AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #1 Skrevet 23. mai 2023 Kom i samtale med noen kolleger, og hun ene er visst illsint fordi en venninne av henne "stjeler" babynavnet hun og mannen har valgt til sitt barn. Er dette en greie? Anonymkode: 79d27...653
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #2 Skrevet 23. mai 2023 Ingen eier et navn. Anonymkode: 1b416...d81 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #3 Skrevet 23. mai 2023 Så barnslig. Ingen eier et navn. Voks opp. Anonymkode: d3a09...49e
Gjest Lykkedykker Skrevet 23. mai 2023 #4 Skrevet 23. mai 2023 Høres veldig sært ut. Navnga mine barn uten å undersøke hva andres kommende/fremtidige barn heter.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #5 Skrevet 23. mai 2023 Det har vel alltid vært en greie for noen få. Anonymkode: dc6d0...0fd 2
Arkana Skrevet 23. mai 2023 #7 Skrevet 23. mai 2023 Det finnes alltid noe som mener de har rett på navn fordi de sa dem høyt først. Man eier ikke navn og det er fritt fram for hvem som helst å kalle barnet sitt hva som helst. Hvis man er fryktelig redd for at andre skal bruke navnet en liker bør man kanskje ikke fortelle navnet før barnet er født tenker jeg. 6
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #8 Skrevet 23. mai 2023 Navn er litt som luft: Det er for alle! Man kan ikke stjele et navn. Haha. Så mye teit folk blir sure for.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #9 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kom i samtale med noen kolleger, og hun ene er visst illsint fordi en venninne av henne "stjeler" babynavnet hun og mannen har valgt til sitt barn. Er dette en greie? Anonymkode: 79d27...653 Om hun ikke ville at andre også skulle velge samme navn som henne, burde hun jo ikke nevnt hvilket navn hun har tenkt.. Men noen ganger skjer det jo helt tilfeldig også Anonymkode: 3357c...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #10 Skrevet 23. mai 2023 Jeg forstår at det ikke føles særlig greit, og å kuppe et navn er ikke noe jeg ville gjort selv. Anonymkode: 2b762...545 10
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #11 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår at det ikke føles særlig greit, og å kuppe et navn er ikke noe jeg ville gjort selv. Anonymkode: 2b762...545 Er man så redd for at noen skal «stjele» navnet så lar man være å si noe om det før barnet er født. Hvordan vet vel du om dette navnet er noe de har tenkt på fra før å 🤷🏼♀️ Anonymkode: 1b416...d81 2
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #12 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår at det ikke føles særlig greit, og å kuppe et navn er ikke noe jeg ville gjort selv. Anonymkode: 2b762...545 Kuppe? Hun kan da fortsatt kalle barnet sitt det. Venner kommer og går, barna har du for alltid. Så lenge du er snill og grei, da. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #13 Skrevet 23. mai 2023 det spørs om denne "venninnen" ville ha valgt dette navnet i det hele tatt, hvis det ikke vært for at noen andre allerede hadde sett for seg dette navnet da? Anonymkode: a0c71...6de 3
Bombasi Skrevet 23. mai 2023 #14 Skrevet 23. mai 2023 (endret) Hadde jeg ventet en sønn jeg hadde forhåndsbestemt et spesielt og sært navn til, og fortalt mine venner om navnet, der vennene mine navngir barnet sitt med navnet jeg hadde valgt, så hadde jeg blitt forbanna. Men er det et vanlig og moderne navn som "alle" vil ha, så tenker jeg at det er greit at "alle" vil ha og bruker navnet. Selv om jeg i utgangspunktet tenker at venner ikke skal navngi barn med samme navn. Endret 23. mai 2023 av Bombasi 12 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #15 Skrevet 23. mai 2023 Går ikke an å stjele et navn, kollegaen din må bli voksen😅 men personlig ville jeg ikke valgt et navn som f. eks søskenbarna til ungene mine heter. Men det er jo av praktiske årsaker😅 Anonymkode: 4203e...f65
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #16 Skrevet 23. mai 2023 Bombasi skrev (2 minutter siden): Hadde jeg ventet en sønn jeg hadde forhåndsbestemt et spesielt og sært navn til, og fortalt mine venner om navnet, der vennene mine navngir barnet sitt først med navnet jeg hadde funnet på, så hadde jeg blitt forbanna. Men er det et vanlig og moderne navn som "alle" vil ha, så kan ingen reagere på at andre er før dem med å bruke navnet. Funnet på, finner du på egne navn? Er det ikke bra nok med navnene som finnes fra før av? Anonymkode: ecada...837
norw Skrevet 23. mai 2023 #17 Skrevet 23. mai 2023 Uenig i flere av kommentarene her. Man velger ikke samme navn som barna til venner, hvis det er nære venner, og man velger heller ikke et navn som nære venner har sagt at de ønsker når/om de får barn. 11 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2023 #18 Skrevet 23. mai 2023 Enig i at det kommer helt an på hvor vanlig navnet er. Om ungen skal hete Isak, Martin eller Tobias er noe HELT annet enn om han skal hete Barbarossa eller Demetrius... Har selv et barn som er det eneste med sitt navn i Norge, i tillegg til at det er et navn fra farens hjemland, så om ei venninne hadde tatt det navnet så hadde jeg jo VISST at det var "mitt" navn hun hadde tatt. Anonymkode: 5124d...c82 5
Badebuksa2.0 Skrevet 23. mai 2023 #19 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Enig i at det kommer helt an på hvor vanlig navnet er. Om ungen skal hete Isak, Martin eller Tobias er noe HELT annet enn om han skal hete Barbarossa eller Demetrius... Har selv et barn som er det eneste med sitt navn i Norge, i tillegg til at det er et navn fra farens hjemland, så om ei venninne hadde tatt det navnet så hadde jeg jo VISST at det var "mitt" navn hun hadde tatt. Anonymkode: 5124d...c82 Men det er ikke "ditt" navn, da. Gjør det noe om dere liker det samme navnet? Gjør det barnet ditt MINDRE spesielt? Nei.
Million Skrevet 23. mai 2023 #20 Skrevet 23. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Går ikke an å stjele et navn, kollegaen din må bli voksen😅 men personlig ville jeg ikke valgt et navn som f. eks søskenbarna til ungene mine heter. Men det er jo av praktiske årsaker😅 Anonymkode: 4203e...f65 Hun skriver at kollegaen bare fortalte en historie om andre, ikke at hun hadde noe med navnestjelingen å gjøre. En venninne av kollegaen hadde blitt sint fordi noen "stjal" hennes barnenavn. Og dette fortalte ts sin kollega om på jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå