Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vanlig er det at en vanlig ansatt er med under jobbintervju? Jeg skal på intervju (statlig) hvor den jeg skal jobbe nærmest med er med på intervjuene. Går ut fra at vedkommende da har en del å si om hvem som skal ansattes? 

Jeg har vært i mange intervjuer i karrieren, men kun opplevd at det er lederne som deltar. Dette er en vanlig ansatt uten noe mere ansvar enn andre på avdelingen. 

Anonymkode: d253f...5cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det noen ganger, men da har som regel denne ansatte en spesiell rolle, som for eksempel tillitsvalgt eller prosjektleder osv. Når jeg tenker på det, så syntes jeg akkurat disse jobbintervjuene var minst seriøst gjennomført, det var flere ting som trakk ned inntrykket da. 

Anonymkode: f1722...7c5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har opplevd det begge gangene jeg var på intervju for en statlig jobb. De har jo strenge retningslinjer for ansettelsesprosesser i Staten, og det er definert hvilke roller som skal være representert i komiteen. Det er ikke noe den enkelte avdeling får velge selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig i min bransje i hvertfall. Kanskje ikke førstegangsintervjuet, der er det ofte bare ledere og hr-folk, men har aldri opplevd å komme til runde to uten at det er minst en kollega med. 

Det er lurt å ha en kollega med. Ledere og hr-folk har gjerne ikke kvalifikasjonene til å si noe om hvor flink personen er til faget. Ei heller er de alltid tett nok på teamet til å si noe om hvordan kandidaten vil passe inn i det sosiale miljøet. 

Anonymkode: 02c74...17c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig i staten. 

Anonymkode: 49a8c...695

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd at en kollega uten noen form for ekstra roller er med i intervju runden.

Men da har det vært den kollegaen man skal jobbe nærmest med. Det er jo viktig at man får en kjemi med det menneske man skal samarbeide mest med og ha en daglig kontakt. 

Vedkommende har jo ikke all verdens makt, men om de får dårlige vibes i intervjuet, så vil kanskje leder tenke seg om to ganger? 

Anonymkode: 6831a...bd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I jobben jeg har nå så var min nærmeste kollega med på intervjuet. Det var hun som til syvende og sist fikk valget om hvem som skulle ansettes siden det var hun som skulle jobbe tett på, og trives med, den personen.

Anonymkode: d10a6...0f4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I jobben jeg har nå så var min nærmeste kollega med på intervjuet. Det var hun som til syvende og sist fikk valget om hvem som skulle ansettes siden det var hun som skulle jobbe tett på, og trives med, den personen.

Også vil jeg legge til at da denne kollegaen sluttet og vi skulle ansette en til, så var det jeg som var med på intervjuet. Faktisk var det jeg som alene holdt intervjuet og tok avgjørelsen, fordi min sjef var så travel han kunne ikke være med.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke så uvanlig i Norge har jeg inntrykk av, men virker jo som en litt håpløs ordning.  I Norge er det jo ingenting som er tydelig - hvem er det som er leder og arbeider liksom? Vi som kommer utenfra opplever det merkelig og litt svakt av leder. Som leder er man den som tar beslutninger, mens hovedoppgaven din som ansatt er å adlyde og utføre. 

Anonymkode: 5cdf1...7b4

Skrevet

Har både vært med og blitt intervjuet av en man skal jobbe sammen med. Syntes det er veldig positivt fordi da kan man spørre om ting relatert til jobben. Sjekke kjemien osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg ble ansatt så var HR egentlig kun involvert i å organisere prosessen, eller filtrere søkermassen. Førstegangsintervju var case og dybdeintervju med to ansatte i avdelingen, en manager og en associate. Andregangsintervju var med partneren i avdelingen og en annen direktør. Var ganske greit å få snakke med to som hadde vært i samme situasjon som meg tidligere om hvordan det var å starte der og sånn.

Anonymkode: 39b52...01d

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i staten, tillitsvalgt er alltid med på jobbintervjuene. Av og til også fagansvarlig for aktuell avdeling også.

Anonymkode: 468c3...655

• Liker 1
Skrevet

Du skal ha en tillitsvalgt tilstede. Den tillitsvalgte er den som ivaretar rettighetene dine i prosessen. Arbeidsgiver har styringsrett i ansettelser, men den tillitsvalgte er en jevnbyrdig part, som skal se etter at prosessen er riktig og at du ikke blir stilt ulovlige spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Du skal ha en tillitsvalgt tilstede. Den tillitsvalgte er den som ivaretar rettighetene dine i prosessen. Arbeidsgiver har styringsrett i ansettelser, men den tillitsvalgte er en jevnbyrdig part, som skal se etter at prosessen er riktig og at du ikke blir stilt ulovlige spørsmål.

Dette gjelder vel kun stat og kommune? Vi har aldri med tillitsvalgt. Personen ville jo ikke fått gjort noe annet enn å delta på intervjuer. 

Anonymkode: 0ffba...7d2

Skrevet

Jeg jobber ikke i staten, men var med på intervju da vi ansatte en person som har lignende arbeidsoppgaver som meg. Sjefen har en helt annen faglig bakgrunn og ville ha støtte. 

AnonymBruker
Skrevet

Det å intervjue (og hele rekrutteringsprosessen) er en veldig tidkrevende prosess, så hos oss bidrar alltid «vanlige» ansatte bla med å holde intervjuer. 

Anonymkode: 986c9...e04

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd det en gang og synes det var en rar opplevelse. Denne personen hadde søkt på samme stillingen og grunnet ansiennitet fått avslag, men var i et annet vikariat. 

Anonymkode: c52c8...641

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har opplevd det en gang og synes det var en rar opplevelse. Denne personen hadde søkt på samme stillingen og grunnet ansiennitet fått avslag, men var i et annet vikariat. 

Må legge til at jeg hadde bredere erfaring også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke så uvanlig i Norge har jeg inntrykk av, men virker jo som en litt håpløs ordning.  I Norge er det jo ingenting som er tydelig - hvem er det som er leder og arbeider liksom? Vi som kommer utenfra opplever det merkelig og litt svakt av leder. Som leder er man den som tar beslutninger, mens hovedoppgaven din som ansatt er å adlyde og utføre. 

Anonymkode: 5cdf1...7b4

Den flate strukturen er grunnen til at vi er så effektive i Norge. Vanlige medarbeidere tar selvstendig ansvar og kommer med forbedringsforslag i stedet for å vente på ordre.

Synes det er helt uproblematisk at en uten lederansvar deltar i intervjuer. Vedkommende kan f.eks. bidra inn med andre perspektiver, fag og oppgaveforståelse. I tillegg er det greit å være to i en slik prosess og en medarbeider i riktig enhet  kan være vel så bra som støtte som en annen eller overordnet leder. Forutsetter at det gjøres på en ryddig måte, men det gjelder jo uansett hvem som deltar.

Anonymkode: 2b2e2...684

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

det er vel kollegaene som faktisk skal samarbeide med denne personen, så jeg har i alle fall vært bort i ett par ganger at vanlige ansatte også er en del av denne prosessen.     

Anonymkode: 727ed...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...