Gjest paprikaskrue Skrevet 26. mai 2023 #101 Del Skrevet 26. mai 2023 1 minutt siden, yamask said: Men de har vel like levevilkår som alle andre også? At det er høyere selvmordsrate bunner jo i at de ofte sliter med psykisk sykdom, men de har jo alikevel like vilkår som alle andre med psykisk sykdom - bortsett fra at de andre ikke blir sendt til operasjonsbordet for å endre hele kroppen. Kanskje det har noe med det å gjøre? "Åja du føler deg ikke hjemme i egen kropp så da må du ta "medisiner" som bremser kroppen din i å utvikle seg, og så må du gjennom et livslangt medisinsk løp med piller, sprøyter og operasjoner for å bli frisk". Hørte en angrer en gang som sa at de fiksa harddiscen for et software-problem. Om du leser den lenken la ut vil du se at det er eksterne forklaringsfaktorer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 26. mai 2023 #102 Del Skrevet 26. mai 2023 (endret) Hat, vold, trakkasering og diskriminering er selvfølgelig ikke greit, og er noe vi bør gjøre noe med, uansett hvem det gjelder. Problemet i denne debatten er at all kritikk blir avfeid som transfobi og hat. Om man ikke endrer sin egen oppfatning av virkeligheten til å passe transpersoners virkelighet så er vi trangsynte og slemme. Kan det ha noe med det å gjøre? Om samfunnet ikke stiller seg inn til transaktivistenes verdensbilde så er det diskriminering? Er dette diskriminering? https://youtube.com/shorts/P2aij3nURcA?feature=share Endret 26. mai 2023 av yamask 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BitterMann Skrevet 26. mai 2023 #103 Del Skrevet 26. mai 2023 (endret) 4 hours ago, ops2 said: Det har blitt mye om Benestad, men jeg tror vi, som et samfunn, må også ta på oss skylden. <Klippet vekk resten av innlegget> Absolutt. I tillegg til det du skriver i resten av innlegget så er det jo også slik at det er staten/samfunnet som har latt Benestad holde på. Det er vært helt uforsvarlig. Endret 26. mai 2023 av BitterMann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bolla2 Skrevet 26. mai 2023 #104 Del Skrevet 26. mai 2023 Noen spurte tidligere i tråden hvorfor det ikke er flere voksne som står fram som trans. Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg er født jente, men har aldri følt meg som det, levde og så på meg selv som gutt til jeg kom i puberteten, selv om min mor fortvilet tvang på meg kjoler og prøvde å få meg til å være jente, ble aldri godtatt av henne som den jeg egentlig er. Så til slutt resignerte jeg og prøvde å tilpasse meg, prøvde å være feminin uten å lykkes. Giftet meg også med en mann også, skjønt vi er vel mer kompiser enn ektefeller. Nå er jeg 46, har jo en drøm om å komme ut av skapet, men er liksom fanget i dette livet da. Så mange er nok som meg «fanget» i dette livet, man har gamle foreldre som har gammeldags holdninger og aldri ville akseptert deg, man har kanskje barn du ikke vet hvordan ville reagert, man har kolleger og en sosial omgangskrets. Jeg har en drøm om at om jeg hadde blitt singel av en eller annen grunn og om mine foreldre ikke var i denne verden lenger, så ville jeg flyttet til en annen plass der jeg kunne stått fram som den jeg egentlig er, men sånn livet mitt er nå tør jeg rett å slett ikke å gjøre det. Jeg kjenner noen unge voksne som er trans. De har stått fram når de har flyttet hjemmefra for å studere, da fikk de liksom en ny start. Dette ble jo veldig langt, men sånn er det ihverfall for meg, vet ikke om det er sånn for andre, men tror nok ikke jeg er den eneste, så det var et svar til spørsmålet til hvorfor det ikke er flere voksne som står fram. Tror ikke jeg er den eneste som føler som jeg gjør. 1 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 27. mai 2023 #105 Del Skrevet 27. mai 2023 9 hours ago, Bolla2 said: Noen spurte tidligere i tråden hvorfor det ikke er flere voksne som står fram som trans. Jeg kan bare svare for meg selv. Jeg er født jente, men har aldri følt meg som det, levde og så på meg selv som gutt til jeg kom i puberteten, selv om min mor fortvilet tvang på meg kjoler og prøvde å få meg til å være jente, ble aldri godtatt av henne som den jeg egentlig er. Så til slutt resignerte jeg og prøvde å tilpasse meg, prøvde å være feminin uten å lykkes. Giftet meg også med en mann også, skjønt vi er vel mer kompiser enn ektefeller. Nå er jeg 46, har jo en drøm om å komme ut av skapet, men er liksom fanget i dette livet da. Så mange er nok som meg «fanget» i dette livet, man har gamle foreldre som har gammeldags holdninger og aldri ville akseptert deg, man har kanskje barn du ikke vet hvordan ville reagert, man har kolleger og en sosial omgangskrets. Jeg har en drøm om at om jeg hadde blitt singel av en eller annen grunn og om mine foreldre ikke var i denne verden lenger, så ville jeg flyttet til en annen plass der jeg kunne stått fram som den jeg egentlig er, men sånn livet mitt er nå tør jeg rett å slett ikke å gjøre det. Jeg kjenner noen unge voksne som er trans. De har stått fram når de har flyttet hjemmefra for å studere, da fikk de liksom en ny start. Dette ble jo veldig langt, men sånn er det ihverfall for meg, vet ikke om det er sånn for andre, men tror nok ikke jeg er den eneste, så det var et svar til spørsmålet til hvorfor det ikke er flere voksne som står fram. Tror ikke jeg er den eneste som føler som jeg gjør. Man har ett liv og man får ingen takk for å ha kastet bort det på å tilfredsstille andre sitt behov. Ting går seg som regel til igjen og gjør det ikke det så kan man spørre seg om det er godt for en å ha mennesker som ikke akspeterer i livet alikevel. Vet ikke med deg, men det virker som et langt verre scenario å sitte på gamlehjemmet å innse at man kastet bort muligheten til et godt autentisk liv enn eventuelle problemer som måtte oppstå. Til syvende og sist er det ikke så viktig hva andre mener fordi det er du som skal leve resten av ditt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 29. mai 2023 #106 Del Skrevet 29. mai 2023 On 5/26/2023 at 5:33 PM, BitterMann said: Absolutt. I tillegg til det du skriver i resten av innlegget så er det jo også slik at det er staten/samfunnet som har latt Benestad holde på. Det er vært helt uforsvarlig. Jeg vil vel gå så langt som å påstå a staten har sneket inn et lovverk ingen har forstått ringvirkningene av før det var vedtatt. Jeg vet ikke hvem som sørget for null presse rundt dette og hvem som sørget formå snekre inn dette i konverteringsforbudet, men har mine mistanker…. det er svært lite demokratisk 5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 13. juni 2023 #107 Del Skrevet 13. juni 2023 Ryddet for brudd på opphavsrett, avsporing, brukerforfølgelse, brukerdebatt, spekulasjoner, nedsettende ytringer og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 17. juni 2023 #108 Del Skrevet 17. juni 2023 Her om det samme i VG ... https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette Jeg får lyst å bare gi ham en klem! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 17. juni 2023 #109 Del Skrevet 17. juni 2023 Fint at media begynner skrive om disse tingene. Det er ganske alvorlig. Mest sannsynlig er det store mørketall! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmann1 Skrevet 17. juni 2023 #110 Del Skrevet 17. juni 2023 Det er nok noen som angrer, ja. Men det store flertallet gjør det ikke. Jeg reagerer på at Linkowski sier at Benestad bare ga han hormoner. Det får jeg ikke helt til å stemme. Jeg har selv vært hos Benestad og jeg fikk ikke det før Benestad mente jeg var klar. Hen mente vi måtte snakke mye mer om det, jeg måtte vite både fordeler og ulemper, og hen var svært tydelig på at mange som kommer til hen, kan leve gode og fine liv uten kirurgi og hormoner. Det er ikke rett for alle. Jeg måtte også snakke med familie og venner om dette, og sammen være mentalt forberedt på det som måtte komme. Jeg opplevde Benestad som meget grundig og faglig dyktig. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glufseguri Skrevet 17. juni 2023 #111 Del Skrevet 17. juni 2023 (endret) Som en cis, heterofil kvinne har jeg ingen forutsetninger for å kunne forstå hvordan en trans person opplever møtet med helsevesenet før en evnt behandling. Men jeg ser jo saker om hvor transpersoner sier de føler det går for treigt, at prosessen er for inngående og stagnerer med leger som ikke vil lytte. Og så er det historier som Aleksander her. Endret 17. juni 2023 av Glufseguri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 17. juni 2023 #112 Del Skrevet 17. juni 2023 Jeg har lite konstruktivt å komme med i denne debatten, annet enn at jeg synes VG's sak om Aleksander gjør dype inntrykk på en svært tankevekkende måte. Og Aleksander er nok ikke alene der ute. Selvfølgelig finnes det flest av de som oppriktig ønsker å bytte kjønn basert på virkelige emosjoner, men å luke ut de som virkelig har dette behovet med de som egentlig omfatter psykologi, som i Aleksanders tilfelle, er særdeles krevende. Både for pasient og helsevesen. Her har både forskning, helse og byråkrati en stor og viktig jobb foran seg for å splitte disse to gruppene. Og imellomtiden vil de som har behov for kjønnsskifte bli utsatt for en voldsom prosess, mens de som egentlig er psykologisk betinget kanskje opplever at samme prosess er for enkel og lite utfordrende, og vil da oppleve å angre. Vanskelig tema. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet 17. juni 2023 #113 Del Skrevet 17. juni 2023 paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 21.32): Det blir vagt fordi jeg ikke kjenner til andre menneskers private behov. For noen kan det være fjerning av bryster og for andre kan det være fjerning av skjeggvekst og/eller et mer feminint uttrykk. Det finnes ikke en fast mal. Mens biologiske kvinner som føler seg som kvinner må selv betale for fjerning av sjenerende kroppshår fordi "man bør elske kroppen sin som den er" 🤣🤣🤣 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 17. juni 2023 #114 Del Skrevet 17. juni 2023 paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 11.39): Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Er det ikke en påvirkning ? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 17. juni 2023 #115 Del Skrevet 17. juni 2023 Jeg synes at alle som er tøffe nok til å fortelle om tabubelagte temaer og historier utenom det vanlige, med stor risiko for blant annet fordømmelse fra andre, fortjener å gjøre dette uten å få historien sin rammet inn av baktaling, ryktespredning og sykeliggjøring. Rett gjerne kritikk mot faginstanser sin framstilling av sannhet og evidens, og sånt som vedtatte og generelle beskrivelser av ulike fenomener. Men når det kommer til personlige fortellinger, så er dette nettopp det. Vi blir ikke et rikere og klokere samfunn, av å sykeliggjøre og så tvil om andres personlige opplevelser, og tillegge folk både meninger og agendaer. Det er ingens oppgave å "så tvil om en historie" i saker som denne. Det er ikke akkurat kritikk mot maktapparat, en diger organisasjon, eller en større ideologisk bølge, å kritisere en person som vil fortelle en ganske unik og interessant historie om seg selv. Newsflash: Alle som går ut i offentligheten med sin historie, er mer sammensatte enn en video eller en nyhetsartikkel noensinne vil få fram. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tinkaanonym Skrevet 17. juni 2023 #116 Del Skrevet 17. juni 2023 (endret) ops2 skrev (På 23.5.2023 den 10.09): USA har Chloe Cole, Danmark har Peter Rødbro, UK har Ritchie Herron, Keira Bell og Sinead Watson. (Og mange andre) Norge har nå fått sin første "angrer" som står åpent fram, Alexander Linkowski (Polsk mor). Hvis han er 30 nå, og fikk fjernet kjønnsorganene i 2014. (Med en anbefaling fra Espen Esther Pirelli Benestad) Fra 50 minutter inn i videoen begynner han å snakke om Benestad. Men det som ligger bak her, er at: Det begynte med mobbing på skolen (Langt hår, femi). Han kom i kontakt med transmiljøet på nett 2008-2009 og fikk høre at han var en kvinne i en manns kropp. Her fikk han sin identitet som transseksuell bekreftet som mindreårig. Etter det har han tydeligvis fortsatt i samme spor. Det som er hjerteskjærende, er at han tvilte på om operasjonen var riktig, men hvis han ikke tok operasjonen, så beviste det at han hadde tatt feil, og de som mente at det kunne vært en fase han gikk gjennom, hadde rett. Hva kan man si etter å ha sett videoen? 😢 At mobbing kan få alvorlige konsekvenser. At å få kjønnsidentiteten "trans" bekreftet på internett kan få alvorlige konsekvenser. At Benestad har kunnet praktisere ved siden av Rikshospitalet og ta imot alle som Rikshospitalet har avvist med at "behandling for transseksualitet er det rette for deg, selv om Rikshospitalet sier nei" - er problematisk. Så kan man snakke om myndighetsalder for å ønske behandling. En person er voksen, overstyrer det alt det etiske med å behandle mennesker med psykisk uhelse? Hvor mye skulle Benestad ha utredet han, før han skrev anbefalingsbrevet til klinikken i Thailand? Rikshospitalet i Norge ville ikke ha operert han. For dette kalles Rikshospitalet portvoktere, og Benestad en som redder liv. Benestad har selv uttalt i intervjuer, gjentatte ganger, at han er den med best kompetanse på transseksualitet i Norge. (Kanskje i hele verden, intervjuer med Benestad viser at selvbildet hans er som en oppblåst ballong.) https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller Først og fremst viser det at transseksualitet er et stort og vanskelig valg, og at man skal kunne være sikker på at det er riktig ikke bare etter 2-3 år. Men ti, tjue, tretti, femti år fram i tiden. Når man ligger på sykehjemmet, skal man kunne se tilbake og si at dette var riktig for meg. Jeg ville bare si at noen av de tingene han sier om kvinner, i youtube-videoen, ikke er sant for alle kvinner. Og at han var først på Rikshospitalet uten å få hjelp eller terapi av dem. Han oppsøkte Benestad senere. Jeg er ikke sikker på om det er sagt enda, men jeg så noen sa at Benestad lot være å henvise han til riksen, så jeg følte jeg måtte rette det. Fakta på bordet liksom https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3E78we/det-siste-aleksander-tenkte-foer-narkosen-fikk-ham-til-aa-slukne-var-hjelp-meg-jeg-vil-ikke-gjoere-dette Endret 17. juni 2023 av tinkaanonym Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tinkaanonym Skrevet 17. juni 2023 #117 Del Skrevet 17. juni 2023 Drizzt skrev (7 minutter siden): Hva med å la være å sverte ham på denne måten når han ikke er her å forsvare seg og vi ikke har en måte å verifisere at det du skriver er sant? Jeg er helt enig i det. Det er en typisk mobbeting å si at noen er intersex fordi de likner litt på en jente/gutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 27. juni 2023 #118 Del Skrevet 27. juni 2023 Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 1. juli 2023 #119 Del Skrevet 1. juli 2023 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7KnaA/rikshospitalet-om-aleksander-en-medisinsk-katastrofe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå