Amanda28 Skrevet 23. mai 2023 #1 Del Skrevet 23. mai 2023 Hei, Jeg trenger råd da er jeg er usikker på hva som blir riktig her.. Jeg har bodd i en leilighet i en enebolig med 1 barn og en katt i 8 år. Leiligheten var ny når vi flyttet inn i den. Nå når vi har flyttet har det blitt ubehagelig. Jeg lister opp punktene under, og vil gjerne ha synspunkt. Vi gikk gjennom leiligheten og jeg viste skader/mangler før flyttingen. Må poengtere at huseier ikke har måtte skifte ut noe opp gjennom årene. - Det var hull/sprekk i to av dørene inne. Dette er tynne, rimelige dører. Jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To taklamper var ødelagt, jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To dørhåndtak i dørene inne var litt løse og manglet skruer, jeg kjøpe nye skruer og tilbydde meg å skifte disse, de sa jeg ikke trengte det. - En brannalarm var ødelagt, jeg kjøpte ny og betalte for elektriker som monterte den. - Jeg hadde mistet en husnøkkel, de sa det gikk fint, men jeg betalte det det koster å kopiere ny. Det var en enkel nøkkel uten noe navn på. - Det var katteklor i to vindusposter, jeg sa jeg kunne male disse, de sa jeg ikke trengte det. - Leiligheten besto av hvite, tynne gipsvegger. Disse var det blitt noen hakk i og noen flekker som jeg ikke fikk bort. Jeg tilbydde meg å male de. - Et skap knakk når vi skulle flytte på det, dette skjedde rett etter vi flyttet inn, og jeg ga den gang beskjed om det. Tilbydde meg å erstatte, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. - oppvaskmaskin ble ødelagt rett før utflytting, det var visst en mus som hadde kommet seg inn og ødelagt den. En oppvaskmaskin har levetid på 7-12 år, så jeg synes kanskje ikke jeg burde erstatte hele. Før de skjønte at det var en mus som hadde gjort det, sa de at den bare var gåen og at det gikk fint. Jeg sa at jeg kunne vaske bedre ved utflytting og at jeg ikke fikk bort alle flekker på vegger, fikk til svar at utleier skulle gå over uansett. Så etter en uke får jeg en melding om at de vil holde tilbake 7000,- fra depositumet. Grunnene er: - Utleier brukte fire ettermiddager på å vaske leiligheten. Dette kan jeg ikke fatte, jeg hadde med meg god vaskehjelp som tok leil. nøye. Det må i så fall ha vært de veggene. - Utleier har brukt mye tid på å sparkle og male vinduene for katteklor og et svimerke. - vaskemaskin kostet 4000,-. - en rullegardin var ødelagt. - De vil skifte sylinder i låsen siden en nøkkel er på avveie. Jeg ble veldig paff da jeg har tilbudt meg hele veien å fikse det som kunne fikses, vaske bedre.. jeg har betalt 1 million i leie i løpet av åtte år.. og de har ikke brukt noen av de pengene til vedlikehold i løpet av disse årene. Eller tar jeg feil her? Synes dette er meget ubehagelig. Hva synes dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Del Skrevet 23. mai 2023 Jeg synes du har rett. Neste gang husk å ha alt skriftlig! Anonymkode: 0d3e4...deb 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai 2023 #3 Del Skrevet 23. mai 2023 Amanda28 skrev (9 minutter siden): Hei, Jeg trenger råd da er jeg er usikker på hva som blir riktig her.. Jeg har bodd i en leilighet i en enebolig med 1 barn og en katt i 8 år. Leiligheten var ny når vi flyttet inn i den. Nå når vi har flyttet har det blitt ubehagelig. Jeg lister opp punktene under, og vil gjerne ha synspunkt. Vi gikk gjennom leiligheten og jeg viste skader/mangler før flyttingen. Må poengtere at huseier ikke har måtte skifte ut noe opp gjennom årene. - Det var hull/sprekk i to av dørene inne. Dette er tynne, rimelige dører. Jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To taklamper var ødelagt, jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To dørhåndtak i dørene inne var litt løse og manglet skruer, jeg kjøpe nye skruer og tilbydde meg å skifte disse, de sa jeg ikke trengte det. - En brannalarm var ødelagt, jeg kjøpte ny og