme så hun forstod ikke hva jeg trengte. Jeg sliter med angst og vonde, vanskelige tanker som forstyrrer livet, og jeg ble bare skrevet ut av Dps og fikk beskjed om at kommunen skulle ta over. Jeg ble også presser på en støttekontakt jeg Ole ønsket. Kommunen kunne ingenting om autisme i kvinner så de møtte meg helt feil. Jeg ble veldig deprimert av dette. Har kjempet i 2 år for å få riktig hjelp, men kom til slutt til en avtalespesialist som jeg nylig har begynt hos. 

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fått hjelpestønad? 

Anonymkode: 4731f...afe

Hva er det? 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om å få en vernepleier å prate med i kommunen. Rart ikke Dps ordnet det for deg da de skrev deg ut. Du kan høre med fastlegen din? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dpset har jo rett. Dps er ikke ment å være en samtalepartner tjeneste.

Anonymkode: 73dfd...385

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Har aspergers og ADD, jeg får jo hjelp, men har noe jævlig til eksekutiv dysfunksjon, hatt hele livet, så er vanskelig å følge opp på den hjelpen noen ganger. Sliter med å stå i jobb og i arbeidsavklaring. Slet også med skole da det var. Jeg har psykolog i DPS, og var nylig innlagt på akutt psykiatrisk da det tørnet helt for meg med ensomhet og trangen til å være sosial men å aldri være akseptert.

Anonymkode: c88ef...e57

Samme her! Kjenner meg igjen både i dette med eksekutive vansker og dette med ensomhet og trang til å være sosial, men aldri bli akseptert. 

Trist å lese at du nylig har vært innlagt. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har aldri hatt mann eller barn selv, og de sa at jeg ikke ville fått diagnosen om jeg hadde hatt mann og barn.

Synes jeg er rart. Autisme er jo arvelig og diagnosen hadde vel dødd ut om ingen autister fikk barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg ble bare satt på uføretrygd og DPS avsluttet timene fordi de mente at jeg ikke kom til å bli noe bedre. Jeg vet ikke om en støttekontakt eller vernepleier hadde hjulpet. Jeg har prøvd å ringe hjelpetelefoner men opplever ofte å føle meg enda dårligere og mer ensom etter å ha pratet med dem.

Anonymkode: 86ba4...4d8

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, jeg ble bare satt på uføretrygd og DPS avsluttet timene fordi de mente at jeg ikke kom til å bli noe bedre. Jeg vet ikke om en støttekontakt eller vernepleier hadde hjulpet. Jeg har prøvd å ringe hjelpetelefoner men opplever ofte å føle meg enda dårligere og mer ensom etter å ha pratet med dem.

Anonymkode: 86ba4...4d8

Jeg trenger i tillegg noen som "kjenner meg". Å snakke om tankene mine når de ikke forstår meg gir lite. Da kan de jo kun komme med noen standardfraser.

AnonymBruker
Skrevet

Heisann 😊

Jeg fikk diagnosen da jeg var 40, for et og et halvt år siden.

Jeg ble utredet ved et autismesenter og fikk veiledning der etter utredning.

Veiledningen gikk på skjerme meg for energityver, ta mine plager på alvor, holde meg unna relasjoner og aktiviteter som er prestasjonsorienterte, hvile mye, prioritere kun de viktigste tingene og gjøre det beste ut av livet. 

Jeg har også mann og barn. 

Jeg er blitt uføretrygdet da jeg har meget dårlig funksjon i hverdagen.

Jeg finner mye støtte og veiledning på TikTok.😊

shewearssocks
thespectrumgirl
steampunktiefling99
_thisline is mine
chloeshayden 
purpleellaandcoco 
kaelynn_vp 
taylor_heaton_
soundoftheforest
jeremyandrewdavis
nd_psych
hatsbyabbey
ellaellaw
rubyofmyeye
autismsara
reberrabon_bon
david_loveonthespectrum
jonethehedgehog
katastrophica
studiomucci
teeteeautism 
rhyleepvlogs 
cobywatts_

Anonymkode: 4ab97...487

AnonymBruker
Skrevet

Husk at de aller færreste, med en autismediagnose, klarer å stå i arbeidslivet.

Vær forsiktig så du ikke blir fullstendig utbrent ❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får hjelp i kommunen. I dps er det ikke behandling for autisme. 

Jeg tror nok at de tenker at siden du fungerer såpass godt i og med at du har små barn så er det andre som trenger mer hjelp enn deg. 

Anonymkode: 6e2f0...8e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Heisann 😊

Jeg fikk diagnosen da jeg var 40, for et og et halvt år siden.

Jeg ble utredet ved et autismesenter og fikk veiledning der etter utredning.

Veiledningen gikk på skjerme meg for energityver, ta mine plager på alvor, holde meg unna relasjoner og aktiviteter som er prestasjonsorienterte, hvile mye, prioritere kun de viktigste tingene og gjøre det beste ut av livet. 

Jeg har også mann og barn. 

Jeg er blitt uføretrygdet da jeg har meget dårlig funksjon i hverdagen.

Jeg finner mye støtte og veiledning på TikTok.😊

shewearssocks
thespectrumgirl
steampunktiefling99
_thisline is mine
chloeshayden 
purpleellaandcoco 
kaelynn_vp 
taylor_heaton_
soundoftheforest
jeremyandrewdavis
nd_psych
hatsbyabbey
ellaellaw
rubyofmyeye
autismsara
reberrabon_bon
david_loveonthespectrum
jonethehedgehog
katastrophica
studiomucci
teeteeautism 
rhyleepvlogs 
cobywatts_

Bare lurer, men hvordan kan du ha dårlig funksjon i hverdagen når du har barn? Da ville vel barnevernet ha kommet? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare lurer, men hvordan kan du ha dårlig funksjon i hverdagen når du har barn? Da ville vel barnevernet ha kommet? 

Leste du ikke at hun er flink til å maskere - altså late som?

Noen autister er flinke til å se hva andre gjør og så kopiere dem. Og hun har en mann, så han tar seg sikkert mye av barna for å avlaste og være en trygg voksen osv. 

Anonymkode: fe434...6ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo flere steder du kan få noen å snakke med. Psykisk helse team i kommunen eller støttekontakt, som du er inne på selv. Bare ta kontakt med kommunen så ordner nok dette seg på den ene eller andre måten. :)

Anonymkode: b92c7...cde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...