Gå til innhold

Hvorfor er kos = godteri osv. i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kokeplate skrev (10 timer siden):

Selvsagt ikke. Ingen evner det.

Joda, det er mange som evner det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller et problem med at mat - i det hele tatt - skal være definisjonen på kos. 

Hvis vi skal på hyttetur med folk, så er MAT i fokus. Jeg vil ikke ha mat, jeg vil ha ernæring. Og så ferri medde... Ikke sitte og fråtse med bit etter bit av alskens kulinariske rariteter. Nei! 

Mat er næring. 

Sjokolade og godteri, er ikke næring, det er energi. Hvorfor skal vi kose oss med energi? På tur skjønner jeg at du gir 8-åringen en kvikklunsj for å greie turen hjem uten sutring, men å drive og stappe i seg i tide og utide...

Sånt gjør at jeg gruer meg til jul. Fråtsingen fordi "Nå skal vi kose vårs!". 

AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg ingen problemer med at "kos" knyttes til mat og godteri, men jeg sliter litt med å forstå hvor ofte det skal "koses".

Hver dag i helga, hver dag i sommerferien, alle høytidsdager, 6 uker rundt juletider, hver dag i påskeuka,  i tillegg til "bare fordi jeg hadde lyst", blir litt i meste laget med "kos"  for meg.

Anonymkode: 1d4e4...908

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Overvekt skyldes skatter og avgifter på slike ting som holder vekten nede som snus og røyk og til en viss grad alkohol. Annen kos enn søtsaker. Kos må vi ha. Vegetarkost er ikke kos. 

Anonymkode: 526e4...f02

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv har jeg ingen problemer med at "kos" knyttes til mat og godteri, men jeg sliter litt med å forstå hvor ofte det skal "koses".

Hver dag i helga, hver dag i sommerferien, alle høytidsdager, 6 uker rundt juletider, hver dag i påskeuka,  i tillegg til "bare fordi jeg hadde lyst", blir litt i meste laget med "kos"  for meg.

Sånn type "kos", er nok med "coping" enn man tror. De bruker mat som trøst fordi livet er så tungt og jævlig. Enten fordi livet ER det, eller fordi de er mentalt svake, her er det mye som spiller inn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror at du skal logge ut for godt og la være å spamme med dine svada om kosthold og ernæring. 

Anonymkode: fc320...bee

Ble du sur fordi jeg sier at godteri er usunt? Ååå, så fornærma vi ble a, gitt! Gidameien! Da skal jeg i hvert fall ikke logge ut og skrive desto mer om det, ser ut som du behøver litt opplæring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (5 minutter siden):

Jeg har heller et problem med at mat - i det hele tatt - skal være definisjonen på kos. 

Hvis vi skal på hyttetur med folk, så er MAT i fokus. Jeg vil ikke ha mat, jeg vil ha ernæring. Og så ferri medde... Ikke sitte og fråtse med bit etter bit av alskens kulinariske rariteter. Nei! 

Mat er næring. 

Dette blir jo bare tøysete. Noen har en interesse for mat. Det er heller ikke problemstillingen jeg tar opp i tråden. Hold deg til tema.

Anonymkode: d254b...868

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette blir jo bare tøysete. Noen har en interesse for mat. Det er heller ikke problemstillingen jeg tar opp i tråden. Hold deg til tema.

*Noen har en overdreven interesse for mat, på grensen til det sykelige. 

Ja, riktig! Tror du overvektige er overvektige fordi de spiser sjokolade? Nei, det er fordi de spiser det i tillegg til usunn mat. Middagsmat, altså! Fritert mat, karbohydratrik mat. 

Det er flåsete å tro at godteriet har skylda her. Middagsmaten er den vi spiser mest av, til og med sykelige overvektige spiser mye middagsmat. SOM KOS.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (19 minutter siden):

*Noen har en overdreven interesse for mat, på grensen til det sykelige. 

Ja, riktig! Tror du overvektige er overvektige fordi de spiser sjokolade? Nei, det er fordi de spiser det i tillegg til usunn mat. Middagsmat, altså! Fritert mat, karbohydratrik mat. 

Det er flåsete å tro at godteriet har skylda her. Middagsmaten er den vi spiser mest av, til og med sykelige overvektige spiser mye middagsmat. SOM KOS.

Nå blander du sammen folk som har interesse for mat, og folk som overspiser all mulig mat.

Når du lærer opp små barn til å tenke at kos = godteri, kaker, is, brus, potetgull osv., så legger du et dårlig grunnlag.

Og nei, sykelige overvektige spiser ikke mat som kos, men som selvmedisinering. En aktuell TV-serie om dette er Helsekost Furuseth. Nå tenker jeg at du kan trekke deg vekk fra tråden, siden du ikke er interessert i annet enn whataboutism.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå blander du sammen folk som har interesse for mat, og folk som overspiser all mulig mat.

Når du lærer opp små barn til å tenke at kos = godteri, kaker, is, brus, potetgull osv., så legger du et dårlig grunnlag.

Og nei, sykelige overvektige spiser ikke mat som kos, men som selvmedisinering. En aktuell TV-serie om dette er Helsekost Furuseth. Nå tenker jeg at du kan trekke deg vekk fra tråden, siden du ikke er interessert i annet enn whataboutism.

Jo, de spiser mat som kos. Selvfølgelig gjør de det. Hamburgere, pølser, pizza, nachos, nevn hva som helst. De spiser det de liker. Nå generaliserer jeg selvfølgelig.

Hvis man skal kutte ut godteri, kan man like gjerne kutte ut pizza og McDonald's også. Det er ikke mye sunnere enn sjokolade. 
Jeg tror neppe barn har vondt av å få lørdagsgodt i form av sjokolade og is. Tvert imot, så viser det seg at barn som ALDRI får godteri, overspiser når de endelig har tilgang på godteri. Å holde "godtedagen" til én dag i uka er sunt og helsefremmende ved at man tillater seg mat man normalt ikke ville spist.

Overvektige overspiser det de liker. Noen av dem liker ikke godteri en gang, jeg kjenner to stykker som er overvektige og de overspiser middagsmat. De liker ikke søtt, kan ikke fordra sjokolade og is, men fritert mat og salt mat fråtser de i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Reign skrev (21 timer siden):

Enig at mat er en sosial greie, men maten kan jo være "kos" selv om den sunn og næringsrik. Det er like hyggelig å sitte sammen rundt et bord og spise god mat, som å spise en sjokoladekake!

Det kan jeg være enig i, men nå har jo dette vært lett tilgjengelig i 30-40 år. På et eller annet tidspunkt på man innse at dette er sinnsvakt. 

Ja visst kan det være kos selv om den er sunn og næringsrik. Men nå er det jo dessverre slik at for mange så er det kun å regne som kos om det er stappa av karbo og fett og ultraprosessert.

Det er mange som innser at det er sinnsvakt, men de (vi) blir jo stemplet som hysteriske om man sier i fra eller ikke deltar i denne galskapen.

Jeg sliter selv også med fedme og matvettet mitt er skada. Er oppvokst med 'spis opp maten din, tenk på de sultene barna i afrika'-påstandene. Ble lært til å spise uansett om jeg var sulten eller ei, for spise måtte man. Hvis ikke var man uhøflig og slem mot de andre. Ser jo flere også som skriver at man må spise om man blir tilbudt når man er på besøk. Også de som sier: Det er jo bare en is, et kakestykke osv osv. Det er de som som driver med gavehysteriet, gave til alle for alt. Nei, jeg er møkklei og har meldt meg ut i så stor grad jeg kan. Det får bare være at de andre mødrene ser på meg som sær og sur, det driter jeg i.

Anonymkode: eaeaa...653

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Overvekt skyldes skatter og avgifter på slike ting som holder vekten nede som snus og røyk og til en viss grad alkohol. Annen kos enn søtsaker. Kos må vi ha. Vegetarkost er ikke kos. 

Anonymkode: 526e4...f02

Alt av rene produkter, frukt, grønnsaker og rent kjøtt burde hatt null moms, mva. Godteri og 'koseprodukter' burde ha minst 50%.

Snus og røyk blir forbudt på sikt, det er bare minst like skade om ikke mer enn 'kosematen'.

Skrevet

Min erfaring med de rundt meg som er veldig overvektige, er ikke at det er godteri og sjokolade som er hovedsynderen. 
Nei, de er opptatt av mat, baker mye, gode på å lage tradisjonell middagsmat. Det deles bilder av bakverk og matlaging på So Me hele tida. Når jeg er sammen med dem må det spises hele tiden, gjerne nøtter eller baconcrisp eller noe sånt. 
Krise om det går to timer uten mat. 
De som er slanke, er gjerne lite interessert i mat, spiser for å overleve for å sette det på spissen og er opptatt med andre ting. 
Men dette er min subjektive opplevelse, for alt det er verd. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Slik jeg ser det er det innenfor tema.

"Kos" refererer til fysisk velvære, og om man får denne følelsen av god mat, godteri, alkohol, nikotin, overspising eller andre faktorer er egentlig likegyldig. 

Selv synes jeg det er viktigere å  "hygge" meg ( refererer til psykisk velvære) i hverdagen,  og "kose" meg til fest.

Det å kose seg med ett eller annet har alltid vært tradisjon, forskjellen fra før og nå er hvor ofte det skal koses, hva det koses med, og mengden "kos".

Ta påsken for eksempel. 

Før 1985 var ikke påsken en mathøytid på samme måte som i dag.  Ett egg hver dag, og kakao på tur var det store luksusgodet, ellers koste man seg i solveggen med en appelsin, familien delte kanskje en kvikk-lunsj, og barna fikk et lite påskeegg på påskeaften.   Maten ellers var hverdagslig.

Fokuset var mest "hygge", og litt kos.

Hvordan ser fordelingen hygge/kos ut i dag?  

På meg virker det som om mange har glemt "hygge"-begrepet til fordel for "kos", uansett hva man koser seg med.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Bacteria said:

Min erfaring med de rundt meg som er veldig overvektige, er ikke at det er godteri og sjokolade som er hovedsynderen. 
Nei, de er opptatt av mat, baker mye, gode på å lage tradisjonell middagsmat. Det deles bilder av bakverk og matlaging på So Me hele tida. Når jeg er sammen med dem må det spises hele tiden, gjerne nøtter eller baconcrisp eller noe sånt. 
De som er slanke, er gjerne lite interessert i mat, spiser for å overleve for å sette det på spissen og er opptatt med andre ting. 

Samme erfaring. Har kun to sterkt overvektige venninner og begge er sykelig opptatt av mat og baking. Hvert måltid hver dag må være et festmåltid og man må snacks hele tiden. Må også sies at de er fantastiske på matlaging og baking, da. 

Anonymkode: 9b8c2...409

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Her er fra HI mitt:

Sitat

Hver gang det er snakk om å "kose seg" - et konsept vi er meget opptatt av her til lands - så er det stort sett alltid tett forbundet med matvarer som har høy kaloritetthet og lavt næringsinnhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 12.15):

Jeg må si, det er ikke spesielt rart at over 7 av 10 av befolkningen over 20 år i Norge er overvektige i dag. Hver gang det er snakk om å "kose seg" - et konsept vi er meget opptatt av her til lands - så er det stort sett alltid tett forbundet med matvarer som har høy kaloritetthet og lavt næringsinnhold. Det være seg godteri, sjokolade, potetgull, hvetebakst, kaker, is og brus. Som folkeslag skal vi alltid ha innslag av dette, enten det er snakk om fredag, lørdag eller søndag kveld. Eller bursdager, som man ofte er på om man har barn. Eller idrettsarrangementer, der det serveres pølser, vafler, kaker og brus. Eller på skogs- eller skitur, der man enten har med seg store mengder snacks (kvikk lunsj, kjeks, boller, Solo) og lite sunne matvarer, eller besøker en hytte der man kjøper slikt, uten at man egentlig har forbrent rare greiene på turen. Eller et eller annet arrangement i barnehage eller på skole. Eller på besøk hos besteforeldre. Alltid skal det forbindes med noe veldig usunn mat når det er snakk om "kos".

Hvorfor indoktrinerer vi barna på denne måten? Hvorfor lar vi de vokse opp med et handlingsmønster som tilsier at man MÅ dytte i seg noe kaloririkt og næringsfattig hver gang man skal kose seg? Kan man ikke ha mer fokus på å lage god og næringsrik mat, og heller være opptatt av å dele dette rundt et bord - om man absolutt skal dytte i seg noe sammen med andre?

Jeg bare fatter det ikke, hvorfor kos alltid tilsier godteri!

Jeg er helt enig med deg, men tenkte på noe annet da jeg leste overskriften, nemlig at mange bruker mat og godteri til avkobling, kos og rekreasjon.  Vi trenger å lære å koble av med andre ting enn mat, og da tenker jeg ikke på data og TV, som stjeler mer overskudd enn det tilfører.

Godteri til å kose seg handler om kunnskapsløshet og lettvin latskap. Det krever kunnskap og kanskje innsats å lage noe godt og næringsrikt.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja visst kan det være kos selv om den er sunn og næringsrik. Men nå er det jo dessverre slik at for mange så er det kun å regne som kos om det er stappa av karbo og fett og ultraprosessert.

Det er mange som innser at det er sinnsvakt, men de (vi) blir jo stemplet som hysteriske om man sier i fra eller ikke deltar i denne galskapen.

Jeg sliter selv også med fedme og matvettet mitt er skada. Er oppvokst med 'spis opp maten din, tenk på de sultene barna i afrika'-påstandene. Ble lært til å spise uansett om jeg var sulten eller ei, for spise måtte man. Hvis ikke var man uhøflig og slem mot de andre. Ser jo flere også som skriver at man må spise om man blir tilbudt når man er på besøk. Også de som sier: Det er jo bare en is, et kakestykke osv osv. Det er de som som driver med gavehysteriet, gave til alle for alt. Nei, jeg er møkklei og har meldt meg ut i så stor grad jeg kan. Det får bare være at de andre mødrene ser på meg som sær og sur, det driter jeg i.

Jeg er litt overvektig, og fikk en ahaopplevelse da legen sa at jeg ikke måtte bruk magen som søppelkasse. Vi som har noen kilo for mye må bli flinkere til å spise opp bare halve tallerkenen og kaste resten (eller putte det i en matboks). Jeg spekulerer på hvordan vi kan trene på det, og jeg har lært at et sterkt verktøy for selvendring er å føre logg. Noter hver gang man har klart å stoppe spising før tallerkenen er tom. Stjerne i boka.

Skrevet
Reign skrev (3 timer siden):

Joda, det er mange som evner det.

Nei, sunt og godt er totalt motstridende.

Skrevet
Kokeplate skrev (1 time siden):

Nei, sunt og godt er totalt motstridende.

Troll.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...