Gå til innhold

Tramadol etter operasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt en operasjon og har fått Tramadol på resept. Jeg kjenner jeg er veldig skeptisk til å ta det. Er det noen her som har erfaring med Tramadol? Så lenge jeg ikke har altfor vondt tenkte jeg prøve å holde meg til Paracet.. Blir også urolig av å ha det i hus siden jeg er sammen med en tidligere rusavhengig, men han brukte ikke opioider. 

Anonymkode: 1743e...5f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du kan ri det av uten, så gjør du det.

Vet ikke hvor mye de har skrudd i deg. 

Anonymkode: 2405d...3d2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt tramadol etter flere operasjoner og de har fungert godt. Var ikke noe problem å slutte på de. Tok de et par dager etterpå mens smerten var værst og det var det. 

Anonymkode: 75731...199

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt tramadol ved sterke smerter ved skade. Eneste som tok smertene. Jeg hadde ingen problem med å slutte. Ville heller tatt tramadol noen dager enn å holde ut smerter om det er alternativet.

Anonymkode: 40cfe...344

• Liker 1
Skrevet

Tramadol er mindre skadelig for kroppen din enn paracet, så jeg synes at betenkeligheten din er bortkasta, med mindre du har et etablert avhengighetsproblem. Jeg har fått dette eller Nobligan ved flere tilfeller der jeg har hatt skader eller operasjoner, og synes at det fungerer helt strålende. Det skal sies at jeg aldri har trengt å bruke det like lenge som foreskrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Når du er nyoperert skal du ikke bruke energi på smerter. Om kroppen din strammer musklene har du for vondt (ifølge sykepleier etter en stor operasjon jeg hadde). Det er ikke farlig å ta tramadol som anvist i noen dager. Du skal i alle fall ikke sitte og holde ut, du gjør det bare verre for kroppen din. Jeg ville hentet ut resepten, og om du kjenner smertene plager deg/at du spenner muskler, så ville jeg selv tatt det.

Anonymkode: ebb30...dbe

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Andro said:

Tramadol er mindre skadelig for kroppen din enn paracet, så jeg synes at betenkeligheten din er bortkasta, med mindre du har et etablert avhengighetsproblem.

Tramadol er knallhardt for magen, og kan gjøre en susete i hodet, så det er overhodet ikke bortkastet å være betenkelig ved bruk av Tramadol. Men når det er sagt så fungerer den godt for kortvarig bruk, om man tolererer den, vel og merke. 

Anonymkode: e7e69...32e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ingen smertelindring av Tramadol, kun masse bivirkninger. Men jeg har noen CYP-varianter (genvarianter) som gjør at jeg reagerer annerledes på visse medikamenter, så til nå har jeg måttet greie meg med lite smertelindring. Jeg gjør det med pusteteknikker, bevisste tanketeknikker, meditasjonslignende øvelser. Så langt har det fungert bra, selv ved store smerter. Men blir sliten av det, bruker mye energi på å ikke jobbe mot smerten, men akseptere den, spenne av og "puste den bort". Ikke så lett å forklare. Men det kommer selvfølgelig an på hvilket inngrep du har fått gjort også, og smerte er ikke alltid proposjonal med hva "teorien" sier man skal ha etter ulike skader/operasjoner.

Men ang. din samboer som har vært rusmisbruker tidligere. Jeg tenker du bør diskutere dette med lege på sykehus, for du er jo ikke den eneste som bor med en tidligere rusmisbruker, så de er nok kjent med problemet.

Hvis du har med deg Tramadol hjem så trenger du kanskje ikke fortelle samboer at du har det, ev. at du allierer deg med en person nær deg som du stoler på, som kan oppbevare medisinenesken og heller komme kun med en eller to dagsdoser til deg.

Det enkleste er kanskje å ikke fortelle samboer hva du tar og låse Tramadolen ned i en skuffe eller et skap, og så ha nøkkelen på deg, om du er rett din samboer kan ta dem.

Det er viktig at du, hvis du trenger det, får adekvat smertelindring.

Anonymkode: b563e...303

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (17 minutter siden):

Tramadol er mindre skadelig for kroppen din enn paracet

Hvor finner jeg dokumentasjon på dette? 

Anonymkode: 01765...32c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble avhengig og tok mange hver dag i 2-3 år før jeg klarte å slutte.

Anonymkode: 72660...4a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor finner jeg dokumentasjon på dette? 

Anonymkode: 01765...32c

Det er en påstand du skal ta med en klype salt.

Den burde blitt slettet av moderator så lenge det ikke legges ut dokumentasjon på det.

Det er dessuten en grunn til at paracet kan kjøpes på dagligvarebutikker, mens Tramadol er et B-preparat som krever resept for å få.

https://sykepleien.no/2020/09/tramadol-er-satt-pa-narkotikalisten

https://www.legemiddelsok.no/_layouts/15/Preparatomtaler/Spc/09-6559.pdf

Anonymkode: b563e...303

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Andro said:

Tramadol er mindre skadelig for kroppen din enn paracet, så jeg synes at betenkeligheten din er bortkasta, med mindre du har et etablert avhengighetsproblem. Jeg har fått dette eller Nobligan ved flere tilfeller der jeg har hatt skader eller operasjoner, og synes at det fungerer helt strålende. Det skal sies at jeg aldri har trengt å bruke det like lenge som foreskrevet.

Jeg har ikke et avhengighetsproblem, nei. Har aldri brukt noen medikamenter sterkere enn Paracet før. Men takk for info, det visste jeg ikke. 
ts

Anonymkode: 1743e...5f6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte Tramadol i forbindelse med gallesteinsanfall. 1-2 ganger i uka, over noen uker i forkant av operasjon. Merka lite annet enn at det tok bort «problemet» og redda natta. Tok bare en. Kunne ta en eller to, men etter å ha prøvd to en gang ved et ekstra kraftig anfall, så gikk jeg susete rundt i flere timer neste dag. 1 var ingen problem!

Resten av pakka har ligget urørt i medisinskapet i to år nå 🤷‍♀️ skal vel leveres til apotek, men det husker jeg aldri.

Anonymkode: 0a4ce...5d6

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt tramadol etter operasjon i mars og det har fungert helt fint. Tas etter behov, så er det null problem å slutte. 

Anonymkode: 28289...e93

AnonymBruker
Skrevet

Har vært operert ved flere anledninger og tatt både tramadol, oxynorm, oxycontin og paralgin forte. Følg legens anbefalinger så går det fint. 

Anonymkode: e252e...5f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...