betalte for elektriker som monterte den. - Jeg hadde mistet en husnøkkel, de sa det gikk fint, men jeg betalte det det koster å kopiere ny. Det var en enkel nøkkel uten noe navn på. - Det var katteklor i to vindusposter, jeg sa jeg kunne male disse, de sa jeg ikke trengte det. - Leiligheten besto av hvite, tynne gipsvegger. Disse var det blitt noen hakk i og noen flekker som jeg ikke fikk bort. Jeg tilbydde meg å male de. - Et skap knakk når vi skulle flytte på det, dette skjedde rett etter vi flyttet inn, og jeg ga den gang beskjed om det. Tilbydde meg å erstatte, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. - oppvaskmaskin ble ødelagt rett før utflytting, det var visst en mus som hadde kommet seg inn og ødelagt den. En oppvaskmaskin har levetid på 7-12 år, så jeg synes kanskje ikke jeg burde erstatte hele. Før de skjønte at det var en mus som hadde gjort det, sa de at den bare var gåen og at det gikk fint. Jeg sa at jeg kunne vaske bedre ved utflytting og at jeg ikke fikk bort alle flekker på vegger, fikk til svar at utleier skulle gå over uansett. Så etter en uke får jeg en melding om at de vil holde tilbake 7000,- fra depositumet. Grunnene er: - Utleier brukte fire ettermiddager på å vaske leiligheten. Dette kan jeg ikke fatte, jeg hadde med meg god vaskehjelp som tok leil. nøye. Det må i så fall ha vært de veggene. - Utleier har brukt mye tid på å sparkle og male vinduene for katteklor og et svimerke. - vaskemaskin kostet 4000,-. - en rullegardin var ødelagt. - De vil skifte sylinder i låsen siden en nøkkel er på avveie. Jeg ble veldig paff da jeg har tilbudt meg hele veien å fikse det som kunne fikses, vaske bedre.. jeg har betalt 1 million i leie i løpet av åtte år.. og de har ikke brukt noen av de pengene til vedlikehold i løpet av disse årene. Eller tar jeg feil her? Synes dette er meget ubehagelig. Hva synes dere? Eneste jeg ville tatt for er halv pris på sylinderen, resten er normal slitasje 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #4 Del Skrevet 23. mai 2023 Umulig å si hvem som har rett, om du flyttet inn i helt ny leilighet så er du jo ansvarlig for all slitasje. Du bør erstatte sylinder, taklamper, skap og rullegardin samt pris for maling av karmer med klore og svimerker. Skjønner jo at huseier vil sette i stand ting selv da hen ikke kan vite hvor nøyaktig du er når kommer til pussing og maling av karm. Anonymkode: 32b3e...3e2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Del Skrevet 23. mai 2023 Amanda28 skrev (21 minutter siden): Hei, Jeg trenger råd da er jeg er usikker på hva som blir riktig her.. Jeg har bodd i en leilighet i en enebolig med 1 barn og en katt i 8 år. Leiligheten var ny når vi flyttet inn i den. Nå når vi har flyttet har det blitt ubehagelig. Jeg lister opp punktene under, og vil gjerne ha synspunkt. Vi gikk gjennom leiligheten og jeg viste skader/mangler før flyttingen. Må poengtere at huseier ikke har måtte skifte ut noe opp gjennom årene. - Det var hull/sprekk i to av dørene inne. Dette er tynne, rimelige dører. Jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To taklamper var ødelagt, jeg sa jeg kunne erstatte disse, men de sa det gikk fint. - To dørhåndtak i dørene inne var litt løse og manglet skruer, jeg kjøpe nye skruer og tilbydde meg å skifte disse, de sa jeg ikke trengte det. - En brannalarm var ødelagt, jeg kjøpte ny og betalte for elektriker som monterte den. - Jeg hadde mistet en husnøkkel, de sa det gikk fint, men jeg betalte det det koster å kopiere ny. Det var en enkel nøkkel uten noe navn på. - Det var katteklor i to vindusposter, jeg sa jeg kunne male disse, de sa jeg ikke trengte det. - Leiligheten besto av hvite, tynne gipsvegger. Disse var det blitt noen hakk i og noen flekker som jeg ikke fikk bort. Jeg tilbydde meg å male de. - Et skap knakk når vi skulle flytte på det, dette skjedde rett etter vi flyttet inn, og jeg ga den gang beskjed om det. Tilbydde meg å erstatte, fikk beskjed om at det ikke var nødvendig. - oppvaskmaskin ble ødelagt rett før utflytting, det var visst en mus som hadde kommet seg inn og ødelagt den. En oppvaskmaskin har levetid på 7-12 år, så jeg synes kanskje ikke jeg burde erstatte hele. Før de skjønte at det var en mus som hadde gjort det, sa de at den bare var gåen og at det gikk fint. Jeg sa at jeg kunne vaske bedre ved utflytting og at jeg ikke fikk bort alle flekker på vegger, fikk til svar at utleier skulle gå over uansett. Så etter en uke får jeg en melding om at de vil holde tilbake 7000,- fra depositumet. Grunnene er: - Utleier brukte fire ettermiddager på å vaske leiligheten. Dette kan jeg ikke fatte, jeg hadde med meg god vaskehjelp som tok leil. nøye. Det må i så fall ha vært de veggene. - Utleier har brukt mye tid på å sparkle og male vinduene for katteklor og et svimerke. - vaskemaskin kostet 4000,-. - en rullegardin var ødelagt. - De vil skifte sylinder i låsen siden en nøkkel er på avveie. Jeg ble veldig paff da jeg har tilbudt meg hele veien å fikse det som kunne fikses, vaske bedre.. jeg har betalt 1 million i leie i løpet av åtte år.. og de har ikke brukt noen av de pengene til vedlikehold i løpet av disse årene. Eller tar jeg feil her? Synes dette er meget ubehagelig. Hva synes dere? Jeg mener du har feil. Du har selv ansvaret for normalt vedlikehold, og dette er ganske omfattende jf lovverket. Kun normal slitasje skal aksepteres, men forutsetter at det også er vedlikehold iløpet av årene. Hilsen utleier Anonymkode: 5060f...7a4 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #6 Del Skrevet 23. mai 2023 Du skal få mulighet til å ordne opp i ting selv, før de tar depositumet ditt. De skulle gitt beskjed om at de ikke var fornøyd med tilstanden allikevel. Du skal ikke erstatte en 8 år gammel vaskmaskin. Anonymkode: 7d888...ee0 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #7 Del Skrevet 23. mai 2023 De kan ikke uten videre beholde depositummet fra en depositumskonto, men du får heller ikke ut pengene da det krever at begge er engi i at kontoen anvsluttes osv osv. Har du noe skriftlig ville jeg satt opp en svarmail med dato for avtalen og vist til at du har tilbudt deg å ordne alt dette og de har takket nei, om de vil ta saken til forliksrådet er det helt fint for deg. Du kan kanskje måtte betale noe men hvem vet.. Hva tenker du det ville kostet deg å fikse underveis? Kan du bruke det som et forhandlingskort? Anonymkode: 9872e...c74 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanda28 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #8 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De kan ikke uten videre beholde depositummet fra en depositumskonto, men du får heller ikke ut pengene da det krever at begge er engi i at kontoen anvsluttes osv osv. Har du noe skriftlig ville jeg satt opp en svarmail med dato for avtalen og vist til at du har tilbudt deg å ordne alt dette og de har takket nei, om de vil ta saken til forliksrådet er det helt fint for deg. Du kan kanskje måtte betale noe men hvem vet.. Hva tenker du det ville kostet deg å fikse underveis? Kan du bruke det som et forhandlingskort? Anonymkode: 9872e...c74 Jeg tenker at jeg selvsagt hadde kommet tilbake og vasket mer dersom jeg hadde fått en tilbakemelding om det, de sa ingenting før en uke senere. Det hadde jo ikke kostet noe. Å male vinduene hadde vel kostet ca. 500? Sylinder vet jeg ikke. Oppvaskmaskin kunne jeg gitt en 1000 lapp for siden den ble ødelagt noe før tiden, men ja, den er 8 år. Rullegardin 200,- Jeg har jo betalt for brannalarm, elektriker, nøkkel, skruer i dører, og tilbudt meg å erstatte dørene med hull i, men de nei til det fordi vi hadde vært så greie leieboere… 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanda28 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Umulig å si hvem som har rett, om du flyttet inn i helt ny leilighet så er du jo ansvarlig for all slitasje. Du bør erstatte sylinder, taklamper, skap og rullegardin samt pris for maling av karmer med klore og svimerker. Skjønner jo at huseier vil sette i stand ting selv da hen ikke kan vite hvor nøyaktig du er når kommer til pussing og maling av karm. Anonymkode: 32b3e...3e2 Er man egentlig ansvarlig for alt? Skal ikke husleie dekke normal slitasje etter åtte år? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. mai 2023 #10 Del Skrevet 23. mai 2023 Amanda28 skrev (Akkurat nå): Er man egentlig ansvarlig for alt? Skal ikke husleie dekke normal slitasje etter åtte år? Jo det skal vi, jeg er selv utleier med flere objekter. Har kodelås på mine leiligheter så slipper nøkkelproblemet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #11 Del Skrevet 23. mai 2023 Synes utleier har rett, du og din husstand har gjort skade på hans eiendom. Dette er jo nettopp hva en depositumskonto er til for. Anonymkode: 9fe27...5cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amanda28 Skrevet 23. mai 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 23. mai 2023 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Jo det skal vi, jeg er selv utleier med flere objekter. Har kodelås på mine leiligheter så slipper nøkkelproblemet Så du som utleier synes jeg tenker rett her? Synes dette er så vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mai 2023 #13 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du skal få mulighet til å ordne opp i ting selv, før de tar depositumet ditt. De skulle gitt beskjed om at de ikke var fornøyd med tilstanden allikevel. Du skal ikke erstatte en 8 år gammel vaskmaskin. Anonymkode: 7d888...ee0 Dette. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 23. mai 2023 #14 Del Skrevet 23. mai 2023 Du kan trygt møte dem i forliksrådet eller konfliktrådet. Dubhar retten på din side. Du skal gis mulighet til å rette og det fikk du ikke. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #15 Del Skrevet 23. mai 2023 Står det noe i kontrakten din om normal slitasje? Jeg synes det var strengt av utleier å kreve dekket oppvaskmaskin når skaden var forårsaket av en mus. Det må være utleiers ansvar å sørge for god sikring mot skadedyr. Jeg ville bedt utleier undersøke om forsikringen dekket skade på oppvaskmaskin grunnet skadedyr. Sjekk også din egen forsikring og kontrakten. Den katten din kunne du sikkert også tatt en alvorsprat med;-) Jeg forstår utleiers syn på det med utvask, sparkling og maling av katteklor og låsesylinder. Når det gjelder småting som en rullegardin og et par lamper, så synes jeg utleier er smålig her. Særlig hvis leieforholdet ellers har gått knirkefritt. Hilsen utleier Anonymkode: c9634...48e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #16 Del Skrevet 23. mai 2023 Hei! Jeg har leid ut før. Jeg tipper at summen de holder tilbake er pga. vask. Vask er krevende og det er veldig mange (faktisk alle som leide av meg) som ikke kan å vaske. Jeg måtte derfor hyre inn/vaske selv slik at det var iorden til neste leietaker. Avhengig av kontrakt, så er det huseier som har ansvar for vedlikehold. I kontrakt fra Huseiernes Landsforbund, så stod det vel at etter 6 år leie, så har leietaker ansvar for vedlikehold. Det vil si at man blant annet skal male. Men siden du tidligere har meldt ifra om ulike ting, så bør du ikke bli belastet for det. Pass på å finne frem dokumentasjon på det, ellers kommer du til kort. Vanlig slitasje skal ikke du miste penger for. Spørsmålet er bare hva som man kan anse som vanlig slitasje etter 8 år. Når det er snakk om en helt ny leilighet, så er det jo mye enklere å se slitasje også. Bytte av sylinder er innafor å be om penger for; her hadde det vært lurt å være føre-var og bare kopiert opp en ny nøkkel før nøklene ble levert. En del standardkontrakter har dette som en del av kontrakten. Såvidt meg bekjent har ikke leietaker krav på å rette opp i feil etter at nøkler og kontrakt er gått ut. Dersom du hadde hatt flere dager igjen på kontrakten, ville jeg krevd det. Usikker på dette med oppvaskmaskin/vaskemaskin. Dersom man leier ut med hvitevarer, så kan utleier være ansvarlig for å erstatte disse, dersom dem går i stykker; med mindre annet står i kontrakten. Man betaler jo kanskje litt mer for at hvitevarer etc. er på plass, enn hvis det ikke er det. Anonymkode: bc092...f85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #17 Del Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Umulig å si hvem som har rett, om du flyttet inn i helt ny leilighet så er du jo ansvarlig for all slitasje. Du bør erstatte sylinder, taklamper, skap og rullegardin samt pris for maling av karmer med klore og svimerker. Skjønner jo at huseier vil sette i stand ting selv da hen ikke kan vite hvor nøyaktig du er når kommer til pussing og maling av karm. Anonymkode: 32b3e...3e2 Etter 8år uten vedlikehold fra huseier er det klar at normal slitasje vil vises. Håper du har det skriftlig, TS, at du har tilbudt tidligere og huseier har takket nei. Utover det så hadde jeg mest sannsynlig ikke orket å lage støy for 7000,- Men lagt meg på minne å få ALT skriftlig dersom jeg skulle leid hos noen andre Anonymkode: c667c...981 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #18 Del Skrevet 23. mai 2023 Alt du har tilbydd deg å ordne (vaske og male) som de har takket nei til skal du ikke betale for. Du skal ha sjansen til å rette opp i det. Om de takker nei til det og heller vil gjøre det selv er det på egen kappe. Hadde bare skrevet kort at du tilbød å vaske enda bedre evt. male noe de takket nei til, og at du dermed ikke vil betale for det. Det med låsesylinderen er vel det eneste, men det burde definitivt vært avtalt da du flyttet. Det blir veldig uryddig at de sier at ting "er greit" og så kommer med faktura etterpå. Sier som flere: har du noe skriftlig på at du feks har tilbydd deg å vaske eller male og at de sa nei takk? Anonymkode: 3d2c3...041 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #19 Del Skrevet 23. mai 2023 Rotemor skrev (51 minutter siden): Du kan trygt møte dem i forliksrådet eller konfliktrådet. Dubhar retten på din side. Du skal gis mulighet til å rette og det fikk du ikke. Man har faktisk ikke rett på å utbedre når leieforholdet er opphørt og nøklene levert https://www.htu.no/artikler/har-leietaker-rett-til-a-utbedre-etter-utflytting Anonymkode: c667c...981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #20 Del Skrevet 23. mai 2023 Les deg opp på Husleieloven, Ts. Jeg har ikke muligheten til å sjekke det nå. Men jeg mener å huske at hvis huseier ikke har anmerkninger når nøklene overleveres, så kan ikke huseier senere komme med krav. Mener det er huseiers ansvar å sjekke leiligheten før nøkkelovertakelse. Her har jo huseier selv sagt at alt som er påpekt er greit, og ikke noe du skulle bry deg om og ikke skulle erstatte. Med dette har huseier gjort en muntlig avtale med deg og akseptert overtakelsen av leiligheten uten anmerkninger. Da mener jeg at huseier selv ikke kan komme i ettertid, etter selv å ha pusset opp leiligheten, å kreve deg for ting som huseier tidligere har påpekt du ikke skulle erstatte. Vaskingen ble også akseptert av huseier. Hvis huseier selv valgte å ikke inspisere leiligheten ved overtakelse, så er dette kun huseiers ansvar. Hvis du leide med hvitevarer inkludert er det vanlige at huseier erstatter disse hvis de går istykker i leietiden, såsant leietaker ikke har gjort noe som tydelig er årsak til at hvitevaren ikke lenger kan brukes. Huseier har ansvar for å sikre huset mot mus, så skaden på hvitevaren kan uansett ikke belastes deg. Anonymkode: 9ea11...728 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå