Gå til innhold

6-åring som bøyer ord feil

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 6 år som går i 1. klasse, født i november. Hen bøyer gjerne ord slik: «hun går i toende klasse» eller «han gåtte dit».

Dette er vel ikke vanlig? Hører ingen av de andre barna si sånt.

Anonymkode: b151f...d03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer med barn. Det er da svarer man bekreftende tilbake til barnet:  'Ja hun går i andre klasse.'

'Ja, han gikk dit'.

Du svarer med å si det som er rette bøyingen uten å påpeke overfor barnet at han sier feil.

Anonymkode: d11b1...9ec

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har en på 6 år som går i 1. klasse, født i november. Hen bøyer gjerne ord slik: «hun går i toende klasse» eller «han gåtte dit».

Dette er vel ikke vanlig? Hører ingen av de andre barna si sånt.

Anonymkode: b151f...d03

Joda, skjer nok flere enn ditt barn.

Gidde er en form for bøyning jeg hører ofte. Han gidde meg ballen. Tenker det går seg til jeg. Selv retter jeg alltid opp når jeg hører unger bøyer feil. Sikkert ikke pedagogisk riktig, men det gidder jeg blaffen i ;)

Anonymkode: 31353...aa5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun er i en læringsprosess, og hun har forstått at ord blir bøyd annerledes når man f.eks skal vise til hvilken tid noe skjer/har skjedd. I tillegg har hun nok hørt folk sier «sjuende», «åttende» og slikt, og overført den kunnskapen til andre tall (ref; «toende») Det er kjempebra, da er hun på riktig vei og har utviklet en form for språklig bevissthet!:) Hun kan mye, men enn så lenge mikser hun hvordan kunnskapen skal brukes. Det kommer etterhvert, stort sett helt av seg selv :)  Absolutt ikke uvanlig for seksåringer, tvert imot et tegn på at de er på god vei i riktig retning. 

Anonymkode: fe80c...724

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er i en læringsprosess, og hun har forstått at ord blir bøyd annerledes når man f.eks skal vise til hvilken tid noe skjer/har skjedd. I tillegg har hun nok hørt folk sier «sjuende», «åttende» og slikt, og overført den kunnskapen til andre tall (ref; «toende») Det er kjempebra, da er hun på riktig vei og har utviklet en form for språklig bevissthet!:) Hun kan mye, men enn så lenge mikser hun hvordan kunnskapen skal brukes. Det kommer etterhvert, stort sett helt av seg selv :)  Absolutt ikke uvanlig for seksåringer, tvert imot et tegn på at de er på god vei i riktig retning. 

(Siterer meg selv her, men kan nevne at jeg er språklærer)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Venninna mi er 26 år og sier fortsatt «to gåser» og «jeg har nettopp åte.» 

Anonymkode: 46c4e...6ad

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Venninna mi er 26 år og sier fortsatt «to gåser» og «jeg har nettopp åte.» 

Anonymkode: 46c4e...6ad

Rett på henne, å si "ja, du har nettopp spist." "Ja, der flyr det to gjess."

Anonymkode: 47677...bde

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tenker over hvor mange voksne som ikke klarer forskjellen på «å ligge» og «å legge» så er det vel ikke så rart at en 6-åring tuller litt i blant. 

«Denne har lagt her lenge» osv…

Anonymkode: e46ac...1ea

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig! Det går seg til. 

Anonymkode: fa377...eba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvis du tenker over hvor mange voksne som ikke klarer forskjellen på «å ligge» og «å legge» så er det vel ikke så rart at en 6-åring tuller litt i blant. 

«Denne har lagt her lenge» osv…

Anonymkode: e46ac...1ea

Min svoger fra Bergen ligger i ovnen og sitter på kaffen, men det gjør visst de fleste «ekte» bergensere…

Gidde og ledde (ga og lo) er de to feilene som gir meg frysninger.

Anonymkode: 7a8ca...fc5

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Min svoger fra Bergen ligger i ovnen og sitter på kaffen, men det gjør visst de fleste «ekte» bergensere…

Gidde og ledde (ga og lo) er de to feilene som gir meg frysninger.

Anonymkode: 7a8ca...fc5

Kan man egentlig si at en dialekt er "feil"?

Skrevet

Ryddet for krenkende innhold.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan man egentlig si at en dialekt er "feil"?

Tja. Kommer an på. I Bergensk dialekt har de ikke a-endinger når det kommer til kjønn som en del av dialekten. De sier jenten og ikke jenta feks. Det er ikke "feil" men en konsekvent del av dialekt.

Så kommer du til folk på spesielt Østlandet som ikke kan forskjell på "henne" og "hun", og det virker nærmest som et kulturproblem. "Henne har kjole på". Det blir feil uansett.

Og en 6-åring med gramatikkfeil høres ikke ut som et problem. 

Anonymkode: 676ab...c95

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...