Påkrevd Skrevet 23. mai 2023 #41 Del Skrevet 23. mai 2023 paprikaskrue skrev (5 timer siden): Den behandlingen som er nødvendig for at de skal få et godt og velfungerende liv. Hva behovet er vil variere fra person til person. Og her er vi vel ved sakens kjerne. De fleste av oss ønsker jo at folk skal få den behandlingen de trenger, men nettopp fordi alle er forskjellige, så er en (dessverre) tidkrevende evaluering det eneste rette. Spesielt med tanke på den andelen som mest sannsynlig er inne i en "fase" og fort kan komme til å angre. Man kan alltids vise til at andelen angrere er forholdsvis lav, men det er jo antakeligvis nettopp på grunn av denne omfattende evalueringen. De fleste som senere ville angret, har kanskje ikke fått startet noe behandling i tidlig alder. I tilfellet Benestad, så fremstår det nærmest som at hen har en smågodthylle med kjønn og behandlinger på kontoret sitt. Jeg kjenner ikke saken inngående, og overdriver åpenbart en del nå, men hvis hen, i kraft av selv å være trans, mener å nærmest umiddelbart vite hva en pasient trenger, i motsetning til resten av legestanden, så er det veldig problematisk (Joda, han har vel noen diplomer på emnet, men..). Som du selv skriver, behovene er ikke de samme fra person til person. Det bør og skal være en høy terskel for kjønnskorrigerende behandling så de som trenger det er de som får det. 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bag Skrevet 24. mai 2023 #42 Del Skrevet 24. mai 2023 15 hours ago, Rullerusk said: Nei, men det er jo et argument for å gi et tilbud som også beskytter folk (barn) mot seg selv når det et nødvendig samt krever at underliggende årsaker søkes utredet og korrigert/behandlet før man anser pasienten som kompetent til å ta slike livsingripende avgjørelser. eller er du uenig i det av prinsipp fordi du er pro-trans? Betyr det at du mener operasjon er riktig i noen tilfeller? Eller mener du at fordi det vil bli feil for noen så skal man aldri operere? Hvilke feilprosent skal man akseptere? Hvis 99% blir mer lykkelig men 1% angrer, er det nok til å ikke operere noen? Hva hvis 0.1% angrer? Hvor går grensen? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. mai 2023 Forfatter #43 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) Det er mange ting jeg ville ha fram her, skal se om jeg får skrevet noe. Alekander var ikke mindreårig når han fikk hormoner og operasjon. Så er det ute av veien. Han er 30 år nå, og fikk operasjon i 2014, altså 21 år. Jeg mener psykologisk evaluering redder liv og helse. Også for voksne. Når noen kommer til legen og ber om henvisning til Rikshospitalet for kjønnskifte, så burde Rikshospitalet ta imot alle. Ideelt sett. Her er min (eneste) kritikk av Riksen: De tar ikke inn nok. Noen vil gå videre og skaffe seg hormoner og kirurgi utenom Riksen, uansett hva behandlere der sier. Men Rikshospitalet har eksperter og ikke bare sexologer, så jeg tror at flere vil få hjelp med sine psykiske problemer, og falle til ro i egen kropp. Helsesenter for Kjønn og Seksualitet (HKS) har sikkert snille og dyktige folk, men de har ingen ansatte spesialister hverken innen barne- og ungdomspsykologi eller barnemedisin. De mener at en psykisk kartlegging ikke er nødvendig før oppstart av en hormonell behandling. Og Benestad er den som har lært opp de som jobber på HKS. I programmet fra NRK som jeg lenket til i startinnlegget, sier Ingun Vik, leder for HKS, dette. Hun svarer også "ja" på spørsmål om Benestad er guruen. Å gi HKS og Benestad forbud mot å skrive ut pubertetsblokkere, hormoner eller henvisning til kirurgi, vil ikke hjelpe hvis barn og ungdom får bekreftet at de er trans. Her er det de trenger psykologisk hjelp, av kvalifiserte folk. Siden kjønnskifte ikke har noe å gjøre med hvem man er tiltrukket av, så skjønner jeg ikke at en sexolog er rette personen til å sette den diagnosen. Barn og unge som har fått sementert denne oppfatningen, og blitt møtt med 100% aksept (Når du føler du er trans, så ER du trans) vil skaffe det de trenger på det svarte markedet. Eller reise til utlandet. Jeg har lest om utallige angrere, og felles for alle, er at de hadde psykiske problemer som lå under og drev fram ønsket om å skifte kjønn. INGEN har sagt at de hadde det fint. Veldig mange ble mobbet. Veldig mange har autismespekterdiagnose med mer. Foreningen FRI var tungt inne og argumenterte for at Transseksualisme ble fjernet fra diagnosen psykisk sykdom og det fikk et nytt navn, Kjønnsinkongruens, plassert i en ny kategori for seksuell helse. Dette innførte WHO i 2018. Det ble argumentert med at diagnosen var belastende for transpersoner, og at det var en seksuell legning. Derfor kan noen si at transseksualisme er det samme som homofili. Jeg mener at det var en feil beslutning i 2018. Seksuell legning er ikke det samme som ønsket om å bytte kjønn. Som nevnt flere ganger, homofili krever hverken medisinering eller kirurgi. Nå har FRI, pasientorganisasjonen deres, Benestad og andre, kjørt en ny, beinhard lobbykamp for å få på plass et forbud mot "konverteringsterapi". Bakgrunnen er den samme, den som sier de er trans er trans, og det er grusomt å be de forklare når de kom til det, beskrive hvordan de har hatt det siden barndommen, svare på om de ble mobbet eller utredet for andre sykdommer. Da vil det sette opp en maksimal sperre for utredning. Kjønnsaktivister har da oppnådd full kontroll, og fått på plass alt de har ønsket seg, med velvillig hjelp fra norske politikere. Endret 24. mai 2023 av ops2 13 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 24. mai 2023 #44 Del Skrevet 24. mai 2023 46 minutter siden, Bag said: Betyr det at du mener operasjon er riktig i noen tilfeller? Eller mener du at fordi det vil bli feil for noen så skal man aldri operere? Hvilke feilprosent skal man akseptere? Hvis 99% blir mer lykkelig men 1% angrer, er det nok til å ikke operere noen? Hva hvis 0.1% angrer? Hvor går grensen? Jeg klarer ikke å skjønne helt hvorfor du stiller dette spørsmålet etter å ha lest hva jeg skrev. Det illustrerer imidlertid hvordan denne debatten har vært; er du for eller er du imot ? Hvilken side står du på? Hvis du er det minste skeptisk er su en TERF og skal ikke lyttes til. som forelder er jeg særdeles opptatt av at barn ikke skal komme i en situasjon der resultatet av deres ungdomsopprør og søken etter egen identitet i tenårene, ikke skal ende opp med at de påfører seg selv store psykiske og fysiske lidelser og der de ender opp i en situasjon der de er forever ute av stand til å ha et normalt velfungerende seksualliv. og er min datter lesbisk, så skal hun få være lesbisk uten at noen skal fortelle henne at hun sikkert er født i feil kropp. jeg vil at de skal få hjelp til grunnproblemene sine. Ikke kjappe løsninger fra folk som Benestad eller andre mennesker som domineres av sterk bias. når det gjelder operasjon kan jeg bare si at folk ser ut til å tro at leger og kirurger kan trylle! Sett dere inn i hva som egentlig skjer. Det er ikke nylig P lage en vagina eller en penis. Ferdig. hvis vi skal jobbe med noe er det for det første at transbevegelsen ikke er de som all definere og lære ungene om kjønn. Organisasjoner som FRI osv er ikke evidensbasert og uavhengig når de misjonerer rundt omkring i norske barnehager. 15 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. mai 2023 Forfatter #45 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) Angående angrere og %, så vil jeg si at Alekander står fram etter 9 år. Men like etter inngrepet angret han, og to år etter inngrepet var han tilbake til sitt fødselskjønn. Så han har trengt mange år på å fortelle sin historie. Videoen hans forteller detaljert om hvordan han har hatt det i disse årene. Hvordan han holdt skjult at han var trans i en periode, og ble operert. Hvordan han hadde det psykologisk. At han vurderte selvmord. Den store kohorten av nye transseksuelle som kom etter 2015, har ikke kommet til tiårspunktet. Rikshospitalet tar ikke inn mange, slik at de ikke har fått god nok psykologisk eveluering. Og 2/3 ble avvist og fikk ikke hormoner og kirurgi. Har de gått til andre enn Riksen? Ingen vet. Det er også nært 100% som ikke har underlivskirurgi og fått laget et slags kjønnsorgan. De kan bare slutte på hormoner og skjule sin periode som trans. Selvsagt er det en enorm psykisk belastning å stå fram. Man kan ikke forlange det av disse. Så jeg vil si at risikoen for mørketall er en reell fare, siden det ikke er noen norsk, evidensbasert studie på de som aldri kom så langt som til kirurgi. Og det er ikke noen studier med kvalitet som viser andelen angrere. Selv om FRI påstår det, så har Helsedirektoratet slått fast at studiene har lite systematisert forskningsbasert evidens av høy kvalitet om effekter, risiko og langtidsforløp. Tvert imot heter det at dokumentasjonen for behandlingseffekt, bivirkninger og prognose for helsehjelp til personer med kjønnsinkongruens er svak. Og også: Sitat Det kan virke logisk at pasienter med kjønnsdysfori og økt selvmordsrisiko får bedre levekår med kjønnsbekreftende eller kroppsjusterende medisinsk behandling. Dette reiser viktige spørsmål om eventuell risiko ved å tilbakeholde slik behandling. Men behandlingsstrategiene har ikke gjennomgått en utprøving og vurdering som ellers regnes som obligatorisk i helsetjenesten i Norge, og det foreligger ikke tilstrekkelig evidens for at behandlingen reduserer selvmordsrisiko, kjønnsdysfori og psykiske helseplager. Hva er faglig forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp til barn og unge med kjønnsdysfori? | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no) Bag skrev (På 24.5.2023 den 7.12): Betyr det at du mener operasjon er riktig i noen tilfeller? Eller mener du at fordi det vil bli feil for noen så skal man aldri operere? Hvilke feilprosent skal man akseptere? Hvis 99% blir mer lykkelig men 1% angrer, er det nok til å ikke operere noen? Hva hvis 0.1% angrer? Hvor går grensen? Her skal jeg snakke om den Nederlandske studien, som blir framholdt som den av best kvalitet. Hva hvis man ser nærmere på den? Full article: The Myth of “Reliable Research” in Pediatric Gender Medicine: A critical evaluation of the Dutch Studies—and research that has followed (tandfonline.com) Av 196 som ble henvist, valgte man ut 111 som startet på behandlingen. Av disse valgte man ut 70 som suksessfult gjennomførte behandling med pubertetsblokkere. De andre regnet man ikke med. Studien gikk altså tilbake i materialet de startet med, og valgte ut de som hadde best resultat. De var ikke tilfeldig plukket ut. Hadde noen av de 111 fått komplikasjoner av pubertetsblokkere, eller sluttet av andre grunner, ble de ikke valgt ut. De 70 ble fulgt opp etter et par år, etter fullført behandling med kirurgi. Men her falt ytterligere flere fra. Disse ble registrert som ikke-deltagere. Antallet droppet til 50. Sitat Fifteen subjects were dropped from the study and relabeled “nonparticipants.” This subset, however, was not random, but instead heavily skewed toward subjects who experienced serious problems, including 3 who developed severe diabetes and obesity and 1 death following surgical complications. There is also considerable uncertainty about the outcomes of the 5 of 70 subjects (refusal, failure to return questionnaire, and dropping out of care) who, after several years of close contact with the research team, were unwilling to engage further: Dette er kortversjonen, og lettere å lese: The Dutch Studies and The Myth of Reliable Research in Pediatric Gender Medicine | SEGM Sitat The authors assert that had the Dutch studies been published today for the first time, the "innovative practice" of using hormones and surgery to gender-transition children and young adults would never have been permitted to enter general medical settings due to the very low quality of the research, and problematic outcomes experienced by several of the young people. Endret 24. mai 2023 av ops2 9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. mai 2023 Forfatter #46 Del Skrevet 24. mai 2023 Bare se hele programmet. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller Benestad sier at han redder liv, at ingen angrer, at de føler en stor lettelse når de får hormoner, at psykiske plager forsvinner, at selvmordstanker forsvinner (eh heh, det er masse bekreftelse på det, sier han og ser ned), at når pasienten kommer til han, har de allerede vurdert kjønnskifte lenge, så det er allerede sikkert. De har gått gjennom prosessen. Han sier at Rikshospitalet har mangelfull kompetanse. De driver gatekeeping eller portvokting. "Du detter ikke ned fra himmelen og går til Professor Benestad for å få hormoner. Du har en lang prosess før det". Det er hans argument for at det er trygt og riktig. Se også hva representantene fra Harry Benjamin ressurssenter sier vs. det PKI sier. 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 24. mai 2023 #47 Del Skrevet 24. mai 2023 ops2 skrev (13 minutter siden): Se også hva representantene fra Harry Benjamin ressurssenter sier vs. det PKI sier. Forferdelig holdning på han til venstre fra PKI. Sitter jo og himler med øynene og er nedlatende på spørsmål som er ytterst relevante. Klassisk aktivist som har fått for seg at alt vedkommende tror på er korrekt, og alt annet er feil. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest theTitanic Skrevet 24. mai 2023 #48 Del Skrevet 24. mai 2023 Benestad ilegger andre sine egne følelser og erfaringer. Han evner ikke å være objektiv og nøytral men tror alle andre ser verden gjennom hans briller. Det gjør ham helt uegnet som lege. Hans lisens burde vært inndratt for lenge siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. mai 2023 Forfatter #49 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) Nå har det vært mye snakk om hormonell behandling og operasjoner på mindreårige. Jeg vil gjenta at Alekander ikke var mindreårig. Men han fikk bekreftelse på at han var transseksuell på internett i 14-15 års alderen. Han sier at han ønsker at han fikk hjelp og behandling til sine traumer. Og at leger, sexologer og psykiatere han har vært til, har vært redd for å såre hans følelser og de bare bekreftet hans kjønnsidentitet. Jeg vil ta et steg bort fra "bare de er over 18, kan de gjøre hva de vil med kroppen sin" og snakke om det etiske i å være lege og iverksette slik behandling uten psykologisk utredning. Og ja, det innebærer at behandleren er "vanskelig" og ikke bare "snill". Pasienten må kunne utfordres. Det er veldig tungt og vanskelig å skifte kjønn. Vanskelighetene stopper ikke opp etter behandling og nytt id-kort. Hvis ikke en pasient tåler å snakke om for eksempel traumer, mobbing, sex og om de har hatt tvangstanker, forhold til egen kropp, med mere, kan de være psykisk rustet til å tåle det kropp og sinn går igjennom med kjønnskontrære hormoner? Etter at de har fått hjelp for underliggende komorbide sykdommer, så kan de se på kjønnskifte. Nå vil jeg snakke om lovforslaget om å forby "homoterapi" som Anette Trettebergstuen vil ha igjennom i Stortinget. Igjen skjuler translobbyen sin hensikt bak en mer populær sak, at ikke prester og andre skal prøve å omvende homofile. De kaller det ikke "kjønnskifteterapi". Homoterapi er i beste fall en bitteliten del av samfunnet, og vi har kommet så langt at det blir sett ned på av nærmest alle, unntatt noen kirkesamfunn. Så skader det om man gjør det ulovlig? Det er her forbud mot å behandle kjønnsidentitet blir med. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/nytt-lovforslag-om-homoterapi-har-vaert-en-skam/14889188/ Quote «Med bot eller fengsel inntil tre år straffes den som anvender metoder med formål om å få en annen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet som er klart egnet til å føre vedkommende psykisk skade» – Det avgjørende er om handlingene preges av planmessighet. Dette skal ramme de som holder på med aktiv innblanding i en persons seksuelle orientering eller kjønnsidentitet, sier Trettebergstuen. Det blir overhodet ikke tatt hensyn til at puberteten er en vanskelig tid, at barn og unge utforsker sin identitet og går igjennom faser i livet. Eller at 75% av de som blir henvist til Rikshospitalet har andre diagnoser. Trettebergstuen har vært veldig unnvikende til å diskutere hva som "endre kjønnsidentitet" betyr i praksis. Enda lavere krav til psykiatrisk utredning? En som har fått bekreftet at man er trans tidlig, vil ta det med seg opp over myndighetsalderen. Hva mener jeg med at kjønnslobbyen skjuler seg bak en mer populær sak? Enda en konspirasjonsteori? Nei, det er beste praksis, som IGLYO anbefaler i et mye omtalt skriv. Det ble brukt for å få innført Selv-ID i 2016. Se deres egne ord: https://www.trust.org/publications/i/?id=8cf56139-c7bb-447c-babf-dd5ae56cd177 Klikk på "download PDF" og les nedover. Altså ble det lagt vekt på å snakke mye om et mer populært lovforslag, nemlig ekteskap for homofile. Jeg kan huske at det var veldig mye snakk om at homofile skulle endelig få lov til å gifte seg, og det var bred enighet om det både politisk om hos folk flest. Jeg kan ikke huske noe om Selv-ID, eller at det ble omtalt som problematisk i det hele tatt. Endret 24. mai 2023 av ops2 8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 24. mai 2023 Forfatter #50 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) I England har NHS, National Health Service, gått ut med at sosial kjønnskifte, altså bare endring av pronomen og navn, ikke er en nøytral behandling. Most trans children just going through a phase, advises NHS (thetimes.co.uk) Quote Doctors caring for youngsters distressed about their gender have been told that it is not a “neutral act” to help them transition socially by using their preferred new names or pronouns. Dette går stikk i strid med at å bare skifte navn og pronomen er nøytralt. Og stikk i strid med at man skal bekrefte kjønnsidentiteten straks, ved å kalle Edvin/Elsa, og she/her. Eller Alexsandra/Alex og he/him. NHS anbefaler isteden "watchful approach" som jeg oversetter til å følge nøye med, uten å ta steg i retning av å bekrefte eller avkrefte. Jeg har abonnert på The Times, så jeg ser ikke om det er bak betalingsmur. Lenger nede står det at det er dårlige og ufullstendige bevis for å ta beslutningsprosesser, og at de fleste ungdommer går igjennom en fase. (Vanskelig å oversette "scarce and inconclusive evidence to support clinical decision-making") Se dette i sammenhengen med innlegget over, og forslag om å forby konverteringsterapi. Norge dilter fremdeles et par år etter andre land, og politikere er dessverre veldig overbevist om at trans er en spikret identitet. Endret 24. mai 2023 av ops2 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 24. mai 2023 #51 Del Skrevet 24. mai 2023 Dette er kanskje litt på siden av tråden, men jeg har ikke mindre enn tre personer i min krets som mener å være født i feil kropp, et barn, en tenåring og en i 20-årene. Den eldste har operert seg og endret navn, mens de to barna (som var født gutter) bruker nå jentenavn, jenteklær og anser seg selv som jenter. Begge disse er oppvokst uten far og bor med mor, søster og omgås mors venninner og døtre. Mødrene kaller disse barna for døtre og planlegger hormonbehandling og operasjon når barna blir gamle nok. Det ene barnet har omtrent vært sånn siden fødsel, mens det andre begynte transformasjonen opp mot tenårene. Så ser jeg denne videoen og får et støkk når jeg hører han si at det er en psykisk lidelse. Er det noen som vet hvilken oppfølging norske barn får rundt dette? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 24. mai 2023 #52 Del Skrevet 24. mai 2023 22 minutter siden, ops2 said: I England har NHS, National Health Service, gått ut med at sosial kjønnskifte, altså bare endring av pronomen og navn, ikke er en nøytral behandling. Most trans children just going through a phase, advises NHS (thetimes.co.uk) Dette går stikk i strid med at å bare skifte navn og pronomen er nøytralt. Og stikk i strid med at man skal bekrefte kjønnsidentiteten straks, ved å kalle Edvin/Elsa, og she/her. Eller Alexsandra/Alex og he/him. NHS anbefaler isteden "watchful approach" som jeg oversetter til å følge nøye med, uten å ta steg i retning av å bekrefte eller avkrefte. Jeg har abonnert på The Times, så jeg ser ikke om det er bak betalingsmur. Lenger nede står det at det er dårlige og ufullstendige bevis for å ta beslutningsprosesser, og at de fleste ungdommer går igjennom en fase. (Vanskelig å oversette "scarce and inconclusive evidence to support clinical decision-making") Se dette i sammenhengen med innlegget over, og forslag om å forby konverteringsterapi. Norge dilter fremdeles et par år etter andre land, og politikere er dessverre veldig overbevist om at trans er en spikret identitet. Bare av ren nysgjerrighet. Tenker du at transpersoner skal ha et behandlingstilbud? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 24. mai 2023 #53 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) Kanskje en brannfakkel men det virker som om personen ikke selv ønsker ta ansvar basert på det man leser i media? Det kan virke som om denne personen pusjet på helsevesenet og pusjet og pusjet og leita og leita etter noen som ville gi han det han ønsket, så fikk han det endelig - tips om hvordan etter å ha blitt avvist og avvist osv osv og så ETTERPÅ - flere år etterpå, når han angrer DA skal noen stå til ansvar for HANS egne valg og handlinger, men ikke han selvsagt for han var jo syk stakkers.... Og der er vel kjærnen i dette med "født i feil kjønn" også - hvordan vet man fra utsiden med 100% sikkerhet at dette er riktig valg på noen andre enn barn som er født med begge kjønn opprinnelig? Endret 24. mai 2023 av Carrot 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loboto Skrevet 24. mai 2023 #54 Del Skrevet 24. mai 2023 paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 11.39): Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Vel trans har jo også på lik linje som mye annet gått i bølger som trend. Tall på unge under 16 som ble transseksuelle eller ønsket å bytte kjønn har endret seg i takt med hva som vises og er populært på tiktok og andre some. Da er det jo et valg for disse, ettersom de aller fleste gått tilbake på det når det ikke er spennende lengre. Litt som å være goth, eller emo. Det varer ikke nødvendigvis evig. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 24. mai 2023 #55 Del Skrevet 24. mai 2023 (endret) 1 hour ago, Loboto said: Vel trans har jo også på lik linje som mye annet gått i bølger som trend. Tall på unge under 16 som ble transseksuelle eller ønsket å bytte kjønn har endret seg i takt med hva som vises og er populært på tiktok og andre some. Da er det jo et valg for disse, ettersom de aller fleste gått tilbake på det når det ikke er spennende lengre. Litt som å være goth, eller emo. Det varer ikke nødvendigvis evig. Da var de kanskje ikke trans i utgangspunktet, men legg merke til at jeg skriver kanskje. Endret 24. mai 2023 av paprikaskrue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cezanne Skrevet 24. mai 2023 #56 Del Skrevet 24. mai 2023 paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 22.31): Nei, det er ikke det som skjer og tenåringer får ikke korrigerende behandling på det grunnlaget. Jeg ville ikke formulert det som at man blir "overbevist av transaktivister" da det impliserer at transaktivister har onde baktanker, og det tror jeg ikke. Men det er svært naivt å tro at det ikke er et element av sosial smitte som er bakgrunnen for den store økningen av unge med kroppsdysfori/kjønnsdysfori. På samme måte som anoreksi, selvmord o.l. er "smittsomt". Anoreksi har jo også et element av kroppsdysfori. Sånn er det på enkelte klinikker i USA, mulig man har en bedre prosess i Norge: https://www.thefp.com/p/i-thought-i-was-saving-trans-kids paprikaskrue skrev (På 24.5.2023 den 16.20): Da var de kanskje ikke trans i utgangspunktet, men legg merke til at jeg skriver kanskje. Nei åpenbart ikke, men da må man jo hensynta at det kan være en mulighet i behandlingen i stedet for å gå rett på bekreftelse. (slik det er enkelte steder i USA, og spesielt fordi psykologer som våger å gjøre noe annet enn å bekrefre med en gang blir anklaget for å drive med "concersion therapy" 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 24. mai 2023 #57 Del Skrevet 24. mai 2023 Bag skrev (9 timer siden): Betyr det at du mener operasjon er riktig i noen tilfeller? Eller mener du at fordi det vil bli feil for noen så skal man aldri operere? Hvilke feilprosent skal man akseptere? Hvis 99% blir mer lykkelig men 1% angrer, er det nok til å ikke operere noen? Hva hvis 0.1% angrer? Hvor går grensen? Er det greit at man dreper en uskyldig for å få straffet 99 kriminelle? Vanligvis sier man nei her. Å få kappet av seg penis eller skåret av bryst og kjønnslepper er like irreversibelt som dødsstraff. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann1977 Skrevet 24. mai 2023 #58 Del Skrevet 24. mai 2023 Når skal folk i verden forstå at det faktisk bare er 2 fysiske kjønn. Enten så har du penis, eller så har du vagina..... Alle andre sexuelle varianter er selvfølgelig ok og være, men det betyr jo ikke at en må fjerne /omdanne kjønnsorganene. Om du er feminin og har penis, ja så er du en feminin homofil mann. Om du er en maskulin og har vagina, ja da er du en maskulin homofil/lespisk/trans dame. Så enkelt er det. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piggsopp Skrevet 24. mai 2023 #59 Del Skrevet 24. mai 2023 ops2 skrev (6 timer siden): Altså ble det lagt vekt på å snakke mye om et mer populært lovforslag, nemlig ekteskap for homofile. Jeg kan huske at det var veldig mye snakk om at homofile skulle endelig få lov til å gifte seg, og det var bred enighet om det både politisk om hos folk flest. Jeg kan ikke huske noe om Selv-ID, eller at det ble omtalt som problematisk i det hele tatt. Jeg husker noen kristenkonservative prøvde å løfte det litt. Men det var ikke så mange som var interessert. Trans var et mye mer marginalt fenomen på dette tidspunktet, og som du skrev var det en bevisst strategi om å ikke løfte selv-ID inn i offentlig debatt. Det samme ble gjort i Irland. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thanos Skrevet 24. mai 2023 #60 Del Skrevet 24. mai 2023 paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 11.39): Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Det er ikke et argument for å begrense hjelpetilbudet, men det burde være et varsku på at de burde konsentrere seg om pasientens psykiske velstand istede for den fysiske. Det hjelper ikke å gi dem hjelp så lenge hjelpen er feil. 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå