Populært innlegg ops2 Skrevet 23. mai 2023 Populært innlegg #1 Del Skrevet 23. mai 2023 USA har Chloe Cole, Danmark har Peter Rødbro, UK har Ritchie Herron, Keira Bell og Sinead Watson. (Og mange andre) Norge har nå fått sin første "angrer" som står åpent fram, Alexander Linkowski (Polsk mor). Hvis han er 30 nå, og fikk fjernet kjønnsorganene i 2014. (Med en anbefaling fra Espen Esther Pirelli Benestad) Fra 50 minutter inn i videoen begynner han å snakke om Benestad. Men det som ligger bak her, er at: Det begynte med mobbing på skolen (Langt hår, femi). Han kom i kontakt med transmiljøet på nett 2008-2009 og fikk høre at han var en kvinne i en manns kropp. Her fikk han sin identitet som transseksuell bekreftet som mindreårig. Etter det har han tydeligvis fortsatt i samme spor. Det som er hjerteskjærende, er at han tvilte på om operasjonen var riktig, men hvis han ikke tok operasjonen, så beviste det at han hadde tatt feil, og de som mente at det kunne vært en fase han gikk gjennom, hadde rett. Hva kan man si etter å ha sett videoen? 😢 At mobbing kan få alvorlige konsekvenser. At å få kjønnsidentiteten "trans" bekreftet på internett kan få alvorlige konsekvenser. At Benestad har kunnet praktisere ved siden av Rikshospitalet og ta imot alle som Rikshospitalet har avvist med at "behandling for transseksualitet er det rette for deg, selv om Rikshospitalet sier nei" - er problematisk. Så kan man snakke om myndighetsalder for å ønske behandling. En person er voksen, overstyrer det alt det etiske med å behandle mennesker med psykisk uhelse? Hvor mye skulle Benestad ha utredet han, før han skrev anbefalingsbrevet til klinikken i Thailand? Rikshospitalet i Norge ville ikke ha operert han. For dette kalles Rikshospitalet portvoktere, og Benestad en som redder liv. Benestad har selv uttalt i intervjuer, gjentatte ganger, at han er den med best kompetanse på transseksualitet i Norge. (Kanskje i hele verden, intervjuer med Benestad viser at selvbildet hans er som en oppblåst ballong.) https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2022/KMTE31009321/avspiller Først og fremst viser det at transseksualitet er et stort og vanskelig valg, og at man skal kunne være sikker på at det er riktig ikke bare etter 2-3 år. Men ti, tjue, tretti, femti år fram i tiden. Når man ligger på sykehjemmet, skal man kunne se tilbake og si at dette var riktig for meg. 30 5 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. mai 2023 #2 Del Skrevet 23. mai 2023 Benestad er en sjarlatan. 30 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hareena Skrevet 23. mai 2023 Populært innlegg #3 Del Skrevet 23. mai 2023 Jeg tenker at myndighetene ikke fratar Benestad lisensen uten grunn. 51 2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 23. mai 2023 #4 Del Skrevet 23. mai 2023 Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg yamask Skrevet 23. mai 2023 Populært innlegg #5 Del Skrevet 23. mai 2023 paprikaskrue skrev (5 minutter siden): Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Å være trans og hetero/homofil er to vidt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes. Det tror jeg de fleste skeive er enige med meg i. Det er transpersonene som er de virkelige ofrene her. De blir lurt av transaktivistene og deres heiagjeng til å tro at de må mishandle kroppen sin gjennom store irreversible operasjoner med masse medisinske følger. Og ingenting (!) tilsier at det hjelper, annet enn at de får en euforisk følelse det første året de tar hormoner. Når den euforien går over er neste fix operasjon. I USA er det mange foreldre som nå forteller om at de, av helsepersonell får dette valget: a) din datter/sønn er trans og må bytte kjønn, eller b) din datter/sønn kommer til å ta selvmord om du ikke støtter kjønnsskifte. Ikke egentlig et valg. Det spretter opp tilfeller av unge voksne som angrer og forteller om hvordan de følte seg lurt til å tro de var trans og at kjønnskifte er eneste håp for et lykkelig liv. Men de ender opp på andre siden med den samme depresjonen som før, men med en kropp som ikke fungerer som den skal, og et liv fullt av medisiner og komplikasjoner. Barn som tar pubertetsblokkere før pubertet har høy risiko for benskjørhet, noen kommer aldri i stemmeskifte, brystene utvikler seg ikke og penisene forblir i barnestørrelse uten funksjon - og sånn forblir det selvom de slutter på blokkerne. "Bottom surgery" er jo bare helt groteskt og resultatene er ofte midlertidige og de må inn og operere flere ganger resten av sitt liv. Nei, takke meg til god psykisk helsehjelp til barn og ungdom og aksept for å være den man er. Noen gutter er feminine, noen jenter er maskuline. Vi må heller jobbe med å gi ungdommen bedre selvbilde og lære dem å elske kroppen sin som den er. Alle ungdommer sliter med egen identitet. Det er normen, og litt av greia med puberteten. Her er et nydelig innlegg fra en demokrat som beviser nok en gang hva slags debattklima vi står i. Et godt eksempel på at vi "terfs" prøver komme med fakta, logikk, omsorg og respekt, mens motparten hyler og skriker og mener vi er slemme, men kommer sjelden ut med overbevisende fakta. Tvert i mot tror jeg de fleste nå begynner få øynene opp for hvor lite hold det egentlig er i forskningen vi er blitt presentert opp gjennom fra transaktivistene. 47 1 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Reign Skrevet 23. mai 2023 Populært innlegg #6 Del Skrevet 23. mai 2023 yamask skrev (3 minutter siden): Nei, takke meg til god psykisk helsehjelp til barn og ungdom og aksept for å være den man er. Noen gutter er feminine, noen jenter er maskuline. Vi må heller jobbe med å gi ungdommen bedre selvbilde og lære dem å elske kroppen sin som den er. Alle ungdommer sliter med egen identitet. Det er normen, og litt av greia med puberteten. Så jævlig enig i dette. Hvor ble det av tankegangen om at vi alle er mennesker under samme paraply? Hvorfor har vi blitt så ekstremt opptatt av disse særdeles trange båsene som skal definere oss? Det er jo særdeles bakstreversk og gammeldags tankegang hos mange transaktivister. 50 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RedFox81 Skrevet 23. mai 2023 #7 Del Skrevet 23. mai 2023 Tror ikke Benestad er en sjarlatan, men han er nok litt mye påvirket av egen erfaring og derfor sliter med å være subjektiv her. Ser jo da virkelig ut at han tror at det som var rette for ham, er rette for alle andre? men jeg tror en annen ting vi ser, også hvorfor så mange angrer, at kjønnsidentitet har blitt mye mer "åpen", mye mer flytende, på kort tid, ja bare i løpet av siste 15-20 år. Det er nå mye mer akseptert å være "hen", man trenger ikke velge kjønn, man kan leve med flyttende kjønnsidentitet, vi er nå mer vant til den tanken som samfunn. Benestad er jo da vitterlig selv en eksempel på det, da han, i følge ham, er en mann et par dager i uka, og en kvinne resten. Men transpersoner som velger å operere seg, og starte med hormoner i tidlig alder (før de er ferdig med puberteten) får så pass sterke konsekvenser for egen helse og fremtid, at ja, det er ikke nødvendigvis riktig valg for alle. For noen - ja, absolutt, jeg tror fortsatt at for noen er det det rette valget, men ikke for alle. Og det er det vi ser i dag, flere som angrer. Jeg tror det er fordi de innser at nytt kjønn som de valgte, er like trangt og upassende begrep for dem som gamle kjønn. 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bælfeit Skrevet 23. mai 2023 #8 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Det er for sent å snyte seg når nesa er borte😬 Endret 23. mai 2023 av Bælfeit skriveleif 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. mai 2023 #9 Del Skrevet 23. mai 2023 RedFox81 skrev (28 minutter siden): For noen - ja, absolutt, jeg tror fortsatt at for noen er det det rette valget, men ikke for alle. Og det er det vi ser i dag, flere som angrer. Jeg tror det er fordi de innser at nytt kjønn som de valgte, er like trangt og upassende begrep for dem som gamle kjønn. Og så er det stor forskjell på de som har følt på at de har vært i feil kropp fra de var ganske små barn, og de som føler på det når puberteten slår inn. Puberteten er jo en fæl tid for alle, og ikke en periode av livet man skal ta avgjørelser som er helt irreversible! 25 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Hannah80 Skrevet 23. mai 2023 Populært innlegg #10 Del Skrevet 23. mai 2023 Når man hører årsakene til at Benestad har blitt fratatt lisensen, så er det lett å forstå. Å gi ut hormoner til ungdommer han kun har snakket ( ikke møtt dem personlig engang) to, tre ganger, vitner om ren galskap. paprikaskrue skrev (På 23.5.2023 den 11.39): Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Seksuell legning er overhodet ikke det samme som kjønnsidentitet. Hvorfor blir dette "argumentet" dratt frem i alle slike tråder? 53 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 23. mai 2023 #11 Del Skrevet 23. mai 2023 Han har mye svin på skogen https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4oXlme/benestads-metode 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 23. mai 2023 #12 Del Skrevet 23. mai 2023 Hvorfor ble personen operert i Thailand? Har ikke Norge et eget opplegg for de som kvalifiserer? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 23. mai 2023 #13 Del Skrevet 23. mai 2023 (endret) Callisto83 skrev (5 timer siden): Hvorfor ble personen operert i Thailand? Har ikke Norge et eget opplegg for de som kvalifiserer? Han kvalifiserte ikke, han kom ikke så langt som til time på Rikshospitalet engang, men Benestad visste råd... Endret 23. mai 2023 av Hareena 22 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 23. mai 2023 #14 Del Skrevet 23. mai 2023 Hareena skrev (5 minutter siden): Han kvalifiserte ikke, han kom ikke så langt som til time på Rikshospitalet en gang, men Benestad visste råd... Da så. Det er jo kritikkverdig av Benestad. Personlig føler jeg disse (trendy) skrekkhistoriene ødelegger for de som virkelig trenger det. Man hører kanskje ikke så mye om disse, fordi de er mest interessert i å gå videre med livet sitt. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. mai 2023 #15 Del Skrevet 23. mai 2023 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Da så. Det er jo kritikkverdig av Benestad. Personlig føler jeg disse (trendy) skrekkhistoriene ødelegger for de som virkelig trenger det. Man hører kanskje ikke så mye om disse, fordi de er mest interessert i å gå videre med livet sitt. Men debatten har oppstått fordi man ser trender i land som har vært mer liberale mtp kjønnskorrigerende behandling. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hank Amarillo Skrevet 23. mai 2023 #16 Del Skrevet 23. mai 2023 paprikaskrue skrev (3 timer siden): At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. jo... 21 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mother Dirt Skrevet 23. mai 2023 #17 Del Skrevet 23. mai 2023 Så hele videoen. Benestad er farlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rullerusk Skrevet 23. mai 2023 #18 Del Skrevet 23. mai 2023 3 hours ago, paprikaskrue said: Å være trans er ikke et valg. Valgte du å være hetero? At enkelte angrer er ikke et argument for begrense hjelpetilbudet til folk med kjønnsinkongruens. Nei, men det er jo et argument for å gi et tilbud som også beskytter folk (barn) mot seg selv når det et nødvendig samt krever at underliggende årsaker søkes utredet og korrigert/behandlet før man anser pasienten som kompetent til å ta slike livsingripende avgjørelser. eller er du uenig i det av prinsipp fordi du er pro-trans? 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest paprikaskrue Skrevet 23. mai 2023 #19 Del Skrevet 23. mai 2023 5 hours ago, yamask said: Å være trans og hetero/homofil er to vidt forskjellige ting og kan ikke sammenlignes. Det tror jeg de fleste skeive er enige med meg i. Det er transpersonene som er de virkelige ofrene her. De blir lurt av transaktivistene og deres heiagjeng til å tro at de må mishandle kroppen sin gjennom store irreversible operasjoner med masse medisinske følger. Og ingenting (!) tilsier at det hjelper, annet enn at de får en euforisk følelse det første året de tar hormoner. Når den euforien går over er neste fix operasjon. I USA er det mange foreldre som nå forteller om at de, av helsepersonell får dette valget: a) din datter/sønn er trans og må bytte kjønn, eller b) din datter/sønn kommer til å ta selvmord om du ikke støtter kjønnsskifte. Ikke egentlig et valg. Det spretter opp tilfeller av unge voksne som angrer og forteller om hvordan de følte seg lurt til å tro de var trans og at kjønnskifte er eneste håp for et lykkelig liv. Men de ender opp på andre siden med den samme depresjonen som før, men med en kropp som ikke fungerer som den skal, og et liv fullt av medisiner og komplikasjoner. Barn som tar pubertetsblokkere før pubertet har høy risiko for benskjørhet, noen kommer aldri i stemmeskifte, brystene utvikler seg ikke og penisene forblir i barnestørrelse uten funksjon - og sånn forblir det selvom de slutter på blokkerne. "Bottom surgery" er jo bare helt groteskt og resultatene er ofte midlertidige og de må inn og operere flere ganger resten av sitt liv. Nei, takke meg til god psykisk helsehjelp til barn og ungdom og aksept for å være den man er. Noen gutter er feminine, noen jenter er maskuline. Vi må heller jobbe med å gi ungdommen bedre selvbilde og lære dem å elske kroppen sin som den er. Alle ungdommer sliter med egen identitet. Det er normen, og litt av greia med puberteten. Her er et nydelig innlegg fra en demokrat som beviser nok en gang hva slags debattklima vi står i. Et godt eksempel på at vi "terfs" prøver komme med fakta, logikk, omsorg og respekt, mens motparten hyler og skriker og mener vi er slemme, men kommer sjelden ut med overbevisende fakta. Tvert i mot tror jeg de fleste nå begynner få øynene opp for hvor lite hold det egentlig er i forskningen vi er blitt presentert opp gjennom fra transaktivistene. Transaktivister er transpersoner som kjemper for at mennesker med kjønnsinkongruens i det hele tatt skal ha et tilbud som det er en aktiv kamp og lobbyering mot at skal skje i blant annet Norge. USA er et helt eget kapitell med kriminalisering. Det er fint at du kan sitte å fortelle meg at jeg er et slags offer som aldri skulle fått hjelp og burde lært å elske min kropp som den var. Det funker ikke helt sånn dessverre. Innlegget ditt viser hvor lite du kan om kjønnsinkongruens. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bie-damen Skrevet 23. mai 2023 #20 Del Skrevet 23. mai 2023 Tenk alt denne Benestad har på samvittigheten.. ☹️ 11 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå